بهترین مکمل ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن کدامند؟

بهترین مکمل ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن کدامند؟


30 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مکمل های تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر بسزایی در مقاومت بدن و جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها دارد. انتخاب یک سبک زندگی سالم با مصرف غذاهای مقوی، خواب کافی و ورزش مهمترین راه ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی مکمل هایی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند، پرداخته ایم. با ما در سرویس سلامت همراه باشید.

 

پیش از همه باید تاکید کرد که هیچ مکملی بیماری را درمان نمی کند. سیستم ایمنی بدن شما شامل مجموعه ای پیچیده از سلول ها، فرآیندها و مواد شیمیایی است که به طور مداوم از بدن شما در برابر عوامل بیماری زا از جمله ویروس ها، سموم و باکتری ها محافظت می کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که مکمل ها، ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهان و سایر مواد تنها می تواند سیستم ایمنی را بهبود ببخشد. باید به زمان و نحوه مصرف مکمل ها بسیار دقت کنید. برخی از مکمل ها می توانند با داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشند. برخی ممکن است برای افرادی با شرایط خاط مناسب نباشند. قبل از شروع مصرف هرگونه مکمل، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه این مقاله برخی مکمل هایی که تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند را معرفی می کنیم.

 

 

مکمل های ویتامین D برای تقویت سیستم ایمنی

 

مکمل های ویتامین D برای تقویت سیستم ایمنی

 

ویتامین D یک ماده مغذی محلول در چربی است و از مکمل های تقویت سیستم ایمنی محسوب می شود که برای سلامت و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن شما ضروری است. ویتامین D اثرات مبارزه با پاتوژن های مونوسیت ها و ماکروفاژها – گلبول های سفید خون که از قسمت های مهم دفاعی و ایمنی بدن شما هستند – را افزایش و التهاب را کاهش می دهد.

کمبود این ویتامین در بدن بر عملکرد ایمنی بدن تأثیر منفی می گذارد. سطح پایین ویتامین D در بدن منجر به افزایش خطر عفونت دستگاه تنفسی ، از جمله آنفلوانزا و آسم آلرژیک می شود.

برخی مطالعات نشان می دهد که مکمل ویتامین D ممکن است منجر به تقویت سیستم ایمنی در بدن شوند. تحقیقات نشان می دهند که مصرف این ویتامین از عفونت دستگاه تنفسی محافظت می کنند.

مطالعات دیگری بر روی تاثیرات مکمل های ویتامین D بر روی بدن صورت گرفته اند. این مطالعات نشان می دهدند که این نوع مکمل ویتامینی تاثیر زیادی در درمان های ضد ویروسی را در افراد مبتلا به عفونت های خاص ، از جمله هپاتیت C و HIV دارد. میزان نیاز بدن به مکمل ویامین دی بسته به سطح کمبود در بدن و بیماری های پیش زمینه ای در او دارد.

 

 

مکمل روی برای تقویت سیستم ایمنی

 

مکمل روی برای تقویت سیستم ایمنی

 

روی یک ماده معدنی مهم در بدن

 

روی یک ماده معدنی است که معمولاً به مکمل ها و سایر محصولات مراقبت های بهداشتی مانند لوزی هایی که به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن شما هستند ، اضافه می شود. از این رو برای تقویت و بهبود فعالیت سیستم ایمنی بدن ضروری است. روی برای رشد سلول های ایمنی مورد نیاز است و نقش مهمی در خنثی کردن پاسخ های التهابی بدن دارد.

کمبود این ماده مغذی به طور قابل توجهی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن شما تأثیر می گذارد و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت و بیماری از جمله ذات الریه افزایش می یابد. کمبود روی حدود ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است . کمبود این ماده در میان بزرگسالان بسیار شایع است. در حقیقت ، تا ۳۰٪ از افراد بزرگسال و مسن دچار کمبود این ماده مهم در بدن می شوند.

 

 

خاصیت معجزه آسای روی

 

مطالعات متعدد نشان می دهد که مکمل های روی ممکن است برای مقابله با عفونت های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی نیز مناسب باشند.
علاوه بر این ، مصرف مکمل روی می تواند برای کسانی که از قبل بیمار هستند مفید باشد.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ بر روی ۶۴ کودک بستری مبتلا به عفونت حاد دستگاه تنفسی تحتانی (ALRI) ، مصرف ۳۰ میلی گرم روی در روز به طور متوسط ۲ روز باعث کاهش کل عفونت و مدت زمان بستری در بیمارستان در مقایسه با گروه دیگر شد. روی مکمل به کاهش مدت زمان سرماخوردگی هم کمک می کند.

مصرف روی به مدت طولانی به طور معمول برای بزرگسالان سالم بی خطر است ، به شرطی که دوز روزانه در حد تعیین شده بالای ۴۰ میلی گرم روی باشد.
اما به خاطر داشته باشید که مصرف دوزهای بیش از حد آن ممکن است در جذب مس تداخل ایجاد کند ، که می تواند خطر عفونت شما را افزایش دهد.

 

 

 

مصرف ویتامین C برای تقویت ایمنی بدن

 

مصرف ویتامین C برای تقویت ایمنی بدن

 

ویتامین C به دلیل نقش مهمی که در سلامت سیستم ایمنی دارد ، شاید محبوب ترین مکملی باشد که برای محافظت در برابر عفونت مصرف می شود.
این ویتامین از عملکرد سلول های ایمنی مختلف پشتیبانی می کند و توانایی آن ها را برای محافظت در برابر عفونت افزایش می دهد. این ویتامین با پاکسازی سلول های قدیمی و جایگزینی سلول های جدید به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند.

ویتامین C همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند . ماده ای که در برابر آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو ، که با تجمع مولکول های واکنشی که به عنوان رادیکال های آزاد شناخته می شوند ، محافظت می کند.

استرس اکسیداتیو می تواند بر سلامتی ایمنی تأثیر منفی بگذارد و منجر به بیماری های زیادی شود. مطالعات نشان داده شده است که مکمل ویتامین C مدت و شدت عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی ، از جمله سرماخوردگی را کاهش می دهد. یک مطالعات گسترده در ۱۱۳۰۶ نفر نشان داده است که مصرف منظم ویتامین C با دوز متوسط ۱-۲ گرم در روز ، مدت زمان سرماخوردگی را در بزرگسالان ۸٪ و در کودکان ۱۴٪ کاهش می دهد.

مصرف منظم مکمل های ویتامین C باعث کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی در افراد تحت استرس جسمی بالا ، از جمله دوندگان ماراتن و سربازان تا میزان پنجاه درصد می شود. تزریق داخل وریدی دوز بالا از این ماده به میزان قابل توجهی علائم را در افراد مبتلا به عفونت های شدید ، از جمله سپسیس و سندرم زجر تنفسی حاد (ARDS) ناشی از عفونت های ویروسی بهبود می بخشد.

در کل ، مطالعات و تحقیقات تأیید می کنند که مکمل های ویتامین C به طور قابل توجهی بر سلامت سیستم ایمنی تأثیر می گذارند. دوز بالای این ویتامین ۲۰۰۰ میلی گرم است. دوزهای مکمل روزانه معمولاً بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم هستند.

 

 

 

تاثیر قارچ های دارویی در تقویت سیستم ایمنی بدن

 

از زمان های بسیار قدیم از قارچ های دارویی برای پیشگیری و درمان عفونت و بیماری استفاده می شده است. انواع بسیاری از قارچ های دارویی از نظر توانایی تقویت ایمنی بدن مورد مطالعه قرار گرفته اند. بیش از ۲۷۰ گونه قارچ دارویی شناخته شده دارای خواص تقویت کننده ایمنی هستند.

Cordyceps ، یال شیر ، maitake ، shitake ، reishi و دم بوقلمون انواع مختلفی هستند که اثبات شده است برای سلامتی ایمنی بدن مفید هستند.
برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل با انواع خاصی از قارچ های از چند طریق سلامت ایمنی را افزایش داده است. مصرف این مکمل ها همچنین علائم برخی بیماری ها از جمله آسم و عفونت های ریوی را کاهش می دهند.

در یک مطالعه ۸ هفته ای تصادفی روی ۷۹ بزرگسال ، مصرف مکمل ۱.۷ گرم عصاره کشت میسلیوم بند ناف منجر به افزایش قابل توجه ۳۸ درصدی فعالیت سلولهای کشنده طبیعی (NK) شد. نوعی گلبول سفید که از بدن در مقابل عفونت محافظت می کند.

 

 

قارچ دم بوقلمون

 

دم بوقلمون یکی دیگر از قارچ های دارویی است که تأثیرات مهمی بر سلامت سیستم ایمنی بدن دارد. تحقیقات در انسان نشان می دهد که دم بوقلمون پاسخ ایمنی بدن درمقابل بیماری ها را را افزایش می دهد و مصرف این قارچ برای افراد مبتلا به انواع خاصی از سرطان بسیار مفید است.بسیاری از قارچ های دارویی دیگر نیز برای تأثیرات مفید آنها بر سلامت سیستم ایمنی مورد مطالعه قرار گرفته اند. محصولات قارچ دارویی را می توان به صورت چای و مکمل یافت.

مکمل های دیگر با پتانسیل تقویت ایمنی

 

گذشته از موارد ذکر شده در بالا ، بسیاری از مکمل ها وچود دارند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بسیاری از بیماری ها می شوند.
گون گیاهی است که معمولاً در طب سنتی چینی (TCM) استفاده می شود. تحقیقات حیوانی نشان می دهد که عصاره آن به طور قابل توجهی واکنش های مرتبط با ایمنی را بهبود می بخشد.

سلنیوم یک ماده معدنی است که برای سلامتی بدن ضروری است. تحقیقات حیوانی نشان می دهد که مکمل های سلنیوم دفاع ضد ویروسی در برابر سویه های آنفلوانزا ، از جمله H1N1 را افزایش می دهند.

همچنین سیر دارای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی قدرتمندی است. در مطالعات نشان داده شده است که این ماده قضایی با تحریک گلبول های سفید محافظ خون مانند سلولهای NK و ماکروفاژها ، سلامت ایمنی بدن را افزایش می دهد.

 

 

تاثیر شگرف شیرین بیان بر بدن

 

شیرین بیان حاوی مواد بسیاری از جمله گلیسیریزین است که می تواند در محافظت در برابر عفونت های ویروسی کمک کند. ، گلیسیریزین فعالیت ضد ویروسی خوبی در مقابل ویروس کرونا ویروس کرونر (SARS-CoV) مرتبط با سندرم تنفسی حاد نشان می دهد.

 

تاثیر شگرف شیرین بیان بر بدن

 

پلارگونیوم سایدوئید

 

برخی تحقیقات انسانی حاکی از تاثیر این گیاه در کاهش علائم عفونتهای حاد تنفسی ویروسی ، از جمله سرماخوردگی و برونشیت است.

 

 

تاثیر ویتامین های B کمپلکس بر ایمنی بدن

 

ویتامین های گروه B از جمله B12 و B6 در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم هستند. با این حال ، بسیاری از بزرگسالان دچار کمبود زیاد این ویتامین ها هستند.

 

تاثیر ویتامین های B کمپلکس بر ایمنی بدن

 

 

تاثیر کورکومین بر ایمنی بدن

 

کورکومین اصلی ترین ترکیب فعال در زردچوبه است. این ماده خاصیت ضد التهابی قدرتمندی دارد و مطالعات نشان می دهد که ممکن است به بهبود عملکرد ایمنی بدن کمک کند.

 

 

اکیناسه

 

گیاه اکیناسه (به انگلیسی: Echinacea ) از تیره گیاهان در خانواده گلهای گل است. مشخص شده است که گونه های خاصی سلامت ایمنی را بهبود می بخشند و ممکن است اثرات ضد ویروسی در برابر ویروس های تنفسی متعددی از جمله ویروس سنسیسیال تنفسی و ویروس های بینی داشته باشد.

 

 

بره موم

 

ماده ای رزینی مانند است که توسط زنبورهای عسل تولید می شود و به عنوان ماده درزگیر در کندوها استفاده می شود. اگرچه دارای اثرات تقویت کننده ایمنی چشمگیری است و ممکن است دارای خواص ضد ویروسی نیز باشد، اما تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.
طبق نتایج حاصل از تحقیقات علمی ، مکمل های ذکر شده در بالا ممکن است خواص تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را ارائه دهند.

 

خلاصه مطلب اینکه، گوَن، سیر، کورکومین و اکیناسه(سرخارگل) فقط برخی از مکمل هایی هستند که ممکن است خواص تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را ارائه دهند.

 

 

کلام پایانی درباره مکمل های تقویت سیستم ایمنی بدن

 

کلام پایانی درباره مکمل های تقویت سیستم ایمنی بدن

 

بسیاری از مکمل های موجود در بازار ممکن است به بهبود سلامت سیستم ایمنی بدن کمک کنند . روی ، شاه توت و ویتامین های C و D فقط برخی از موادی هستند که در مورد توانایی تقویت ایمنی بدن آنها مورد تحقیق قرار گرفته است.

با این حال ، اگرچه این مکمل ها ممکن است فواید کمی برای سلامت سیستم ایمنی بدن داشته باشند ، اما نباید و نمی توانند به عنوان جایگزینی برای یک سبک زندگی سالم استفاده شوند.

حفظ یک رژیم غذایی متعادل، خواب کافی، انجام فعالیت بدنی منظم و عدم استعمال سیگار از مهمترین راههای کمک به سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن است. شما با رعایت این سبک زندگی کاهش احتمال عفونت و بیماری را به چشم خواهید دید.

اگر تصمیم گرفتید که می خواهید یک مکمل را امتحان کنید ، ابتدا با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید ، زیرا برخی مکمل ها ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند یا برای برخی از افراد نامناسب باشد.

علاوه بر این ، به یاد داشته باشید که هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد هر یک از آنها می توانند در برابر COVID-19 محافظت کنند – حتی اگر برخی از آنها ممکن است خاصیت ضد ویروسی داشته باشند. پس سبک زندگی سالم و رعایت پروتکل های بهداشتی بهترین راه حل مقابله با ویروس کرونا است.

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک