چگونه از تکنولوژی برای خلق آینده استفاده می کنیم؟

چگونه از تکنولوژی برای خلق آینده استفاده می کنیم؟


20 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چگونه از تکنولوژی برای خلق آینده استفاده می‌کنیم؟

بشر چگونه از تکنولوژی برای خلق آینده خود استفاده خواهد کرد؟ «مایکل مالون» که به عنوان روزنامه‌نگار بخش زیادی از تمرکز خود را روی تکنولوژی‌های جدید و تأثیر آن در آینده بشر صرف کرده در سال ۲۰۰۶ به این نتیجه رسیده است که تکنولوژی‌های جدید خیلی دیر‌تر از آنچه ما پیش‌بینی می‌کنیم رخ می‌دهند و در عین حال همیشه زودتر از زمانی واقع می‌شوند که ما برای پذیرش آن آماده‌ایم. سوال اینجاست؛ دلیل وجود این فاصله چیست؟ در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی به این می‌پردازیم که چگونه از تکنولوژی برای خلق آینده استفاده می‌کنیم، چگونه تطبیق و توزیع تکنولوژی‌های جدید را سرعت ببخشیم و تکنولوژی‌های جدید در کدام زمینه‌ها بیشترین تاثیر را دارند. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

تکنولوژی چه نقشی در خلق آینده بشر دارد؟

 

تکنولوژی چه نقشی در خلق آینده بشر دارد؟

 

سوالی که در اینجا مطرح است نقش تکنولوژی برای خلق آینده بشر است. پاسخ‌هایی که به این سوال داده شده در دو دسته جای می‌گیرند. دسته اول بر این عقیده است که ما باید تکنولوژی را در جهت ایجاد مطمئن‌ترین ابزارها و اپلیکیشن‌ها به کار ببریم. دسته دوم اما عقیده دارند باید به سلیقه و واکنش کاربران توجه کرد. نکته اینجاست که شناخت و مدیریت تکنولوژی بسیار آسان‌تر از شناخت و مدیریت رفتارهای مشتری در پذیرش یا رد یک محصول است.

کاربرانی که مصرف‎‌کننده کالاها و خدمات تکنولوژیک هستند و قصد خرید چنین کالایی دارند به این موضوع فکر می‌کنند که آیا استفاده از این محصول پیشرفته می‌تواند تجربه بهتری برای آنان در زندگی ایجاد کند؟ و اگر چنین است چطور این کار را انجام خواهد داد؟

پاسخ به این سوال قویاً شخصی است. تکنولوژی چه تأثیری در سبک زندگی افراد مختلف دارد؟ استفاده از یک محصول تکنولوژیکی چطور در رسیدن افراد به آرزوهای شغلی و و داشتن یک زندگی خوب کمک می‌کند؟

پاسخ این سوال بسته به قسمتی از زندگی شما که علاقمندید در آن قسمت از محصولات تکنولوژیک استفاده کنید متفاوت است. شغل؟ خانه؟ سلامتی؟ پول؟ تکنولوژی به سمتی می‌رود که در تمام این زمینه‌ها محصولاتی برای بهبود کیفیت زندگی افراد طراحی و تولید کند.

به خاطر داشته باشید که تغییرات فناوری افراد مختلف را به صور مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ادامه کمی درباره چند حیطه اصلی که تکنولوژی در آن‌ها بیشترین اثر را دارد صحبت خواهیم کرد.

 

تکنولوژی جدید در کدام زمینه‌ها بیشترین تأثیر را دارد؟

 

تکنولوژی چه تأثیری بر آینده خواهد داشت؟

 

تکنولوژی و محیط کار

 

محدودیت‌های محیط کار تغییر کرده و در برخی موارد کاملاٌ از بین رفته است. همه‌گیری کووید ۱۹ که در سال ۲۰۲۰ شروع شد این روند را به طور کلی تسریع کرده است. امکان کار به صورت دورکاری و ریموت نشان داد که محیط‌های کاری با وجود نوآوری‌های تکنولوژی‌های برتر باید تغییرات اساسی را تجربه کنند. نیمه بعدی تغییرات مربوط به تطبیق و پذیرش تکنولوژی از سوی کاربران است.

حتما بخوانید  گجت (Gadget) چیست | بررسی انواع گجت هوشمند و پوشیدنی

 

تکنولوژی در ساخت خانه‌های هوشمند

 

خلق آینده با تکنولوژی شبیه به محصولات هوشمندی است که در منزل کاربرد دارند و در بازار مصرف محصولات تکنولوژیک به فروش می‌رسند. اسپیکرهای هوشمند، زنگ‌های تصویری درب ورودی، قفل‌های هوشمند، نورپردازی هوشمند، سیستم‌های‌ ایمنی، تنظیم‌گر دمای هوشمند، جاروبرقی‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، دستگاه تشخیص چکه‌ کردن آب، درب هوشمند پارکینگ و آتش خاموش‌کن‌های هوشمند از تکنولوژی‌هایی هستند که در هوشمند‌ و بهینه‌سازی خانه و استفاده از وسایل مختلف هوشمند منزل استفاده می‌شوند.

مرحله بعدی در پیشرفت این ابزارهای برقراری ارتباط بین وسایط هوشمند مختلف است. در سال گذشته نیاز به پیشرفت در این گونه اپلیکیشن‌های خانه هوشمند فزونی یافته است.

 

سلامت مصرف‌کنندگان

 

با وجود پاندمی کووید ۱۹ در جامعه جهانی و مشکلاتی که در شبکه‌های ارائه خدمات و محصولات سلامت وجود دارد افرادی که مبتلا به سایر بیماری‌ها غیر از کووید ۱۹ هستند باید فعالانه‌تر با شرایط تطبیق حاصل کنند. اطمینانی که روی تست‌های فوری کووید وجود دارد نمونه دیگری از نیاز بازار برای افزایش نوآوری‌های تکنولوژیکی است.

 

اپلیکیشن‌های فوق پیشرفته

 

اگرچه ‌ایالات متحده آمریکا در صف اول نوآوری‌های تکنولوژیکی قرار دارد، اما در سایر بازارها به خصوص بازارهایی آسیایی توسعه و استفاده از اپلیکیشن‌های فوق پیشرفته هنوز عقب‌تر مانده است.

اپلیکیشن‌های فوق پیشرفته آن‌هایی هستند که با ادغام نیازهای مختلف زندگی افراد و چالش‌های زندگی آنان راهکاری یکپارچه و منسجم ارائه می‌کنند. برای نمونه نرم افزار «ویچت» در چین چنین تجربه‌ای است. این نرم افزار احتمالا جزو نرم ‌افزارهای بسیار پر‌استفاده در جهان است. با استفاده از نرم‌افزار وی‌چت می‌توانید با دوستان خود قرار بگذارید، یک واگن قطار کرایه کنید، پرداخت‌های آنلاین خود را انجام دهید یا حتی برای جدایی و طلاق از همسر اقدام کنید.

 

تکنولوژی‌های دوستدار محیط زیست

 

انجام هر برنامه‌ای جهت کاهش تولید دی اکسید کربن بی‌شک نیازمند بکارگیری گسترده تکنولوژی است. خودروهای الکترونیکی در این زمینه پیشرو هستند، اما بسیاری از این نوع تکنولوژی‌ها در حال حاضر در سطح توسعه و طراحی و ساخت قرار دارند و سرمایه‌های هنگفتی برای توسعه آن‌ها جذب شده است.

 

چگونه تطبیق و توزیع تکنولوژی‌های جدید را سرعت ببخشیم؟

 

چگونه تطبیق و توزیع تکنولوژی‌های جدید را سرعت ببخشیم؟

 

از سوی دیگر تکنولوژی‌های جدید بسیاری با رشد نمایی (Exponential growth) در حال ظهور هستند. این تکنولوژی‌ها ذاتاً اطلاعاتی و دیجیتال بوده و در حال حاضر حیطه‌های وسیعی همچون هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و نانوتکنولوژی را در بر می‌گیرند.

با پیشرفت هر چه بیشتر این تکنولوژی‌ها استفاده از آن‌ها چندگانه شده است. در حال حاضر توجه به زمینه‌هایی مانند اتوماسیون، سلامت، سرگرمی و سایر تجربه‌های تکنولوژی افزایش یافته است.

حتما بخوانید  راهنمای کامل نصب و استفاده از شبکه اجتماعی کلاب هاوس (Clubhouse)

رهبران کسب و کارها برای ایجاد تکنولوژی‌های جدید نیازمند صبر و حوصله هستند. افرادی که برنامه‌های توسعه محصول یا خدمات را اداره می‌کنند باید برای ایجاد همخوانی و یکپارچگی محصولات به آن زمان کافی بدهند. پیشرفت‌های تکنولوژیکی که در گذشته اتفاق افتاده است مانند استفاده از الکتریسیته برای ساخت اینترنت قبل از ورود به بازار مصرف و تغییر فرهنگ و سبک زندگی افراد نیازمند نوآوری، گستردگی و اتصال درونی تکنولوژیکی هستند.

با گسترش و پیشرفت تکنولوژی تأثیر مشابهی در خانه‌های هوشمند و تشخیص و اندازه گیری‌های دقیق در علم پزشکی و درمان دیده می‌شوند. اختراعات و محصولات جدید ایجاد شده عموماً بر اساس خروجی‌های یکدیگر ساخته می‌شوند و در نهایت مزیت این تکنولوژی‌ها به بازاریابان می‌رسد که قادرند تغییرات رفتاری بازار را درک کنند.

 

چگونه آینده را با تکنولوژی بسازیم؟

 

برای خلق آینده تکنولوژی چطور درک می‌شود؟

 

افرادی که برای کسب و کارها تصمیم می‌گیرند باید در زمینه تکنولوژی‌هایی که به صورت تجاری وارد بازار می‌کنند درک کاملی داشته و به صورت عمیق‌تر تأثیر محصول یا خدمات خاصی را که ارائه می‌دهند بر سبک زندگی و‌ آینده بهتر کاربران بشناسند. اداره‌کنندگان کسب و کارها باید دیدی فراتر ازخود تکنولوژی و نحوه کارکرد آن داشته باشند و چگونگی مدیریت این تغییرات گسترده که در زندگی مصرف‌کنندگان ایجاد می‌شود را بشناسند.

افزون بر این مدیران باید نسبت به اینکه کاربران چگونه با محصول مورد نظر سازگاری پیدا می‌کنند و فواید بالقوه این تکنولوژی برای کسانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، اشراف کامل داشته باشند.

کمپانی‌هایی که استفاده از محصولات نوآور را به مردم پیشنهاد می‌کنند باعث سبب رشد روابط اجتماعی شده و انگیزه افراد برای تغییر سبک زندگی افزایش می‌دهد. این کسب و کارهای پیشگام مزایای نسبی و راه‌های جدید زندگی مدرن را به وجود می‌آورند.

تکنولوژی قادر است جعبه ابزاری برای ساخت آینده‌ای نو ایجاد کند. اما انطباق ابزارهای جدید نیازمند این است تا کسب و کارها این ابزارهای را تولید و روانه بازار کرده و بازاریابان افراد را به سمت استفاده از آن‌ها و ساخت آینده‌ای بهتر تشویق کنند.

 

سخن پایانی

 

تکنولوژی در تمام جنبه‌های زندگی افراد نفوذ کرده و در این میان تکنولوژی‌های نو در حال ظهور و گسترش در بین افراد هستند. تکنولوژی برای خلق آینده بسیار ضروری است. خدمات و محصولات تکنولوژیکی که امروزه در حال توسعه و روانه به بازارند نقش بی‌بدیلی در شکل و کیفیت زندگی افراد خواهند داشت.

رسیدن به یک تکنولوژی ناب نیازمند سرمایه و زمان است و افرادی که برای تولید چنین خدمات و محصولاتی تلاش می‌کنند در واقع تمام توان خود را برای انطباق این محصولات با سلیقه کاربران و از طرفی کارایی عملیاتی خود محصول قرار داده‌اند.

تکنولوژی‌های جدید امکانات بی‌شماری را در اختیار افراد قرار می‌دهند. توسعه ارتباطات و گسترش تجارت دو نمونه از فواید استفاده از تکنولوژی در زندگی روزمره افراد جامعه هستند.

 

منبع: Forbes

 

کالابرگ الکترونیک