بررسی ۲ روش لیفتراک و افزایشی در مسیر تحول در تجارت دیجیتال

بررسی ۲ روش لیفتراک و افزایشی در مسیر تحول در تجارت دیجیتال


10 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین راه ها و رویکردها در مسیر تحول در تجارت دیجیتال

تحول در تجارت دیجیتال با سرعت سرسام آوری در حال رخ دادن است. برای برآورده کردن انتظارات مشتریان در دنیای مدرن خرده فروشی، سازمان ها باید فراتر از یک رویکرد معمولی اومنی چنل عمل کنند. خرده فروشان آینده نگر کاملا متوجه این موضوع هستند که تکامل و تحول در تجارت امری اجتناب ناپذیر است. موتور اصلی تجارت و کسب و کار آن ها باید با سرعت حرکت کند. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی بهترین راه ها و رویکرد ها در مسیر تحول در تجارت دیجیتال پرداخته ایم.

 

 

توسعه و تحول در تجارت دیجیتال، امری اجتناب ناپذیر!

 

توسعه و تحول در تجارت دیجیتال، امری اجتناب ناپذیر!

 

توسعه و تحول در تجارت دیجیتال امری اجتناب ناپذیر است. در این مسیر باید انعطاف پذیری خاصی در تغییر زیرساخت های اصلی به خرج داد. باید تمام سیستم ها و داده ها را یکپارچه کرد. تجارت یکپارچه، انعطاف پذیری و سازگاری، بهترین تجربه ممکن را برای مشتری به ارمغان می آورد. باید نمایی ۳۶۰ درجه از تعاملات مشتریان در خرده فروشی به دست آورد. مطالعات نشان داده، خرده فروشانی که با مدل تجاری یکپارچه فعالیت می کنند، ۶۰ درصد بیشتر از همتایان غیر متحد خود در طول پاندمی کرونا افزایش درآمد خواهند داشت. بنابراین جای تعجب وجود ندارد که بسیاری از سازمان ها در مسیر یکپارچه سازی نظام کسب و کار خود اهداف تعیین می کنند.

 

 

بیشتر بخوانید » تداوم رشد مارکت پلیس لوکس آنلاین در سال ۲۰۲۱ از نگاه مجله فوربس  «

 

 

چگونگی تحول در تجارت دیجیتال

 

چگونگی تحول در تجارت دیجیتال

 

اکثر رهبران در حوزه کسب و کار سوال می کنند که چطور می توانند به طور موثر تحول در تجارت دیجیتال و کسب و کار خود ایجاد کنند. روش های مختلف و منحصر به فردی برای هر سازمان و کسب و کار وجود دارد. اما به طور متداول برای پیشرفت در مسیر یک مدل تجاری واحد، دو روش متداول وجود دارد.

 

 

دو روش متداول در مسیر تحول در تجارت دیجیتال

 

دو روش متداول در مسیر تحول در تجارت دیجیتال

 

سازمان ها یا باید خیلی سریع و فشرده اقدام به تعویض کامل سیستم های قدیمی خود کنند یا به طور تدریجی و با تغییرات آهسته بخش هایی از سیستم موجود را کنار گذاشته و نظام جدیدی را برپا کنند. هر دو گزینه مزایا و معایب خود را دارد. برای تعیین مسیر پیش رو در زمینه تحول در تجارت دیجیتال، بودجه، جدول زمانی و ساختار سازمانی موضوعات مهم و تاثیرگذاری هستند. در عین حال رهبران باید بتوانند به افراد درگیر در این تغییرات توجه زیادی داشته باشند. به طور خاص بخش ارتباط با مشتری و افراد و تیم هایی که از سیستم به صورت داخلی پشتیبانی می کنند در اولویت قرار دارند. به طور کلی برای تحول در تجارت دیجیتال به دنبال این باشید که کدام گزینه بیشترین تاثیر مثبت را خواهد داشت.

حتما بخوانید  بازاریابی از طریق ایمیل مارکتینگ در صنعت خرده فروشی

 

 

 استفاده از روش لیفتراک یا جایگزینی برای تحول در تجارت دیجیتال

 

 استفاده از روش لیفتراک یا جایگزینی برای تحول در تجارت دیجیتال

 

روش لیفتراک یا جایگزینی یکی از رویکردهای تحول در تجارت دیجیتال است. این رویکرد ظاهرا ساده با جایگزینی سیستم جدید به جای سیستم موجود و تغییرات اساسی در تجارت صورت می گیرد. در این سناریو یک سازمان سیستم جدیدی را جدا از سیستم فعلی معماری و نصب می کند. پس از استقرار سیستم جدید، آن ها تمیزترین نقاط یکپارچه سازی بین سیستم های قدیمی و جدید را پیدا می کنند و سیستم قدیمی را خاموش کرده و از سیستم جدید استفاده می کنند.

 

 

روشی مناسب برای برای سیستم های کوچک و چابک

 

این روش برای سیستم های کوچک و چابک بسیار ایده آل است. آن ها می توانند عملیات خود را یک شبه برای جایگزینی سیستم جدید انجام دهند. رویکرد لیفتراک می تواند یک پروسه انتقال ساده و هموار برای تیم فناوری باشد زیرا به مراحل انتقالی کمتر و ادغام جزئی در مقایسه با روش مرحله ای نیاز است. بسیاری از سازمان ها پرسنل مورد نیاز برای مدیریت سیستم های موجود را همزمان با تغییر آموزش می دهند.

 

 

تغییرات مهم در یک بازه زمانی کوتاه

 

تغییرات مهم در یک بازه زمانی کوتاه

 

شرکت هایی که مایل به تغییرات مهم در یک بازه زمانی کوتاه هستند می توانند از این روش استفاده کنند. اما باید توجه داشت که تغییرات باید کامل و موفقیت آمیز صورت گیرند. در مسیر تحول در تجارت دیجیتال از این طریق مشتریان نباید متوجه هیچ گونه تاخیر یا خرابی در تجربه خرید خود شوند. اگر این روش به درستی اجرا شود، مشتریان به طور قطع تحت تاثیر سفر ارتقا یافته و سیستم یکپارچه قرار می گیرند.

 

 

معایب روش لیفتراک

 

یکی از معایب این روش این است که اگر پروسه انتقال کاملا موفقیت آمیز نباشد، تجربه مشتری می تواند به طور چشم گیری تحت تاثیر قرار گیرد. تیم فناوری باید به عقب برگردد و اقدام به پاکسازی داده کند که این ممکن است منجر به تاخیر و حتی هزینه بیشتر شود. یکی دیگر از نکات منفی روش لیفتراک و یا جایگزینی برای تحول در تجارت دیجیتال، گرانی آن است. چرا که سازمان مجبور است تا در عین حفظ محیط قدیمی روی سیستم جدید سرمایه گذاری کند. علاوه بر این مدیریت چنین حجم بالایی از تغییرات به طور همزمان به تلاش گسترده شرکت نیاز دارد. هنگامی که از این روش پشتیبانی کامل نشود، روش جایگزینی با شکست کامل مواجه خواهد شد.

 

 

اهمیت سرمایه گذاری استراتژیک بر روی افراد و فرآیندها

 

اهمیت سرمایه گذاری استراتژیک بر روی افراد و فرآیندها

 

از سوی دیگر رهبران در این پروسه برای تحول در تجارت دیجیتال خود به یک تلاش مدیریتی گسترده نیاز دارند. اگر این کار به درستی انجام شود، پروژه با موفقیت هر چه تمام تر انجام خواهد شد. باید سرمایه گذاری استراتژیکی بر روی افراد و فرآیندها در مسیر تغییرات آتی انجام داد. اگر در این مسیر شرایط کافی از هر لحاظ برای انجام استراتژی لیفتراک را ندارید، بهتر است از انجام آن منصرف شوید. چرا که اجرای ناقص آن منجر به سرخوردگی شدید خواهد شد.

حتما بخوانید  برندسازی مشارکتی (Co-Branding) چیست؟ + انواع و استراتژی های آن

 

 

بیشتر بخوانید » بررسی مزایا و معایب خرده فروشی آنلاین برای کسب و کارها و مشتریان «

 

 

 رویکرد افزایشی برای تحول در تجارت دیجیتال

 

 رویکرد افزایشی برای تحول در تجارت دیجیتال

 

یکی دیگر از روش های رایج برای تحول در تجارت دیجیتال، استفاده از رویکرد افزایشی است. این تاکتیک در واقع قرار گرفتن به صورت تدریجی در مسیر تحول است. در این سناریو شرکت نقاط عطف کوچکی را برای جایگزینی سیستم های قدیمی تعیین می کند. این رویکرد برای سازمان هایی که به دنبال مدیریت تغییرات با کارکنان موجود خود هستند، ایده آل است. تحولات کوچک صورت می گیرند و به مرور زمان جایگزین می شوند. بنابراین نیاز کمتری به افزایش کارکنان است.

 

 

بیشتر بخوانید » بررسی ترندهای دیجیتال در صنعت خرده فروشی «

 

 

صرف هزینه کمتر در مسیر تحول در تجارت دیجیتال

 

صرف هزینه کمتر در مسیر تحول در تجارت دیجیتال

 

هزینه مالی روش تغییر و تحول افزایشی به مراتب کمتر از لیفتراک است. موانع نیز در این مسیر کمتر هستند. از آن جا که نمی توان در این روش فرآیندها را به یکباره تغییر داد، این تغییرات با انعطاف پذیری لازم در طول زمان اتفاق می افتند. رویکرد افزایشی بسیاری از خطرها و تهدیدهای موجود در مسیر تجربه مشتری را از بین می برد. خرده فروشان می توانند با استفاده از تغییرات ایجاد شده، به تجربیات خرید سهولت بخشیده و در عین حال از داده های ارزشمند مشتریان نیز محافظت کنند.

 

 

معایب رویکرد افزایشی

 

معایب رویکرد افزایشی

 

با این حال مهم ترین نکته در رویکرد افزایشی در تجارت دیجیتال، تدوین استراتژی کامل از همان ابتدای کار است. با توجه به اتفاقات مختلف طبیعی در طول مسیر، ممکن است گاهی اوقات فرآیند از آن چه پیش بینی شده بیشتر طول بکشد. گاهی این فرآیند سال ها همراه با تلاش های مداوم ادامه دارد. رهبران در این مسیر باید انتظارات مشخصی داشته باشند. اگر بحث سرعت و دامنه ابتکار عمل در این پروژه افزایش پیدا کند، قطعا کسب و کارها موفق تر خواهند بود. از معایب رایج رویکرد افزایشی در مسیر تحول در تجارت دیجیتال، خطر ایجاد محدودیت و کاهش اشتیاق در طی مسیر است. شما باید استراتژی های مدونی را مدیریت کنید. با تغییرات و گرایش های مختلف مبارزه کنید. این که تغییرات آهسته اتفاق می افتد به این معنا نیست که می توانید از تاثیر آن بر روی افراد و فرآیندها چشم پوشی کنید.

 

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی

 

این که آیا سازمان شما آماده تحول در تجارت دیجیتال با روش لیفتراک است یا رویکرد افزایشی، کاملا بسته به شرایط و سازمان دارد. شما باید بتوانید در مسیر رویکرد تحول به خوبی پروژه را مدیریت کنید. در عین مدیریت باید به ذینفعان توجه خاصی داشته باشید. چرا که آن ها همان مشتریانی هستند که شما این تغییرات را برای بهبود تجربه خرید آن ها اعمال می کنید.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک