۸ شهر ارزان ایران برای سفر | ۸ راهکار سفر کم هزینه در ایران

۸ شهر ارزان ایران برای سفر | ۸ راهکار سفر کم هزینه در ایران


17 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۸ شهر ارزان ایران برای سفر | 8 راهکار سفر ارزان در ایران

ارزان‌ترین شهرهای ایران برای سفر کدامند؟ کم هزینه‌ترین شهر ایران برای سفر کجاست؟ آیا شما هم برای سفر ایرانگردی به دنبال راه‌هایی برای سفر ارزان و کم هزینه در ایران می‌گردید؟ طبیعتا وقتی اسم سفر به میان می‌آید، بعد از انتخاب مقصد اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، هزینه‌هایی است که باید بابت سفر کردن بپردازید. حتی گاهی وقت‌ها با یک محاسبه سرانگشتی، مخارج سفر به قدری زیاد می‌شود که ممکن است عطای مسافرت رفتن را به لقایش ببخشید. اما همیشه‌ راه‌هایی برای سفر ارزان و کم هزینه در ایران وجود دارد که می‌توانید از آنها کمک بگیرید. در این صورت، هم می‌توانید لذت سفر رفتن را تجربه کرده و هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی به معرفی شهرهای ارزان و کم هزینه ایران برای سفر می‌پردازیم و راه‌هایی برای سفر ارزان و کم هزینه که می‌توانید در کشور خودمان انجام دهید، می‌پردازیم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

گام اول؛ انتخاب مقصد

 

انتخاب مقصد مناسب برای سفر

 

اولین موضوع برای انجام سفر ارزان و کم هزینه، انتخاب یک مقصد درست و مناسب است. بهترین راه این است که وقتی جیب خیلی پرپولی ندارید، از جاذبه‌های نزدیک شهر محل اقامتتان دیدن کنید. یا به شهرهایی که همجوار استان محل سکونتتان هستند، بروید.

حداقل در کشور زیبا و متنوع خودمان، همیشه می‌توانید مکان‌های تفریحی، طبیعی و تاریخی زیادی پیدا کنید که احتمالا به آن‌ها بی‌توجهی کرده‌اید و از قلم انداخته‌اید. مثلا اگر در شهر تهران زندگی می‌کنید، می‌توانید گزینه‌های مسافرت یک روزه اطراف تهران را بررسی کنید. این سفرهای نزدیک و حتی کوتاه می‌تواند تا حد زیادی در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کند. در حالی که حال و هوایتان را هم کاملا عوض می‌کند.

 

گام دوم؛ انتخاب وسیله نقلیه

 

موضوع بعدی برای سفر این است که با چی سفر بریم؟ وسیله نقلیه‌ای که با آن سفر می‌کنید، روی هزینه‌های مسافرت تاثیر زیادی دارد. این که با چه چیزی بروید، به نوع سفرتان هم بستگی دارد. مثلا برای سفرهای هیچهایک طبیعتا به اتومبیل شخصی نیاز ندارید. یا مثلا اگر می‌خواهید بدون جمع خانواده به سفر بروید، ترجیح‌تان را باید روی وسایل نقلیه عمومی‌تر بگذارید.

هواپیما، اتوبوس، قطار یا تاکسی‌های بین شهری گزینه‌هایی هستند که می‌توانید به آن‌ها فکر کنید و هر کدام را که هم متناسب با مقصدتان است و هم به هزینه‌ای که برای سفرتان در نظر گرفته‌اید، انتخاب کنید. فقط به یاد داشته باشید که اگر می‌خواهید با وسایل نقلیه عمومی مسافرت کنید، دقیقه نودی عمل نکنید، چون ممکن است دقیقا در زمان سفر، به خاطر تعطیلات، هزینه‌ بلیت‌تان افزایش پیدا کند.

 

گام سوم؛ زمان مناسب برای سفر

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

زمان مناسب برای سفر

 

حالا که درباره مقصد و وسیله سفر تصمیم گرفتید، حواستان را به بهترین زمان برای سفر کردن هم بدهید. این که چه زمانی برای سفر کردن انتخاب می‌کنید، تاثیر زیادی روی هزینه‌هایتان دارد. شاید چندان به این موضوع دقت نکنید، ولی مسافرت در تعطیلات رسمی، بسیار پرخرج‌تر از سفر در زمان‌های عادی و غیر تعطیل است.

در این زمان‌ها که به «های‌سیزن» یا زمان پیک سفر هم معروفند، هم هزینه بلیت بالاتر می‌رود، هم هزینه اقامت و هم هزینه‌های غذا و ورودی‌های مکان‌های تفریحی افزایش می‌یابد. به همین خاطر، اگر امکان سفر در زمان‌هایی به جز تعطیلات رسمی را دارید، می‌توانید با سفر در این روزها از هزینه‌هایتان تا حد زیادی بکاهید. برای مثال برای سفر کم هزینه به شمال ایران پیشنهاد ما این است که حتما وسط هفته و روزهای غیرتعطیل را انتخاب کنید.

 

گام چهارم؛ چیزهایی که باید ببریم

 

در زمان بستن چمدان سفر این که چه چیزهایی به سفر ببرید و از بردن چه وسایلی صرف نظر کنید، بسیار مهم است. برخی افراد حتی برای سفرهای کوتاه مدت هم وسایل زیادی می‌برند که معمولا به بسیاری از این وسایل در طول سفر نیاز پیدا نمی‌کنند. یا اگر نبرند هم به سفرشان آسیبی وارد نمی‌شود.

باید بدانید که برخی وسایل مثل زیرانداز، چادر مسافرتی، لیوان، فلاسک چای، ظرف مخصوص سفر، چای کیسه‌ای، نان و … را حتما در سفر نیاز خواهید داشت. حتی برخی لباس‌ها برای پوشیدن یا کلاه و … را بسته به جایی که سفر می‌کنید، لازم خواهید داشت.

اگر این موارد را از قلم بیندازید، باید هزینه اضافی بابت خرید آن‌ها بپردازید. در این صورت بر مخارج سفرتان اضافه خواهد شد. سعی کنید قبل از سفر لیست کاملی از وسایل سفر که به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید، تهیه و آنها را قبل از سفر آماده کنید.

حتما بخوانید  12 آداب و رسوم جالب ماه رمضان در مصر

یادتان نرود که برای داشتن یک سفر ارزان و کم هزینه در ایران، جمع‌کردن وسایل را به ساعت‌های پایان مانده به سفر موکول نکنید، چون احتمالا برخی وسایل و تجهیزات را از قلم خواهید انداخت.

 

گام پنجم؛ محل اقامت

 

یکی از مهم‌ترین موضوعات در زمان سفر، جایی است که در آن سکونت می‌کنید. ارزان‌ترین گزینه برای سفر و ماندن در طبیعت، چادر زدن است. اما همیشه این امکان وجود ندارد. به همین خاطر می‌توانید به گزینه‌های ارزان بعدی مثل خانه‌های محلی و روستایی، خانه‌های معلم، اقامتگاه‌های بومگردی و مسافرخانه‌ها فکر کنید. این مکان‌ها برای کسانی که قرار است زمان زیادی را بیرون از محل اقامتشان بگذرانند، بهترین گزینه است.

گزینه‌های دیگر مثل هتل و ویلا و خانه‌های با سونا و جکوزی، طبیعتا هزینه زیادی را روی دستتان می‌گذارند و چندان به صرفه نیستند. اما یک موضع مهم این است که برای گرفتن اقامتگاه‌های ساده و ارزان هم باید از قبل برنامه‌ریزی و جا رزرو کنید. مخصوصا اگر در زمان تعطیلات سفر می‌روید، باید بدانید که این مکان‌ها خیلی زود طرفیتشان کامل می‌شود.

 

گام ششم؛ خورد و خوراک در سفر

 

خورد و خوراک در سفر

 

اگر اهل هیچهایک و سفرهای ناگهانی باشید، می‌دانید که چطور خوردن صبحانه در طبیعت و میل کردن یک غذای ساده مثل سیب زمینی‌ و تخم مرغ آبپز، یا سالاد الویه و انواع تن و کنسرو چطور می‌تواند از هزینه‌های سفرتان کم کند. معمولا افرادی که زیاد سفر می‌کنند، هزینه‌ زیادی بابت خورد و خوراکشان نمی‌پردازند. غذا خوردن در رستوران‌های لوکس بین راهی، کاملا مغایر با اصول سفر ارزان و کم هزینه است.

سعی کنید هزینه غذا خوردن در سفر را تا جای ممکن پایین بیاورید و صرفه‌جویی کنید. اما اگر به شهرهای جدید سفر می‌کنید، حتما غذاهای محلی و سنتی آن منطقه را هم تست کنید. اما در همان شهرها هم می‌توانید جاهایی را پیدا کنید که غذاهای محلی و بومی را با قیمت پایین‌تری پیدا کنید. می‌توانید از افراد محلی هم برای پیدا کردن این مدل رستوران‌ها کمک بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ پیشنهاد برای تغذیه سالم در سفر

 

گام هفتم؛ مدیریت مخارج در سفر

 

یک مسئله مهم در هنگام سفر، چگونه خرج کردن در طول مسافرت است. حتی اگر همه هزینه‌های سفر را کم کنید ولی حواستان نباشد که چطور خرج می‌کنید، هزینه‌های سفرتان را افزایش خواهید داد.

اگر به جاهایی سفر می‌کنید که طبیعت بکری دارد، نیازی به پرداخت هزینه بابت ورودی‌ مکان‌های تفریحی ندارید. ولی برخی سفرها اقتضا می‌کنند که هزینه‌ای را بابت بلیت برای بازدید از مکان‌های تاریخی یا تفریحی بپردازید. سعی کنید در صورت نیاز، این بلیت‌ها را از قبل با تخفیف بخرید. برخی مواقع با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید از این تخفیف‌های خدماتی استفاده کنید.

موضوع مهم دیگر خرید سوغاتی یا حتی خریدهایی است که برای خودتان انجام می‌دهید. برای این مدل خریدها، بهتر است بازارهای محلی را انتخاب کنید. می‌توانید از دستفروش‌ها هم خرید کنید. قیمت اجناسی که از این فروشنده‌ها می‌خرید، بسیار کمتر از هزینه‌ای است که بابت یک کالا در پاساژهای لوکس و مراکز خرید بزرگ می‌پردازید.

 

گام هشتم؛ سفر گروهی

 

به صورت گروهی سفر کنید

 

علاوه بر همه این راه‌ها برای سفر ارزان و کم هزینه، اگر سفرتان به صورت گروهی باشد، بسیاری از هزینه‌ها از جمله هزینه محل اقامت یا وسیله نقلیه شخصی، کاهش پیدا می‌کند. چون این هزینه‌ها بین تعداد افرادی که با شما به سفر می‌آیند، تقسیم می‌شود و فشار زیادی به کسی وارد نمی‌شود.

 

برای سفر ارزان و کم هزینه به کجای ایران سفر کنیم؟

 

سفر ارزان در تهران

 

۱- سفر ارزان در تهران

 

اگر قصد سفر در ایام تعطیل را دارید، سعی کنید مسافرت به «تهران» را در برنامه خود قرار دهید. این شهر با جود این‌که تصور می‌شود به عنوان پایتخت یک شهر گران‌قیمت است، ولی در روزهای تعطیل حسابی خلوت است.

قیمت‌ها هم در این روزها کاهش پیدا می‌کند. بنابراین به راحتی می‌توانید اقامتگاه‌های ارزان قیمت پیدا کنید. در ضمن جاذبه‌های گردشگری تهران کم نیست. تهران پر از موزه‌ها و مکان‌های تفریحی و دیدنی‌ است که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. اگر هم از دیدن جاذبه‌های طبیعی لذت می‌برید، مکان‌های تفریحی اطراف تهران را در برنامه خود قرار دهید.

 

۲- ایلام و جاذبه‌های تاریخی آن

 

«ایلام» یکی از شهرهای خوش آب‌وهوا است که طبیعت زیبای کوهستانی دارد. اگر برای سفر ارزان و کم‌ هزینه در ایران دنبال یک مقصد مناسب می‌گردید، ایلام یکی از ارازن‌ترین شهرهای ایران برای سفر است. دیدن جاذبه‌های گردشگری ایلام از کوه قلاقیران، قلعه قیران، غار طلسم خان و تپه چغاگلان گرفته تا موزه تاریخ طبیعی، شهر باستانی سیروان، تنگه بهرام چوبین و … حتما حال و هوای شما را عوض می‌کنند و سفر عالی را برایتان رقم خواهند زد.

 

۳- لرستان با طبیعت چشم نواز

 

لرستان با طبیعت چشم نواز

 

یکی از کم هزینه‌ترین شهرهای ایران برای سفر خرم آباد است. استان لرستان در هر چهار فصل سال زیبایی‌های خاص خودش را دارد. این استان به خاطر قرار گرفتن در دامنه رشته‌ کوه‌های زاگرس، گونه‌های گیاهی زیادی دارد که احتمالا به ندرت در جاهای دیگر ببینید.

حتما بخوانید  جالب ترین آداب و رسوم ماه رمضان در کشورهای مختلف دنیا

لرستان همچنین به عنوان یکی از مقرون به صرفه‌ترین شهرها برای مسافرت رفتن است که با هزینه کم می‌توانید از دیدن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ان لذت ببرید. از مکان‌های دیدنی این شهر می‌توان به تنگه شیرز، آسیاب گبری، قلعه فلک افلاک، دریاچه کیو، پارک جنگلی شورآب و بسیار جاذبه‌های طبیعی و گردشگری دیگر اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی تمام جاذبه‌های گردشگری استان گیلان

 

۴- کردستان با طبیعت بکر

 

یکی از مقصدهای سفر ارزان و کم هزینه در ایران، استان کردستان است. شهر سنندج، روستای اورامانات و دیگر روستاهای زیبای این استان، حسابی طعم یک سفر دلپذیر را به جان شما خواهند نشاند. دیدنی‌های زیادی مثل آبشار بل، دریاچه زریوار، روستای پلکانی پالنگان و بزرگ‌ترین سینمای روباز جهان در سنندج از زیبای‌های این استان هستند. می‌توانید با هزینه‌ کم، از یک سفر درست و حسابی به سنندج لذت ببرید.

 

۵- کاشان با خانه‌های تاریخی و زیبا

 

«کاشان» یکی از مقاصد دوست داشتنی در همه ایام سال است. اما برخی افراد فقط آن را به شهر گلاب می‌شناسند و در جشن گلابگیری به آن سفر می‌کنند. کاشان هم به تهران نزدیک است و هم به اصفهان، دسترسی به این شهر هم بسیار مناسب است.

تپه‌های تاریخی سیلک، شهر زیرزمینی نوش آباد، هتل‌های سنتی، خانه‌های تاریخی مثل خانه طباطبایی‌ها و خانه عامری‌ها از جاذبه‌های زیبای گردشگری کاشان هستند. برای سفر به کویر هم می‌توانید این شهر را به عنوان یک انتخاب عالی در نظر بگیرید. در ضمن اقامتگاه‌های بومگردی زیاد و مقرون به صرفه‌ای هم برای مسافران به این شهر وجود دارند که می‌توانند سفر ارزان و کم هزینه‌ای را رقم بزنند.

 

۶- قزوین؛ شهری ارزان برای مسافرت

 

قزوین؛ شهری ارزان برای مسافرت

 

«قزوین» یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان قزوین است. اگر به دنبال یکی از کم هزینه‌ترین شهرهای ایران برای مسافرت هستید سفر به قزوین یک انتخاب عالی است. این شهر در دوران حکومت صفویان، به مدت ۵۷ سال پایتخت کشور بود و به همین دلیل بناها و موزه‌های تاریخی زیادی دارد.

این شهر همچنین پایتخت بزرگ خوشنویسی ایران است و از معروف‌ترین خوشنویسان آن، می‌توان به «میرعماد قزوینی» اشاره کرد. قزوین در گلوگاه ارتباطی استان‌های شمالی و غربی کشور قرار دارد و بسیاری از گردشگران شاید در مسیر تردد خود، از این شهر عبور کرده باشند اما از جاذبه‌های گردشگری و اماکن دیدنی آن غافل باشند.

عمارت کلاه فرنگی، سرای سعد السلطنه، آب انبار سردار بزرگ، عمارت و باغ سپهدار، مسجد جامع قزوین، کلیسای کانتور، کلیسای رفیع، حمام قجر، بازار قزوین و … از مکان‌های دیدنی و تاریخی این شهر هستند که می‌توانید از دیدن آن‌ها لذت ببرید.

 

۷- اردبیل؛ شهر چشمه‌های آبگرم ایران

 

شهر «اردبیل» مرکز استان اردبیل، به عنوان قطب شهرهای توریستی و آب گرم های ایران، به عنوان یکی از مسافرخیزترین شهرها در برای مسافرت در فصل تابستان است. همچنین این شهر به خاطر قدمت تاریخی زیادی که دارد بین گردشگران خارجی یک مقصد بسیار محبوب است.

در میان مکان‌های تاریخی اردبیل، مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی در لیست ثبت میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و بازار اردبیل هم از زیباترین بازارهای تاریخی ایران است. در ضمن می‌توانید در این شهر هتل‌ها و رستوران‌های ارزان قیمت زیادی را در نقاط مختلف اردبیل و سرعین پیدا کنید تا سفرتان ارزان و کم هزینه تمام شود.

 

۸- همدان و جاذبه‌های گردشگری فراوان

 

همدان و جاذبه‌های گردشگری فراوان

 

در لیست ارزان‌ترین شهرهای ایران برای سفر، همیشه نام «همدان» می‌درخشد. شهر همدان  با غار «علی صدر» به عنوان بزرگ‌ترین غار آبی دنیا، شهرت جهانی پیدا کرده است. در میان ایرانی‌ها هم به خاطر مقبره ابن سینا و بابا طاهر و بناهای تاریخی شناخته می‌شود.

در ضمن می‌توانید در بازار همدان صنایع دستی زیبایی را با مناسب قیمت خریداری کنید و در منطقه لاله جین زیباترین سفال‌های دنیا را ببینید. در همدان مراکز اقامتی مثل هتل ها، سوئیت آپارتمان، مسافرخانه و اقامتگاه های بوم گردی زیادی وجود دارند که برای اقامت، با هزینه کمی می‌توانید آن‌ها را رزور  کرده و سفر ارزان و کم هزینه‌ای را تجربه کنید.

 

سوالات متداول

 

برای سفر ارزان و کم هزینه کجا برویم؟

 

اگر می‌خواهید سفر ارزان وکم هزینه داشته باشید، حتما سفر به مقصد‌هایی را که نزدیک محل سکونتان است، در اولویت قرار دهید. قبل از سفر با یک جست‌وجوی ساده، مقاصد گردشگری اطراف شهر یا شهرهای اطراف استانی که در آن زندگی می‌کنید را پیدا و انتخاب کنید.

 

در سفر ارزان و کم هزینه کجا اقامت کنیم؟

 

ارزان‌ترین گزینه چادر زدن است. ولی اگر امکان چادر زدن ندارید، می‌توانید از اقامتگاه‌های بومگردی، خانه معلم، خانه‌های محلی و روستایی و مسافرخانه‌ها استفاده کنید.

 

برای سفر ارزان و کم هزینه در ایران به کدام شهرها برویم؟

 

شهرهایی مثل ایلام، سنندج، همدان، کاشان، قزوین و … را می‌توانید به عنوان مقاصر گردشگری ارزان برای ایرانگردی انتخاب کنید.

 

کالابرگ الکترونیک