۴ فناوری در بازار نیروی کار در مشاغل خواربار فروشی و خدمات غذایی

۴ فناوری در بازار نیروی کار در مشاغل خواربار فروشی و خدمات غذایی


21 آذر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۴ فناوری در بازار نیروی کار در مشاغل خواربار فروشی و خدمات غذایی

تاثیر فناوری در بازار نیروی کار را نمی‌توان نادیده گرفت. امروزه تمایز بین خواربار فروشی‌ها و مراکز خدمات غذایی گاهی قابل تشخیص نیست. یافتن یک پیتزا فروشی با خدمات کامل، سوشی بار یا حتی یک خانه استیک در فروشگاه مواد غذایی و سوپر مارکت مورد علاقه شما این روزها دیگر عادی است. این موضوع به این دلیل است که تقاضای مصرف‌کننده همراه با افزایش هزینه‌ها و کمبود نیروی کار باعث ایجاد تغییر در نحوه تجارت فروشگاه‌های مواد غذایی شده است. برای رقابتی ماندن، خواربار فروشان خلاق می‌شوند. در این میان اتخاذ مدل ترکیبی خواربار فروشی_رستوران ( فروشنده مواد غذایی) یکی از راه‌هایی است که باعث می‌شود خرده فروشان با موفقیت به بازار جدید دست یابند و جمعیت جدیدی را جذب کنند. اما در این میان کمبود نیروی کار نیز وجود دارد. استفاده از فناوری باعث اتخاذ تدابیر جدید و افزایش رضایت و ماندگاری کارکنان و مشتریان می‌شود. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به اهمیت و تاثیر فناوری در بازار نیروی کار پرداخته‌ایم.

 

تاثیر فناوری مدرن در بازار نیروی کار

 

تاثیر فناوری مدرن در بازار نیروی کار

 

نقش فناوری در بازار نیروی کار را نمی‌توان نادیده گرفت. کمبود نیروی کار، خرده فروشان را درگیر این موضوع کرده که چگونه کارکنان مورد نیاز برای خدمت رسانی به مشتریان جدید خود را جذب و حفظ کنند. این که چگونه می‌توانند سطح خدمات مورد نیاز خود را برای اطمینان از این که مشتریان یک تجربه عالی کسب کنند، بالا ببرند. یکی از پاسخ‌های مهم استفاده از فناوری مدرن است. در این مقاله به ۴ فناوری که مشاغل خواربار فروشی و خدمات غذایی باید در بازار کار امروز در نظر بگیرند، اشاره کرده‌ایم.

 

۱- فناوری موبایل مدیریت نیروی کار

 

فناوری موبایل مدیریت نیروی کار

 

یکی از ساده‌ترین و فوری‌ترین راه هایی که فعالان در صنعت خرده فروشی می‌توانند کسب و کار خود را از ریسک کمبود نیروی کار محافظت کنند، دو برابر کردن تلاش‌های خود برای حفظ کارمندان با استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت نیروی کار در تلفن همراه است. زمانه در حال تغییر است. نیروی کار امروزی انتظار دارد که بتواند تقریبا هر مسئولیتی را از طریق یک دستگاه تلفن همراه انجام دهد.

 

کارهایی چون توانایی چک کردن زمان انجام وظایف، برنامه‌های کاری و… . برخی از برنامه‌های تلفن همراه نیز تعویض شیفت و درخواست زمان استراحت را تسهیل می‌کند. به طور کلی کارفرمایانی که این امکانات را ارائه می‌دهند، نسبت به کارفرمایانی که هنوز به روش‌های قدیمی‌تر برای برقراری ارتباط برنامه‌های کاری متکی هستند، استعداد بیشتری در جذب و حفظ کارکنان دارند.

 

مزایای اپلیکیشن‌های تلفن همراه مدیریت نیروی کار

 

مزایای اپلیکیشن‌های تلفن همراه مدیریت نیروی کار عبارتند از:

 

  • بهبود میزان رضایت کارکنان و حفظ آن‌ها؛
  • حرفه‌ای جلوه دادن کسب و کار؛
  • تسهیل سلف سرویس که بار تحمیلی روی کارکنان را کاهش می‌دهد.
حتما بخوانید  بهترین خدمات تحویل مواد غذایی آنلاین در سال ۲۰۲۱

 

استفاده از فناوری در بازار نیروی کار بسیار تاثیر‌گذار است. طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌های تلفن همراه برای مدیریت نیروی کار وجود دارد. تبلیغات بیشتر آنها کاربر پسند است. سعی کنید غرق نشوید! به دنبال اپلیکیشنی باشید که از قبل با راه‌حل‌های موجود شما، مانند پلتفرم‌های برنامه‌ریزی، زمان سنجی، حقوق و دستمزد همسو باشد.

 

این موضوع به شما کمک می‌کند تا لیست برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های بالقوه را برای بررسی محدود کنید. در عین حال با اطمینان از این که بعدا مجبور نیستید هزینه خدمات توسعه حرفه‌ای پر‌هزینه را بپردازید، در زمان و هزینه کسب و کار صرفه جویی می‌کنید.

 

۲- فناوری بهینه‌سازی نیروی کار

 

فناوری بهینه‌سازی نیروی کار

 

راه دیگری که کسب و کار‌ها می‌توانند برای مقابله با کمبود نیروی کار اتخاذ کنند، استفاده از فناوری بهینه‌سازی نیروی کار است. این فناوری مانند نرم افزار برنامه‌ریزی مبتنی بر فروش است. استفاده از این فناوری باعث می‌شود تا اطمینان حاصل کنید که همه کارکنان به طور موثر و مطابق با برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده عمل می‌کنند.

 

این کار از طریق استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته یادگیری ماشینی (ماشین لرنینگ)، تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی امکان‌پذیر است. خرده فروشان می‌توانند با رایانه‌هایی که کارهای سنگین را انجام می‌دهند، به سرعت برنامه‌های کاری کارآمدی را ایجاد کنند که در آن استراحت کافی و دوره‌های مرخصی نیز وجود داشته باشد. وقفه و استراحت‌های کافی نه تنها از سوی قوانین کار در بسیاری از زمینه‌ها اجباری شده است؛ بلکه برای جلوگیری از فرسودگی و تعویض کارکنان نیز مهم است.

 

مزایای فناوری بهینه‌سازی نیروی کار عبارتند از:

 

  • هزینه‌های نیروی کار را از طریق استفاده بهینه از منابع موجود کاهش می‌دهد؛
  • به جلوگیری از فرسودگی و تعویض کارکنان کمک می‌کند؛
  • مشتریان را از طریق کیفیت خدمات کافی راضی نگه می‌دارد.

 

اگرچه فناوری بهینه‌سازی نیروی کار می‌تواند برای بسیاری از مشاغل تغییر دهنده‌ی بازی باشد، اما خرید آن از جانب مدیریت کسب و کار معمولا با موانعی روبه‌رو است. مدیران سطح فروشگاه به ویژه آن‌هایی که سال‌ها تجربه برنامه‌ریزی بصری دارند ممکن است تمایلی به اعتماد به چنین جنبه مهمی از تجارت با هوش مصنوعی نداشته باشند.

 

به عنوان مثال آنها ممکن است احساس کنند که نرم افزار نمی‌تواند تاثیر روزانه آب و هوا بر فروش را کنترل کند. برای این که آنها را راحت کنید، به دنبال یک سیستم بهینه‌سازی نیروی کار باشید که اثرات آب و هوا، فصل، تعطیلات و سایر عواملی را که بر ارقام فروش تاثیر می‌گذارند، در نظر می‌گیرد. چرا که پذیرش این مسئله که فناوری در بازار نیروی کار بسیار تاثیرگذار است، اجتناب ناپذیر است.

 

۳- فناوری اقتصاد گیگ (Gig Economy)

 

فناوری اقتصاد گیگ (Gig Economy)

 

از جمله نمونه‌های فناوری در بازار نیروی کار را می‌توان از فناوری اقتصاد گیگ (Gig Economy) نام برد. این فناوری می‌تواند به کسب و کارهایی که دارای موقعیت‌های مکانی مختلف هستند، کمک کند در طول تغییر شرایط بازار کار، انعطاف پذیر باشند. با ایجاد یک گیگ اکونومی داخلی، خرده فروشان می‌توانند به سرعت و به راحتی نیروی کار را در بین واحدها بدون متحمل شدن اضافه کاری و جریمه‌های قانون کار به اشتراک بگذارند.

حتما بخوانید  بیبی بومر ها چه نسلی هستند + ۱۰ نکته مهم بازاریابی برای آن ها

 

این مسئله نه تنها خدمات مشتری را در سراسر کسب و کار بهبود می‌بخشد، بلکه کارکنان را در سراسر سازمان متعادل می‌کند. خواه یک زنجیره کوچک، خواه یک فرانچایز بزرگ یا مارکت بنر باشد.  

 

مزایای فناوری اقتصاد گیگ (Gig Economy) عبارتند از:

 

  • تعادل در عمکلرد کارکنان در چندین واحد
  • کسب و کار را در طول شرایط تغییر بازار کار منعطف نگه می‌دارد؛
  • به کارمندان اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز شیفت‌های بیشتری را انتخاب کنند.

 

با این حال برای ایجاد یک اقتصاد گیگ محلی، خرده فروشان به یک پلتفرم مدیریت نیروی کار نیاز دارند که به کارمندان اجازه می‌دهد شیفت‌ها را از فروشگاه‌های مجاور دریافت کنند. هنگام خرید یک پلتفرم به دنبال پلتفرمی باشید که مجوزهای قوی و کنترل‌های دسترسی را ارائه می‌دهد. این کار اشتراک‌گذاری منابع را بدون دسترسی ناظران سطح فروشگاه به اطلاعاتی که به آنها نیاز ندارند، آسان تر می‌کند.

 

۴- فناوری سفارش اومنی چنل

 

فناوری سفارش اومنی چنل

 

یکی دیگر از نمونه‌های فناوری در بازار نیروی کار، استفاده از فناوری سفارش اومنی چنل است. برای انجام بهترین عملکرد، رستوران، نیاز به فناوری سفارش دارد. این نوع فناوری دقیقا می‌داند که چقدر طول می‌کشد تا اقلام آماده شوند و تیکت آنها را در زمان‌های مناسب به آشپزخانه می‌فرستد تا بهترین تجربه مشتری را تضمین کند.

 

حالت‌های سفارش انعطاف پذیر، مانند انتخاب بین کیوسک سلف سرویس یا تبلت خدمات می‌تواند به خواربار فروشان کمک کند تا مفاهیم رستوران خود را با توجه به شرایط فعلی کارکنان تطبیق دهند.

 

مزایای فناوری سفارش اومنی چنل عبارتند از:

 

  • کسب و کار را در طول تغییر شرایط بازار کار منعطف نگه می‌دارد؛
  • به حداقل آموزش کارکنان نیاز دارد و امکان سلف سرویس مهمان را فراهم می‌کند؛
  • تجربه و رضایت مشتری را بهبود می‌بخشد.

 

با الزامات آموزشی کمتر، کسب و کار‌ها می‌توانند به جای استخدام برای تجربه خدمات غذایی قبلی، روی استخدام برای نگرش درست تمرکز کنند. با این حال همه سیستم‌های سفارش اومنی چنل، ویژگی‌های یکسانی را ارائه نمی‌دهند. برای به حداکثر رساندن فرصت کسب درآمد با حداقل آموزش، برخی از قابلیت‌های خاصی که کسب و کار‌ها باید در یک نرم افزار سفارش دنبال آن باشند، عبارت است از:

 

  1. پیشنهاد افزایش فروش در زمان سفارش برای هر دو حالت مواجهه با کارکنان و مشتریان
  2. فهرست چاپ شده مواد تشکیل دهنده برای هر آیتم منو در زمان سفارش

 

تاثیر فناوری بر رشد و توسعه کسب و کار

 

استفاده از فناوری در بازار نیروی کار تاثیر مهمی در رشد و توسعه کسب و کارها دارد. موارد ذکر شده بالا، برخی از فناوری‌هایی هستند که کسب و کار‌های خواربار فروشی و خدمات غذایی باید در بازار کار امروزی از آنها استفاده کنند. هر کسب و کار برای داشتن مشتریان راضی، به کارکنان راضی نیاز دارد. با بهبود رضایت و حفظ کارکنان، جلوگیری از فرسودگی شغلی، برنامه‌ریزی کارآمدتر و کاهش الزامات آموزشی، کسب و کار‌ها می‌توانند با منابع کاری که در دسترس دارند، کار‌های بیشتری انجام دهند.

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک