سریال خدمه پرواز | نقد و خلاصه و نمرات منتقدان به The Flight Attendant

سریال خدمه پرواز | نقد و خلاصه و نمرات منتقدان به The Flight Attendant


19 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال خدمه پرواز (The Flight Attendant)

سریال خدمه پرواز یا مهماندار هواپیما (The Flight Attendant) کمدی- درام رازآلودی به سازندگی «استیو یوکی» است که از رمانی به همین اثر «کریس بوهجالیا» اقتباس شده است. «کیلی کوئوکو» در نقش «کیسی باودن»، یک مهماندار هواپیمای خوش‌گذران را بازی می‌کند که پس از اینکه با یکی از مسافران پرواز نیویورک به بانکوک ارتباط برقرار می‌کند، شب را به همراه او در هتلی سر می‌کند، اما روز بعد کنار جسد بی‌جان او به هوش می‌آید. مجموعه تلویزیونی خدمه پرواز در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۲۰ از سرویس پخش جریانی «اچ‌بی‌او مکس» پخش شد. دسامبر ۲۰۲۰ اعلام شد فصل دوم مجموعه تلویزیونی خدمه پرواز به عنوان یکی از جذاب‌ترین سریال‌های سال‌های اخیر نیز ساخته خواهد شد. هر چند همچنان زمان پخش فصل دوم خدمه پرواز مشخص نشده، اما گفته می‌شود بهار ۲۰۲۲ احتمالا شاهد پخش فصل دوم مجموعه تلویزیونی خدمه پرواز خواهیم بود. نقد و بررسی خلاصه داستان سریال خدمه پرواز را در سرویس هنر و سینما بخوانید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

مشخصات سریال خدمه پرواز (The Flight Attendant)

 

مشخصات سریال خدمه پرواز (The Flight Attendant)

 

ژانر: درام، دلهره‌آور، رازآلود

سازنده: استیو یوکی

بر پایه: رمان «خدمه پرواز» اثر کریس بوهجالیان

بازیگران: کیلی کوئوکو، میخیل هایسمان، زوسیا مامیت، تی آر نایت، میشل گومز، کولین وودل، نولان جرارد فانک، رزی پرز

محصول کشور: ایالات متحده

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل‌ها: ۱ (تمدید برای فصل دوم)

تعداد قسمت‌ها: ۸

مدت زمان هر قسمت: ۴۲-۴۸ دقیقه

زمان پخش: ۲۶ نوامبر ۲۰۲۰

تولید: نورمن پروداکشنز، وارنر برادرز تله‌ویژن

توزیع: وارنر برادرز تله‌ویژن، وارنر مدیا

شبکه اصلی: اچ‌بی‌او مکس (HBO Max)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۷،۱

راتن تومیتوز: ۹۷٪

متاکریتیک: ۷۸٪

 

 

خلاصه داستان:

 

کیسی باودن (کیلی کوئوکو) مهمانداری در یکی از خطوط هواپیمایی آمریکا است. او فردی بی‌پروا است که در طول پرواز سر به هواست و وقت خود را با غریبه‌ها از جمله مسافران پرواز می‌گذارند. او پس از پرواز نیویورک به بانکوک شب را در هتل به همراه مردی که در پرواز با او آشنا شده بود می‌گذارند.

 

اما کیسی صبح بعد بیدار می‌شود و خود را در کنار جسد مرد می‌بیند. ظاهرا کسی گلوی مرد را شکافته است. کیسی که به وحشت افتاده به جای تماس با پلیس صحنه جرم را تمیز می‌کند و سپس به همراه سایر خدمه‌ هواپیما به نیویورک برمی‌گردد. در آنجا ماموران اداره تحقیقات فدرال، اف‌بی‌آی از او در مورد اتفاقات بانکوک بازجویی می‌کنند. اما کیسی همچنان نمی‌تواند آنچه شب قبل اتفاق افتاده را به وضوح به خاطر بیاورد.

 

 

نقد و بررسی سریال خدمه پرواز

 

نقد و بررسی سریال خدمه پرواز

 

ظاهرا سریال خدمه پرواز چندان کاری برای کسانی که مدت‌ها به این فرضیه باور پیدا کرده‌اند که هیچ‌کس دیوانه‌تر از آن‌هایی نیست که به عنوان مهماندار هواپیما کار می‌کنند انجام نمی‌دهد. آنها نه تنها به تمام کارهای روی زمین نه می‌گویند بلکه در عوض ترجیح می‌دهند روی ابرها در لوله فلزی که با نیروی مرموزی در هوا نگه داشته سفر کنند. آزاردهنده‌ترین قسمت ماجرا عادت مهماندارها به میهمان‌نوازی است حتی با بدرفتارترین مسافران.

حتما بخوانید  نقد فیلم سنگینی تحمل ناپذیر یک استعداد عظیم | بازی باورنکردنی نیکلاس کیج

 

در کمدی-درام شبکه اچ‌بی‌او «کیسی» مهماندار الکلی، اما همچنان قادر به انجام امور عادی زندگی است که ظاهرا وظیفه میهمان‌نوازی خود را با آغوش باز پذیرفته است. او هر بار که به یکی از مسافران نوشیدنی الکلی تعارف می‌کند، خودش هم می‌نوشد.

 

در اولین قسمت سریال خدمه پرواز (مهماندار هواپیما) او را با مسافر خوش‌چهره‌ای به نام «الکس سوکولوف» (میشیل هویسمن) می‌بینیم که پس از به زمین نشستن پرواز نیویورک به بانکوک، به همراه او به هتلی می‌رود. «کیسی» پس از سپری کردن یک شب خوش‌گذرانی، صبح همچون تمام دائم‌الخمرها با سردرد و آشفتگی بیدار می‌شود.

 

کیسی خیلی زود متوجه جسد خونین الکس می‌شود. گلوی مرد بریده شده،‌ اما بدتر از همه اینکه کیسی هیچ‌چیز از ماجراهای شب قبل به خاطر نمی‌آورد. کیسی که به وحشت افتاده صحنه جرم را تمیز می‌کند و از آنجا بیرون می‌رود. آنچه او از آن غفلت کرده اینکه همکارانش شب قبل او را به همراه الکس دیده‌اند.

 

در ادامه کیسی متوجه گم شدن کارت شناسایی خود می‌شود. او پس از بازگشت به خانه به همراه سایر همکارانش توسط مأموران اف‌بی‌آی بازجویی می‌شود. به مرور کیسی بخشی از اتفاقات شب قبل را به خاطر می‌آورد از جمله اینکه در مقطعی نفر سومی هم به آنها پیوسته بود.

 

 

مینی سریالی که صاحب فصل دوم نیز شد

 

مینی سریالی که صاحب فصل دوم نیز شد

 

سریال خدمه پرواز که در ابتدا قرار بود یک مینی‌سریال هشت قسمتی باشد، حالا قرار است صاحب فصل دوم هم شود. خدمه پرواز هیچ شباهتی به آنچه از مینی‌سریال‌های دیگر اچ‌بی‌آو دیده بودیم ندارد.

 

مینی‌سریال‌های شبکه کابلی اچ‌بی‌او معمولا بر اساس واقعیت‌های زندگی بنا شده و چفت و بست درام هیچ‌وقت از فضای واقع‌گرایانه‌ی زندگی فاصله نمی‌گیرد. اما برعکس ظاهرا در شبکه‌ پخش جریانی اچ‌بی‌او مکس سعی شده شاهد فضاهای سوررئالی باشیم.

 

داستان سریال خدمه پرواز که ساخت آن برعهده استیو یوکی است، اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته «کریس بوهجالیان» چاپ سال ۲۰۱۸ است. بوهجالیان، نویسنده ارمنی‌تبار آمریکایی قبلا با نوشتن رمان «دختران قلعه شن (The Sandcastle Girls)» که به نسل‌کشی ارامنه پرداخته بود نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته بود.

 

بوهجالیان در اکثر رمان‌های خود مضامین خاصی همچون بی‌خانمانی، دغدغه‌های محیط زیستی و حقوق جانوران را دستمایه قرار می‌دهد. اما رمان خدمه پرواز او تفاوت ویژه‌ای با سایر آثارش دارد. خدمه پرواز با اینکه فضای جدی دارد، اما ته‌ مایه‌های طنز تلخی نیز در آن به چشم می‌خورد که هضم اتفاقات تلخ سریال را نیز راحت‌تر می‌کند.

 

 

بازیگری درخشان کیلی کوئوکو در خدمه پرواز

 

بازیگری درخشان کیلی کوئوکو در خدمه پرواز 

 

داستان سریال خدمه پرواز سرگرم‌کننده است، درام آن نیز مهیج و ضرباهنگی پرشتاب دارد، بازیگری‌ها نیز پخته است. در بخش نویسندگی نیز شاهد فیلمنامه‌ای عالی هستیم. علیرغم اینکه خط اصلی داستان خدمه پرواز کمی باورنکردنی است، همچنان فیلم‌نامه‌ای پر از جزئیات و قوی را شاهدیم که به هر چه باورپذیرتر کردن ماجراهای کیسی کمک زیادی کرده است.

حتما بخوانید  طرز تهیه سس زنجبیل و رب زنجبیل (خمیر زنجیبل)

 

نهایتا بازی «کیلی کوئوکو» در نقش «کیسی» برگ‌برنده خدمه پرواز است. او پس ۱۲ سال ایفای نقش «پِنی» در سریال کمدی «تئوری بیگ بنگ» حالا قدرت بازیگری خود را در یک کمدی- درام رازآلود به نمایش گذاشته است. زمان‌بندی‌ بسیار خوب، بازی همراه با طنز او را به مرکز توجه هر صحنه‌ای تبدیل می‌کند.

 

«کوئوکو» به شخصیتش جذابیت، شوخ‌طبعی و اعتماد به نفس می‌بخشد، شخصیتی که در غیر این صورت تنها یک زن آشفته‌حال خوش‌برو و رو می‌بود که نه تنها به او اهمیتی نمی‌دادیم بلکه باورش نیز نمی‌کردیم. حضور در نقش درخشان دیگری احتمالا برای طرفداران سریال تئوری بیگ بنگ نیز خبر خوبی است.

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال جدید نتفلیکس آرشیو ۸۱

 

نظر منتقدان درباره سریال خدمه پرواز

 

نظر منتقدان درباره سریال خدمه پرواز

 

سریال خدمه پرواز عمدتا نقدهای مثبتی را از منتقدان دریافت کرده است. «راتن تومیتوز از روی ۶۴ نقد و بررسی به مجموعه تلویزیونی خدمه پرواز امتیاز ۹۸ از ۱۰۰ داد. در چکیده نقدهای این وب‌سایت گردآوری دیدگاه آمده است: «کیلی کوئوکو در نقش یک زن آشفته‌حال جذاب در خدمه پرواز می‌درخشد، تکه‌ای جذاب و اعتیادآور از عامه‌پسندی شیک که علاقه‌مندان سریال‌‌های رازآلود را مجذوب خود می‌کند.»

 

دیگر وب‌سایت گردآوری دیدگاه، «متاکریتیک» نیز از روی ۲۲ نقد و بررسی امتیاز ۷۸ را به خدمه پرواز داد که به معنای «نقدهای عموما خوب» است.

 

«آلن سپین‌وال»، منتقد وب‌سایت «رولینگ استون» به خدمه پرواز امتیاز ۳،۵ ( از پنج) داد و نوشت: «کوئوکو تیزبین و دوست‌داشتنی است، همین دو عنصر نیز برای ایفای نقش شخصیتی که به هر کجا می‌رود دردسری درست می‌کند ضرورت دارد.»

 

 

سوالات متداول

 

۱- آیا مجموعه تلویزیونی خدمه پرواز فصل دوم هم خواهد داشت؟

 

پس از پخش فصل اول خدمه پرواز که با استقبال بسیار خوب مخاطبان همراه بود، اعلام شد که فصل دوم این کمدی-درام رازآلود نیز ساخته خواهد شد. گفته می‌شود فصل دوم خدمه پرواز در مقطعی در بهار ۲۰۲۰ و به احتمال زیاد ماه مارس (اواسط اسفند-اوایل فروردین ۱۴۰۱) پخش خواهد شد.

 

۲- آیا خدمه پرواز سریال خوبی است؟

 

خدمه پرواز یکی از سریال‌های جذاب سال ۲۰۲۰ است که گاهی سرگرم‌کننده و خنده‌دار و گاهی نیز مهیج و دلهره‌آور است. کمی طول می‌کشد تا خدمه پرواز مخاطبانش را با خود همراه کند، اما پس از یکی دو قسمت می‌توانید اطمینان حاصل کنید که شاهد درام جذابی با بازیگری‌های فوق‌العاده خوب به خصوص نقش‌آفرینی بسیار خوب کیلی کوئوکو در نقش کیسی باودن خواهید بود.

 

۳- فصل دوم سریال خدمه پرواز چه زمانی پخش می‌شود؟

 

زمان دقیق پخش فصل دوم خدمه پرواز همچنان مشخص نیست، اما به احتمال زیاد در مارس ۲۰۲۲ پخش خواهد شد.

 

 

منبع: guardian

 

 

کالابرگ الکترونیک