۳۷ طرز تهیه انواع قهوه محبوب و پرفروش در کافی شاپ های دنیا

۳۷ طرز تهیه انواع قهوه محبوب و پرفروش در کافی شاپ های دنیا


16 آذر 1402 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۳۷ طرز تهیه انواع قهوه محبوب و پرفروش در کافی شاپ های دنیا
فهرست محتوا پنهان

اگر قهوه‌خور حرفه‌ای نباشید، احتمالا در مورد طرز تهیه انواع قهوه چیزی زیادی نمی‌دانید. در این صورت وقتی به کافه بروید و لیست بلند بالایی از انواع قهوه را روبه‌رویتان ببینید، گیج خواهید شد. بله، دنیای قهوه‌ها بسیار متنوع است و برای انواع سلیقه و طبع‌ها، قهوه وجود دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش فهرستی از طرز تهیه انواع قهوه را برای شما آماده کرده‌ایم.

روش‌های تهیه انواع قهوه به سبک کافی شاپ

انواع قهوه با آب، یخ، بستنی، خامه، شیر، کره و … درست می‌شوند که هر کدام طرفداران خودشان را دارند. قهوه‌ها همچنین پای ثابت کافی‌شاپ‌ها، مهمانی‌ها و دورهمی‌ها هستند. اما می‌توانید قهوه را به روش‌های متنوع درست کنید و از طعم‌های جدید لذت ببرید. روش تهیه این قهوه‌های خوشمزه را در ادامه بخوانید و در خانه تهیه کنید.

۱- قهوه کلاسیک ساده یا سنتی

طرز تهیه قهوه سنتی یا کلاسیک با دریپر

این قهوه از محبوب‌ترین قهوه‌های دنیاست و از دریپر (قهوه‌چکان هوشمند) برای تهیه قهوه استفاده می‌شود. برای درست کردن قهوه ساده آب را بجوشانید. دریپر را از قبل گرم کنید و با یک فیلتر روی لیوان قرار دهید. حتما از قبل، فیلتر را با آب گرم شست‌وشو دهید. دانه‌های قهوه را در فیلتر بگذارید. بعد از جوشیدن آب، ۱۰ ثانیه صبر کنید و به آرامی آب گرم را روی پودر قهوه با حرکت دایره‌ای بریزید تا تمام پودر خیس شود.

بعد از ۳۰ ثانیه پودر قهوه حباب می‌زند و نرم می‌شود. دوباره آب داغ بریزید تا سطح آب ۲/۵ سانتی‌متر بالاتر از پودر قهوه باشد. صبر کنید تا آب از دریپر عبور کرده و پایین بریزد. لیوان را خالی کرده و این روش را تکرار کنید تا مقدار قهوه مورد نظر خود را به دست آورید.

قهوه کلاسیک شیشه‌ای ۱۰۰ گرمی مولتی کافه

برای درست کردن این قهوه ساده می‌توانید «قهوه کلاسیک شیشه‌ای ۱۰۰ گرمی مولتی کافه» را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۲- قهوه اسپرسو

«اسپرسو» جزو قهوه‌های مشهور کافی شاپی است که با اسپرسوساز درست می‌شود. برای تهیه قهوه اسپرسو به ۱ پیمانه یا حدود ۱۸ گرم قهوه آسیاب شده و ۳۰ میلی‌لیتر آب نیاز دارید. در این روش، آب داغ از پودر قهوه با فشار، حداقل ۹ بار عبور داده می‌شود. نتیجه آن قهوه‌ای است که روی آن را کف طلایی قهوه‌ای پوشانده است. اسپرسو به عنوان قهوه پایه برای تهیه بسیاری از قهوه‌های دیگر است. برای مطالعه طرز تهیه قهوه اسپرسو به روش‌های دیگر روی لینک مطلب کلیک کنید.

۳- قهوه ریسترتو

این قهوه از نظر حجم نصف قهوه اسپرسو است. برای تهیه ریسترتو (Ristretto)، قهوه به صورت ریزتر آسیاب و پودر می‌شود. به خاطر همین این قهوه قوی‌تر ولی حجم آن کمتر است.

۴- قهوه دوپیو (اسپرسو دوبل)

این قهوه همان قهوه اسپرسو دوبل است یا اسپرسو دبل است. دوپیو (Doppio)، واژه ایتالیایی برای دوبل است. دوپیو ۲ شات اسپرسو است. برای داشتن یک فنجان دوپیو حدود ۱۴ الی ۱۵ میلی‌گرم پودر قهوه را با دستگاه عصاره‌گیری می‌کنند و در نهایت ۵۰ تا ۶۰ میلی‌لیتر اسپرسو به دست می‌آید.

۵- قهوه آمریکانو

قهوه گلد شیشه‌ای ۱۰۰ گرمی مولتی کافه

«آمریکانو» در اصل اسپرسوی رقیق شده با آب جوش است. در این قهوه به اندازه دو برابر اسپرسو، آب جوش اضافه می‌شود. طعم این قهوه ملایم و کمی دودی است. برای درست کردن این قهوه می‌توانید قهوه گلد شیشه‌ای ۱۰۰ گرمی مولتی کافه را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

۶- قهوه لانگ بلک

این قهوه همان قهوه آمریکانو است. استرالیایی‌ها به آمریکانو، «لانگ بلک» (Long Black) می‌گویند.

۷- قهوه رِد آی

«رد آی» یک نوشیدنی قهوه خالص است و از ترکیب یک شات قهوه اسپرسو با یک فنجان متوسط قهوه دمی (قهوه‌ای که در روش اول توضیح دادیم)، به دست می‌آید.

۸- قهوه بلک آی

بلک آی، هم یک قهوه با پایه اسپرسو و قهوه دمی است. برای تهیه این قهوه باید ۲ شات قهوه اسپرسو را آماده کرده و سپس به آن یک فنجان قهوه دمی اضافه کنید.

۹- قهوه دِد آی

برای طرز تهیه قهوه دِد آی، باید ۳ شات قهوه اسپرسو آماده کرده و سپس به آن یک فنجان قهوه دمی اضافه کنید.

۱۰- قهوه ترک

مولتی کافی پودر قهوه ترک ۱۰۰ گرمی

قهوه ترک یا قهوه ارمنی در اروپای شرقی و خاورمیانه طرفدار دارد. اغراق نیست اگر بگوییم قهوه ترک در ترکیه فقط یک نوشیدنی نیست بلکه یک تاریخ و فرهنگ است. این قهوه با قهوه آسیاب شده که در قهوه جوش ترک (ایبریک) جوشانده شده و گاهی به آن شکر اضافه می‌شود، درست می‌شود. برای مطالعه طرز تهیه قهوه ترک به روش کامل و با جزییات روی لینک مطلب کلیک کنید.

پودر قهوه ترک را به صورت آماده هم می‌توانید از برندهای معتبر ایرانی خریداری کنید. مولتی کافی پودر قهوه ترک ۱۰۰ گرمی را از افق کوروش بخرید؛ اینترنتی یا حضوری.

حتما بخوانید  ۱۸ راز پخت کله پاچه خوشمزه به روش رستورانی و طباخی

۱۱- دریپ کافی

«دریپ کافی» یا «قهوه قطره‌ای» (Drip Coffee) از قهوه‌های کلاسیک و قدیمی است و با استفاده از یک دستگاه به اسم قهوه‌ساز برقی چکه‌ای و فیلتر کاغذی تهیه می‌شود. این قهوه هم مثل اسپرسو، پایه بسیاری از قهوه‌های دیگر در کافی شاپ‌ها است.

۱۲- قهوه بَچ برو

«بچ برو» (Batch Brew) نوعی قهوه بدون افزودنی و شبیه به قهوه قطره‌ای است ولی با دستگاه‌های بزرگ‌تر و به روش حرفه‌ای‌تر تهیه می‌شود.

۱۳- قهوه پور اور

این قهوه دمی به روش چکه‌ای با دستگاه «کمکس» یا «وی ۶۰»، درست می‌شود و آب به آرامی به پودر قهوه اضافه می‌شود. پور اور (Pour Over)، شبیه به قهوه قطره‌ای است ولی به صورت دستی و توسط باریستا درست می‌شود. برای تهیه این قهوه مواردی چون سایز آسیاب قهوه، درجه حرارت آب و نسبت مقدار قهوه به آب اهمیت زیادی دارد.

۱۴- قهوه سایفون

«قهوه سایفون» (siphon coffee) با دستگاهی با همین نام که «قوری خلأ» هم نامیده می‌شود، درست می‌شود. در اصل این قهوه نوعی قهوه ویژه و خاص است که در کافی‌شاپ‌های ویژه و در حضور مشتری تهیه می‌شود. با دستگاه سایفون، قهوه در خلأ تهیه می‌شود.

۱۵- قهوه آیروپرس

این قهوه در یک دستگاه شبیه یک سرنگ بزرگ تهیه می‌شود. آیروپرس (Aeropress) از ترکیب غوطه‌ور کردن قهوه و فشار درست می‌شود. سپس قهوه از فیلتر کاغذی عبور می‌کند. این قهوه بسیار باکیفیت و در عین حال ارزان است.

۱۶- قهوه کوبانو یا اسپرسو کوبایی

اصالت این قهوه به کوبا برمی‌گردد ولی اولین بار ایتالیایی‌ها آن را به جهان معرفی کردند. «کافه کوبانو» طعم شیرینی بعد از دم کردن پیدا می‌کند و قدرت آن دو برابر کافه آمریکانو است. قهوه کوبانو به عنوان نوشیدنی صبحانه، در کوبا سرو می‌شود. برای تهیه این قهوه ۵ قاشق غذاخوری قهوه پودر شده، ۵ قاشق شکر و یک فنجان آب نیاز دارید. این قهوه مثل اسپرسو تهیه و فقط به آن شکر افزوده می‌شود.

طرز تهیه انواع قهوه با شیر

اگر می‌خواهید قهوه‌هایی درست کنید که در آنها از شیر استفاده می‌شود، می‌توانید قهوه‌های زیر را امتحان کنید. این قهوه‌ها نسبت به دیگر انواع قهوه، معمولا بافت غلیظ‌تر و خامه‌ای‌تری دارد و برای صبحانه یا میان‌وعده مناسب هستند.

۱۷- کاپوچینو

کاپوچینو کلاسیک ۲۵۴ گرمی ده عددی مولتی کافه

حتی کسانی هم که قهوه‌خور نیستند، نوشیدنی «کاپوچینو» (Cappuccino) را می‌شناسند. برای طرز تهیه کاپوچینو ۲ شات قهوه اسپرسو و ۲ شات شیر جوشیده درست و روی آن با کف یا فوم شیر تزیین و سرو می‌شود. اگر می‌خواهید از کاپوچینو آماده استفاده کنید، کافی است یک بسته کاپوچینو را در یک فنجان با آب داغ حل کرده و سپس پودر کاکائو را روی آن بریزید و میل کنید.

کاپوچینو کلاسیک ۲۵۴ گرمی ده عددی مولتی کافه و کاپوچینو ده عددی بدون شکر مولتی کافه را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری تهیه کنید.

۱۸- لاته یا لته

کافی کریمر شیشه‌ای ۲۰۰ گرمی مولتی کافه

کافه لاته، قهوه لاته، لته یا لاته (Latte) از انواع قهوه است که طرز تهیه آن شبیه کاپوچینو است ولی در آن از شیر بیشتر و کف یا خامه کمتر استفاده می‌شود. این نوشیدنی معمولا در فنجان‌هایی بزرگ‌تر از اسپرسو و با تزییناتی با عنوان «لته آرت»، سرو می‌شود.

«کریمر» در واقع یک محصول جایگزین غیرلبنی خامه یا شیر است که از آن در قهوه، چای و دیگر نوشیدنی‌های مختلف استفاده می‌شود. این محصول یک پودر سفید رنگ است که طعم نسبتا شیرینی دارد و در انواع درصد چربی تولید می‌شود. مولتی کافه در تهیه کافی کریمر با بالاترین کیفیت معروف است.

شما هم می‌توانید کافی کریمر شیشه‌ای ۲۰۰ گرمی مولتی کافه را از فروشگاه‌های افق کوروش سراسر کشور به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

۱۹- موکا

شکلات داغ ۱۲ عددی ۲۷ گرمی، طرح جدید مولتی کافه

موکا (Mocha) در اصل همان کاپوچینو است ولی به جای یک شات اسپرسو، یک شات شکلات داغ یا همان هات چاکلت در آن به کار می‌رود. اگر طعم شکلات را دوست دارید، موکا گزینه بسیار خوبی برایتان خواهد بود. شکلات داغ را به تنهایی یا در تهیه موکا می‌توانید به کار ببرید. اگر هات چاکلت یا شکلات داغ خالص را می‌خواهید درست کنید کافی است یک بسته هات چاکلت را در یک فنجان با آب داغ حل کرده و سپس میل کنید.

شکلات داغ ۱۲ عددی ۲۷ گرمی، طرح جدید مولتی کافه را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش در سراسر کشور به روش‌های اینترنتی و حضوری تهیه کنید.

۲۰- فلت وایت

استرالیایی‌ها به کافه لاته، «فلت لایت» (Flat White) می‌گویند و به جای سرو در لیوان‌های بزرگ و بلند، در فنجان‌های کوچک با کف شیر کمتر سرو می‌کنند.

۲۱- کافه اُ له

«کافه اُ له» (Cafe Au Lait) در دسته انواع قهوه‌ لاته قرار می‌گیرد ولی با قهوه فرانسه درست می‌شود و نحوه سرو آن مثل کاپوچینو است.

۲۲- کافه ماکیاتو

«قهوه ماکیاتو» (Caffè Macchiato) در اصل از یک شات اسپرسو درست می‌شود. اسپرسو ۸۰ درصد حجم این کافه را تشکیل می‌دهد و ۲۰ درصد باقی‌مانده با کف نازک شیر تهیه می‌شود.

۲۳- لاته ماکیاتو

«لاته ماکیاتو» (Latte Macchiato)، ترکیبی از لاته و ماکیاتو است که برای درست کردن آن از شیر جوشیده کف‌دار شده و یک شات اسپرسو استفاده می‌شود. برای سرو لاته ماکیاتو شیر و کف شیر را در یک لیوان شیشه‌ای بلند می‌ریزند و سپس یک شات اسپرسو به آن اضافه می‌شود.

۲۴- کافه کورتادو

«قهوه کورتادو» (Cortado) هم پایه شیر دارد. اصالت این قهوه به اسپانیا و کوبا برمی‌گردد و طرز تهیه آن، مشابه کاپوچینو است. البته شیر مورد استفاده در کورتادو، کمتر است. این شیر همچنین کمی خنک‌تر از شیری است که در ماکیاتو استفاده می‌شود. برای درست کردن کورتادو، اسپرسو را داخل یک فنجان بریزید و با مقداری شیر شیرین و کف‌دار رقیق کنید.

۲۵- کافه گیبرالتر

«کافه گیبرالتر» (Gibraltar) مشابه کافه کورتادو است و به نام «قهوه بلو بادل» (بطری آبی) هم معروف است. قهوه گیبرالتر مثل لاته ماکیاتو به جای فنجان، در لیوان سرو می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه باقلوا آلبالو شکلاتی و ساده + دستور شربت باقلوا

۲۶- قهوه اسپرسو کُن پانا

«قهوه اسپرسو کن پانا» (Espresso con Panna)، نوعی قهوه با پایه اسپرسو است که با مقدار زیادی خامه زده شده که روی آن ریخته می‌شود، سرو می‌شود.

۲۷- آفوگاتو

«اسپرسو آفوگاتو» بیشتر به عنوان یک دسر خنک تهیه و سرو می‌شود. در این قهوه، از یک اسکوپ بستنی وانیلی و یک شات اسپرسو استفاده می‌شود. آفوگاتو معمولا به جای لیوان در کاسه‌های کوچک سرو می‌شود.

۲۸- قهوه بولِت‌پروف

این قهوه، از کره ذوب نشده و نوعی روغن نارگیل با نام MCT درست می‌شود. بولت‌پروف (Bulletproof Coffee) معمولا به عنوان صبحانه سرو می‌شود.

۲۹- آیریش کافی یا قهوه ایرلندی

قهوه ایرلندی (Irish Coffee) در اصل نوعی کوکتل بوده که از قهوه داغ، شکر قهوه‌ای و نوشیدنی الکلی درست می‌شود. روی این قهوه نیز با خامه زده شده تزیین و سرو می‌شود.

طرز تهیه انواع قهوه با یخ یا آیس کافی

طرز تهیه انواع قهوه با یخ یا آیس کافی

۳۰- آیس کافی ژاپنی

برای تهیه «قهوه یخ ژاپنی» یا «آیس کافه ژاپنی»، نصف یک لیوان آب را باید آب معمولی و تکه‌های یخ بریزید. سپس روی آن را قهوه دم‌‌کرده بریزید. قهوه باید مستقیما روی یخ‌ها ریخته شود.

۳۱- آیس امریکانو

در طرز تهیه قهوه یخی آمریکانو، ۲ شات اسپرسو در یک لیوان پر از یخ ریخته و کافی سرو می‌شود.

۳۲- آیس لاته

برای طرز تهیه آیس لته (Ice latte)، باید قهوه لاته را درست کنید. در یک لیوان پر از تکه‌های یخ، کافه لاته را ریخته و روی آن مقداری کف شیر بریزید.

۳۳- کافه کُلد برو

در طرز تهیه کلد برو (Cold Brew)، دانه‌های قهوه با آب سرد به مدت یک شبانه‌روز خیسانده و سپس سرو می‌شود. در این روش اصلا از حرارت استفاده نمی‌شود و میزان اسیدیته قهوه کاهش می‌کند.

۳۴- کلد دریپ

در این روش از طرز تهیه قهوه، به جای آب جوش، از آب سرد برای دم کردن قهوه استفاده می‌شود. یعنی آب سرد به صورت قطره‌ای از قهوه عبور می‌کند. در قهوه (Cold Drip) هم مثل کلد برو، میزان اسیدیته قهوه بسیار پایین است.

۳۵- قهوه نیترو

برای تهیه «نیترو کافی» (Nitro Coffee)، قهوه روی شیر ریخته می‌شود و با نیتروژن دم می‌شود. به همین خاطر در این کافی حباب‌های ریز ایجاد می‌شود. این کافه را به عنوان «قهوه تازه» هم می‌شناسند و بسیار محبوب است.

۳۶- اسپرسو تونیک

برای طرز تهیه اسپرسو تونیک (Espresso Tonic)، به عنوان یکی از معروف‌ترین روش‌های سرو قهوه، یک شات اسپرسو یا قهوه ساده غلیظ روی «آب تونیک» ریخته می‌شود. این قهوه با تکه‌های یخ، یک تکه لیمو و برگ‌های رزماری تزیین و سرو می‌شود.

قهوه فوری

«قهوه فوری» نوعی جوهر قهوه و معمولاً به شکل پودر یا گرانول خشک شده است که برای درست کردن نوشیدنی قهوه به آن آب جوش اضافه می‌کنند

۳۷- کافی میکس‌های فوری

کافی میکس‌های فوری

اگر می‌خواهید قهوه خود را به صورت سریع آماده کنید، کافی میکس‌ها گزینه‌های فوق‌العاده‌ای هستند. این قهوه‌ها در اصل قهوه گیاهی هستند که به صورت دانه‌های قهوه‌ای لوبیا شکل پس از خشک شدن، به اشکال مختلف فرآوری شده و نهایتا نوشیدنی‌های متنوع از آن تهیه می‌شود. داخل دانه‌های قهوه، فیبرهای غیر‌قابل هضم وجود دارد به همین خاطر اگر در آب جوش حل شوند، این فیبرها به صورت رسوب ته لیوان باقی می‌مانند. اگر این محلول را از صافی رد کنید تا رسوبات حذف شوند و نهایتا محلول را مجددا تبخیر و سپس خشک کنید، پودر به دست آمده را قهوه فوری می‌گویند.

به عبارت دیگر به عصاره خشک شده قهوه، «قهوه فوری» گفته می‌شود. کافی میکس، در اصل مخلوط قهوه فوری، کافی میت و شکر است. از نظر کالری هم کافی میکس به خاطر وجود شکر و کافی میت، انرژی و کالری بیشتری نسبت به نسکافه دارد. البته شما می‌توانید انواع کافی میکس ۲ در ۱ بدون شکر را هم تهیه کنید.

کافی میکس با کیفیت بالا را می‌توانید از برند مولتی کافه خریداری کنید. این برند، اقدام به تهیه کافی میکس ۱*۳، ۱۲ عددی ۱۸ گرمی، کافی میکس کلاسیک ۱*۲، ۲۴ عددی ۱۴ گرمی و کافی میکس کلاسیک ۱*۳، ۲۴ عددی کرده است که این محصولات از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری می‌توانید حریداری کنید.

انواع قهوه کمتر شناخته شده

طرز تهیه انواع قهوه کمتر شناخته شده

۳۸- کاسکارا

«کاسکارا» (Cascara) در اصل یک نوع قهوه است که «قهوه‌چای» هم نامیده می‌شود. این قهوه از پوسته و خمیر گیلاس قهوه خشک شده درست می‌شود. رنگ این قهوه طلایی و طعم آن، میوه‌ای است. کاسکارا کافئین کمتری نسبت قهوه معمولی دارد و طرز تهیه آن شبیه چای است.

۳۹- گِیشا

این قهوه به عنوان گران‌ترین و پرفروش‌ترین قهوه طی ده سال اخیر شناخته می‌شود. طعم قهوه گیشا (Geisha) ترکیبی از یاس، هلو و ترنج است و دانه‌های این قهوه‌ کشیده‌تر از دانه‌های قهوه معمولی هستند.

۴۰- پاکامارا

«پاکامارا» (Pacamara) هم نوعی قهوه از خانواده گیشا است ولی طعم متفاوتی دارد. دانه‌های پاکامارا درشت‌تر بوده و اصالت آن به کشور السالوادور برمی‌گردد.

۴۱- قهوه لیبریکا

«لیبریکا» یکی از گونه‌های قهوه است که در فیلیپین رشد می‌کند. این قهوه از قهوه‌های کمیاب با گونه خاص است و مثل قهوه روبوستا و عربیکا در طرز تهیه انواع قهوه از آن استفاده می‌شود

۴۲- قهوه کُپی لوواک

قهوه کپی لواک (Kopi Luwak) نوعی قهوه پردازش شده با حیوانات است. در این روش، نوعی حیوان به اسم «زباد نخلی» که یک نوع گربه بومی است، قهوه را می‌خورد و دفع می‌کند. این روش پردازش قهوه در اندونزی رایج است.

۴۳- قهوه فرآوری شده با عسل

در این روش از فرآوری قهوه، همان قهوه‌هایی که در روش قبل با «زباد نخلی» فرآوری شده‌اند، با لعاب خشک می‌شوند. به خاطر این روش پردازش که شبیه عسل است، به آن قهوه فرآوری شده با عسل می‌گویند و طعمی بین توت و هلو دارد.

 

کالابرگ الکترونیک