همه ی خواص کتیرا برای پوست و مو، یبوست، لاغری و…

همه ی خواص کتیرا برای پوست و مو، یبوست، لاغری و…


18 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
همه خواص کتیرا برای مو و پوست

کتیرا یک صمغ گیاهی پر فایده است که خواص زیادی برای بدن دارد. این ماده چسبناک، بدون بو، بدون مزه و محلول در آب است و از ریشه گیاه تراوش می‌شود. احتمالا تا به حال در مورد خواص کتیرا برای مو و پوست چیزهایی شنیده‌اید، اما باید بدانید که خواص کتیرا در طب سنتی به اثبات رسیده و امروزه از آن استفاده‌های زیادی می‌شود. در این مقاله از مجله کوروش می‌توانید با همه خواص کتیرا برای مو، پوست و بدن آشنا شوید.

 

کتیرا چیست؟

 

کتیرا چیست و چه خواصی برای سلامت پوست و مو دارد؟

 

کتیرا در واقع نام صمغی است که از گیاهی با همین نام به دست می‌آید. گیاهی خاردار و بوته‌ای که در کوه‌های خاورمیانه به خصوص ایران رشد می‌کند. صمغ کتیرا با ضربه زدن به ریشه و شاخه‌های این گیاه خارج می‌شود و بعد از خروج خشک می‌شود و به راحتی می‌توان آن را جمع کرد. این صمغ مخلوطی از پلی ساکاریدهای محلول در آّب است و هیچ رنگ و بویی ندارد. با افزودن آب به صمغ گیاه می‌توان آن را به ژل درآورد. کتیرا امروزه در صنایع مختلف از جمله دباغی چرم، دارویی و غذایی مورد استفاده قرار می‎گیرد.

گفته می‌شود این گیاه طبعی خنک دارد و برای کاهش حرارت بدن بسیار مفید است. به علاوه کتیرا غنی از پروتئین، فولیک اسید و از همین رو مزایای زیادی نیز برای بدن دارد.

 

 

خواص کتیرا برای بدن

 

کتیرا خواص فوق العاده‌ای دارد و امروزه از آن به وفور در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین خواص کتیرا برای بدن آشنا شوید.

 

درمان گرمازدگی

 

خواص کتیرا در طب سنتی برای سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن

 

صمغ کتیرا خاصیت خنک کنندگی شگفت انگیزی دارد. استفاده از کتیرا در طول تابستان به نوشیدنی‌ها می‌تواند از گرمازدگی جلوگیری کند و درجه حرارت بدن را کاهش دهد. از طرف دیگر این گیاه در کنترل خونریزی بینی در کودکان و در فصل تابستان بسیار موثر و مفید است.

 

کمک به درمان بی اختیاری ادرار

 

کتیرا یک داروی طبیعی  برای درمان مشکلات مربوط به بی اختیاری ادرار است. این گیاه می‌تواند از مشکلات انسداد مجاری ادراری و التهاب دستگاه ادراری جلوگیری کند.

 

 خواص کتیرا برای پوست

 

خواص کتیرا برای موخوره و جوش صورت

 

صمغ کتیرا برای زیبایی پوست بسیار مفید است. این گیاه برای بهبود سلامت و زیبایی پوست بسیار مفید است. خواص ضد پیری و سفت کنندگی دارد و از پیری زودرس پوست نیز جلوگیری می‌کند. کتیرا خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و مانع ایجاد چین و چروک در پوست می‌شود. می‌توانید از کتیرا به عنوان یک ماسک ضد پیری استفاده کنید. برای این کار یک روز کتیرا را در آب خیس دهید. سپس ان را صاف کنید و با ۲ قاشق غذاخوری سفیده تخم مرغ، ۱ قاشق شیر خشک، ۲ قاشق پودر بادام مخلوط کنید. برای برخورداری از خواص کتیرا برای پوست ماسک را برای ۲۰ دقیقه روی صورت قرار دهید و بعد صورت خود را با آب ولرم بشویید.

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص کتیرا برای پوست بهبود رنگ و درخشش پوست است. به علاوه کتیرا کمک می‌کند تا خاصیت ارتجاعی پوست شما افزایش پیدا کند و چروک‌های کمتری روی آن ایجاد شود.

 

خواص کتیرا در درمان یبوست

 

کتیرا یک ملین طبیعی است و به هضم غذا نیز کمک زیاد می‌کند. اگر به یبوست مبتلا هستید، به جای استفاده از هر داروی شیمیایی می‌توانید از کتیرا استفاده کنید. برای این کار مقداری کتیرا را در آب خیس دهید. سپس ژل کتیرا را همراه با آب خنک و مقداری آب لیمو ترش تاره میل کنید.

 

خواص کتیرا برای مو

 

بررسی خواص کتیرا برای لاغری و کاهش وزن

 

یکی از مهم‌ترین خواص کتیرا برای مو حالت دادن به مو و نرم کردن موی سر است. به علاوه از کتیرا برای درمان شوره سر نیز استفاده می‌شود. به منظور استفاده از خواص کتیرا برای موخوره نیز می‌توانید از کتیرا استفاده کنید.

 

خواص کتیرا برای لاغری

 

از مهم‌ترین خواص کتیرا برای لاغری فیبر زیاد موجود در آن است. خوردن کتیرا موجب افزایش سوخت و ساز بدن و احساس سیری می‌شود. زمانی که فیبر بیشتری در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید، به ندرت احساس گرسنگی خواهید کرد. از همین رو می‌توانید به راحتی مقدار کالری مصرفی روزانه خود را کاهش دهید. به منظور بهره مندی از خواص کتیرا برای لاغری می‌توانید مقداری از آن را در آب حل کنید و میل کنید.

 

خواص کتیرا برای چاقی

 

در کنار خواص کتیرا برای لاغری این ماده برای چاقی نیز موثر است. برای استفاده از خواص کتیرا برای چاقی صورت می‌توانید کتیرا را به همراه بادام کوبیده شده و نشاسته مخلوط کنید و بخورید. یکی دیگر از خواص کتیرا برای چاقی استفاده از ماسک کتیرا روی صورت است.

 

مفید برای خانم‌ها بعد از زایمان

 

کتیرا برای برطرف کردن ضعف زنان بعد از زایمان بسیار مفید است و موجب افزایش نیرو در زنان می‌شود. این صمغ گیاهی سرشار از کلسیم و پروتئین است و برای جلوگیری از کمردرد در بارداری و دردهای استخوانی بعد از زایمان نیز بسیار مفید است.

 

درمان آفت دهان

 

در کنار همه خواص کتیرا برای موخوره، پوست، زیبایی و دیگر خاصیت‌های آن بهتر است بدانید که این ماده تاثیر زیادی بر درمان آفت‌های دهانی دارد. شما می‌توانید برای تسکین و درمان آفت‌های دهانی و کاهش التهاب و قرمزی زخم‌ها از کتیرا استفاده کنید.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

 

اگر به طور مکرر به سرماخوردگی و سرفه مبتلا می‌شوید و مدام بدنتان دچار عفونت می‌شود، می‌توانید از کتیرا استفاده کنید. کتیرا خواص بی‌نظیری برای دفاع از بدن در برابر عفونت و سرماخوردگی دارد و به تقویت سیستم ایمنی بدن تا میزان زیادی کمک می‌کند. بهتر است به جای تمرکز کردن روی ویژگی‌های مربوط به زیبایی و خواص کتیرا برای موخوره و پوست، کمی هم به فکر خواص بی‌نظیر این گیاه به عنوان یک ماده خوراکی باشید.

 

 

عوارض مصرف کتیرا

 

خواص کتیرا در طب سنتی و پوست و مو و موادر دیگر تا مقدار زیادی به اثبات رسیده است و این ماده مصارف زیادی در صنایع داروسازی دارد. اما به هر حال لازم است در زمان مصرف این صمغ با عوارض احتمالی آن نیز آشنا باشید.

 

*برای خوردن کتیرا حتما از آن در ترکیب با مقدار مناسبی آب استفاده کنید. اگر در زمان استفاده از کتیرا به اندازه آب مصرف نکنید، ممکن است موجب مسدود شدن روده‌ها و مشکلاتی جدی در بدن شود.

*به منظور استفاده از خواص کتیرا برای پوست حتما قبل از استفاده آن را روی بخشی از پوست خود امتحان کنید. برخی افراد ممکن است به این ماده روی پوست حساسیت نشان دهند.

*هیچگاه در زمان بارداری و شیردهی بدون مشورت با پزشک از کتیرا و هر ماده گیاهی دیگر استفاده نکنید. اگر چه خواص کتیرا در طب سنتی به اثبات رسیده است اما شواهدی مبنی بر بی خطر بودن این ماده در زمان بارداری وجود ندارد.

 

کالابرگ الکترونیک