۱۳ اصل کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید اثر ناپلئون هیل

۱۳ اصل کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید اثر ناپلئون هیل


2 آذر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید اثر ناپلئون هیل

در کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید، ناپلئون هیل معتقد است افکار اولین قدم در رسیدن به ثروت واقعی هستند. اگر قرار است ثروتمند شویم، باید ابتدا افکارمان را تغییر دهیم. حالتی که نویسنده کتاب از آن تحت عنوان money conscious یاد می‌کند. او معتقد است باید افکار را مدیریت کرد. در کسب ثروت، خوشحالی و بهبود روابط و حتی توسعه کسب و کار، اولین قدم تغییر طرز فکر است. در این مقاله از سرویس کتاب و ادبیات در مجله کوروش به معرفی و خلاصه ۱۳ اصل از کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید اثر ناپلئون هیل پرداخته‌ایم.

 

اصول ثروتمند شدن در کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید

 

اصول ثروتمند شدن در کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید

 

ناپلئون هیل در کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید به ۱۳ اصل برای تغییر افکار و مدیریت مالی اشاره می‌کند. او در این کتاب به ما می‌آموزد که کنترل ذهن را چگونه در مسیر ثروتمند شدن در اختیار بگیریم. هیل طی ۱۳ فصل به طور مفصل هر یک از اصول تغییر افکار در زندگی روزمره را توضیح داده است.

 

این اصول شامل اشتیاق، ایمان، پیشنهاد، علم و تخصص و تصویرسازی و … هستند. او به این نکته اشاره می‌کند که در عین حال نباید برنامه‌ریزی سازمان‌دهی شده، تصمیم، پافشاری و قدرت ذهن برتر را نادیده گرفت. نویسنده کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید در فصلی از کتاب درباره راز میل جنسی، ضمیر ناخودآگاه، مغز و حس ششم صحبت می‌کند.

 

۱- اصل میل و اشتیاق

 

نویسنده کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید معتقد است همه چیز با یک آرزو شروع می‌شود. این یک نقطه شروع برای همه دستاوردها است. میل و اشتیاق اولین قدم به سوی ثروت است. با این حال معمولا گفتنش از انجام دادنش آسان‌تر است. معمولا افراد می‌گویند که من می‌دانم چه آرزویی دارم یا چه چیزی می‌خواهم، اما نمی‌دانم چطور به آن دست پیدا کنم.

 

قانون می‌گوید تا زمانی که توانایی دستیابی به چیزی را نداشته باشید، تمایلی به آن نخواهید داشت. بنابراین آرزوی مهم شما چیزی نیست جز تصویر دقیق از آن چه روزی به آن تبدیل خواهید شد. پس آن آرزو را گرامی بدارید و در ذهن خود پرورش دهید. انسان بدون میل و اشتیاق نه انگیزه‌ای برای عمل دارد و نه می‌تواند موفق شود.

 

۲- اصل ایمان

 

تاثیر ایمان از نگاه نویسنده کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید

 

نویسنده کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید معتقد است ایمان داشتن، باور قوی به تصویر ذهنی از خودتان است. تصویری که قبلا به خواسته اصلی خود رسیده‌اید. ایمان در مسیر شما یک امر حیاتی است؛ چرا که فراتر از امید است. در حالی که امید در ذهن وجود دارد، ایمان در قلب و روح غوطه‌ور است.

 

زندگی در بهترین زمان و بهترین حالت ممکن است سخت باشد، اما این ایمان از اعماق درون به ما حسی می دهد که باور کنیم همه چیز بهتر خواهد شد.

 

 

۳- اصل نفوذ بر ناخودآگاه با اصل تلقین

 

ناپلئون هیل می‌گوید با قدم‌های قبلی یعنی ایمان و اشتیاق می‌توان میان ذهن ناخودآگاه و خودآگاه پلی ساخت و از این طریق ذهن ناخودآگاه را که در مرکز اصلی رفتار، افکار و اعمال است، تغییر داد. کار کردن با ناخودآگاه همان چیزی است که پیش‌تر با اصطلاحاتی چون هیپنوتیزم با آن آشنا شده‌ایم.

حتما بخوانید  معرفی ۷ کتاب صوتی پرفروش و محبوب در بازار ایران

 

هیپنوتیزم باعث می‌شود تا ناخودآگاه ما خودساخته شود. وقتی ناخودآگاه شکل می‌گیرد، قطعا تمام ذهنیت ما در مسیر تبدیل کردن ناخودآگاه به خودآگاه قرار می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب پروژه شادی/ گریچن رابین

 

 

۴- اصل دانش تخصصی

 

اصل دانش تخصصی از نگاه ناپلئون هیل، نویسنده کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید

 

نویسنده کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید معتقد است، «دانش» یک قدرت بالقوه است. برای این که بتوانید ثروتمند شوید یا به آرزوی خود دست یابید، باید در زمینه ای که به آن آرزو مرتبط است، مهارت تخصصی به دست آورید. درک کنید که چه مهارتی نیاز دارید و روزانه زمانی را برای یادگیری هر آن چه که می‌توانید اختصاص دهید.

 

به خاطر داشته باشید که این دانش تخصصی موتور محرک شما در مسیر دستیابی به آرزوهای شما است.

 

 

۵- اصل تخیل

 

ناپلئون هیل در کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید معتقد است «تخیل» کارگاهی است که در آن همه چیز خلق می‌شود. افراد می‌توانند به هر چیزی که تصور می‌کنند دست پیدا کنند. هر چیزی که بتوانید تصور کنید و باور کنید، قطعا به آن می‌رسید. او می‌گوید همه چیز دو بار خلق می‌شود؛ اول در تخیل شما، سپس در واقعیت.

 

تفاوت افراد در توسعه و استفاده از تخیل است. افراد موفق در تجارت، هنرمندان، موسیقیدانان، شاعران و نویسندگان بزرگ به این دلیل بزرگ شدند که قدرت تخیل خود را توسعه دادند.

 

 

۶- اصل برنامه‌ریزی سازمان دهی شده

 

اصول برنامه ریزی سازمان دهی شده و تصمیم گیری در کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید

 

ناپلئون هیل در کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید معتقد است اگر تصمیم به ثروتمند شدن دارید، حتما باید برنامه‌ریزی داشته باشید. در این مسیر به چهار نکته باید توجه کرد. گروهی خلاق ایجاد کنید. تصمیم بگیرید که چه چیزی به گروه خلاق خود برای پیشنهاد کار با شما انگیزه می دهد. سعی کنید با اعضای گروه خود ملاقات های هفتگی داشته باشید و حداقل دو بار در هفته جلسه برگزار کنید. در این مسیر هماهنگی و یکپارچگی نیز بسیار مهم است.

 

 

۷- اصل تصمیم گیری

 

ناپلئون هیل به بحث تصمیم گیری در این مبحث هم اشاره دارد. او می‌گوید افراد موفق سریع تصمیم می‌گیرند و به آرامی تصمیمات خود را تغییر می‌دهند. عادت کنید تا تصمیمات را به سرعت تغییر ندهید. معمولا دوستان و خانواده روی شما اثرگذار هستند. اگر تصمیم مهمی می‌گیرید، باید سریعا آن را عملی کنید و در عین حال در صورت لزوم آن را با تامل تغییر دهید.

 

۸- اصل پایداری و پافشاری

 

ناپلئون هیل در فصلی از کتاب به توضیح مفهوم پایداری و پافشاری می پردازد. او می گوید پافشاری باعث می‌شود تا علیرغم مواجهه با دشواری یا مخالفت‌ها به مسیر خود ادامه دهید. پافشاری با قدرت اراده همراه است. نویسنده کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید می‌گوید اراده و میل وقتی به درستی در کنار هم قرار بگیرند یک جفت شکست‌ناپذیر می‌سازند.

 

بسیاری از افراد در اولین تلاش منصرف می‌شوند و می‌گویند که چالش‌ها برای‌شان سخت و غیر‌قابل تحمل است. این افراد قطعا به سختی در مسیر موفقیت قرار می‌گیرند.

 

 

۹- اصل قدرت تفکر مغز

 

هیل در عین حال به یکی از مهم‌ترین اصول رسیدن به موفقیت و ثروت اشاره می‌کند. او می‌گوید برای آنچه می‌خواهید به دست آورید باید ارتعاشات فکری خود را با ارتعاشات مشابه هماهنگ کنید. این کار از طریق همراهی با افراد همفکر ایجاد می‌شود. بنابراین همراهی یک قدرت مغز متفکر در این مسیر برای شما بسیار مهم است.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «مشتریان گرسنه» اثر استیفن وانکر

 

ارتباط و همراهی مغز متفکر به این معنا نیست که به دیگران اجازه دهید تا به جای شما فکر کنند. بلکه این کار برای تحریک قدرت تفکر شما از طریق ارتباط با ذهن‌های دیگر و همفکری کردن است. چرا که هیچکس قطعا همه چیز را نمی‌داند و نیاز با همفکری با دیگران دارد.

 

 

۱۰- اصل انرژی جنسی

 

نگاه نویسنده کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید به انرژی جنسی، ضمیر ناخودآگاه و قدرت مغز

 

ناپلئون هیل معتقد است همه ما یک انرژی جنسی قوی در درون خود داریم که از آن برای جذب افرادی که به آن‌ها علاقه داریم، استفاده می‌کنیم. اگر این انرژی را جمع کنیم و از تخیل خلاقانه استفاده کنیم، می‌توانیم جذاب به نظر برسیم. جذابیت کمک زیادی در متقاعد کردن اطرافیان نسبت به آن چه می‌خواهیم دارد.

 

 

۱۱- اصل ضمیر ناخودآگاه

 

او در عین حال به ضمیر ناخودآگاه اشاره می‌کند. این که ضمیر ناخودآگاه حلقه اتصال است. حلقه اتصالی که از طریق هر یک از حواس پنج گانه طبقه‌بندی می‌شود. هیچکس در مورد چیزی که ما ضمیر ناخودآگاه می‌نامیم و در ما وجود دارد، چیز زیادی نمی‌داند. اما باید گفت که این ضمیر بی‌اندازه قدرتمند است.

 

نویسنده کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید معتقد است آنچه را می‌خواهید به وضوح تعریف کنید. خودتان را در مسیر رسیدن به هدف و انجام چیزهایی که دوست دارید، ببینید. شب‌ها قبل از خواب و صبح زمانی که بیدار می‌شوید به ایده‌آل‌های خود در این مسیر فکر کنید. با این کار ناخودآگاه شما شروع به حرکت به سمت هدف‌تان می‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی کتاب «چهار اثر» نوشته فلورانس اسکاول شین

 

 

۱۲- اصل قدرت مغز

 

هیل معتقد است مغز ایستگاه پخش و دریافت فکر است. شما در مغز خود صاحب شگفت‌انگیزترین، معجزه‌آساترین و غیرقابل تصورترین نیرویی هستید که جهان هستی تاکنون شناخته است. قدرت آن را بشناسید و کاری را که تصمیم دارید انجام دهید به آن بسپارید و تماشا کنید که چگونه مغز شما آن کار را مدیریت می‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب «هرس ذهن» اثر استیو اسکات و بری داونپورت

 

 

۱۳- اصل حس ششم

 

هیل معتقد است اصل حس ششم، یکی از اصول مهم در مسیر مدیریت افکار است. نویسنده، حس ششم را به عنوان حسی توصیف می‌کند که از طریق آن می‌توان با هوش بی‌نهایت شما ارتباط برقرار کرد. زمانی که شروع به حرکات مدیتیشن و تنظیم ضمیر ناخودآگاه خود می‌کنید، این احساس درونی شما عمیق‌تر می‌شود.

 

حس ششم در واقع ارتباط با خرد بی‌کران کیهان است. وقتی با ناخودآگاه خود هماهنگ می‌شوید، به نوبه خود با کیهان هماهنگ شده و پاسخ برخی سوالات خود را می‌گیرید. این پاسخ‌ها به صورت یک حس درونی به ما می‌رسند. بنابراین نباید آنها را نادیده گرفت. توانایی درک و استفاده از این قدرت بزرگ به آرامی از طریق تسلط بر اصول دیگر به‌دست می‌آید.

 

 

سخن پایانی

 

ناپلئون هیل در کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید نگاه متفاوتی به قدرت مغز، ناخودآگاه و میل و اشتیاق در زندگی دارد. او معتقد است برای دستیابی برای هر آن چه که هدف‌تان در زندگی است، باید بتوانید تمایلات، خواسته‌ها و انرژی درون‌تان را در مسیر درست قرار دهید و هدایت کنید.

 

 

منبع: leratomolepo

 

کالابرگ الکترونیک