عفونت واژن چیست | علل و علائم و روش های درمان

عفونت واژن چیست | علل و علائم و روش های درمان


31 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان عفونت واژن
فهرست محتوا پنهان

عفونت واژن یا عفونت واژینال یکی از رایج ترین مشکلاتی است که خیلی از خانم ها و حتی دختران جوان با آن مواجه می شوند. این مشکل موجب ایجاد ترشحات غیر معمول و خارش شدید واژن می گردد. آمارها نشان می دهد که از هر ۴ خانم ۳ نفر از آن ها در برهه ای از زندگی خود عفونت واژینال را تجربه می کنند و از همین رو آشنایی با علائم و درمان عفونت باکتریایی واژن می تواند به خانم ها کمک کند تا هر چه سریع تر از شر این مشکل خلاص شوند. در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش می توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد علت و علائم و درمان های خانگی و پزشکی عفونت واژن بدانید آشنا شوید.

 

 

عفونت واژن چیست و چرا اتفاق می افتد؟

 

عفونت واژن یک مشکل ناراحت کننده اما شایع در خانم ها است که معمولا با سوزش، خارش، قرمزی و همچنین ترشحات سفید رنگ از ناحیه واژن همراه است. این عفونت در اثر نوعی قارچ به نام کاندیدا در بدن ایجاد می شود که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. زمانی که تعادل میزان این قاچ در بدن به هم بریزد، به سرعت رشد می کند و زیاد می شود و به عفونت قارچی تبدیل می شود.

به عفونت قارچی معمولا کاندیدیازیس لوو واژینال یا کاندیدیازیس واژن نیز گفته می شود. باید بدانید که عفونت قارچی واژن یک عفونت مقاربتی محسوب نمی شود، اما می تواند در اثر در اثر تماس جنسی ایجاد شود. ولی باید بدانید که این مشکل در دختران و افرادی که رابطه جنسی ندارند نیز ایجاد می شود.

 

 

انواع عفونت واژن

 

به طور معمول عفونت واژن انواع متفاوتی دارد که معمولا با علائمی مشابه ظاهر می شود. رایج ترین انواع عفونت واژن عبارت اند از کاندیدیاز، تیکوموناز و گاردنرلا. معمولا نوع ترشحات این عفونت ها کمی با هم متفاوت است. اما به هر حال عفونت کاندیدیاز رایج ترین نوع عفونت واژن است و بیشتر خانم ها این نوع عفونت را تجربه می کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره عفونت مثانه در زنان و مردان

 

 

علت ایجاد عفونت واژن

 

علت ایجاد عفونت واژن

 

احتمال ایجاد کاندیدیازیس واژن در هر خانمی وجود دارد. اما برخی عوامل امکان ابتلا به این مشکل را افزایش می دهند. در ادامه به برخی از این ریسک فاکتورها اشاره شده است.

 

  • بارداری
  • تغییرات هورمونی در دوران شیردهی، یائسگی و بلوغ
  • استفاده از قرص های ضد بارداری
  • دیابت کنترل نشده
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • شیمی درمانی
  • ابتلا به بیماری های نقص سیستم ایمنی بدن
  • HIV
  • شیمی درمانی
  • مصرف آنتی بیوتیک
  • استفاده از شوینده های معطر واژن
  • انتقال از طریق رابطه جنسی

 

 

علائم عفونت واژن

 

علائم عفونت واژن

 

عفونت واژینال یک بیماری رایج است که ممکن است هر فرد با هر سن و سالی را درگیر کند. اما اگر این سوال در ذهنتان ایجاد شده که از کجا بفهمم عفونت واژن دارم یا ابتلا به این مشکل چه نشانه هایی دارد، باید بیشتر در مورد نشانه های آن بدانید. اگر نگاهی به عکس واقعی عفونت قارچی واژن بیندازید، متوجه خواهید که در همه افراد، قرمزی، تورم و وجود ترشحات سفید رنگ اولین و مهم ترین نشانه هایی هستند که ایجاد می شوند. در ادامه به برخی از متداول ترین علائم عفونت واژینال اشاره شده است:

 

  • خارش و سوزش واژن و بافت اطراف آن
  • درد واژن یا دهانه آن
  • احساس سوزش و ناراحتی در زمان ادرار یا مقاربت
  • ترشحاتی غلیظ که معمولا سفید رنگ و بدون بو هستند
  • وجود ترشحات غیرطبیعی
  • قرمز شدن و متورم شدن واژن و اطراف آن
  • خونریزی و لکه بینی

 

 

روش های درمان خانگی و پزشکی عفونت واژینال

 

روش های درمان خانگی عفونت واژن

 

برای درمان عفونت واژن معمولا روش های متنوعی وجود دارد. شما می توانید با استفاده از داروهای ضد قارچ بدون نسخه اقدام به درمان این مشکل کنید. معمولا درمان عفونت واژن از ۱ تا ۷ روز طول می کشد. معمولا علت طولانی شدن عفونت واژن بی توجهی به آن و عدم استفاده از روش های درمانی مفید است. در ادامه می توانید با بهترین روش های درمان خانگی عفونت واژن آشنا شوید.

 

 

۱- استفاده از ماست پروبیوتیک بهترین درمان خانگی عفونت واژن

 

استفاده از ماست پروبیوتیک بهترین درمان خانگی عفونت واژن

 

پروبیوتیک ها حاوی باکتری های زنده ای هستند که برای ایجاد یک محیط سالم در واژن ضروری محسوب می شوند. زمانی که تعادل باکتری ها موجب ایجاد عفونت واژن شود، مصرف ماست پروبیوتیک می تواند به درمان آن کمک زیادی کند. مطالعاتی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، نشان می دهد که این ماست ها به افزایش میکروبیوم های روده کمک می کنند و می توانند موجب کاهش باکتری های مضر در بدن شوند. در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به استفاده از ماست پروبیوتیک ندارید، می توانید از مکمل های پروبیوتیک نیز استفاده کنید. معمولا درمان خانگی عفونت واژن با پروبیوتیک حدود ۱۰ روز طول می کشد.

 

 

بیشتر بخوانید: تاثیر پروبیوتیک در تقویت سیستم ایمنی بدن

 

 

۲- روغن پونه کوهی بهترین درمان عفونت واژن در طب سنتی

 

استفاده از روغن طبیعی پونه کوهی به صورت رقیق شده می تواند به درمان عفونت واژینال کمک زیادی کند. برای این کار باید ۳ تا ۵ قطره روغن پونه کوهی را با ۳۰ میلی لیتر روغن حامل مثل روغن زیتون یا بادام شیرین ترکیب کنید. سپس این ترکیب را برای قسمت های اطراف واژن و با فاصله از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید از این روغن در نزدیک واژن استفاده شود.

 

 

۳-  روغن نارگیل برای درمان خانگی عفونت واژینال

 

روغن نارگیل برای درمان خانگی عفونت واژن

 

روغن نارگیل خواص درمانی زیادی دارد و یک ضد قارچ طبیعی است. مطالعات نشان می دهد که روغن نارگیل یک داروی قوی برای درمان عفونت قارچی واژن است. شما می توانید از این روغن به عنوان پماد برای عفونت واژن استفاده کنید و آن را روی اطراف واژن بمالید. توجه داشته باشید که برای این کار حتماً از روغن نارگیل طبیعی استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص و فواید روغن نارگیل برای سلامت بدن

 

 

۴- روغن درخت چای بهترین درمان عفونت واژن در طب سنتی

 

روغن درخت چای برای از بین بردن قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها بسیار مؤثر است. مطالعات نشان می دهد که این روغن به درمان عفونت های واژینال کمک زیادی می کند. می توانید این روغن را با مقداری روغن نارگیل ترکیب کنید. سپس آن را برای درمان خانگی عفونت واژینال در اطراف واژن بمالید. افرادی که پوست حساسی دارند، بهتر است از این روغن استفاده نکنند.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص و فواید روغن درخت چای

 

 

۵- درمان عفونت واژن با سرکه سیب

 

سرکه سیب یکی از محبوب ترین روش های درمان عفونت واژن در طب سنتی است. مطالعات نشان می دهد که استفاده از سرکه سیب موجب از بین بردن میکروارگانیسم های مضر می شود. برای این کار می توانید یک فنجان سرکه سیب را داخل وان آب ولرم بریزید. سپس برای ۲۰ دقیقه داخل این آب بنشینید.

 

 

۶- درمان خانگی عفونت واژن با سیر

 

درمان خانگی عفونت واژن با سیر

 

سیر بهترین داروی عفونت قارچی واژن است. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۵ نشان می دهد که سیر مؤثرترین روش درمان عفونت واژن و درمان بیماری کاندیدا است. برای درمان عفونت واژینال می توانید سیر بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به هیچ عنوان از روش گذاشتن سیر در این ناحیه استفاده نکنید.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص و فواید سیر و مضرات احتمالی آن برای سلامتی بدن

 

 

۷- ویتامین سی برای درمان خانگی عفونت واژن

 

ویتامین سی برای درمان خانگی عفونت واژن

 

ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و موجب می شود تا قارچ ها و باکتری های بیماری زا از بین بروند. سعی کنید برای رفع این مشکل از ویتامین سی بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از این ویتامین به هیچ عنوان به صورت موضعی در ناحیه واژن توصیه نمی شود.

 

 

۸- درمان عفونت واژن با اسید بوریک

 

استفاده از کپسول واژینال اسید بوریک یک روش درمان مؤثر برای رفع عفونت است. برای این امر توصیه می شود که برای مدت ۲ هفته روزانه یک عدد از شیاف های اسید بوریک ۶۰۰ میلی گرم استفاده شود. بهتر است حتماً قبل از استفاده از این شیاف ها با پزشک مشورت کنید.

 

 

۹- استفاده از کپسول کلیندامایسین برای عفونت واژن

 

کلیندامایسین نوعی آنتی بیوتیک است که در درمان عفونت قارچی واژینال بسیار مؤثر است. مصرف قرص کلیندامایسین ۳۰۰ میلی گرم برای مدت ۷ روز و ۲ عدد در روز می تواند به درمان این مشکل کمک کند.

 

 

۱۰- درمان عفونت واژن با مترونیدازول

 

درمان عفونت واژن با مترونیدازول

 

مترونیدازول یکی دیگر از قرص های آنتی بیوتیک مفید برای درمان عفونت واژینال در خانه است. این دارو معمولا به صورت قرص مصرف می شود. اما می توان از آن به صورت کرم یا ژل نیز استفاده نمود. طول درمان معمولا ۲ هفته است و بعد مصرف قرص آن باید آب زیادی نوشید. از مهم ترین عوارض قرص مترونیدازول برای عفونت واژن می توان به احساس خارش، سردرد، اسهال، حالت تهوع و علائم شبیه به سرماخوردگی اشاره کرد.

 

 

۱۱- درمان خانگی عفونت واژن با جوش شیرین

 

اغلب اوقات اسیدی شدن ناحیه واژینال در زمان عفونت موجب خارش و سوزش شدید می گردد. استفاده از جوش شیرین می تواند با متعادل کردن PH واژن به از بین بردن باکتری ها، قارچ ها و سورش و خارش در این ناحیه کمک کند. قبل از استفاده از جوش شیرین بهتر است ابتدا آن را در بخش کوچکی از بدن تست کنید. در صورتی که بعد از ۲۰ دقیقه حساسیت مشاهده نشد می توانید از آن برای درمان عفونت استفاده نمایید. برای این کار باید نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را با آب یک لیمو ترش نصفه و یک لیوان آب ترکیب کنید. سپس ۴ بار در هفته و روزانه ۲ بار از این ترکیب روی ناحیه واژن بمالید.

 

 

۱۲- درمان خانگی عفونت واژن با آویشن

 

آویشن یکی از مفیدترین گیاهان دارویی است که خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد. مطالعات نشان می دهد که استفاده از آویشن و عفونت واژن با هم در ارتباط هستند. استفاده از پماد آویشن یک روش فوق العاده مؤثر برای درمان عفونت واژینال است. از طرف دیگر آویشن بهترین جوشانده برای عفونت رحم است که در طب سنتی نیز به وفور از آن یاد شده است.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص و فواید آویشن و مضرات آن برای بدن

 

 

۱۳- درمان عفونت واژن با کلوتریمازول

 

درمان عفونت واژن با کلوتریمازول

 

کلوتریمازول یکی دیگر از داروهای مفید برای درمان عفونت واژینال است. این دارو هم به صورت قرص و هم کرم های موضعی استفاده می شود و می تواند عفونت و خارش ناشی از آن را برطرف کنید. این دارو باید با مشورت پزشک مصرف شود و می تواند روش درمانی مؤثری برای عفونت واژن باشد.

 

 

آیا درمان عفونت واژن با نبات امکان پذیر است؟

 

بسیاری از افراد معتقد هستند که نبات می تواند ماده مؤثری بر درمان عفونت واژن باشد. برخی افراد از نبات به عنوان موضعی و به صورت شیاف برای درمان عفونت واژن استفاده می  کنند. اما باید بدانید که هیچ مدرک علمی مبنی بر مؤثر بودن این ماده در رفع مشکل عفونت واژن وجود ندارد. این موضوع تنها بر پایه خرافات دست به دست شده است و از همین رو بهتر است به هیچ عنوان به سراغ آن نروید.

 

 

آیا درمان خانگی عفونت واژن با عنبر نسارا امکان پذیر است؟

 

گفته می شود که دود عنبر نسارا می تواند در برطرف کردن انواع عفونت مؤثر عمل کند. عنبر نسارا یا مدفوع الاغ ماده که در فصل بهار جمع می شود، عنبر نسارا نام دارد. بسیاری از افراد برای درمان عفونت واژن در طب سنتی در معرض دود عنبر نسارا قرار می گیرند. هر چند که در برخی مطالعات خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی این ماده تا حدودی به اثبات رسیده است. اما هنوز هیچ شواهدی مبنی بر مؤثر بودن آن وجود ندارد. بنابراین بهتر است اگر هیچ تجربه و دانشی در مورد این موضوع ندارید، از انجام آن اجتناب کنید.

 

 

روش های پیشگیری از عفونت واژن

 

روش های پیشگیری از عفونت واژن

 

رعایت کردن بهداشت و همچنین توجه به برخی نکات می تواند به شما کمک کند تا کمتر در معرض این مشکل قرار بگیرید.

 

  • رعایت کردن بهداشت
  • جایگزین کردن استفاده از کاندوم به جای قرص های ضد بارداری
  • پوشیدن لباس زیر نخی
  • عدم استفاده از پوشیدن لباس زیر و شلوار تنگ
  • عدم استفاده از شوینده های معطر
  • تعویض به موقع پدهای بهداشتی در زمان عادت ماهیانه
  • کاهش مصرف شکر و غذاهای فرآوری شده
  • عدم استفاده از لباس زیر مرطوب

 

 

عوارض عفونت واژن

 

درمان نکردن عفونت واژن می تواند خطر ابتلا به برخی مشکلات جدی و جبران ناپذیر را در خانم ها افزایش دهد. در ادامه به مهم ترین عوارض عفونت واژینال اشاره شده است:

 

  • افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مثل ایدز
  • افزایش خطر ابتلا به التهاب لگن
  • افزایش خطر نازایی
  • افزایش احتمال سقط جنین
  • ابتلا به بیماری های مربوط به رحم

 

 

جمع بندی نهایی

 

عفونت واژن مشکلی است که اکثر خانم ها در بخشی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. توجه به علائم و اقدام به موقع برای درمان می تواند به این افراد کمک کند تا بروز مشکلات شدید و همچنین آسیب به رحم و نازایی جلوگیری شود. به یاد داشته باشید که در صورتی که قصد دارید از قرص برای درمان استفاده کنید، حتماً از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

 

 

منابع: cdc.gov، healthline، webmd

 

 

کالابرگ الکترونیک