۹ عوارض خطرناک خوردن زیتون برای سلامتی بدن

۹ عوارض خطرناک خوردن زیتون برای سلامتی بدن


12 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
عوارض و مضرات زیتون

آیا خوردن زیتون برای بدن مضر و خطرناک است؟ احتمالا شما هم تاکنون زیتون را به عنوان یک میوه مفید برای سلامت بدن می شناخته اید. البته که چنین تصوری درست است و زیتون یکی از میوه های محبوب و پر خاصیت در رژیم غذایی به حساب می آید. اما همیشه هم این طور نیست. مصرف بالای این میوه، می تواند خطراتی را برای سلامتی به همراه داشته باشد. شاید عوارض و مضرات زیتون همان بخشی باشد که شما هم از آن خبر نداشته اید. ما در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش به بررسی همه عوارض و مضرات زیتون می پردازیم.

 

 

چرا مصرف زیاد زیتون مضر است؟

 

چرا مصرف زیاد زیتون مضر است؟

 

وقتی صحبت از غذا ها و میوه‌ های چرب به میان می آید، برخی از آنها شهرت بیشتری دارند. برخی مانند زیتون حاوی اسید های چرب امگا ۳ هستند. به این چربی ها، معمولا «چربی‌ های سالم» گفته می ‌شود و دلیل خوبی هم دارند. طبق اظهارات مرکز ملی سلامت کامل و یکپارچه (NCCIH) که طبق تحقیقات در حال انجام، به نظر می‌ رسد غذا های حاوی این چربی‌ها (اسید های چرب امگا ۳) به طور متوسط ​​سلامت قلب را بهبود می‌بخشند و حتی ممکن است به بهبود علائم آرتریت روماتوئید هم کمک کنند.

 

 

با این حال، وقتی اکثر مردم زیتون می ‌خورند، فقط خود میوه هسته‌ دار را نمی‌خورند، بلکه همه چیزهایی را که فرآوری شده و بسته‌بندی شده است، مصرف می کنند. زیتون حاوی مقدار بسیار زیادی از چربی های سالم است. در این میوه، عناصر کمیاب و فلزات سنگین و ترکیبی به نام آکریل آمید وجود دارند که در حال حاضر ارتباط احتمالی با سرطان های خاص در آن ها، در حال بررسی است. با این حال، هر چقدر این کلمات ترسناک به نظر می رسند، ولی هیچ مشکل ثابت شده ای در مورد فلزات کمیاب یا آکریل آمید در زیتون وجود ندارد. در اصل خطر واقعی، خوردن بیش از حد زیتون است.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص درمانی برگ زیتون و مضرات احتمالی و طبع آن

 

 

مراقب میزان سدیم موجود در زیتون باشید

 

مراقب میزان سدیم موجود در زیتون باشید 

 

هنگام بررسی و تجزیه ارزش غذایی و محتوای تغذیه ای زیتون سبز، با یک عدد مواجه می شویم که کمی تکان دهنده است. بله، میزان محتوای سدیم موجود در این میوه، در لحظه اول شما را متعجب می کند. فقط یک عدد زیتون سبز حاوی ۱۱۰ میلی گرم سدیم است. ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما دو عامل وجود دارد که این عدد را نسبتا نگران کننده می کند.

 

اولین مورد این است که افراد کمی فقط یک زیتون می خورند. معمولا وقتی کسی به جای روغن زیتون، زیتون می خورد، آن را به عنوان چاشنی یا بخشی از غذایی سرو می کنند که حاوی زیتون های زیادی است، نه فقط یکی. اما موضوع مهم تر این است که چگونه این ۱۱۰ میلی گرم در مصرف روزانه سدیم پیشنهادی بزرگسالان انباشته می شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه فاهیتا مرغ (چیکن فاهیتا) مکزیکی با سس گواکومولی

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه زیتون شور به ۲ روش سنتی و صنعتی در خانه

 

 

میزان مصرف روزانه مجاز سدیم چقدر است؟

 

حداکثر میزان توصیه شده روزانه برای مصرف سدیم یک بزرگسال ۲۳۰۰ میلی گرم است. بر اساس پژوهش های آزمایشگاهی، تعداد دو تا سه عدد زیتون سیاه می تواند تقریباً ۵ درصد از مصرف روزانه توصیه شده یک فرد را تشکیل دهد. البته بهتر است خیلی نترسید چون مصرف روزانه سدیم بیش از میزان توصیه شده، اگر هر از گاهی اتفاق بیفتد، مشکل خاصی ایجاد نمی کند. بنابراین اگر عاشق زیتون هستید، هر چند وقت یک بار از آن لذت ببرید. اما خوردن منظم سطوح بالای سدیم می تواند اثرات مخربی بر سلامت شما داشته باشد.

 

 

انجمن قلب آمریکا بیان می کند که رژیم غذایی سرشار از سدیم با سکته مغزی، سرطان معده، بزرگ شدن قلب، بیماری های کلیوی و سردرد مرتبط است. بنابراین اگر زیتون را جزئی از رژیم غذایی خود قرار می دهید، سطح سدیم را مد نظر داشته باشید تا از خطرات ناسالم خوردن زیاد جلوگیری کنید.

 

 

عوارض و مضرات زیتون بر قند و فشار خون

 

عوارض و مضرات زیتون بر قند و فشار خون  

 

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما زیتون سبز در واقع می تواند سطح قند خون را کمتر از حد طبیعی کاهش دهد. بنابراین می تواند شما را مستعد ابتلا به برخی از انواع عوارض سلامتی، از جمله تعریق بیش از حد، افت قند خون، لرزش و احساس ضعف کند. در حالی که اعتقاد بر این است که زیتون قلب را سالم نگه می‌دارد، برخی تحقیقات نشان می‌ دهند که مصرف بیش از حد آن می‌ تواند باعث کاهش شدید فشار خون شود و شما را در برابر برخی از مشکلات سلامتی از جمله سبکی سر، سرگیجه، نارسایی کلیه و سکته آسیب‌ پذیر کند.

 

 

زیتون احتمال التهاب را افزایش می دهد

 

از آن جایی که زیتون سرشار از چربی است، احتمال ابتلا به التهاب را افزایش می دهد. اساسا، زیتون حاوی مقادیر زیادی اسید اولئیک است که نقش کلیدی در آزاد سازی لیپوپلی ساکاریدها (LPS) از روده به جریان خون دارد. از طرفی هر چه LPS در خون شما بیشتر باشد، میزان التهابی که ایجاد می شود، بیشتر می شود.

 

 

عوارض و مضرات زیتون برای قلب

 

در حالی که گفته می شود مصرف روغن زیتون سبز خوب است، اما واقعیت این است که روغن زیتون سبز مانند سایر محصولات فرآوری شده است. این فرآورده زیتون تا حدی تحت فشار و حرارت بالا، هیدروژنه یا تصفیه می شود و ساختار مولکولی آن را تغییر می کند. در نتیجه اسید چرب امگا ۳ سالم موجود در آن سوخته می شود و از بین می رود. این عامل می تواند با کاهش کلسترول خوب و سپس افزایش کلسترول بد، بر سطح کلسترول در جریان خون تأثیر بگذارد. در نتیجه خطر بیماری های قلبی عروقی را طی دراز مدت افزایش دهد.

حتما بخوانید  طرز تهیه برنج گل کلم با مرغ مرحله به مرحله

 

 

به بیان بهتر روغن زیتون می تواند باعث ایجاد بیماری های مرتبط با چربی های ترانس و اشباع شوند. روغن زیتون سرشار از چربی تک اشباع شده زیادی است، که استفاده از تنها ۲ قاشق غذا خوری از آن در یک وعده، به معنای دریافت مقدار زیادی اسید های چرب اشباع شده است که چندین برابر بیشتر از سایر غذاها است. به طور کلی، مقادیر بسیار بالای چربی های اشباع شده می تواند خطر ابتلا به بیماری های کشنده مانند چاقی، تصلب شرایین، سکته، حمله قلبی و انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد.

 

 

بیشتر بخوانید: آیا زیتون در پیشگیری از سکته قلبی و مغزی موثر است؟

 

 

 عوارض و مضرات زیتون برای سیستم گوارش

 

 عوارض و مضرات زیتون برای سیستم گوارش

 

میزان بالای چربی موجود در زیتون باعث ایجاد مشکلات و اختلالات گوارشی مانند اسهال می شود. وقتی زیتون را در مقادیر زیاد مصرف می کنید، سیستم گوارش بدن شما قادر به هضم کامل آنها نخواهد بود. بنابراین به طور معمول منجر به اسهال جزئی تا متوسط ​​می شود. احتمالا شنیده اید که زیتون و روغن آن جزو موادی هستند که می توانند یبوست را کاهش داده و به عنوان یک ملین طبیعی به کار بروند. اما بد نیست بدانید گاهی اوقات مصرف بالای روغن زیتون می تواند وضعیت سیستم گوارش را بدتر کند.

 

 

عوارض و مضرات زیتون برای زنان باردار

 

هرچند توصیه های زیادی برای مصرف زیتون توسط زنان باردار و مادران شیرده وجود دارد و مزایای سلامتی این میوه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. اما تبعات استفاده زیاد از زیتون، برای این گروه، خطرناک تر و پر ریسک تر از دیگر گروه ها است. یک از عوارض و مضرات زیتون برای زنان باردار و شیرده، کاهش قند خون و حتی کاهش شیر مادر است. از سوی دیگر، میزان سدیم بالا در زیتون، گاه باعث ایجاد تورم در دست و پاهای زنان باردار خواهد شد. بنابراین توصیه می شود که علاوه بر تعادل در مصرف آن، در صورت بروز هر گونه مشکل به پزشک مراجعه کنید.

 

 

عوارض و مضرات زیتون برای دیابت

 

عوارض و مضرات زیتون برای دیابت

 

کاهش قند خون در اثر خوردن مصرف زیاد زیتون و حتی روغن آن، یکی از عواملی است که می تواند برای بیماران دیابتی ایجاد مشکل کند. از سوی دیگر، مصرف زیتون در کنار داروهای مخصوص فشار خون یا قند خون ممکن است باعث ایجاد برخی اثرات جانبی شود. بنابراین در مصرف زیتون در کنار داروهای ویژه این بیماری ها، باید احتیاط لازم را به عمل آورید.

 

 

عوارض و مضرات زیتون برای کودکان

 

احتمالا کودکان به زیتون علاقه خاصی نشان می دهند. اما به عنوان والدین کودک باید مراقب باشید که احتمال ایجاد حساسیت در کودکان بر اثر خوردن زیتون وجود دارد. هر چند این گزارش ها شایع و زیاد نیستند ولی مصرف متعادل آن، می تواند به جای ایجاد حساسیت، مواد مفید را به بدن فرزندتان برساند. در صورت بروز هر گونه حساسیت حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

 

منابع: healthdigest/ connectusfund.org

کالابرگ الکترونیک