نقد و بررسی سریال کمدی اداره (The Office)

نقد و بررسی سریال کمدی اداره (The Office)


28 مهر 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی سریال اداره

سریال (The Office) از بهترین سریال‌های خارجی کمدی سال های اخیر است. این مجموعه کمدی آمریکایی از سریال بریتانیایی به همین نام اقتباس و به مدت ۹ فصل از شبکه ان بی سی پخش شد. امروز در مجله کوروش درباره این مجموعه کمدی دوست داشتنی نوشته ایم، با سرویس هنر و سینما همراه باشید.

 

مشخصات سریال The Office (اداره)

 

مشخصات سریال «اداره (The Office»

 

ژانر: کمدی موقعیت، مستندنما، کمدی اداره

سازنده: گرگ دنیلز

بر پایه: مجموعه تلویزیونی «اداره» ساخته ریکی جرویز و استیون مرچنت محصول شبکه بی ‌بی ‌سی دو (۲۰۰۱-۲۰۰۳)

بازیگران: استیو کرل، رین ویلسون، جان کرازینسکی، جینا فیشر، بی جی نواک، ملورا هاردین، دیوید دنمان، لسلی دیوید بیکر، برایان بومگارتنر، کیت فلانری

محصول کشور: آمریکا

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل ها: ۹

تعداد قسمت ها: ۲۰۱

مدت زمان هر قسمت: ۲۲-۴۲ دقیقه

شبکه اصلی: ان بی سی (NBC)

IMDb: ۸،۹

راتن تومیتوز: ۸۱٪

 

 

خلاصه داستان:

 

این مجموعه کمدی مستندنما درباره گروهی از کارمندان معمولی بخش اداری و روزهای کسل کننده آن در محل کار است که که معمولا پر از تحقیر و خرد شدن شخصیت، رفتارهای ناشایست و یکنواختی و بیزاری است.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال بازی مرکب

 

 

داستان سریال the office یا اداره

 

داستان سریال اداره

 

«اداره (The Office)» یک مجموعه تلویزیونی کمدی مستندنما است که اتفاقات روزمره گروهی از کارکنان اداری شعبه ای از شرکت کاغذ داندر میفلین در شهر اسکرانتون، ایالت پنسیلوانیا را دستمایه قرار داده است. سریال آفیس از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ از شبکه تلویزیونی ان بی سی پخش می شد.

 

سریال اداره بر پایه مجموعه کمدی بریتانیایی به همین نام که بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ از بی بی سی پخش می شد ساخته شده است. نسخه بریتانیایی سریال آفیس ساخته ریکی جرویز و استیون مرچنت بود. این زوج هنری در نسخه آمریکایی این مجموعه نیز به عنوان مدیر اجرایی تولید و همینطور نویسنده قسمت های اول و قسمت «متهم» در فصل سوم نیز حضور داشتند.

 

سازنده مجموعه تلویزیونی اداره، گِرِگ دنیلز، از نویسندگان مشهور تلویزیون آمریکا است که نویسندگی برنامه های تلویزیونی پربیننده ای همچون «پخش زنده شنبه شب» و همینطور سریال هایی مانند «پادشاه تپه» و «سیمپسون‌ ها» را نیز در کارنامه دارد.

 

سریال اداره همانند نسخه بریتانیایی به صورت تک دوربین و بدون حضور تماشاگران سر صحنه یا خنده پس‌ زمینه فیلم برداری شده تا ظاهری مستندوار داشته باشد. بازیگران اصلی این مجموعه کمدی نیز در ابتدا استیو کرل، رین ویلسون، جان کرازینسکی، جنا فیشر و بی جی نواک بودند، با این حال، ترکیب بازیگران سریال اداره بارها دستخوش تغییر و تحول شد.

 

اتفاقات مجموعه تلویزیونی the office در اسکرنتون، شهر کوچک سردی در ایالت پنسیلوانیا  رخ می دهد. در این شهر در قلب آمریکا اتفاقات زیادی نمی افتد، به همین دلیل شاید اداره داندر میفلین جذاب ترین قسمت شهر اسکرنتون باشد. داندر میفلین، شعبه اداری از یک شرکت بزرگ کاغذسازی است که شعبه اصلی و مرکزی آن در شهر نیویورک قرار دارد.

 

شخصیت های عجیب و غریب نیز با توجه به ماهیت کمدی سریال اداره در این مجموعه کم نیستند. مایکل اسکات (استیو کرل) آدم خوش قلب اما نسبتا خل وضعی است که ریاست شعبه داندر میفلین را برعهده دارد. او در کار خود بهترین است و درآمد زیادی را نیز نصیب شرکت کرده است.

 

مایکل همیشه ایده های ناب، عجیب و غیرمنتظره ای برای آوردن هیجان به زندگی روزمره کارمندان دارد. مایکل که از نوجوانی دوست داشته یک فیلم سینمایی بسازد، حتی با همکاری کارمندان شرکت به این رؤیای خود  جامه عمل می پوشاند. پِم بیزلی (جینا فیشر) منشی سرحال و پرانرژی مایکل است که به همراه جیم هلپرت (جان کرازینسکی) حکم قلب تپنده اداره داندر میفلین را دارند.

 

دوایت شروت (رین ویلسون)، معاون مایکل، رقیب اصلی جیم است. رایان هاوارد (بی جی نواک)، آنجلا مارتین (آنجلا کینزی)، کوین مالون (برایان بومگارتنر) و استنلی هادسون (لسلی دیوید بیکر) از دیگر شخصیت های اصلی مجموعه تلویزیونی اداره هستند که به وجود آوردن حال و هوا و محیط پرشور و جذاب داندر میفلین نقش دارند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک شنی ساده و شکلاتی به همراه روش تزئین این کیک

 

بینندگان در طول ۹ فصل و ۲۰۱ قسمت فرصت کافی برای برقراری ارتباط و همذات پنداری با شخصیت های رنگارنگ سریال اداره را دارند. دلیل اصلی جذابیت این مجموعه را باید به وجود آوردن موقعیت های دور از ذهن و در همین حال واقعی آن دانست. تمامی موقعیتها در عین پرداخت بهتر شخصیت ها،‌ بینندگان را بیشتر غرق داستان بامزه خود می کنند.

 

 

چرا باید سریال اداره را تماشا کنیم؟

 

چرا باید سریال اداره را تماشا کنیم؟

 

دلایل زیادی برای جذابیت سریال اداره وجود دارد. شاید یکی از مهمترین این دلایل نزدیکی شخصیت ها به هم باشد که بیش از آنکه همچون گروهی از کارمندان یک اداره باشند، بیشتر به خانواده ای از آدم های ناجور و عجیب و غریب شبیه می شوند. درگیری ها و کشمکش های این افراد نیز داستان های مجموعه را پیش می برد. در اینجا جذاب ترین ویژگی های مجموعه تلویزیونی اداره را فهرست وار ذکر کرده ایم.

 

 

روابط بامزه و خنده دار در سریال the office

 

کشمکش های مضحکی که بین همکاران اداره وجود دارد،‌ باعث خنده داری سریال آفیس می شود. خنده دارترین رابطه در داندر میفلین رابطه بین جیم و دوایت است. جیم شوخی های دیوانه واری با دوایت می کند. برای مثال،‌ جیم یکبار برخی وسایل میز دوایت را درون ژله و در یخچال فریز می گذارد تا کاملا منجمد شوند و باقی وسایل او را هم کادوپیچ می کند. جیم بارها دوایت را فریب می دهد و حتی تا جایی پیش می رود که ادعا می کند مامور سیا است. با این حال، جیم و دوایت تنها شخصیت های خنده دار مجموعه تلویزیونی اداره نیستند. همه شخصیت های این مجموعه کمدی در نوع خود منحصر به فرد هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ سوتی بزرگ فیلمنامه سریال بازی مرکب

 

 

شخصیت های منحصر به فرد

 

شخصیت های منحصر به فرد در مجموعه تلویزیونی اداره

 

مجموعه تلویزیونی اداره شخصیت های بسیار ویژه ای دارد که هر کدام در تزریق کمدی به سریال نقش زیادی دارند. جالب ترین شخصیت سریال اداره احتمالا مایکل اسکات است. مایکل اسکات رئیس این شعبه داندر میفلین است. در حالی که مایکل کار خود را به خوبی انجام می دهد، ذهنیت یک کودک ۱۰- ۱۲ ساله را دارد. موضوعی که سایر کارمندان اداره را مات و مبهوت گذاشته است. همچنان برای بسیاری جای سوال است که او چطور توانسته با این طرز فکر به ریاست شعبه اسکرنتون برسد. مایکل اسکات معمولا دست به شوخی های ناجوری می زند که باعث آزردگی کارمندان می شود و همین نیز موجب می شود تا موقعیت های غیرعادی زیادی در سریال اداره به وجود بیاید.

 

 

اداره، کمدی بسیار عالی برای وقت گذرانی

 

در کل، سریال اداره ۹ فصل دارد. هر فصل به استثنای فصل اول (که ۶ قسمت دارد) حدود ۲۳ قسمت دارد. به این ترتیب، مجموعه تلویزیونی اداره به خصوص برای کسانی که به دنبال یک سریال طولانی برای سرگرم شدن می گردند مناسب است. هرچند اداره برای وقت گذرانی عالی است، ولی اصلا تکراری نیست. در هر قسمت شاهد داستان متفاوتی هستیم. به این جهت، بینندگان از تماشای مداوم این مجموعه کمدی خسته نمی شوند. در حالی که اداره سریال طولانی است، اما قسمت های آن کوتاه با داستان های مجزا است.

هر قسمت مجموعه تلویزیونی اداره هم حدود ۲۰ دقیقه است. ۲۰ دقیقه ای که مملو از کمدی پرشور و ناب است. در کنار این مجموعه تلویزیونی اداره کمدی صرف نیست، بلکه دوست داشتنی و جذاب نیز هست. جدا از تعاملات روابط عجیب و غریب شخصیت ها شاهد دوستی ها و حتی روابط عاشقانه بین شخصیت های اصلی هستیم که هر چه بیشتر بینندگان را پای سریال آفیس نگه می دارد.

 

 

نظر منتقدان درباره سریال اداره

 

نظر منتقدان درباره سریال اداره

 

منتقدان تلویزیونی نقدهای آمیخته ای به فصل اول سریال the office داشتند. برخی از منتقدان سریال آفیس را با «جفت شدن (Coupling)» دیگر سریال ان بی سی مقایسه کردند که از روی نسخه همنام بریتانیایی ساخته شده بود. در حالی سریال کمدی بی بی سی یکی از بهترین سریال های کمدی بریتانیا بود، نسخه آمریکایی چیزی بیش از یک فاجعه نبود و خیلی زود نیز لغو شد. «نیویورک دیلی نیوز» در نقد سریال آفیس آن را «بسیار رقیق شده به حدی که تنها آب گل آلود از آن مانده» توصیف کرد. «یو اس ای تودی» هم مجموعه تلویزیونی اداره را «تقلید قابل قبولی از نسخه اصلی بریتانیایی که فرسنگ ها بهتر از [نسخه آمریکایی] است» دانست.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه فیلم ترسناک بی‌ گناهان | دنیای شیطانی بچه های مرموز

«گاردین» نیز در نقد خود نوشت: در حالی که مجموعه اداره به تدریج از سریال ریکی جرویز و استیون مرچنت فاصله می گیرد و به خودش می آید، اما همچنان «تقلیدی کم مایه» است. فصل دوم مجموعه تلویزیونی اداره با استقبال بسیار خوب منتقدان تلویزیونی مواجه شد. جیمز پونیوزویک از «تایم» در نقد خود از اداره نوشت: «گرگ دانیلز نه یک رونویسی بلکه تفسیر کاملا متمایز آمریکایی را ساخته.. با لحنی که بیشتر طنزآمیز و کمتر ابهام دارد.» پونیوزویک مجموعه اداره را پس از سریال علمی تخیلی «بتل ‌استار گالکتیکا»، دومین سریال برتر سال ۲۰۰۶ نامید.

مارک هریس، منتقد «انترتینمنت ویکلی» نیز در نقد خود به همین موضوع اشاره کرد و نوشت: «به لطف نقش آفرینی استیو کرل جسور، بازیگران نقش مکمل قوی و فیلمنامه ای که به خوبی حال و هوای شرکت های آمریکایی را با طنزی بی نقص به تصویر کشیده، این سریال بازسازی شده که قبلا نادیده گرفته شده، کاری تقریبا غیرممکن را انجام داده و در حینی که به نسخه اصلی ریکی جرویس ادای دین می کند، اصالت مخصوص به خود نیز دارد.»

 

 

حضور مجموعه تلویزیونی اداره در بسیاری از فهرست های برترین سریال ها

 

بسیاری از منتقدان سریال the office را در فهرست برترین مجموعه های تلویزیونی خود قرار دادند. سریال اداره در در فهرست «کلاسیک های جدید تلویزیون» به انتخاب انترتینمنت ویکلی در رتبه ۶۱ قرار گرفت. جیمز پونیوزوزیک از «تایم» نیز مجموعه تلویزیونی اداره را دومین سریال برتر سال ۲۰۰۶ دانست. پونیوزوزیک همچنین اداره را در فهرست ۱۰۰ سریال برتر تاریخ تلویزیون نیز قرار داد. وبسایت «بادی تی وی» نیز مجموعه آفیس را بهترین سریال سال ۲۰۰۶ دانست. در حالی که وبسایت «پیست» اداره را به عنوان ششمین سریال کمدی سال ۲۰۱۰ انتخاب کرد. انجمن نویسندگان آمریکا در سال ۲۰۱۳ نیز مجموعه تلویزیونی اداره را در فهرست ۱۰۱ مجموعه تلویزیونی برتر به لحاظ نویسندگی در رتبه ۶۶ قرار داد. این سریال در سال ۲۰۱۹ نیز به فهرست ۱۰۰ مجموعه تلویزیونی برتر قرن بیست و یکم به انتخاب گاردین در رتبه ۳۲ قرار گرفت.

 

 

بیشتر بخوانید: ۴۰ سریال کمدی منتخب در تاریخ تلویزیون

 

 

افت فاحش فصل های پایانی

 

افت فاحش فصل های پایانی سریال آفیس

 

بسیاری از منتقدان به شباهت های سریال آفیس به کتاب مصور «دیلبرت» اشاره کرده اند. حتی اسکات آدامز، خالق این داستان مصور اثرگذار نیز به این شباهت ها اشاره کرده و عنوان کرد: «درسی که از سریال اداره و دیلبرت گرفته می شود این است که اکثر آدم ها به دردنخور هستند و هیچ میزان آموزش نیز نمی تواند این مشکل را حل کند. منتقدان به دلیل افت کیفیت نقدهای منفی زیادی به فصل های پایانی سریال داشتند. منتقدان تلویزیونی فصل ششم را به دلیل اینکه هیچ ریسکی برای شخصیت ها به ویژه جیم و پم در کار نیست به شدت انتقاد کرده اند. برخی از منتقدان نیز عقیده داشتند که سریال آفیس باید پس از خروج استیو کرل تمام می شد.

رین ویلسون، بازیگر نقش دوایت هم در یکی از سری مصاحبه های «هر چه می‌خواهی از من بپرس» در شبکه اجتماعی رِدیت عنوان کرد که خودش نیز حس می کرد، فصل هشتم ایرادات خلاقانه ای زیادی از جمله رابطه متقابل بین اسپایدر و هلمز دارد. رابطه ای که به نظر بیش از تیره و تار است که ویلسون عقیده دارد باید «روشن تر و پر انرژی تر» می بود. با وجود انتقادات گسترده از فصل های پایانی سریال، همچنان بسیاری از قسمت های این فصل ها مورد توجه بینندگان و همینطور منتقدان قرار گرفتند.

 

 

منابع: wikipedia، kmscubreporter

 

 

کالابرگ الکترونیک