آیا روغن زیتون در پیشگیری از سکته قلبی و مغزی موثر است؟

آیا روغن زیتون در پیشگیری از سکته قلبی و مغزی موثر است؟


9 آبان 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
پیشگیری از سکته با روغن زیتون

روغن زیتون یکی از اصلی ترین بخش های رژیم مدیترانه ای محسوب می شود. مطالعات نشان می دهد که افرادی که از رژیم مدیترانه ای پیروی می کنند، کمتر با مشکلات قلبی عروقی دست و پنجه نرم می کنند و در نهایت کمتر در معرض سکته قلبی و مغزی قرار دارند. در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش می توانید با تأثیر پیشگیری از سکته با روغن زیتون بیشتر آشنا شوید.

 

 

روغن زیتون بیشترین میزان چربی های غیر اشباع و امگا ۳ را در میان روغن های خوراکی دارد. اما آیا روغن زیتون فشار خون را بالا میبرد یا کاهش می دهد؟ آیا واقعاً این روغن در جلوگیری از سکته قلبی و مغزی مؤثر است؟ تا کنون چه مطالعاتی روی این موضوع صورت گرفته و دانشمندان چه عقیده ای در مورد این موضوع دارند؟

 

 

آیا روغن زیتون برای قلب و مغز مفید است؟

 

آیا روغن زیتون برای قلب و مغز مفید است؟

 

تا به امروز تحقیقات زیادی در زمینه روغن زیتون و بیماری قلبی انجام شده است. روغن زیتون برای جلوگیری از سکته بسیار مؤثر است و به دلیل ترکیبات شگفت انگیزی که دارد از تصلب شرایین جلوگیری می کند. اما باید بدانید که این روغن هم زمانی برای بدن مفید است که به اندازه مصرف شود. درواقع مضرات روغن زیتون برای سلامت عروق و قلب زمانی ظاهر می شود که آن را بیشتر از حد نیاز روزانه مصرف کنید.

 

برای پیشگیری از سکته با روغن زیتون باید در طول روز حداکثر از ۲ قاشق غذاخوری از آن استفاده کنید. در پاسخ به این که آیا روغن زیتون چربی خون را بالا میبرد نیز باید بدانید که روغن زیتون به هر حال چربی خالص است و اگر زیاد مصرف شود، می تواند موجب افزایش چربی خون شود. در ادامه می توانید با برخی از فواید روغن زیتون برای قلب و مغز آشنا شوید.

 

 

بیشتر بخوانید: کالری روغن زیتون چقدر است؟

 

 

روغن زیتون حاوی چربی غیر اشباع است

 

در همین ابتدا باید بگوییم که همه روغن ها چرب هستند و کالری زیادی دارند. هر قاشق غذاخوری روغن حاوی ۱۲۰ کالری انرژی است. اما موضوع این است که کیفیت روغن ها با هم متفاوت است. برخی چربی ها اشباع شده هستند و برخی غیر اشباع.

 

از همین رو برخی به شدت برای سلامت مضر هستند و برخی دیگر به مقدار مناسب می توانند برای سلامت ما مفید باشند. روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده از طرف دیگر اسیدهای چرب اشباع نشده موجب کاهش میزان کلسترول بد و افزایش میزان HDL می شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین مارک های روغن زیتون ایرانی و خارجی

 

 

روغن زیتون سرشار از امگا ۳ است

 

روغن زیتون سرشار از امگا 3 است

 

در روغن زیتون مقدار زیادی امگا ۳ وجود دارد. امگا ۳ جلوی ایجاد التهاب در بدن را می گیرد و از ایجاد سکته مغزی و قلبی جلوگیری می کند.

 

 

روغن زیتون موجب ترشح آپولیپوپروتئین در بدن می شود

 

حتما بخوانید  طرز تهیه جیب تاجر مرغ با نان تست مرحله به مرحله به روش ساده

مصرف روغن زیتون و غذاهای حاوی چربی غیر اشباع موجب ایجاد پروتئینی در خون ما می شود که نقش مهمی بر جلوگیری از سکته قلبی و مغزی دارد. این پروتئین که آپولیپوپروتئین نام دارد، می تواند از بدن در برابر سکته محافظت کند. در واقع پیشگیری از سکته با روغن زیتون بیشتر به دلیل وجود اسیدهای چربی غیر اشباع آن است.

 

 

بیشتر بخوانید: مضرات و عوارض جانبی روغن زیتون

 

 

روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان است

 

روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان است

 

از طرف دیگر این روغن آنتی اکسیدان هایی دارد که می توانند از گلبول های قرمز خون در برابر آسیب محافظت کنند. روغن زیتون فرابکر حاوی پلی فنول های منحصر به فردی همانند هیدروکسی تیروزول است که از لیپیدهای خون در برابر اکسید شدن محافظت می کنند. این پلی فنول ها درواقع از چربی های خون در برابر آسیب های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد حفاظت می کنند.

 

از همین رو توصیه می شود هر فرد روزانه حداقل ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر مصرف کند. به خاطر داشته باشید که این خواص تنها برای روغن زیتون فرابکر است زیرا مضرات زیتون شور و روغن زیتون های تصفیه شده زیاد است و از همین رو باید در مصرف آن ها محتاط باشید.

 

 

روغن زیتون فشار خون را کاهش می دهد

 

اگر به دنبال این هستید که چه روغنی برای فشار خون بالا خوب است باید بدانید که روغن زیتون فرابکر فشار خون را کاهش می دهد. از همین رو برای افرادی که فشار خون بالایی دارند نیز بسیار مناسب است. به علاوه فشار خون خود عامل ایجاد سکته قلبی است که با مصرف به اندازه روغن زیتون کنترل می شود.

 

 

بیشتر بخوانید: آیا روغن زیتون واقعا لاغر کننده و چربی سوز است؟

 

 

مطالعات انجام شده در مورد اثر روغن زیتون بر سکته

 

مطالعات انجام شده در مورد اثر روغن زیتون بر سکته

 

تا کنون مطالعات زیادی در زمینه پیشگیری از سکته با روغن زیتون و اثربخشی روغن زیتون بر جلوگیری از سکته مغزی و قلبی انجام شده است. در ادامه می توانید با نتایج برخی از این تحقیقات آشنا شوید.

 

 

بیشتر بخوانید: مقایسه روغن زیتون با سایر روغن های پخت و پز

 

 

مطالعه دانشگاه هاروارد بر اثر روغن زیتون بر سکته قلبی و مغزی

 

مطالعه دانشگاه هاروارد بر اثر روغن زیتون بر سکته قلبی و مغزی

 

یک مطالعه از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۴ در مورد اثر روغن زیتون بر سکته در بخش تغذیه دانشگاه هاروارد انجام شد. در این مطالعه محققین تلاش کردند تا متوجه شوند آیا خوردن روغن زیتون واقعاً در سلامت قلب مؤثر است یا خیر. ۶۳۸۶۷ زن و ۳۵۵۱۲ مرد طی این سال ها مورد بررسی قرار گرفتند. همه شرکت کنندگان در زمان شروع دوره سالم بودند و به هیچ گونه بیماری خاصی مبتلا نبودند.

 

آن ها هر ۴ سال یک بار پرسشنامه ای را در مورد رژیم غذایی و سبک زندگی خود پر کردند. محققین دریافتند که افرادی که روزانه بیشتر از نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف می کنند، تا ۱۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار دارند. درواقع جایگزین کردن روغن زیتون با کره، مارگارین، سس مایونز و چربی های دیگر می تواند تا ۵ درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

 

جالب است بدانید که در این مطالعه مشخص شد روغن زیتون تاثیری بر خطر ابتلا به سکته مغزی ندارد. هر چند که روغن زیتون سالم تر از کره و مارگارین است، اما نسبت به روغن هایی مثل کانولا، گلرنگ، ذرت و سویا تأثیر خاصی بر سکته مغزی نمی گذارد.

 

 

مطالعه مجله پزشکی نورولوژی آمریکا در مورد تأثیر روغن زیتون بر سکته مغزی

 

حتما بخوانید  6 نکته مفید برای شام خوردن در ماه رمضان

مطالعه مجله پزشکی نورولوژی آمریکا در مورد تأثیر روغن زیتون بر سکته مغزی

 

مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۱ توسط دکتر سیسیلیا سمیری از دانشگاه بوردو فرانسه در مورد این که روغن زیتون سکته مغزی را کاهش می دهد یا خیر انجام شد. از آن جایی که ابتلا به سکته مغزی در فرانسه در میان افراد مسن بالای ۶۵ سال رایج است، تأثیر روغن زیتون بر جلوگیری از سکته در این مطالعه بررسی شد. برای این امر ۷۶۲۵ فرد ۶۵ سال به بالا از ۳ شهر بوردو، دیژن و مونپلیه فرانسه مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کنندگان سابقه سکته و بیماری خاص نداشتند.

 

افراد به ۳ گروه تقسیم شدند. گروه اول افرادی بودند که از روغن زیتون استفاده نمی کنند. دسته دوم افرادی که از روغن زیتون در حد متوسط و تنها به عنوان چاشنی استفاده می کنند. گروه سوم نیز افرادی بودند که از روغن زیتون به مقدار زیتون و برای پخت و پز نیز استفاده می کنند. روغن زیتون مورد استفاده در مطالعه تنها روغن زیتون اصل و فرابکر بود. در این مطالعه بعد از تقریباً ۵ سال ۱۴۸ نفر سکته مغزی کردند.

 

با در نظر گرفتن رژیم غذایی، میزان فعالیت بدنی و شاخص توده بدنی و همه عوامل مؤثر بر سکته مشخص شد که افرادی که به صورت زیاد از روغن زیتون استفاده می کردند، در مقایسه با افرادی که اصلاً از این روغن استفاده نکردند، ۴۱ درصد کمتر در معرض سکته مغزی قرار گرفتند.

 

 

مطالعه بیمارستان مایکل در تورنتو در مورد تأثیر روغن زیتون بر جلوگیری از لخته شدن خون

 

این مطالعه برای اولین بار در مورد اثر روغن زیتون بر سکته و تشکیل پلاکت های خون انجام شد. تجمع پلاکت ها موجب لخته شدن خون و ایجاد سکته می شود. درواقع کاهش پلاکت های خون خطر بروز سکته قلبی و مغزی را کاهش می دهد. دانشمندان در این مطالعه دریافتند که مصرف روغن زیتون می تواند تا حدود زیادی جلوی ایجاد پلاکت های خونی را بگیرد و خطر سکته را کاهش دهد.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روغن زیتون چه ویژگی هایی دارد؟

 

 

مطالعه PREDIMED بر تأثیر رژیم مدیترانه ای بر کاهش سکته

 

مطالعه PREDIMED بر تأثیر رژیم مدیترانه ای بر کاهش سکته

 

این مطالعه بزرگ روی ۷۵۰۰ نفر که در معرض ابتلا به سکته قلبی قرار داشتند، انجام شد. مطالعات به مدت ۵ سال انجام گرفت و نتایج نشان داد که رژیم مدیترانه ای نقش مؤثری بر پیشگیری از بیماری های قلبی دارد. درواقع نتایج این تحقیق نشان داد که پیشگیری از سکته با روغن زیتون امکان پذیر است. مصرف روغن زیتون فرابکر و آجیل در مقایسه با رژیم های کم چرب بهتر می تواند جلوی ابتلا به سکته را بگیرد. به علاوه مشخص شد که افرادی که قبلاً سکته کرده اند و از رژیم مدیترانه ای پیروی می کنند، از ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر در معرض خطر سکته و نارسایی قرار دارند.

 

 

جمع بندی نهایی

 

روغن زیتون یکی از مفیدترین روغن هایی است که به دلیل اسیدهای چرب غیر اشباع و امگا ۳ فواید زیادی برای بدن دارد. برای پیشگیری از سکته با روغن زیتون باید این روغن در حد اعتدال و درست استفاده شود. فراموش نکنید که روغن زیتون به هر حال روغن است و همانند سایر روغن ها نباید بیش از حد از آن استفاده کنید. مطالعات نشان می دهد که روغن زیتون سکته قلبی را کاهش می دهد و می تواند به بهبود سلامت قلب و مغز کمک کند. بنابراین شما می توانید با گنجاندن این روغن به رژیم غذایی خود در کنار رعایت پیروی از یک رژیم غذایی مناسب، بدنی سالم تر داشته باشید.

 

 

منابع: heart، aan، intermountainhealthcare، medicalnewstoday، favuzzi، healthline

کالابرگ الکترونیک