نقد و بررسی فیلم «تیک تیک بوم (Tick, Tick… Boom)»

نقد و بررسی فیلم «تیک تیک بوم (Tick, Tick… Boom)»


27 آذر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فیلم تیک تیک بوم

فیلم «تیک تیک بوم (Tick, Tick… Boom)» محصول نتفلیکس، درام موزیکالی ساخته لین مانوئل میراندا است که اولین تجربه این نویسنده و کارگردان تئاتر روی پرده نقره‌ای نیز به حساب می‌آید. فیلم تیک تیک بوم اقتباسی از نمایش‌نامه موزیکالی است که خود جاناتان لارسون در سال ۱۹۹۰ نوشته بود. لارسون در این نمایش‌نامه‌ خود‌زند‌گینامه‌ای، دغدغه‌ها و زندگی هنری خود را به تصویر کشیده است. امروز در  مجله کوروش از فیلم جذاب تیک تیک بوم نوشته‌ایم، با سرویس هنر و سینما همراه باشید.

 

مشخصات فیلم سینمایی «تیک تیک بوم (Tick, Tick… Boom)»

 

مشخصات فیلم سینمایی «تیک، تیک بوم (Tick, Tick... Boom)»

 

ژانر: موزیکال، درام

کارگردان: لین منوئل میرندا

فیلمنامه‌نویس: استیون لوانسون

بر پایه: نمایش موزیکال «تیک، تیک…بوم» اثر جاناتان لارسون

بازیگران: اندرو گارفیلد، الکساندرا شیپ، رابین دو ژسوس، جاشوا هنری، جودیت لایت، ونسا هوجنز

موسیقی متن: جاناتان لارسون

فیلم‌‌برداری: آلیس بروکس

تدوین‌: مایرون کرستاین، اندرو وایزبلوم

شرکت تولیدکننده: ایمیجین اینترتیمنت، ۵۰۰۰ برادوی پروداکشنز

توزیع‌کننده: نتفلیکس (Netflix)

اکران: ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۹ آبان ۱۴۰۰)

مدت زمان: ۱۲۱ دقیقه

محصول کشور: آمریکا

زبان: انگلیسی

فروش گیشه: ۸۴،۲۰۹ دلار

راتن تومیتوز: ۸۸٪

متاکریتیک: ۷۴٪

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۷،۷

 

خلاصه داستان:

جاناتان لارسون (اندرو گارفیلد)، آهنگساز پرشور و خوش انرژی ساکن شهر نیویورک است. او در آستانه ۳۰ سالگی نگران این است که قدم بعدی خود در زندگی هنری را اشتباه برداشته باشد.

 

 

خلاصه فیلم فیلم تیک تیک بوم

 

خلاصه فیلم تیک، تیک بوم

 

جاناتان لارسون برای نمایش موزیکالی که نوشته یک آهنگ کم دارد. سال ۱۹۹۰ است و لارسون ۲۹ ساله مسلما یکی از معدود هنرمندان خلاق اصیل و از جنس آدم‌های رو به زوالی است که شهر نیویورک کمتر به خود دیده است. جاناتان نزدیک به ۸ سال است که روی نمایش موزیکالی به نام «سوپربیا (Superbia)» کار می‌کند. اما او برای دومین پرده نمایش خود یک آهنگ کم دارد و باید آن را تا ۶ روز دیگر برای اجرا در مقابل تهیه‌کنندگان آماده کند.

 

اما مشکل اینجاست که جاناتان که برای تأمین مخارج زندگی خود در یک غذاخوری کار می‌کند، بدهی‌های زیادی دارد. جاناتان در صورت موفقیت می‌تواند اولین دستمزد خود از تئاتر موزیکال را به دست بیاورد. بنابراین او که به خوبی از اهمیت این پروژه اطلاع دارد تمام روز جلوی کامپیوتر مکینتاش خود می‌نشیند و سعی می‌کند بهترین آهنگش را بنویسد.

 

اگر او موفق شود دیگر یک هنرمند شکست‌خورده نیست، بلکه هنرمندی خوش‌قریحه است که توانسته علاقه‌ اصلی زندگی‌اش را تبدیل به شغل تمام‌ وقتش کند. به زودی شهرت، پول و احترام از راه می‌رسند، اما همه‌چیز به این تک آهنگ بستگی دارد.

حتما بخوانید  لیست تنقلات خوشمزه و سرگرم کننده برای پیک نیک خانوادگی و دو نفره

 

از این رو‌، هیچ‌چیز به اندازه کافی برای او خوب به نظر نمی‌رسد. جاناتان با وسواس تمام کلمات و جملاتی می‌نویسد و سپس پاک‌شان می‌کند. برای کسی که آهنگ‌های فه‌البداهه زیادی را تنها برای تمرین می‌سازد، به نظر نمی‌رسد که پیدا کردن یک آهنگ مناسب موزیکال جدیدش آنقدرها سخت باشد، اما مشکل چیست؟

 

جاناتان به این واقعیت فکر می‌کند که در آستانه‌ ۳۰ سالگی و در نقطه‌ عطفی قرار دارد. اما تمام نویسندگان، نوازندگان و آهنگسازانی که او تحسین می‌کرده تا این سن و سال آثار زیادی ساخته بودند، با این حال، او همچنان یک آهنگ کم دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم وکیل لینکلن (The Lincoln Lawyer)

 

 

هنرمندی در اوج بحران خانواگی و اجتماعی

 

هنرمندی در اوج یک بحران اجتماعی و خانوادگی

 

همچنان که جاناتان لارسون تمام توانایی‌هایش را به کار می‌گیرد تا آخرین آهنگ نمایش‌ موزیکالش را بنویسد، اصلا تمرکز کافی ندارد. او به جز تک آهنگی که کم دارد، کارهای عقب‌افتاده زیادی هم دارد. صورت‌حساب‌های پرداخته نشده‌ای روی میز آشپزخانه‌ به حال خود رها شده‌اند، سوزان، شریک زندگی لارسون هم منتظر زمان مناسبی برای این است که درباره پذیرفتن شغلی در نقطه‌ای دیگر از شهر با او صحبت کند.

 

در همین حال دوستی به جاناتان گفته که می‌خواهد درباره موضوع مهمی نظر او را بپرسد. علاوه بر این، او باید با مدیر برنامه‌هایش که نزدیک یک سال است تلفن‌هایش را جواب نداده صحبت کند. جاناتان به این هم فکر می‌کند که چطور باید تدارکات کافی برای اجرای آهنگ‌هایش را فراهم کند، اینکه شاید بهتر باشد کتاب‌ها و آلبوم‌های موسیقی که دارد را بفروشد تا بتواند هزینه‌ی نوازندگانی که می‌خواهد برای اجرای آزمایش همراه خود ببرد را تأمین کند.

 

در حالی که جاناتان با شتاب‌ به سمت مسیری که همیشه آرزوی آن را داشته می‌رود، ممکن است با این پروژه تمام زندگی او دگرگون شود. اما والدین او همچنان منتظرند ببینند فرزندشان چه زمانی به خودش می‌آید و تصمیم می‌گیرد به زندگی آشفته‌اش سروسامانی بدهد. دوستان جاناتان هم به این فکر می‌کنند که او تا چه زمانی می‌تواند این زندگی آشفته را ادامه دهد.

 

در همین حال، بهتر است بدانید اتفاقات فیلم تیک،‌ تیک بوم در دوران همه‌گیری بیماری ایدز در آمریکا و سایر نقاط جهان رخ می‌دهد. در نتیجه، جاناتان شاهد بسیاری از مرگ‌های غیرمنتظره، به ویژه در حلقه دوستان نزدیکش است که روحیه او را تضعیف می‌کند. مهم‌تر اینکه همه‌ اینها به او می‌فهماند وقت کمی دارد و از اینجاست که به نظر می‌رسد تیک‌ تیک ساعت و شمارش معکوس زندگی او شروع شده است.

 

 

یک اقتباس موفق از نمایشی موزیکال

 

یک اقتباس موفق از نمایشی موزیکال

 

فیلم لین مانوئل میراندا که اقتباسی از یک نمایش موزیکال آف برادوی (یک سطح پائین‌تر از برادوی) است، اثری جذاب و پرکشش است. میراندا در اولین تجربه‌ی کارگردانی خود در سینما به تشویش‌ها و اضطراب‌های هنرمندی که با اهمال‌کاری و کارزَدگی دست و پنجه نرم می‌کند پرداخته است. فیلم (Tick, Tick… Boom) می‌توانست فقط یک فیلم موزیکال معمولی دیگر باشد، اما روح زمانه‌ی ما در آن جریان دارد و به همین دلیل نیز همچون یک پیشگویی عمل می‌کند.

حتما بخوانید  ۵ ویتامین مهم که ظاهر صورت را زیباتر و جوان‌تر می‌کند

 

ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که انبوهی از اطلاعات زندگی‌مان را در چنبره گرفته‌اند. با وجود این همه کتاب برای خواندن، این همه فیلم برای تماشا کردن، اصلا چطور می‌توان کاری را به اندازه کافی انجام داد؟ آیا اصلا به اندازه کافی‌ای هم وجود دارد؟ به خصوص در مورد کسانی که این روزها هرآنچه به دست آورده‌اند را از طریق شبکه‌های اجتماعی به رخ دیگران می‌کشند.

 

تیک، تیک بوم همچنین درباره لارسون و رسیدن به شخصی‌ترین و خلاقانه‌ترین تصمیم زندگی‌اش هم است. اینکه بخواهد درباره زندگی کولی‌وار خود در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ در نیویورک بنویسد. نهایتا فیلم (Tick, Tick… Boom) به این دلیل که جاناتان لارسون شب قبل از اولین اجرای مشهورترین نمایش خود از دنیا رفت، یک تراژدی تمام عیار است.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و خلاصه سریال هجوم (Invasion) با بازی گلشیفته فراهانی

 

 

نظر منتقدان درباره فیلم تیک تیک بوم چه بود؟

 

نظر منتقدان درباره فیلم تیک تیک بوم چه بود؟

 

*فیلم تیک‌ تیک بوم در وب‌سایت «راتن تومیتوز» از روی ۱۶۳ نقد و بررسی امتیاز ۸۸ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. در برآیند نقدهای این وب‌سایت آمده است: «تیک تیک بوم از جادوی موسیقی، داستانی که تمرکز آن بر خلاقیت هنری است را بیرون کشیده. این فیلم شاهکاری از لین مانوئل میراندا در اولین تجربه‌ی کارگردانی او در سینما است.»

*وب‌سایت متاکریتیک نیز به تیک، تیک بوم امتیاز متوسط ۷۴ از ۱۰۰ داد.

*تام ارنست، منتقدی از «اوریجینال‌سین» در نقد خود نوشت: «تیک‌ تیک بوم لذت زیادی را همراه داستانی کرده که در واقع برداشتی امروزی‌تر و تیره‌ و تارتر از نمایش‌‌های موزیکال‌ کلاسیک دهه ۱۹۴۰ است.»

*جانی الیکسینسکی از «نیویورک‌پُست» نیز یکی دیگر از منتقدانی است که به تمجید از فیلم تیک تیک بوم پرداخت. این منتقد در نقد خود اشاره کرد فیلم میراندا برای کسانی که با کارنامه او در برادوی آشنا هستند، اثری جذاب با پرداختی قوی است. الیکسینسکی همچنین در ادامه نقد خود عنوان کرد: «در غیر این صورت هم تیک تیک بوم فیلمی جذاب، اثرگذار و پرکشش است.»

 

 

سوالات متداول درباره فیلم تیک تیک بوم (Tick, Tick… Boom)

 

۱- آیا تیک تیک بوم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است؟

 

بله این فیلم سینمایی بر اساس زندگی واقعی جاناتان لارسون و نمایش موزیکالی که خود او نوشته بود ساخته شده است.

 

۲- آیا تیک تیک بوم یک فیلم غمگین است؟

 

با وجودی که فیلم تیک تیک بوم پر از صحنه‌های جذابی از اجرای ترانه‌های شاد و شنیدنی است، اما روی هم رفته مضمون اصلی این فیلم زندگی هنرمند جوانی است که در راه رسیدن به رؤیاهایش ناکام می‌ماند و از این جهت فیلم تیک تیک بوم برای برخی مخاطبان اثری غمگین است.

 

 

منبع: firstpost

 

کالابرگ الکترونیک