نقد و بررسی فیلم قدرت سگ (The Power of the Dog)

نقد و بررسی فیلم قدرت سگ (The Power of the Dog)


26 دی 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی فیلم قدرت سگ (The Power of the Dog)

فیلم قدرت سگ (The Power of the Dog) وسترن و درام روان‌شناسانه‌‌ای به نویسندگی و کارگردانی «جین کمپیون» است. در این فیلم بازیگران نام‌آشنایی از جمله «بندیکت کامبربچ»، «کریستن دانست»، «جسی پلمونس» و «کدی اسمیت مک‌فی» نقش‌آفرینی کرده‌ا‌ند. فیلم The Power of the Dog که وقایع آن در مونتانای دهه ۱۹۲۰ می‌گذرد تماما در نواحی روستایی «اوتاگو» در کشور نیوزیلند فیلم‌برداری شده است. فیلم قدرت سگ علاوه بر اینکه به‌سرعت مورد توجه منتقدان قرار گرفت، نامزد جوایز سینمایی متعددی شد و جوایز مهمی از جمله بهترین فیلم «گلدن گلوب» ۲۰۲۲ و شیر نقره‌ای «جشنواره فیلم ونیز» را نیز از آن خود کرد. در این مقاله  مجله کوروش به نقد و بررسی فیلم قدرت سگ پرداخته‌ایم. با سرویس هنر و سینما همراه باشید.

 

مشخصات فیلم قدرت سگ (The Power of the Dog)

 

مشخصات فیلم قدرت سگ (The Power of the Dog)

 

ژانر: درام، وسترن، رمانتیک

کارگردان: جین کمپیون

فیلمنامه‌نویس: جین کمپیون

بر پایه: کتاب «قدرت سگ» اثر توماس ساویج

بازیگران: بندیکت کامبربچ، کیریستن دانست، کدی اسمیت مک‌فی، جسی پلمونس، توماسین مک‌کنزی، فرانسیس کانروی، کیت کارادین، پیتر کارول، آدام بیچ

موسیقی: جانی گرینوود

فیلم‌برداری: آری ونگر

تدوین‌: پیتر سیبراس

تهیه‌کنندگان: این کنینگ، جین کمپیون

شرکت تولیدکننده: بی‌بی‌سی فیلمز

توزیع‌کننده: نتفلیکس

اکران: ۱۷ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۶ آبان ۱۴۰۰)

مدت زمان: ۱۲۶ دقیقه

محصول کشور: نیوزیلند، استرالیا، کانادا، انگلستان

زبان: انگلیسی

بودجه: ۳۰ تا ۳۹ میلیون دلار

فروش گیشه: ۲۰۵ تا ۲۲۲ میلیون دلار

آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۷

راتن تومیتوز: ۹۵٪

متاکریتیک: ۸۹٪

 

خلاصه داستان:

 

«فیل بوربانک» (بندیکت کامبربچ) مزرعه‌دار ثروتمندی است که توانسته با شخصیت کاریزماتیک‌اش ترس و واهمه‌ای را در میان تمام اطرافیانش به وجود بیاورد. اما وقتی «جرج» (جسی پلمونس) برادر کوچکش، همسرش، «رُز» (کیریستن دانست) و «پیتر»، پسر خوانده‌اش (کدی اسمیت مک‌فی) را همراهش به خانه می‌آورد، تنش‌های زیادی بین او و «فیل» به وجود می‌آید.

 

 

نقد و بررسی فیلم قدرت سگ

 

نقد و بررسی فیلم قدرت سگ

 

شاید وقتی صحبت از بازی در یک فیلم وسترن می‌شود، «بندیکت کامبربچ» اولین نامی نباشد که به ذهن خطور می‌کند. اما او با کارگردانی «جین کمپیون» در یک درام روان‌شناسانه‌ی پر‌ستاره به نام «قدرت سگ» دقیقا همان کسی است که فیلم به او نیاز دارد.

 

او در بخش زیادی از لحظات فیلم سر تا پا خاک‌آلود است و شخصیتی کاملا زمخت و خشن از خود بروز می‌دهد. «فیل بوربانک» با بازی او، شخصیتی است که دائما احساس می‌کند نیاز دارد تا جای ممکن به دیگران نشان دهد خشن‌ترین و سرسخت‌ترین رهبر در میان دسته‌ گاوچران‌ها است.

 

«فیل» گاه و بیگاه و هر زمانی که ممکن باشد از گفته‌های پر نیش و کنایه و بی‌احترامی‌هایش برای نشان دادن اقتدارش بر دیگران استفاده می‌کند. شخصیت «فیل» با نگاهی سرد به سرمای کوهستان و صورتی سنگی و خالی از هر گونه احساس همچون مار به هر کس که لازم باشد نیش می‌زند.

 

برای تماشای فیلم The Power of the Dog تمام شخصیت‌های عجیب و گاها دوست‌داشتنی که از کامبربچ در ذهن دارید را دور بریزید. در این وسترن او همچون شکارچی در کمین نشسته است که با هیبت خشن و مرموزش احتمالا از تمام شخصیت‌های شروری که در فیلم‌های قبلی از جمله «هابیت: برهوت اسماگ (۲۰۱۳)» و «پیشتازان فضا به‌سوی تاریکی (۲۰۱۳)» بازی کرده ترسناک‌تر است.

 

در واقع «فیل» در سرتاسر فیلم همچون چاقوی بّرنده‌ای بدون غلاف است که به هر آدم بدشانسی که می‌رسد او را می‌بُرد.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

 

 

The Power of the Dog، درام روان‌شناسانه‌ای در سبک وسترن

 

فیلم The Power of the Dog، درام روان‌شناسانه‌ای در سبک وسترن

 

در مقابل، «جرج»، برادر او، شخصیتی فوق‌العاده مهربان و خوش‌اخلاق است. در جایی که «فیل» با رفتار بی‌رحمانه‌اش هر کسی را می‌رنجاند، برادر او، جرج است که با ملایمت و نرمش رفتار می‌کند. این دو توقفی در رستورانی که «رُز»، زنی بیوه‌ آن را اداره می‌کند دارند. در اینجاست که «فیل» با دست انداختن «رز» و اذیت کردن پسرش «پیتر» این دو را به حدی می‌رنجاند که «رز» به گریه می‌افتد.

حتما بخوانید  نقد و بررسی و خلاصه سریال سوپرانوز  (The Sopranos)

 

«جرج» برای دلداری به سمت «رز» می‌رود و نهایتا نیز دل به او می‌بازد و از همین‌جا عشقی پایدار میان این دو شکل می‌گیرد. «فیل» که پس از ازدواج برادرش با رز به شدت عصبانی شده، هر چه بیشتر همسر و «پیتر»، پسرخوانده «جرج» را اذیت می‌کند. اما همه اینها تا زمانی است که «پیتر» سعی می‌کند بیشتر با «فیل» آشنا شود و در نتیجه زمان بیشتری را با او می‌گذراند.

 

دوستی بعیدی که بین این دو شکل می‌گیرد خیلی زود باعث می‌شود که روابط دیگری نیز دستخوش تغییر شود. «جین کمپیون»، کارگردان و نویسنده فیلم قدرت سگ کشور نیوزیلند را محل مناسبی برای ساخت فیلمی درباره مونتانای دهه ۱۹۲۰ دانسته است. او در این وسترن آرام و در عین حال عصبی، از محیطی زیبا و اثرگذار برای نشان دادن درونیات شخصیت‌هایش بهره برده است.

 

برای «پیتر» این محیط خشن نشان از رفتار مردانه‌‌‌ی سختی دارد که باید بیاموزد. برای «فیل» نیز این طبیعت بادخیر همان زندگی راحتی است که دائما از آن می‌گریزد. او خود حقیقی‌اش را بر پشت اسب و در میان مالروها، گردنه‌های کوهستانی و رودخانه‌هایی که با گاوهایش از آن‌ها گذر می‌کند پیدا کرده و به خوبی آموخته خواسته‌هایش را از همه پنهان نگه دارد.

 

 

قدرت سگ؛ یک وسترن آرام اما عصبی

 

یک وسترن آرام اما عصبی

 

جین کمپیون در اقتباس خود از کتاب «قدرت سگ» اثر «توماس ساویج»، بسیاری از جزئیات کتاب را حذف کرده و تنها عناصر ضروری را نگه داشته است. در فیلم The Power of the Dog گذشته هر کدام از شخصیت‌ها نیز به سرعت به وسیله دیالوگ‌ها بازگو می‌شود. (البته اگر قرار باشد صحبت از گذشته‌ای شود!)

 

هیچ فلاش‌بکی در فیلم قدرت سگ در کار نیست، فقط چند صحنه‌ای که در آن شخصیت‌ها در مورد گذشته‌ی خود صحبت می‌کنند، کمپیون و فیلم‌بردار فیلم، «آری ونگر» در عوض بخشی از شخصیت‌پردازی فیلم را به کلوزآپ‌های (نماهای بسته) سپرده‌اند و از این طریق آنچه در دیالوگ‌ها و فلاش‌بک‌ها جامانده را به صورت غیرمستقیم به مخاطب انتقال می‌دهند.

 

از این منظر، آنچه بازیگران ممکن است هیچ‌وقت به زبان نیاورده باشند را حس می‌کنیم. وقتی «رز» پس از اذیت‌ و آزارهای دامنه‌دار «فیل» شروع به میخوارگی می‌کند، چهره‌ی دردآلود و وحشت‌زده او تمام آنچه باید را آشکار می‌کند. در همین حین نگاه‌های پولادین «پیتر» را می‌بینیم که او را به قدری خشم‌آلود است که بخواهد خدمت فیل برسد.

 

نگاه‌های شرمسار و غم‌آلود «جرج» نیز به همه نشان می‌دهد که او از متوقف کردن عذاب‌های برادرش درمانده شده است. خشم را هم در چهره‌ی «فیل» می‌بینیم که متوجه شده رابطه‌ی نزدیکش با «جرج» با ازدواج او با «رز» برای همیشه خراب شده است.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم ماتریکس ۴ (The Matrix Resurrections)

 

 

جین کمپیون، کارگردانی صاحب سبک

 

جین کمپیون، کارگردانی صاحب سبک

 

«جین کمپیون» در آثار قبلی‌اش مانند «فرشته‌ای سر میز من (۱۹۹۰)» و «پیانو (۱۹۹۳)» نیز از همین رویکرد برای انتقال احساسات و عواطف شخصیت‌ها به مخاطب استفاده کرده بود. در فیلم «پیانو» شخصیت آدا مک‌گراث (هالی هانتر) که توان تکلم نداشت از صورت و حرکات تند آن برای انتقال مفاهیم استفاده می‌کرد.

 

«فیل» با بازی درخشان بندیکت کامبربچ نیز در فیلم The Power of the Dog به خوبی از زبان بدن و حرکات چهره‌ استفاده می‌کند. بسیاری از فیلم‌های جین کمپیون نیز تمرکز خود را بر تغییر قدرت بین شخصیت‌ها بنا کرده‌اند، اینکه چه کسی صاحب قدرت است و چه کسی آن را از دست داده و چگونه می‌خواهد آن را به دست بیاورد.

 

گاهی اوقات این قدرت به شکل تکاپوی زنان برای شنیده شدن صدایشان است که نمونه‌های خوب آن را در فیلم‌های «دلبند (۱۹۸۹)» یا «ستاره فروزان (۲۰۰۹)» دیده بودیم. اما در فیلم قدرت سگ ورود «رز» به مزرعه نظم را به هم می‌ریزد. «فیل» هیچ لطفی به او نمی‌کند و با حیله‌گری تمام محیطی کاملا سّمی را برای او مهیا می‌کند. او به این ترتیب سعی می‌کند نشان دهد بر برادرش کاملا غلبه دارد و کسب‌وکار خانوادگی نیز تماما متعلق به او است.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی گیلاس کافی شاپی خنک به 5 روش مختلف

 

 

فیلم قدرت سگ، یک اقتباس درخشان

 

فیلم قدرت سگ، یک اقتباس درخشان

 

وقتی سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان بین «فیل» و «پیتر» آتش‌بس اتفاق می‌افتد، «رز» نگران تاثیر مهلک مرد خشن بر پسرش است. به این ترتیب در زمانی که «پیتر» در مقابل قلدری‌های «فیل» ایستادگی می‌کند، مادرش به نوشیدن پناه می‌برد. درگیری این شخصیت‌ها با هم به مانند یک مسابقه رقص است که منتظریم ببینیم با پایان موسیقی چه اتفاقی می‌افتد و چه کسی برنده می‌شود.

 

حالا که بحث موسیقی به میان آمد باید گفت فیلم قدرت سگ در میان فیلم‌های ۲۰۲۱ یکی از بهترین استفاده‌ها از موسیقی را داشته است. موسیقی شنیدنی «جانی گرینوود» به خوبی روی تمام کنش‌ و واکنش‌های روی صحنه می‌نشیند. اگرچه فیلم The Power of the Dog با ریتم ملایمی شروع می‌شود، اما خیلی زود بر شتاب آن افزوده می‌شود.

 

امیال و خواسته‌ها، نفرت و تسلط بر دیگران به زودی وارد فیلم می‌شود و آرامشی که شاهد آن بودیم را برهم می‌زند. تماشای جنگ لفظی و زیرکانه بین «فیل» و سایر شخصیت‌ها بسیار هیجان‌انگیز و جذاب است. دقیقا این همان چیزی است که از یک فیلم خوب انتظار داریم؛ فیلمی که نهایتا با یک ضربه کاری خاتمه می‌یابد تا مخاطب را میخکوب شده بر جای بگذارد.

 

 

واکنش منتقدان به فیلم قدرت سگ چه بود؟

 

واکنش منتقدان به فیلم قدرت سگ چه بود؟

 

واکنش اکثر منتقدان به فیلم قدرت سگ مثبت بود و بسیاری از منتقدان از بازیگری، کارگردانی، نویسندگی، فیلم‌برداری و همینطور موسیقی متن فیلم The Power of the Dog تمجید کردند. وب‌سایت جمع‌آوری نقد و بررسی «راتن تومیتوز» به این فیلم از روی ۳۰۰ نقد نمره ۹۵ از ۱۰۰ داد.

 

در برآیند نقدهای راتن تومیتوز می‌خوانیم: «قدرت سگ که با گروهی از ستارگان سینما به سردستگی بندیکت کامبربچ بر پرده‌ سینما آورده شد، تأییدی بر جایگاه جین کمپیون، نویسنده و کارگردان فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌سازان نسل خودش است.»

 

وب‌سایت «متاکریتیک» نیز بر اساس ۵۷ بررسی خود نمره ۸۹ از ۱۰۰ را به فیلم The Power of the Dog داد که نشان‌دهنده «تحسین جهانی» در این وب‌سایت گردآوری نقد و بررسی است.

 

«دیوید رونی» منتقدی از «هالیوود ریپورتر» نیز فیلم قدرت سگ را فیلمی «فوق‌العاده خوش ساخت» دانست و عنوان کرد: «ریتم‌های بدون شتاب فیلم دائما به نت‌های ملایمی از مالیخولیا، تنهایی، عذاب، حسادت و کینه تغییر می‌کنند. جین کمپیون کنترل باورنکردنی بر تمام ابزارهای فیلم خود دارد.»

 

 

سوالات متداول درباره فیلم قدرت سگ

 

۱- منظور از قدرت سگ در فیلم The Power of the Dog چیست؟

 

«فیل» شخصیتی شرور است که توانایی باورنکردنی برای سوءاستفاده از مشکلات درونی و ناامنی‌های دیگران دارد. او به این ترتیب به آنها این احساس را می‌دهد که موجودات حقیر و بی‌ارزشی هستند و به عقیده توماس ساویج، نویسنده رمان، قدرت سگ نیز در همین خلاصه می‌شود.

 

۲- دلیل نامگذاری فیلم قدرت سگ چیست؟

 

فیلم قدرت سگ که بر اساس رمانی به همین نام اثر توماس ساویج ساخته شده عنوان خود را از روی آیه‌ای از فصل بیست‌ و دوم «مزامیر» (زبور داوود) از کتاب مقدس عهد عتیق (تورات) گرفته است که پیتر در آخرین لحظات فیلم بخشی از آن را از روی یک کتاب دعا می‌خواند: «جان من را از شمشیر خلاص کن، و یگانه‌ی من را از دست سگان.»

 

۳- قدرت سگ در چه بخش‌هایی از گلدن گلوب نامزد جایزه شد و کدام جایزه را از آن خود کرد؟

 

فیلم سینمایی قدرت سگ در مجموع در ۷ بخش مختلف نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب ۲۰۲۲ شده بود که نهایتا موفق به بردن ۳ جایزه از جمله بهترین کارگردانی (جین کمپیون)، بهترین فیلم درام و بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (کدی اسمیت-مک‌فی) جشنواره گلدن گلوب شد.

 

 

۴-قدرت سگ به جز جایزه گلدن گلوب برنده چه جوایز دیگری شده است؟

 

قدرت سگ در هفتاد و هشتمین دوره جشنواره ونیز برنده شیر نقره‌ای شد. همچنین قدرت سگ در بیست و هفتین دوره جوایز فیلم به انتخاب منتقدان (که در سال ۲۰۲۲ با تأخیر برگزار می‌شود) نیز در ۱۰ بخش مختلف نامزد شده است.

 

 

منبع: rogerebert

کالابرگ الکترونیک