طرز تهیه کالباس گیاهی خانگی با طعم و مزه بازاری

طرز تهیه کالباس گیاهی خانگی با طعم و مزه بازاری


29 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کالباس گیاهی خانگی با طعم و مزه بازاری

وقتی گیاه‌خوار باشید، همه چیز فرق می‌کند، از دسرها گرفته تا غذاهایی که برای افراد عادی به وفور در فروشگاه‌ها پیدا می‌شود، برای گیاه‌خوارها، دامنه انتخاب محدودتر است. البته این روزها، برندهای مختلف هم دست به کار شده‌اند و برای این افراد، محصولات وگان یا گیاهی تولید می‌کنند که گیاهخوارها هم با دردسر کمتری احتیاجات بدن خودشان را رفع کنند. اما شما هم می‌توانید خودتان در خانه مواد غذایی وگان درست کنید. با این کار، دستتان باز است که سلیقه خودتان را هم در طرز غذاهای گیاهی دخیل کنید. در مجله کوروش طرز تهیه سوسیس گیاهی خانگی را برای شما آماده کرده‌ بودیم. در این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه کالباس گیاهی خانگی را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه کالباس گیاهی در منزل

 

طرز تهیه کالباس گیاهی در منزل

 

مواد لازم

 

گلوتن گندم حیاتی: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

مخمر غذایی: ۲ قاشق غذاخوری

نشاسته ذرت: ۱ قاشق غذاخوری

پاپریکا دودی: ۱/۲ قاشق غذاخوری

پودر سیر: ۱ قاشق چای‌خوری

پودر پیاز: ۱ قاشق چای‌خوری

نمک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

سس گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

روغن نارگیل ذوب شده: ۳ قاشق غذاخوری

تاهینی: ۲ قاشق غذاخوری

سس سویا: ۲ قاشق غذاخوری

خردل: ۱ قاشق غذاخوری

عصاره سبزیجات: ۲ لیوان دسته‌‌دار فرانسوی

رب میسو: ۱/۲ قاشق چای خوری

 

 

مواد لازم برای سس روی کالباس گیاهی

 

آب آناناس: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

شربت افرا: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی

سس سویا: ۳ قاشق غذاخوری

نشاسته ذرت: ۲ قاشق چای‌خوری

آب: ۲ قاشق چای‌خوری

 

 

طرز تهیه کالباس گیاهی در منزل

 

طرز تهیه کالباس گیاهی در منزل

 

 مرحله اول

 

اگر به طرز تهیه سوسیس خانگی و کالباس یا ژامبون مرغ و گوشت خانگی علاقمند باشید از طرز تهیه این کالباس گیاهی هم حسابی لذت خواهید برد و به کارتان خواهد آمد. فر را با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. در یک کاسه بزرگ، مواد خشک یعنی گلوتن حیاتی گندم، مخمر تغذیه‌ای، نشاسته ذرت، پاپریکای دودی، پودر سیر، پودر پیاز و نمک را با هم مخلوط کنید. در یک کاسه جداگانه، مواد مرطوب را با هم مخلوط کنید (سس گوجه فرنگی، روغن نارگیل ذوب شده یا مایع، تاهینی، سس سویا، خردل، رب میسو و آب سبزیجات).

 

 

مرحله دوم

 

مخلوط مرطوب را در مخلوط خشک هم بزنید، تا زمانی که یک خمیر یکدست تشکیل شود. این خمیر را حدود ۲ دقیقه ورز دهید تا گلوتن موجود در آرد به عمل بیاید. خمیر را روی یک سطح صاف که آردپاشی کرده‌اید، قرار دهید. می‌توانید از آرد گندم یا آرد نخود استفاده کنید. خمیر را به مدت ۵ دقیقه با دست ورز دهید. ورز دادن را تا جایی ادامه دهید که خمیر کمی چسبناک باشد. خمیر را به شکل یکدست و منسجم دربیاورید و دور آن را کاغذ روغنی بپیچید.

 

 

مرحله سوم

 

روی کاغذ روغنی را یک لایه فویل آلومینیومی بپیچید و ابتدا و انتهای آن را مثل شکلات بپیچید. یک لایه دیگر فویل روی فویل اول بپیچید. فویل را کمی شل ببندید. چون کالباستان، بعد از پخت، افزایش حجم خواهد داد. کالباس را در سینی فر بگذارید و به مدت ۴۵ دقیقه آن را بپزید. سپس ژامبون را از فر خارج کرده و بگذارید چند دقیقه قبل از خارج کردن از ورق آلومینیومی کاملا خنک شود.

 

 

 طرز تهیه سس یا لعاب برای روی ژامبون یا کالباس گیاهی

 

 طرز تهیه سس یا لعاب برای روی ژامبون یا کالباس گیاهی

 

در یک ظرف فلزی یا قابلمه کوچک، آب آناناس، شربت افرا و سس سویا را با حرارت متوسط ​​تا زیاد مخلوط کنید. هنگامی که لعاب شروع به جوشیدن کرد‌، ۲ قاشق چای‌خوری نشاسته ذرت و ۲ قاشق چای‌خوری آب را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. در حالی که به هم زدن سس در حال جوشیدن ادامه می‌دهید‌، مخلوط نشاسته را درون آن بریزید و آنقدر هم بزنید تا شروع به غلیظ شدن کند. بعد از اینکه به غلظت مناسب رسید، آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

 

 

مرحله پایانی

 

فر را با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. روی ژامبون را لعاب ریخته و به مدت ۲۵ دقیقه آن را بپزید. در فواصل ۵ دقیقه‌ای، سس را روی ژامبون با برس آشپزخانه بمالید. بعد از اینکه ژامبون‌‌ کاملا سرد شد، با چاقوی تیز، آن را برش بزنید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه کالباس گیاهی خانگی

 

فوت و فن های طرز تهیه کالباس گیاهی خانگی

 

*قبل از اینکه کالباس گیاهی را در فر بگذارید، می‌توانید آن را به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت بخارپز کنید. برای این کار، یک سبد را روی بخار آب قرار دهید و کالباس گیاهی را به همان شکل که در فویل پیچیده شده است، در آن قرار دهید. سپس با همان فویل در سینی فر بگذارید و در فر قرار دهید.

 

*کالباس‌ها برای مدت ۲ هفته قابلیت نگهداری در یخچال را دارند. البته حتما روی آن را بپوشانید یا در ظرف در بسته قرار دهید.

 

*این کالباس یا ژامبون گیاهی را می‌توانید در ساندویچ، سالاد و انواع فینگرفودهایی که با کالباس تهیه می‌شوند استفاده کنید.

 

*می‌توانید از پنیر توفو و ادویه‌های دیگر مثل جوز هندی، دانه گشنیز پودر شده، رزماری و پودر فلفل هم در طرز تهیه کالباس گیاهی استفاده کنید.

 

*انواع سبزیجات ساطوری شده، مثل ریحان یا جعفری تازه هم در ایجاد طعمی خاص و ویژه به کالباس کمک خواهند کرد.

 

 

منبع: lettucevegout

کالابرگ الکترونیک