نقد و خلاصه فیلم رئیس خوب (The Good Boss) | هیولایی با صورت خندان

نقد و خلاصه فیلم رئیس خوب (The Good Boss) | هیولایی با صورت خندان


27 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی فیلم رئیس خوب (The Good Boss) | هیولای صورت خندان

فیلم رئیس خوب (The Good Boss) با عنوان اصلی El buen patrón به کارگردانی و نویسندگی «فرناندو لئون د آرانوآ» کارگردان و فیلمنامه‌نویس اهل اسپانیا، فیلم کمدی جذابی با بازی «خاویر باردم» و درباره‌ی کارخانه‌دار کاریزماتیکی است که به دنبال حل تمام مشکلات در زمانی کوتاه است و در همین راستا در زندگی کارمندانش دخالت می‌کند تا همه چیز در بهترین حالت خود باشد. برای خواندن نقد یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۲ و خلاصه داستان فیلم رئیس خوب و نظر منتقدان مشهور درباره The Good Boss با سرویس هنر و سینما در مجله کوروش همراه باشید.

 

 

مشخصات فیلم رئیس خوب (The Good Boss)

 

مشخصات فیلم رئیس خوب (The Good Boss)

 

ژانر: کمدی، درام
کارگردان و نویسنده: فرناندو لئون د آرانوآ
بازیگران: خاویر باردم، مانولو سولو، آلمودنا آمور
موسیقی: زلتیا مونتز
محصول کشور: اسپانیا
اکران: ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱ در اسپانیا
مدت زمان فیلم: ۱۲۰ دقیقه
زبان فیلم: اسپانیایی
امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۲ از ۱۰
امتیاز راتن تومیتوز %: ۹۱
توزیع‌کننده: تری پیکچرز

 

خلاصه داستان فیلم رئیس خوب

 

خلاصه داستان فیلم رئیس خوب با بازی خاویر باردم

 

«خولیو بلانکو» (خاویر باردم) سرمایه‌دار کاریزماتیکی است که صاحب یک کارخانه‌ی ترازوسازی است. او این کسب و کار را از پدرش به ارث برده ‌است و تمام تلاش خود را برای حل مشکلات کارمندانش به کار می‌‌گیرد.

در ابتدای فیلم رئیس خوب بیننده با شخصیتی آرام و خوش‌خنده مواجه می‌شود که همواره از سخت‌کوشی، تعادل و وفاداری برای کارگرانش صحبت می‌کند. اما به مرور و در ادامه‌ی داستان همه چیز تغییر می‌کند، تا جایی که دیگر از کمک‌های او خبری نیست و تنها شاهد خشونت و نفرت هستیم.

«بلانکو» در جهت منافع خودش از هیچ کاری دریغ نمی‌کند و هر موضوعی که تأثیری منفی بر عملکرد کارمندان و در نتیجه کارخانه داشته باشد را با جدیت تمام پیگیری می‌کند. بلانکو برای رقابت با چند کارخانه‌ی دیگر و دریافت استانداردی از طرف کمیته محلی، باید مراقب شرایط کارمندان خود باشد و در همین راستا به مرور شاهد دخالت‌های او در زندگی شخصی آنها هستیم.

در این میان کارگری به نام خوزه (با بازی اسکار د لا فوئنته) که به تازگی اخراج شده هر روز در نزدیکی درب ورودی کارخانه به اعتراض می‌پردازد. بلانکو سعی دارد تا با پیشنهادهای مالی او را راضی نگه دارد تا در زمان بازدید کمیته «خوزه» در آنجا حضور نداشته باشد، اما او راضی نمی‌شود و در نهایت بلانکو، سرمایه‌دار خیرخواهی که همیشه در سخنرانی‌هایش کارگران خود را همچون خانواده و فرزندانش خطاب می‌کند، به خشن‌ترین شکل ممکن، خوزه را از سر راه خود برمی‌دارد.

کارمند دیگری به نام میرالس (با بازی مانولو سولو) که دوست دوران کودکی بلانکو هم هست و با همسرش مشکل دارد یک معضل دیگر برای کارخانه است. مشکلات او بر روی نحوه‌ی کار کردنش تاثیر منفی گذاشته و بلانکو نگران این موضوع است.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه فیلم پرندگان هیچکاک (The Birds) | مخوف ترین شروران ژانر وحشت

در همین راستا بلانکو با میرالس و همسرش چندین بار صحبت می‌کند اما شرایط تغییری نمی‌کند و درنهایت بلانکو او را اخراج می‌کند. یک کارآموز خانم به نام لیلیانا ( با بازی آلمودنا آمور) هم در این میان هست که در ابتدای ورودش به کارخانه برای بلانکو جذابیت زیادی دارد و با او وارد رابطه‌ای پنهانی می‌شود. اما به مرور این رابطه برای بلانکو دردسر ساز می‌شود، تا جایی که می‌خواهد کارآموزش را از کارخانه بیرون بیندازد.

در واقع بلانکو هیچ‌ اقدامی در طول داستان انجام ‌نمی‌دهد، مگر اینکه بداند کمکی به حفظ سرمایه‌اش می‌کند و در جهت پیشرفت کارخانه است. چه زمانی که به کارمندانش کمک می‌کند تا مشکلاتشان را حل کنند و چه آن هنگام که آنها را با بی‌رحمی تمام از مسیر خود حذف می‌کند. اینجا دیگر خبری از اصول اخلاقی و بایدها و نبایدها نیست، و تنها سرمایه است که برای بلانکو اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: نقد و خلاصه داستان فیلم کودا (coda)

 

نقد و بررسی فیلم رئیس خوب (The Good Boss)

 

نقد و بررسی فیلم رئیس خوب (The Good Boss)

 

از عوامل موفقیت فیلم The Good Boss علاوه بر فیلمنامه‌ بسیار قوی می‌توان به بازی استادانه، عمیق، کمدی، قدرتمند و هوشمندانه «خاویر باردم» اشاره کرد که بیننده را مجذوب خود کرده و با داستان همراه می‌کند. طنز ظریفی که در اکثر موقعیت‌ها شاهد آن هستیم نیز نقش مهمی در موفقیت فیلم ایفا کرده است. طنز سیاهی که بیننده را در دو راهی خنده و نفرت نسبت به شخصیت بلانکو گیر می‌اندازد.

در طول فیلم رئیس خوب «بلانکو» همواره از تعادل صحبت می‌کند، اما ترازویی که در ورودی کارخانه وجود دارد هیچ‌وقت تعادل ندارد و در انتهای فیلم شاهدیم که بلانکو با کمک یک گلوله آن را متعادل نگه‌ می‌دارد.

درواقع این صحنه از فیلم اشاره‌ای دارد به تعادلی که در ذهن بلانکو برابر است با حفظ و رشد سرمایه‌ خودش و سکوت تمام کارگران در برابر شرایط سختی که دارند، خواه اخراج شده باشند، خواه معترض باشند و حق خود را بخواهند، یا حتی کارمندانی که با آنها وارد رابطه شده است و با وقاحت تمام از همه جا حذفشان کرده است.

همه و همه باید سکوت کرده و کار خود را به درستی انجام دهند تا کارخانه آقای بلانکو دچار مشکل نشود. اما این وضعیت ایده‌آل و تعادل موردنظر بلانکو تنها با اِعمال خشونت و در برخی مواقع پنهان‌کاری‌های او به‌وجود می‌آید.

یکی از تأثیرگذارترین صحنه‌های فیلم را آنجا می‌بینیم که «خوزه»، کارگر اخراجی انتقام‌جو در نهایت توسط افراد اجیر شده‌ی بلانکو تا سرحد مرگ کتک می‌خورد. در همان زمان نگهبانی (فرناندو آلبیزو در نقش رومن) که به خاطر ترسِ از دست دادن شغلش حاضر به بیان اعتراضش نشد، با بلیطی که بلانکو به او داده بود مشغول تماشای باله‌ در سالنی مجلل است.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریزی خانگی به 2 روش

در واقع بیننده شاهد این است که سرمایه‌داری چطور با ظاهر فریبنده‌اش افراد جامعه را با خود همراه می‌کند و هر مخالفتی با آن در نهایت به نابودی و حذف فرد منجر می‌شود. از دیگر صحنه‌های قابل تأمل فیلم رئیس خوب دقایق پایانی‌ آن است که بلانکو می‌خواهد لوح دریافتی از طرف کمیته را بر روی دیوار نصب کند و برای این کار از یکی از کارگرانش (سلسو بوگالو در نقش فورتونا) کمک می‌گیرد.

بیننده لبخند رضایت بلانکو را در کنار اندوه «فورتونا» می‌بیند. خوشحالی بلانکو برابر است با ناراحتی کارگری که برای رسیدن بلانکو به اهدافش، پسر خود را از دست داد. در فیلم رئیس خوب شاهد حضور کارگرانی هستیم که با سختی‌هایی که متحمل می‌شوند کارخانه یا همان سرمایه و منبع درآمد بلانکو را سرپا نگه داشته‌اند و در همه حال حتی روزهای تعطیل هفته مشغول کار کردن هستند تا نظام سرمایه‌داری که بلانکو نمادی از آن است حفظ شود و به بقای خود ادامه دهد.

رئیس خوب، رکورددار مراسم جوایز گویا

 

«فرناندو لئون د آرانوآ» که در کارنامه‌ی خود آثاری چون «شاهزاده‌ها» و «یک روز عالی» را دارد با فیلم «دوشنبه‌ها در آفتاب» مورد تحسین قرار گرفت. این کارگردان اسپانیایی با فیلم جدیدش (The Good Boss) در سال ۲۰۲۱ موفق به کسب جوایز بسیاری شد.

فیلم رئیس خوب در سی و ششمین مراسم جوایز گویا (جایزه ملی و معتبرترین جایزه سینمایی کشور اسپانیا) در ۲۰ بخش نامزد دریافت جایزه شد. در ۶ بخش (بهترین فیلم، کارگردان، بازیگر، فیلمنامه اصلی، موسیقی متن و تدوین) جوایز گویا را از آنِ خود کرد و به این ترتیب رکورددار مراسم شد.

نظر منتقدان درباره فیلم The Good Boss

 

نظر منتقدان درباره فیلم The Good Boss

 

فیلم رئیس خوب نقدهای مثبت زیادی را از منتقدان دریافت کرده است. وب‌سایت گردآوری دیدگاه «راتن تومیتوز» بر اساس ۲۳ نقد و بررسی، امتیاز۹۱ از ۱۰۰ را به این فیلم داد. اکثر نقدهای منتقدان درباره این فیلم  و به خصوص بازی خاویر باردم مثبت بوده است. بازی این بازیگر مستعد اسپانیایی در اکثر نظرات منتقدان، درخشان، قوی و بی‌نقص توصیف شده است.

اگر به کمدی‌هایی با موضوع نقد سرمایه‌داری علاقه‌مند هستید تماشای فیلم The Good Boss را از دست ندهید. البته بیننده در این فیلم با کمدی نسبتا متفاوتی روبه‌رو می‌شود، همان‌طور که «پاول بیرنس» از «سیدنی مرنینگ هرالد» در نقد خود به این موضوع اشاره می‌کند: «این یک فیلم کمدی است، اما موضوعش خندیدن نیست. از نوع سیاه‌ترین کمدی‌هاست، از آن‌هایی که صورتی خندان، قلبی هیولایی را پنهان می‌کند.»

«کارلوس اِف اِردرو» از «کایمان کوآدرنوس دِ سینه» نیز به این موضوع اشاره می‌کند: «فیلمنامه‌ای هوشمندانه… به همان اندازه که ساختار کاملا متعادلی دارد، در نقش خود به عنوان یک کمدی طنزآمیز نیز مؤثر بوده است.»

منتقد دیگری به نام «گییِم مارتینز اُیا» از «سینماتیسمو» درباره این فیلم چنین می‌گوید: «یک فیلم خوب درباره اینکه سرمایه‌داری این روزها چگونه عمل می‌کند.»

 

 

کالابرگ الکترونیک