نقد و معرفی سریال پیرمرد (The Old Man) با بازی درخشان جف بریجز

نقد و معرفی سریال پیرمرد (The Old Man) با بازی درخشان جف بریجز


1 تیر 1401 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

سریال مهیج و اکشن The Old Man، که تاکنون دو قسمت از آن از شبکه FX پخش شده است، درباره‌ی افسر سابق CIA (دن چیس با بازی جف بریجز) است که با از راه رسیدن قاتلی که قصد جان او را دارد، مجبور به فرار می‌شود. داستان این درام مهیج از رمانی به همین نام، اثر نویسنده امریکایی «توماس پری» (Thomas Perry) الهام گرفته شده است و در آن بازیگران معروفی از جمله جف بریجز (Jeff Bridges) و جان لیتگو (John Lithgow) به ایفای نقش می‌پردازند. برای خواندن خلاصه و نقد و بررسی سریال پیرمرد، با سرویس هنر و سینما در مجله کوروش همراه باشید.

 

 

مشخصات سریال پیرمرد (۲۰۲۲)

 

مشخصات سریال پیرمرد (2022)

 

  • ژانر: درام، تریلر، اکشن
  • سازندگانرابرت لوین، جاناتان ای استینبرگ
  • بازیگران: جف بریجز (در نقش دن چیس)، پژ وحدت (در نقش فراز همزاد جوان)، جان لیتگو (در نقش هرولد هارپر)، ایمی برنمن (در نقش زوئی)
  • بر پایه: رمان The Old Man نوشته‌ی توماس پری (۲۰۱۷)
  • محصول کشور: ایالات متحده آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۶ ژوئن ۲۰۲۲
  • تاریخ پخش هر قسمت: (قسمت ۱ و ۲: ۱۶ ژوئن) – (قسمت ۳: ۲۳ ژوئن) – (قسمت ۴: ۳۰ ژوئن) – (قسمت ۵: ۷ جولای) – (قسمت ۶: ۱۴ جولای) – ( قسمت ۷: ۲۱ جولای)
  • زبان: انگلیسی
  • تعداد قسمت‌ها (فصل اول: ۷ قسمت)
  • شبکه تلویزیونی: FX
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۲
  • امتیاز آی ام دی بی: ۸.۶ از ۱۰

 

خلاصه فصل اول سریال The Old Man

 

سریال مهیج The Old Man که تاکنون دو قسمت از آن از شبکه FX پخش شده است، درباره‌ شخصیتی به نام دن چیس است که نقشش را جف بریجز بازی می‌کند. چیس که مأمور سابق CIA بوده است با از راه رسیدن قاتلی که می‌خواهد او را به قتل برساند، مجبور می‌شود شهری را که سه دهه در آنجا زندگی کرده است را ترک کند. اما این تازه شروع ماجرا است و او در ادامه‌ی‌ داستان با حوادث گوناگونی مواجه می‌شود.

حتما بخوانید   معرفی بهترین سایت های دانلود فیلم و سریال ایرانی و خارجی

 

قسمت‌ اول این سریال، امتیاز ۸.۷ و قسمت دوم، امتیاز ۸.۶ را در سایت IMDB کسب کرده‌اند، خلاصه و زمان پخش قسمت‌های بعدی هم به ترتیب زیر است:

قسمت اول (۱۶ ژوئن): هنگامی‌که دن چیس (با بازی جف بریجز) خود را گرفتار گذشته‌اش می‌بیند، باید از شهری که سه دهه در آنجا زندگی کرده است فرار کند.

قسمت دوم (۱۶ ژوئن): چیس یک مخفیگاه موقت پیدا می‌کند، اما هرولد هارپر (با بازی جان لیتگو) و مقامات هنوز به دنبال او هستند.

قسمت سوم (۲۳ ژوئن): چیس که مجبور به فرار می‌شود، سرانجام حقیقت گذشته خود را به زوئی (با بازی ایمی برنمن) می‌گوید، اما ممکن است خیلی دیر شده باشد.

قسمت چهارم (۳۰ژوئن): چیس و هارپر هر دو سعی می‌کنند با برنامه‌های خود پیش بروند، اما انتخاب‌های آنها نتیجه معکوس می‌دهد.

قسمت پنجم (۷ جولای): چیس و هارپر با آزمون‌های سرنوشت‌سازی روبرو می‌شوند. با ظهور دوباره داستان‌های قدیمی، زوئی مسیر جدیدی رو به جلو پیدا می‌کند.

قسمت ششم (۱۴ جولای): چیس و زوئی وارد لانه شیر می‌شوند. همانطور که هارپر به یک شراکت پایان می‌دهد، شراکت دیگری آغاز می‌شود.

قسمت هفتم (۲۱ جولای) : دن چیس دهه‌ها پیش از CIA فرار کرد، اما وقتی یک قاتل از راه می‌رسد و سعی می‌کند چیس را به قتل برساند، او می‌آموزد که برای اطمینان از آینده‌اش، اکنون باید با گذشته‌اش کنار بیاید.

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی انیمیشن رفقای بد/  The Bad Guys 

 

بازی خیره‌کننده جف بریجز در سریال پیرمرد

 

بازی خیره‌کننده جف بریجز در سریال پیرمرد

 

انتخاب «جف بریجز» برای نقش «دن چیس» در این سریال اکشن، انتخابی بسیار هوشمندانه بوده است. بازیگر مستعدی که اغلب او را با نقش‌آفرینی در فیلم «لبوفسکی بزرگ»، ساخته‌ی برادران کوئن به یاد می‌آورند و تاکنون موفق به کسب جوایز بسیاری ازجمله جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد (در سال ۲۰۱۰) برای بازی در فیلم «دل دیوانه» شده است.

بسیاری از منتقدین معروف از بازی «جف بریجز» در این درام مهیج تمجید کرده‌اند. «رابرت لیوید» از لس آنجلس تایم، با اشاره به اینکه همه‌ی اجراها بی‌عیب و نقص هستند، سریال پیرمرد را نمایشِ «بریجز» می‌داند، که وقتی داستان، او را برای مدت طولانی ترک می‌کند، برای بازگشتش احساس بی‌تابی می‌کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی حلقه‌ ای (دونات) کریسمس به 3 روش بدون فر

«آدرین هورتون» از گاردین درباره بازی «جف بریجز» چنین می‌گوید: بخش اعظم موفقیت سریال به بریجز مربوط می‌شود، او شخصیتی بداخلاق را به تصویر می‌کشد که به وضوح از گذشته ضربه خورده است، اما می‌تواند در زمان حال تغییر کند.

«جانی لفتوس» از دیسایدر در نقد خود می‌نویسد: «جف بریجز» در سریال پیرمرد فوق‌العاده است، «جان لیتگو» هم همینطور. این سریال وعده می‌دهد که معنای پیر شدن، آنچه را که از دست رفته است و همچنین آنچه هرگز فراموش نمی‌شود را تجزیه و تحلیل کند.

 

نظرات منتقدان معروف درباره درام اکشن The Old Man

 

نظرات منتقدان معروف درباره درام اکشن The Old Man

 

درام اکشن The Old Man، تنها پس از پخش دو قسمت از فصل اول، نقدهای مثبت بسیاری را از منتقدان دریافت کرد. سایت سینمایی IMDB نمره ۸.۶ از ۱۰ را به این سریال داده است. در وب‌سایت گردآوری دیدگاه متاکریتیک هم با توجه به نظرات ۲۵ منتقد، امتیاز ۷۲ از ۱۰۰ برای آن درنظر گرفته شده است. پایگاه سینمایی راتن تومیتوز هم بر اساس ۳۲ منتقدی که نظر خود را ثبت کرده‌اند، امتیاز ۹۴ از ۱۰۰ را به این سریال داده است.

«برایان لوری» از سی‌ان‌ان دات کام در نقد خود می‌نویسد: ژانر جاسوسی به قدری فرسوده شده است که می توان فکر کرد چیز جدیدی برای انجام دادن وجود ندارد، اما The Old Man به لطف ترکیب خیره‌کننده‌ی جف بریجز و جان لیتگو، این پیش‌بینی‌ها را تا حد زیادی مخدوش می‌کند.

«گلن گاروین» از ریزن آنلاین می‌گوید: در ابتدا، پیرمرد مانند یک فیلم پر زد و خورد ماهرانه و در عین حال قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد… اما همانطور که داستان پیش می‌رود، مانند پیازی که لایه‌هایش می‌ریزد، مشخص می‌شود که هر شخصیت رازهایی دارد و عملا هیچ چیز آن‌طور که به نظر می‌رسد نیست.

منتقد دیگری به نام «ان برودی» از وات شی سد درباره این سریال می‌گوید: گاهی یک سریال آنقدر نفس‌گیر و پیچیده و هوشمندانه است که شما را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ The Old Man یکی از آنهاست.

 

کالابرگ الکترونیک