۸ مزیت مهم دورکاری برای کسب و کارها در دوران کرونا

۸ مزیت مهم دورکاری برای کسب و کارها در دوران کرونا


24 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مزیت های دورکاری

پاندمی کرونا در سال اخیر باعث شد تا علی رغم معایب و مزایای دورکاری تعداد زیادی از شرکت ها در مسیر آن قرار گیرند. پیش از این دورکاری چندان باب نبود. تعداد کمی از افراد بنابه شرایط ترجیح به دورکاری می دادند. شرکت های زیادی حاضر به پذیرش افراد دورکار نبودند. اما حالا کار از راه دور در اقصی نقاط جهان به یک عرف تبدیل شده است. کرونا همچنان ادامه دارد و بسیاری از کشورها همچنان ناچار به ادامه روند دورکاری هستند. به نظر می رسد بعد از کرونا کار از راه دور بیشتر مورد استقبال قرار گیرد. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به مزیت های جالب دورکاری انداخته ایم.

 

عدم اعتماد به دورکاری

 

عدم اعتماد به دور کاری

 

کار از راه دور باعث کشف استعدادهای بیشتر و کاهش غیبت کارکنان خواهد شد. همچنین انعطاف پذیری بیشتری برای کارکنان و کارفرما ایجاد خواهد شد. با این حال علی رغم این مزیت های دورکاری کارفرمایان زیادی اعتماد به دورکاری ندارند. آن ها شک دارند که کارمندان در همه بخش ها زمانی که از راه دور کاری را انجام می دهند تمام زمان کاری خود را صرف انجام دادن کارهای شرکت می کنند. این شک یکی از دلایل اصلی سختی در پذیرش کارکنان دورکار پیش از پاندمی کرونا بود.

 

 

اجبار برای اعتماد

 

اما بحران سلامت معادلات را بر هم ریخت. دولت ها به اجبار شرکت های بزرگ را مجبور به دورکاری کردند. تجربه نشان داد که کارکنان در صورت لزوم و در اجبار به شرایط دورکاری منحصر به فرد عمل می کنند. افراد به صورت تیمی به سادگی با هم ارتباط می گیرند. البته در این میان نباید برخی از مسائل فنی ارتباطی، حواس پرتی ها و… را نادیده گرفت. با این حال روش هایی وجود دارد که می تواند از بروز مسائل این چنینی جلوگیری کند. سیاست گذاری درست و تقویت بحث زیرساخت ها تاثیر زیادی در راندمان بالای کارکنان دورکار دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » چطور در دوران کرونا دورکاری کنیم؟ «

 

 

انجام کارها از طریق دورکاری طبق روال گذشته

 

انجام کارها از طریق دور کاری طبق روال گذشته

 

یکی از مزیت هایی که اجبار بحران کرونا برای دورکاری داشت، آگاه سازی مدیران درباره برخی مسائل بود. بسیاری از مدیران تصور می کنند که با دورکاری کارها طبق روال گذشته انجام نخواهد شد. اما نرم افزارها و شبکه های ارتباطی زیادی وجود دارند که کارکنان از طریق آن ها می توانند بیشترین راندمان کاری را داشته باشند.

 

 

افزایش راندمان کارکنان

 

طبق آمار رشد فعالیت کارکنان در طول دوران کرونا بسیار چشم گیر بوده است. ارزیابی عملکردها نیز جالب به نظر می رسند. شرکت ها حتی بسیار ساده و بدون دردسر میزبان رویدادهای تیمی بوده اند. حالا شاید بهتر باشد صادقانه اعتراف کرد که کار از راه دور برای بسیاری از شرکت ها یک نعمت است. کاهش هزینه های جانبی مثل فضای کاری و قبض های فضای کار تاثیر زیادی در شرایط مالی شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ دارد. با این حال باید پذیرفت که همه افراد در همه صنایع قادر به انجام کار در خانه نیستند.

 

 

استعداد یابی گسترده از مزیت های دورکاری

 

استعداد یابی گسترده از مزیت های دور کاری

 

یکی از مزیت های مهم دورکاری آشنایی با استعدادهای زیاد در اقصی نقاط دنیا است. افراد مستعد زیادی برای انجام کارهای مناسب کسب و کار شما وجود دارند اما به دلیل فاصله ها امکان همکاری وجود نداشته است. حالا که روند کار بسیاری از شرکت ها به سمت دورکاری رفته است انتخاب مدیران برای کارکنان جدید گسترده تر شده است. آن ها می توانند استعدادهای زیادی را در اقصی نقاط دنیا دعوت به مصاحبه و همکاری کنند. در حال حاضر شرکت های نه چندان اندکی وجود دارند که از بیش ۹ کشور نیروی کار استخدام کرده اند. آن ها به استخدام بهترین ها مفتخر هستند.

 

 

انعطاف پذیری بیشتر برای کارکنان از جمله مزیت های دورکاری

 

انعطاف پذیری بیشتر برای کارکنان از جمله مزیت های دور کاری

 

کارگران و کارکنان انعطاف پذیری کارفرما را بسیار دوست دارند. آن ها ترجیح می دهند ساعات کاری منعطف تری برایشان تعریف شود. به اعتقاد بسیاری از کارکنان، انعطاف پذیری کارفرما باعث افزایش راندمان کاری می شود. بر اساس تحقیقی که توسط هاروارد بیزینس ریویو منتشر شده است؛ ۸۸ درصد کارکنان درخواست ساعت های کاری منعطف را به کارفرمایانشان می دهند. این در حالی است که بر اساس همین تحقیق ۸۰ درصد کارکنان خواهان گزینه کار از خانه هستند. طی سال گذشته انعطاف پذیری بیشتری نسبت به دورکاری نشان داده شده است.

 

حذف ساعات رفت و آمد

 

از جمله مزیت های این انعطاف پذیری حذف ساعات رفت و آمد کارکنان در ساعات شلوغ بوده است. بنابراین راندمان کارمندان به طور فزاینده ای افزایش یافته است. حتی قرارهای ملاقات با پزشکان نیز به صورت اینترنتی انجام می شود. یادگیری کودکان نیز از راه دور صورت می گیرد. بنابراین نباید انتظار داشت تا کارفرمایان به دورکاری انعطاف نشان ندهند.

انعطاف پذیری باعث ایجاد تعادل و فضای مطلوب برای کار کردن و فعالیت تیمی می شود. این انعطاف پذیری اگر در زمان کاری نیز بروز پیدا کند، راندمان کارکنان حتی بیش از پیش خواهد بود. شاید بهتر است بگوییم انعطاف پذیری در دورکاری و زمان کاری کارکنان، ارتباط مستقیمی با افزایش بهره وری آن ها خواهد داشت.

 

 

کاهش غیبت ها در دورکاری

 

انعطاف پذیری بیشتر برای کارکنان از جمله مزیت های دور کاری

 

زمانی که کارفرما آزادی انتخاب به کارکنان می دهد، غیبت ها به مراتب کاهش می یابد. کارکنان حتی از مرخصی های استحقاقی خود به ندرت استفاده می کنند. در دورکاری احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی از جمله آنفولانزای فصلی بسیار کاهش می یابد. بنابراین حتی مرخصی های استعلاجی نیز به صفر می رسد. همه این ها باعث سودآوری بیشتر برای کسب و کارها خواهد شد. در سال ۲۰۲۰ اداره آمار کار ایالات متحده نرخ زمان از دست رفته کار را ۱.۹ درصد اعلام کرد. این در حالی است که با دورکاری، امکان کاهش غیبت ها و کم شدن این رقم بسیار زیاد بود.

 

 

یادگیری مهارت های جدید از مزیت های دورکاری

 

یادگیری مهارت های جدید از مزیت های دور کاری

 

کارکنان متعهد با مدیریت زمان از طریق دورکاری می توانند به مهارت های کاری خود بیافزایند. یکی از مزیت های دورکاری حذف زمان رفت و آمد به محیط کار است. قطعا زمان های زیادی در محیط کار ناخودآگاه هدر می شوند. در دورکاری با مدیریت زمان می توان از این ساعت ها بهترین استفاده را کرد.

 

 

شرکت در کلاس های آموزشی از مزیت های دورکاری

 

یکی از این استفاده ها می تواند یادگیری مهارت های جدید از طریق مطالعه و یا حتی شرکت در کلاس های آموزشی آنلاین باشد. این موضوع قطعا به نفع کارفرما خواهد بود. کارکنان با تجربه بیشتری فعالیت خواهند کرد. یک کارمند خوب معمولا برای تمام کارهای خود برنامه ریزی می کند و همواره به دنبال ارتقای سطح کیفی کار خود است. بنابراین دورکاری برای او فرصتی مناسب برای یادگیری بیشتر است.

 

 

بیشتر بدانید » افسردگی کاری چیست؟ « 

 

 

ماندگاری بالاتر کارکنان دورکار

 

ماندگاری بالاتر کارکنان دور کار

 

یکی از مزیت های مهم کار از راه دور حفظ بیشتر کارکنان است. بسیاری از کارکنان به دلایل غیر مالی ممکن است تصمیم بگیرند شغل خود را جابجا کنند. این دلایل می تواند مربوط به زندگی شخصی آن ها باشد. نمی گوییم گزینه دورکاری مشکل همه کارکنان را در رابطه با این مسئله برطرف خواهد کرد؛ اما می تواند تا حدودی منجر به حفظ آن ها شود. حتی زمانی که مجبور شوند از شهری به شهر دیگر بروند.

 

 

مهاجرت با خیال راحت در دورکاری

 

کارفرما می تواند برای حفظ نیروی کارآمد خود انعطاف پذیری بیشتری به خرج دهد و او را دور کار نگه دارد. در حال حاضر بسیاری از برندهای معتبر در دنیا توانسته اند کارمندان توانای خود را حتی زمانی که به کشوری دیگر مهاجرت می کنند، حفظ کنند.

 

 

راهکارهای بهبود روابط کارکنان و کارفرما

 

 

انگیزه بیشتر و کاهش هزینه ها از مزیت های دورکاری

 

انگیزه بیشتر و کاهش هزینه ها از مزیت های دور کاری

 

کسانی که دورکاری را نه به اجبار بلکه مشتاقانه از کارفرما درخواست می کنند، انگیزه بیشتری برای انجام کارها دارند. برخی از این افراد ترجیح می دهند در محیط آرام تری جز محیط کار انجام وظیفه کنند؛ چرا که به عوامل حواس پرتی های جزئی در محیط کار حساس هستند. آن ها می خواهند جایی را برای کار پیدا کنند که بیشترین بهره وری را داشته باشند.

 

 

کدام کسب و کارها در دوران کرونا سود کردند؟

 

 

دورکاری برای برون گراها

 

دورکاری برای برون گراها

 

اما از مزیت های دورکاری می توان به کاهش هزینه ها نیز اشاره کرد. این کاهش هزینه چه برای کارکنان و چه برای کارفرما صدق می کند. دیگر نیازی نیست تا کارفرما مجبور به پرداخت بسیاری از صورت حساب ها و هزینه های محیطی شود. هزینه هایی چون خرید کامپیوتر شخصی، پرداخت قبوض، اجاره و یا خرید دفتر کار. در عین حال کارکنان نیز می توانند به راحتی هزینه های رفت و آمد خود را کاهش دهند.

علی رغم تمام مزیت های دورکاری باید گفت که طیفی از افراد هستند که علاقه چندانی به دورکاری ندارند. دورکاری به آن ها احساس انزوا و تنهایی زیادی می دهد. این افراد معمولا در دسته برونگراها قرار می گیرند. بنابراین همه چیز به انعطاف پذیری کارفرما در مدیریت کارکنان برای دورکاری و کار حضوری بستگی دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » سرنوشت متفاوت استارت آپ ها در دوران کرونا «

 

 

منبع: entrepreneur

 

کالابرگ الکترونیک