تاثیر آب و هوا بر بهبود تجربه مشتری در صنعت خرده فروشی

تاثیر آب و هوا بر بهبود تجربه مشتری در صنعت خرده فروشی


12 مهر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تاثیر آب و هوا در بهبود تجربه مشتری در خرده فروشی

شاید برایتان جالب باشد که تاثیر آب و هوا در بهبود تجربه مشتری بسیار چشمگیر است. موضوعات زیادی در بهبود تجربه مشتری تاثیرگذار هستند. این که چه چیزی مشتریان را راضی می کند و چه چیزی پس از جلب رضایت آن ها را در طول سال ها وفادار به برند تجاری شما نگه می دارد، بسیار مهم است. یکی از جالب ترین این موارد، آب و هوا است. آب و هوا به طور شگفت انگیزی نقش مهمی در تاثیرگذاری بر الگوهای خرید ایفا می کند. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش به این موضوع پرداخته ایم.

 

نگاه روانشناسی خلق و خو به تاثیر آب و هوا در تجربه مشتری

 

نگاه روان شناسی خلق و خو به تاثیر آب و هوا در تجربه مشتری

 

تاثیر آب و هوا در روانشناسی خلق و خو انسان کاملا ثابت شده است. نور خورشید باعث ترشح سروتونین در مغز می شود. سروتونین هورمونی است که منجر به بهبود خلق و خو و آرامش بیشتر می شود. این تاثیر مثبت بر خلق و خو بارها در طول سال ها در ادبیات علمی درباره آن بحث شده است. یکی از این موارد مطالعه ای است که در سال ۲۰۰۴ در دانشگاه میشیگان صورت گرفت. بر اساس این مطالعه افراد حداقل ۳۰ دقیقه بیرون از خانه در هوای دلپذیر وقت گذرانده اند. نتایج نشان داد که آن ها به طور متوسط احساس خوشبختی بیشتری داشتند.

 

 

پرداخت هزینه بیشتر برای خرید اقلام مختلف

 

مطالعات نشان می دهند قرار گرفتن در معرض نور خورشید تاثیر زیادی بر تمایل مصرف کنندگان برای پرداخت هزینه بیشتر برای خرید اقلام مختلف دارد. مشتریانی که عضو باشگاه بدنسازی و یا باشگاه مشتریان خرید بلیط هواپیما هستند، خیلی بیشتر تحت تاثیر این تغییرات قرار دارند. جای تعجب نیست که بسیاری از مشاغل در روزهای آفتابی فروش بیشتری دارند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهبود تجربه مشتری با افزایش همکاری و تعامل تیمی در اومنی چنل

 

 

مشتریان در تابستان ۲۰۲۰ شادتر بوده اند

 

مشتریان در تابستان 2020 شادتر بوده اند

 

داده هایی که از بازخورد مشتریان در بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ جمع آوری شده جالب به نظر می رسند. این داده ها نشان می دهد که کل مشتریان صنایع خرده فروشی در ماه های تابستانی خوشحال تر بوده اند. بر اساس آمار مشتریان خرده فروشی در تابستان ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل، ۵.۵ درصد شادتر بوده اند. این در حالی است که همه ما می دانیم که این خوشحالی در شرایطی بوده است که محدودیت های کرونا بر جهان سایه افکنده بود. کووید ۱۹ حتی بخش خرده فروشی در همه کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده بود.

 

 

تاثیر عواملی غیر از آب و هوا در بهبود تجربه مشتری

 

تاثیر عواملی غیر از آب و هوا در بهبود تجربه مشتری

 

با این حال عوامل متعددی به غیر از آب و هوا ممکن است در این امر دخیل باشند. به عنوان مثال بسیاری از خرده فروشان مجبور بودند تغییرات فوق العاده ای برای بهبود تجربه مشتری در نحوه عملکرد فروشگاه های خود ایجاد کنند. برخی از این اقدامات شامل حضور مشتریان کمتر در فروشگاه های فیزیکی است. حتی مسئولیت بیشتر برای تمیز کردن فروشگاه های فیزیکی و مرتب نگه داشتن آن ها. این عوامل به احتمال زیاد تاثیر زیادی در بهتر شدن تجربه مشتری از خرید داشته اند. علاوه بر این، تغییر آشکار الگوهای آب و هوا بدون شک شرایط غم انگیز را کمی قابل تحمل تر نشان می دهد.

حتما بخوانید  آینده هوش مصنوعی مکالمه‌ ای | چرا چت بات‌ها شکست خوردند؟

 

 

بیشتر بخوانید » تجربه پشتیبانی مشتری با بازاریابی اومنی چنل «

 

 

آب و هوا تنها یکی از عوامل تاثیر گذار

 

آب و هوا تنها یکی از عوامل تاثیر گذار

 

تمام این موضوعات در مورد تاثیر آب و هوا در بهبود تجربه مشتری گفته شد تا در نهایت تاکید شود  آب و هوا به تنهایی تاثیر گذار نیست. آب و هوا تنها یکی از عوامل تاثیر گذار بر بهبود تجربه مشتری محسوب می شود.  گاهی شاید به سادگی بتوان تجارت جدیدی را در نزدیکی خط استوا ایجاد کرد. منطقه ای که هوای آفتابی دائمی وجود داشته باشد. در این صورت مشتریان شما می توانند بهترین تجربه ممکن را داشته باشند. با این حال به جز تاثیر آب و هوا، عوامل مهم تاثیرگذار دیگری نیز در بهبود تجربه مشتری برای مشتریان در صنعت خرده فروشی وجود دارد. همیشه یک گزینه تضمینی در ارائه یک تجربه خوب به مصرف کننده نیست.

 

 

تاثیر رضایت نیروی کار در بهبود تجربه مشتری

 

تاثیر رضایت نیروی کار در بهبود تجربه مشتری

 

عوامل زیاد دیگری وجود دارند که در ثبت تجربه مشتری به بهترین حالت ممکن تاثیرگذار هستند. این عوامل بسیار بیشتر از جریان آب و هوا قابل کنترل هستند. یک مثال ساده، مشارکت کارکنان است. بر هیچ کسی پوشیده نیست که کارکنان شاد، محیط کار شادی را ایجاد می کنند. این محیط کار به نوبه خود باعث می شود تا انرژی مثبتی در ارائه خدمات به مشتریان منتقل شود. یکی از موضوعات مهم که شاید بتوان گفت به طور غیر مستقیم در بهبود تجربه مشتری تاثیرگذار است، بحث رضایت نیروی کار است. شما می توانید نیروی کار خود را راضی نگه دارید، حتی اگر بخواهید از تاثیر آب و هوا نیز استفاده کنید. شاید بهترین پیشنهاد این باشد که نیروی کار خود را برای چند روز به تعطیلات در فضایی که آب و هوای مساعدی دارد بفرستید. پاداش یکی از موثرترین روش های تشویقی برای کارکنان محسوب می شود.

 

 

اهمیت خدمات سریع و کارآمد

 

عوامل موثر دیگر غیر از آب و هوا در بهبود تجربه مشتری از خرید و یا استفاده از خدمات تاثیر گذارند. بهبود کیفیت محصول یا خدمات بسیار مهم است. همچنین اطمینان از خدمات سریع و کارآمد می تواند بسیار موثر باشد. استفاده از یک بازاریابی یکپارچه اومنی چنل را نباید فراموش کرد. اطمینان خاطر به مشتریان برای پشتیبانی از آن ها در تمامی کانال های ارتباطی نیز می تواند یک راهکار موثر محسوب شود. اومنی چنل در فروشگاه های آنلاین و فیزیکی می تواند به راحتی باعث وفادارسازی مشتریان شود.  موارد ذکر شده باید به درستی اجرا شوند. در غیر این صوزت حتی بهترین آب و هوای در جهان نیز نمی تواند به بهبود تجربه مشتری در کسب و کار شما کمک کند.

حتما بخوانید  نقش روابط عمومی در بازگشت سرمایه با کمک یک کمپین استراتژیک آگاهی از برند

 

در مسیر بهبود تجربه مشتری بر آن چه می توانید کنترل کنید، تمرکز کنید!

 

در مسیر بهبود تجربه مشتری بر آن چه می توانید کنترل کنید، تمرکز کنید!

 

یکی از مهم ترین مسائلی که در بهبود تجربه مشتری تاثیرگذار است، در درجه اول تمرکز بر روی موضوعات قابل کنترل است. تغییرات آب و هوا تا حد زیادی غیر قابل کنترل است اما استفاده از روش های مختلف بازاریابی و پشتیبانی مداوم مشتریان می تواند تجربه بهینه ای را در ذهن مشتری خلق کند. یکی دیگر از موضوعات مهم بررسی مداوم داده های جمع آوری شده از تجربه مشتری برای نظارت بر رفتار و احساس مصرف کنندگان در شرایط مختلف است.

 

 

بیشتر بخوانید « روش های افزایش تجربه پشتیبانی از مشتری در صنعت خرده فروشی «

 

 

اهمیت تجزیه و تحلیل داده های مشتریان

 

اهمیت تجزیه و تحلیل داده های مشتریان

 

داده ها بسیار مفید هستند. با استفاده از آن ها می توانید اطمینان حاصل کنید که کسب و کار شما در پاسخ به عوامل مختلف چطور عمل کرده است. با استفاده از این داده ها می توانید بر روی عوامل غیر قابل پیش بینی مانند آب و هوا که باعث تغییرات در تجربه مشتری می شود، استراتژی مناسبی را طراحی کنید.

 

 

تمرکز بر موارد قابل کنترل

 

تغییرات آب و هوا می تواند تاثیر به سزایی در تجربه مشتری داشته باشد. با این حال تکیه به آن به تنهایی بهترین راه برای اطمینان از موفقیت نیست. کسب و کار ها باید تمرکز خود را بر روی موارد قابل کنترل متمرکز کنند. آن ها باید با اجرای فرایند های درست، در مشتریان ایجاد حس احترام و همدلی کنند. درک مشکلات مشتریان و رسیدگی با بیشترین سرعت ممکن باعث القای حس همدلی به آن ها خواهد شد. این موضوع تا حد زیادی در بالا بردن سطح رضایت مشتری تاثیرگذار است.

 

 

لزوم تدوین استراتژی

 

لزوم تدوین استراتژی

 

در این میان حتی با تدوین استراتژی های مناسب، می توان برای عوامل غیر قابل کنترل چون تغییرات آب و هوا نیز برنامه ریزی کرد. با برنامه ریزی می توان آن ها را تا حد زیادی تحت کنترل درآورد. تلاشی که برای ارائه الگویی خاص و واکنش به تعاملات مشتری در جهت برآورده کردن نیاز آن ها و بالا بردن شاخص رضایت و وفاداری صورت می گیرد، بسیار مهم است. این تلاش نیاز به مدیریت و تدوین استراتژی دارد. این تلاش باعث افزایش وفاداری در مشتریان می شود. بنابراین قطعا برای کسب و کار ها افزایش درآمد نیز به همراه خواهد داشت.

 

 

بیشتر بخوانید » معیارهای اصلی سنجش خدمات مشتری در خرده فروشی «

 

 

سخن پایانی

 

موفقیت هر کسب و کار وابسته به این است که چقدر بتواند مشتریان را در ارائه محصول و خدمات مناسب راضی نگه دارد. کسب و کارها باید بتوانند با خلق تجربه بهینه مشتری و پشتیبانی و همدلی با مصرف کنندگان، تعداد اعضای باشگاه مشتریان وفادار خود را هر روز بیشتر کنند. طبیعتا عوامل زیادی در خلق بهترین تجربه مشتری تاثیرگذار است. برخی از این عوامل همانند تغییرات جوی و تاثیر آن بر خلق و خو غیر قابل کنترل هستند. برخی دیگر کاملا قابل کنترل و برنامه ریزی هستند.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک