طرز تهیه ماسک نارنگی به ۱۶ روش برای پوست صورت و دور چشم

طرز تهیه ماسک نارنگی به ۱۶ روش برای پوست صورت و دور چشم


3 مهر 1401 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ماسک نارنگی برای پوست
فهرست محتوا پنهان

چطور با نارنگی و پوست آن ماسک نارنگی درست کنیم؟ نارنگی به عنوان یکی از میوه‌های سرشار از ویتامین ث و آنتی‌اکسیدان، نه تنها خواص درمانی بسیاری برای سلامت کلی بدن دارد، بلکه می‌توان با آن انواع ماسک صورت را برای سلامت و شادابی پوست صورت درست کرد. ماسک‌هایی که با نارنگی تهیه می‌شوند، به جوانسازی، از بین بردن لک، چین و چرک، آکنه و جای جوش، شفافیت پوست و … کمک می‌کنند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به طرز تهیه انواع ماسک نارنگی برای پوست به ۱۶ روش مختلف می‌پردازیم. اما ابتدا به شما می‌گوییم ماسک نارنگی برای چه پوست‌هایی مناسب است.

 

 

ماسک نارنگی برای چه پوست‌هایی مناسب است؟

 

ماسک نارنگی برای چه پوست‌هایی مناسب است؟

 

نارنگی از میوه‌های با اسید بالا است که در آن مواد مغذی مهمی مثل ویتامین آ و ث وجود دارد. این ویتامین‌‌ها به همراه آنتی اکسیدان‌های مفید، می‌توانند به طراوت و شادابی پوست کمک کنند. اما پیش از تهیه و استفاده از ماسک نارنگی برای پوست، ابتدا نوع پوست‌تان را مشخص کنید.

تشخیص این‌که پوست چرب، خشک یا نرمالی دارید، اصلا کار سختی نیست. برای این کار ابتدا پوست صورتتان را بشویید و خشک کنید. سپس با یک کاغذ تمیز یا دستمال مخصوص تمیز کردن شیشه عینک، روی پوستتان فشار دهید.

اگر کاغذ به پوستتان چسبید، نشان دهنده چرب بودن پوست صورت شما است، اگر کاغذ نچسبید و آثاری از چربی روی آن مشاهده نشد، نشان می‌دهد که پوست خشکی دارید. اما اگر کاغذ روی پیشانی، بینی و چانه می‌چسبد و در قسمت‌های دیگر چسبندگی ندارد، یعنی پوستتان نرمال یا مختلط است.

ماسک نارنگی به خاطر آبدار بودن این میوه، گزینه‌ای مناسب برای پوست‌های خشک است. همچنین از آنجایی که خاصیت اسیدی دارد، می‌تواند چربی اضافه پوست را از بین ببرد. در عین حال به خاطر مواد مغذی که دارد، برای پوست‌های نرمال هم مناسب است.

 

در چه صورت از ماسک نارنگی برای پوست استفاده کنیم؟

 

نوع پوستتان هر چه که باشد، باید قبل از تهیه ماسک نارنگی برای پوست صورت، کمی از ماسک تهیه شده را روی پوست بازویتان بزنید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا اگر احتمالا به آن حساسیت داشتید، مشخص شود.

در صورتی که بعد از استفاده چند باره از ماسک نارنگی برای پوست، دچار واکنش‌های آلرژیک یا خشکی بیش از حد پوست شدید، استفاده از آن را متوقف کنید. بنابراین با هر نوع پوستی که دارید، می‌توانید از مزایای ماسک‌های نارنگی بهره ببرید. در ادامه طرز تهیه ماسک نارنگی برای پوست به روش‌های مختلف را به شما آموزش خواهیم دید.

 

طرز تهیه ماسک نارنگی برای پوست

 

طرز تهیه ماسک نارنگی برای پوست

 

روش‌های مختلفی برای تهیه ماسک نارنگی وجود دارد اما می‌توان آن را به تنهایی هم استفاده کرد یا این‌که از میوه‌‌ها یا مواد دیگر هم در آن به کار برد. در کل، برای درست کردن این ماسک، باید میوه‌ها را پوره و له کنید و روی پوست صورتتان ماساژ دهید. بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه هم آن را با آب ولرم بشویید و خشک کنید. این ماسک‌ها علاوه بر زیبایی به کاهش استرس و اعصاب هم کمک می‌کند.

 

۱- طرز تهیه ماسک نارنگی برای پوست نرمال

 

این ماسک برای از بین بردن جوش‌های پوستی، جای جوش و لکه‌های قهوه‌ای روی آن به کار می‌رود.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک نارنگی با زرده تخم مرغ

 

• آب نارنگی ترش یا ملس: ۱ قاشق چای‌خوری
• زرده تخم مرغ: ۱ عدد

 

طرز تهیه ماسک نارنگی برای رفع لکه و آکنه

 

برای درست کردن این ماسک نارنگی، زرده تخم مرغ را در یک کاسه بریزید و بزنید، سپس آب نارنگی را به آن اضافه کرده و به هم بزنید. وقتی کاملا مواد با هم پوره شدند، ۳۰ دقیقه روی پوست بگذارید و بعد با آب ولرم بشویید.

حتما بخوانید  بهترین روش های جوانسازی پوست صورت آقایان

 

۲- طرز تهیه ماسک نارنگی برای پوست‌های خشک

 

این ماسک برای از بین بردن ترک‌های پوست و از بین بردن خشکی پوست و پیشگیری از پوسته‌ پوسته‌شدن آن به کار می‌رود.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک پوست نارنگی

 

• پودر پوست نارنگی خشک شده: ۱ قاشق غذاخوری
• پنیر دلمه شده پرچرب: ۲ قاشق چای‌خوری
• روغن تخم کتان: ۱ قاشق چای‌خوری
• چای دم کرده پررنگ: ۱ قاشق چای‌خوری
• روغن کبد ماهی: ۱ قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه ماسک نارنگی برای رفع خشکی پوست

 

اگر پوست‌تان خشک و پوسته پوسته است، مقداری از پوست نارنگی را آسیاب کنید و در دمای محیط بگذارید تا خشک شود. سپس آن را در یک ظرف بریزید و بقیه مواد را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. وقتی ماسک نارنگی برای پوست آماده شد، آن را روی پوستتان بمالید تا کل پوست به آن آغشته شود. ۱۵ دقیقه این ماسک را روی صورتتان بگذارید و بعد آن را بشویید تا ترک‌ها و خشکی پوست از بین برود.

 

۳- ماسک نارنگی برای پوست چرب

 

ماسک نارنگی برای پوست چرب

 

اگر پوست چربی دارید، احتمالا با مشکل باز بودن منافذ پوستتان مواجه هستید، برای گرفتن چربی اضافه پوست و بستن منافذ پوست ماسک زیر را استفاده کنید.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک نارنگی و سفیده تخم مرغ

 

• نارنگی: ۱ عدد متوسط
• سفیده تخم مرغ: ۱ عدد
• آرد ذرت: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک نارنگی برای بستن منافذ پوست

 

آب یک نارنگی متوسط را بگیرید و در یک ظرف بریزید. سپس سفیده تخم مرغ را به همراه آرد ذرت اضافه کنید. همه مواد را به هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. این ماسک را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوستتان بگذارید و بعد آن را بشویید.

 

۴- طرز تهیه ماسک نارنگی برای سفت شدن پوست

 

برای اینکه چربی اضافی پوستتان گرفته شود و پوستی محکم و بدون افتادگی داشته باشید، ماسک نارنگی با شیر و زردچوبه چاره کارتان خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه ماسک نارنگی و شیر

 

• پودر پوست نارنگی: ۳ قاشق غذاخوری
• شیر: ۴ قاشق غذاخوری
• زردچوبه: نوک قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه ماسک نارنگی برای پوست چرب

 

برای تهیه این ماسک با پوست نارنگی، پوست نارنگی را خشک و پودر کنید. همه مواد را در یک کاسه با هم مخلوط کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی پوستتان قرار دهید. سپس آن را با آب سرد بشویید و پاک کنید.

 

۵- طرز تهیه ماسک نارنگی و جو

طرز تهیه ماسک نارنگی و جو

این ماسک نارنگی به خاطر استفاده از جو و مواد مغذی موجود در آن، به همراه ویتامین‌های آب نارنگی، به رطوبت رسانی به پوست کمک می‌کند و باعث شادابی پوست خواهد شد.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک جو و نارنگی

 

• آب نارنگی: ۳ قاشق غذاخوری
• شیر: ۱ قاشق غذاخوری
• جوی له شده: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک نارنگی با شیر و جو

 

برای تهیه این ماسک رطوبت‌رسان به پوست، همه مواد را با مقادیری که در بالا ذکر شد، با هم ترکیب کرده و روی پوست صورتتان ماساژ دهید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و پوست صورتتان را با آب ولرم بشویید و خشک کنید.

 

۶- طرز تهیه ماسک با نارنگی و موز

 

ماسک نارنگی با موز، یکی از ماسک‌های مغذی برای انواع پوست است که به شادابی و تغذیه پوست کمک می‌کند.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک موز و نارنگی

 

• آب نارنگی: ۳ قاشق غذاخوری
• موز: ۱/۲ یک موز
• عسل: ۱/۲ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک عسل و موز و نارنگی

 

برای درست کردن این ماسک موز و نارنگی، آب نارنگی را بگیرید و تفاله آن را جدا کنید. نصف موز را پوره کنید و همه را با عسل ترکیب و مخلوط کنید. این ماسک را روی پوست خود قرار داده و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس ماسک را بشویید و پوستتان را خشک کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماسک توت فرنگی برای پوست صورت بدن

 

۷- طرز تهیه ماسک نارنگی و ماست

 

طرز تهیه ماسک نارنگی و ماست

 

این ماسک نارنگی برای درخشان و شفاف کردن پوست به کار می‌رود. ماست و عسل سرشار از مواد مغذی هستند که به جوانسازی پوست کمک می‌کنند.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک عسل و نارنگی

 

• نارنگی: ۴ پر
• عسل: ۱ قاشق غذاخوری
• ماست: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک نارنگی و عسل

 

برای تهیه این ماسک، پالپ‌های نارنگی را له کرده و با عسل و ماست ترکیب و یکدست کنید. این مخلوط را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست صورت خود ماساژ دهید و بعد از ۱۵ دقیقه بشویید و خشک کنید.

 

۸- طرز تهیه ماسک پوست نارنگی و آرد عدس

 

آرد عدس باعث سفت شدن پوست می‌شود و پوست نارنگی به شفافیت آن کمک می‌کند. ترکیب این دو با هم مواد مغذی را به پوست می‌رساند.

مواد لازم برای تهیه ماسک نارنگی و آرد عدس

 

• ماست: ۲ قاشق غذاخوری
• آرد عدس: ۱ قاشق چای‌خوری
• پوست نارنگی: ۱ قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه ماسک نارنگی و ماست

 

برای تهیه این ماسک نارنگی مقوی برای روشن و درخشندگی پوست، همه مواد را در یک کاسه با هم ترکیب کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست خشک و بدون آلودگی ماساژ دهید. سپس صورت خود را با آب سرد یا ولرم بشویید.

 

۹- طرز تهیه ماسک نارنگی و انار

 

طرز تهیه ماسک نارنگی و انار

 

انار از میوه‌های مناسب برای شادابی و طراوت پوست است و با ترکیب شدن با نارنگی می‌تواند چربی اضافی پوست را گرفته و به شفافیت آن کمک کند.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک نارنگی و انار

 

• انار: ۱ عدد متوسط
• نارنگی: ۱ عدد
• عسل: ۱ قاشق چای خوری

 

طرز تهیه ماسک انار و نارنگی

 

برای تهیه این ماسک، انار را دانه کنید و آب آن را بگیرید. سپس نارنگی را هم پوست گرفته و آب آن را بفشارید تا گرفته شود. در آخر عسل را به ترکیب بالا بیفزایید. این ماسک را روی پوست خود به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید و بعد با آب سرد بشویید.

حتما بخوانید  خواص گوجه فرنگی و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

 

۱۰- ماسک پوست نارنگی و آبلیمو

 

آبلیمو حالت اسیدی دارد و برای کسانی که پوست چربی دارند، بسیار مناسب است. ترکیب آبلیمو با پوست نارنگی، به شادابی و سفید کردن پوست کمک می‌کند. این ماسک برای از بین بردن لکه‌ها و جای جوش به کار می‌رود.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک آبلیمو و نارنگی

 

• پوست نارنگی رنده شده: ۱ قاشق غذاخوری
• آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک آبلیمو و پوست نارنگی

 

برای درست کردن این ماسک نارنگی، پوست یک نارنگی را بگیرید و رنده کنید. سپس آن را با آبلیمو مخلوط کرده و روی کل پوست ماساژ دهید. ۵ دقیقه صبر کنید. دوباره یک لایه دیگر از این ماسک را روی پوستتان بمالید. دو تا سه بار دیگر این کار را تکرار کنید و در آخر ماسک را از روی پوستتان پاک کنید و با آب ولرم بشویید.

 

۱۱- ماسک نارنگی و بادام

 

ماسک نارنگی و بادام

 

ماسک نارنگی و بادام برای از بین بردن تیرگی اطراف چشم مفید است و به روشن شدن پوست کمک می‌کند.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک بادام و نارنگی

 

• بادام پودر شده: ۲ قاشق چای‌خوری
• عسل: ۱ قاشق چای‌خوری
• آب نارنگی: ۱ قاشق چای خوری

 

طرز تهیه ماسک نارنگی و بادام

 

در یک کاسه، بادام رنده شده را با آب نارنگی و عسل ترکیب کنید و به مدت ۲ دقیقه روی پوست اطراف چشم و صورت ماساژ دهید. سپس پوست خود را بشویید و خشک کنید.

 

۱۲- ماسک نارنگی و آرد

 

این ماسک نارنگی خمیری به عنوان لایه‌بردار طبیعی برای پوست به کار می‌رود و لایه‌های مرده و لکه‌ها را از بین می‌برد.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک آرد و نارنگی

 

• آب نارنگی: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آرد سفید: به میزان لازم

 

طرز تهیه ماسک آرد و نارنگی

 

در یک ظرف آب نارنگی بدون پالپ را با مقداری آرد ترکیب کرده و هم بزنید تا یک مخلوط رقیق به دست بیاید. سپس این ماسک را روی پوست صورت خود بمالید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا مواد مغذی به پوست برسد. در آخر پوست خود را بشویید و خشک کنید.

 

۱۳- ماسک جوانه گندم و نارنگی

 

ماسک جوانه گندم و نارنگی

 

برای جوانسازی و سفت شدن پوست صورت، ترکیب جوانه گندم با شیر، یک ماسک فوق‌العاده می‌سازد. اضافه کردن برش‌های نارنگی می‌تواند ویتامین‌های لازم را نیز به پوست برساند.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک نارنگی و جوانه گندم

 

• شیر: ۳ قاشق غذاخوری
• جوانه گندم: ۲ قاشق چای‌خوری
• نارنگی: چند برش

 

طرز تهیه ماسک نارنگی و جوانه گندم

 

برای تهیه این ماسک نارنگی، در یک ظرف، شیر و جوانه گندم را مخلوط کنید تا شکل خمیری به خود بگیرد. این ماسک را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست قرار دهید. سپس صورت خود را بشویید و یک برش از نارنگی را روی پوستتان ماساژ دهید. صبر کنید تا آب نارنگی روی پوستتان خشک شود. دوباره یک برش دیگر نارنگی را روی صورتتان ماساژ دهید و همان کار را تکرار کنید. ۳ تا ۴ بار این کار را تکرار کرده و پوستتان را بشویید.

 

۱۴- ماسک نارنگی با پودر خمیر مایه

 

برای بسته شدن منافذ پوست، مخصوصا در پوست‌های چرب، استفاده از پودر پوست نارنگی با پودر خمیر مایه و ترکیب آن با عسل و زردچوبه بسیار کارساز است.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک نارنگی برای پوست

 

• پودر پوست نارنگی: ۲ قاشق غذاخوری
• زردچوبه: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
• عسل: ۱ قاشق چای‌خوری
• پودر خمیر مایه: ۱ قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه ماسک نارنگی برای پوست صورت

 

در یک ظرف مناسب، پودر پوست نارنگی و زردچوبه و عسل را با هم ترکیب کنید و خمیر مایه را به آن بیفزایید. سپس مقداری آب اضافه کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. این ماسک را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست قرار دهید و بعد آن را با آب سرد بشویید.

 

۱۵- ماسک نارنگی و روغن نارگیل

ماسک نارنگی و روغن نارگیل

 

این ماسک نارنگی به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. شیر چربی‌های اضافی پوست که باعث بسته‌ شدن منافذ شده‌اند، را از بین می‌برد و روغن نارگیل پوست را تغذیه می‌کند.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک نارنگی و روغن نارگیل

 

• پودر پوست نارنگی: ۱ قاشق چای‌خوری
• شیر: ۱ قاشق چای‌خوری
• روغن نارگیل: ۱ قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه ماسک نارنگی و روغن نارگیل

 

برای تهیه این ماسک رطوبت‌رسان به پوست، همه مواد بالا را در یک ظرف با هم ترکیب کرده و مایه خمیری را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست قرار دهید تا مواد مغذی به پوست برسد. سپس ماسک را شسته و پوستتان را خشک کنید.

 

۱۶- ماسک نارنگی با جو دو سر

 

برای پوست‌هایی که مستعد جوش و آکنه هستند، این ماسک نارنگی می‌تواند به از بین بردن آکنه و جای جوش کمک کند.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک جو دوسر و نارنگی

 

• پودر پوست نارنگی: ۲ قاشق چای‌خوری
• بلغور جو دو سر: ۱ قاشق چای‌خوری
• جوش شیرین: ۱ قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه ماسک نارنگی برای پوست صورت

 

برای تهیه این ماسک نارنگی، همه مواد را با هم در یک ظرف بریزید و مقداری آب به آن بیفزایید تا شکل خمیرمانند به خود بگیرد. سپس این ماسک را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید. در آخر صورتتان را با آب سرد یا ولرم بشویید و خشک کنید.

 

سوالات متداول

 

کدام ماسک نارنگی برای پوست چرب بهتر است؟

 

کدام ماسک نارنگی برای پوست چرب بهتر است؟

 

ماسک‌های نارنگی که در آنها از شیر، آبلیمو، انار و جو دوسر استفاده می‌شود، می‌تواند چربی اضافی پوست را بگیرد و آن را شفاف و درخشان کند.

 

ماسک نارنگی را چند دقیقه روی پوست ماساژ دهیم؟

 

بسته به نوع ماسکی که تهیه می‌کنید، میزان قرار دادن ماسک نارنگی روی پوست ممکن است متفاوت باشد. بنابراین بر اساس دستورالعمل‌ها، ماسک را روی پوستتان قرار دهید و بعد آن را بشویید.

 

 

منبع: thehealthsite

 

 

کالابرگ الکترونیک