طرز تهیه گراتن ماکارونی بدون گوشت با طعم لذیذ به روش رستورانی

طرز تهیه گراتن ماکارونی بدون گوشت با طعم لذیذ به روش رستورانی


27 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
گراتن ماکارونی بدون گوشت

گراتن ماکارونی بدون گوشت، اگر گیاهخوار هستید یا به هر دلیلی دلتان نمی‌خواهد از غذای گوشتی در وعده ناهار یا شام خود استفاده کنید، انتخاب بسیار خوبی است. این گراتن خوشمزه با پاستا در عین حال که طعم لذیذی دارد، دستتان را باز می‌گذارد تا از انواع سبزیجات، حبوبات، سویا و … در گراتن پاستا بدون گوشت استفاده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه گراتن ماکارونی بدون گوشت با سویا و قارچ به عنوان یک گراتن وگان و خوشمزه و فوت‌ و فن‌های طلایی پخت آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه گراتن پاستا بدون گوشت (۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ماکارونی فرمی ۱ بسته
سیب زمینی ۲ عدد بزرگ
کلم بروکلی ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
قارچ ۲۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
سویا ۱۰۰ گرم
آبلیمو ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری
کنسرو مخلوط سبزیجات هویج، نخود فرنگی و ذرت ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
ریحان خشک ۱ قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا به مقدار دلخواه
پنیر پارمسان به مقدار دلخواه
رب گوجه ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع به مقدار لازم

 

مواد لازم برای سس گراتن پاستا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کره ۵۰ گرم
آرد سفید ۳ قاشق غذاخوری
شیر ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
فلفل سیاه و نمک به مقدار لازم

 

میزان کالری گراتن پاستا بدون گوشت: حدود ۳۸۹ کیلوکالری در هر بار سرو (به مواد مورد استفاده در گراتن هم بستگی دارد)

مدت زمان آماده‌سازی و پخت اولیه مواد: ۶۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت گراتن ماکارونی بدون گوشت: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه گراتن ماکارونی بدون گوشت با سویا برای گیاهخواران

طرز تهیه گراتن ماکارونی بدون گوشت و با سویا برای گیاهخواران

در این روش از تهیه گراتن ماکارونی یا گراتن پاستا، از هیچ گوشت یا فرآورده گوشتی استفاده نمی‌شود، به همین خاطر هم مطابق میل و طبع گیاهخواران است. علاوه بر این به زمان کمتری برای پخت نیاز دارد. در صورت دلخواه می‌توانید سویا را هم حذف کرده و فقط با سبزیجات و سیب زمینی این گراتن پاستا وگان را درست کنید. برای تهیه گراتن ماکارونی بدون گوشت و با سویا و قارچ، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد گراتن را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه گراتن پاستا با سبزیجات و بدون گوشت، مواد گراتن و سبزیجات را به ترتیب آماده کنید. ابتدا سویاها را بشویید و در یک کاسه بریزید. روی سویاها را در حدی که آنها را بپوشاند، آب بریزید و بخیسانید. حدود نیم ‌ساعت کافی است. سپس آنها را آبکش کنید. قارچ‌ها را هم بشویید و به صورت اسلایسی نازک خرد کنید. روی قارچ‌ها کمی آبلیمو به اندازه ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری بپاشید تا سیاه نشوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه لایم چری آلبالو به ۲ روش کافی شاپی

برای خرید قارچ، سویا و آبلیمو می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: سبزیجات گراتن پاستا را آبپز کنید

در این مرحله، اگر از کنسرو سبزیجات استفاده نمی‌کنید، به ترتیب هویج شسته و نگینی خرد شده، ذرت و نخودفرنگی را هر کدام به اندازه ۱/۳ لیوان دسته‌دار، در یک قابلمه کوچک بریزید و روی حرارت به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آبپز کنید. کلم‌ بروکلی را هم خرد کرده و کمی آبپز کنید.

سیب زمینی‌ها را هم پوست بگیرید و به صورت ورقه‌های نازک خرد کنید. اگر کمی ضخامت ورقه‌ها زیاد باشد، باید سیب زمینی‌ها را هم در کمی آب، بپزید. بعد از آبپز شدن، سبزیجات را آبکش کنید.

در صورت تمایل کنسرو مخلوط سبزیجات را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های متنوع حضوری، تلفنی و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله سوم: مایه سویا را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه گراتن ماکارونی بدون گوشت، سویا را آبکش کنید. یک پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. پیاز را در یک تابه با مقداری روغن سرخ کنید. سپس فلفل دلمه‌ای را شسته و نگینی خرد کنید. فلفل دلمه‌ای را هم برای چند ثانیه تفت دهید. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید. سپس سویا را به تابه اضافه کنید.

انواع روغن مایع، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: اجازه دهید مایه سویا بپزد و جا بیفتد

به اندازه ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به تابه اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با مواد میکس شود. به اندازه نصف لیوان در تابه، آب بریزید و درب آن را بگذارید. در یک تابه دیگر، کمی روغن بریزید و قارچ‌های اسلایسی شده را در آن سرخ کنید. حرارت را بالا ببرید تا قارچ‌ها آب نیندازند. سپس قارچ‌های سرخ شده را به تابه مخلوط سویا اضافه کنید. سبزیجات آب‌پز را هم اضافه کنید. مواد را هم بزنید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بپزید. در این فاصله ماکارونی و سس سفید را درست کنید.

می‌توانید رب گوجه فرنگی را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله پنجم: ماکارونی را بپزید و آبکش کنید

در این مرحله، در یک قابلمه به اندازه نصف یا کمی بیشتر (بسته به سایز قابلمه) آب بریزید و روی حرارت بگذارید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند. سپس مقداری نمک و روغن مایع به آن اضافه کنید. ماکارونی‌ها را در قابلمه بریزید و به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه (بر اساس دستورالعمل روی پاکت) ماکارونی‌ها را بجوشانید تا نرم شوند. سپس ماکارونی را آبکش کنید.

برای خرید ماکارونی فرمی می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری و آنلاین از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: سس بشامل گراتن را آماده کنید

برای درست کردن سس سفید گراتن، یک شیر جوش را روی گاز بگذارید و کره را در آن بریزید. کره که ذوب شد، آرد را در آن تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود. سپس شیر را به تدریج اضافه کرده و مدام هم بزنید تا آردها گلوله نشوند. کمی نمک و فلفل سیاه هم اضافه کنید. صبر کنید تا سس بشامل غلیظ شود. در این مدت مدام سس را هم بزنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ساندویچ مرغ و قارچ پنیری به سبک رستورانی

آرد، کره و شیر را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به شیوه‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

مرحله آخر: مواد گراتن ماکارونی را در قالب بریزید

در آخرین مرحله از طرز تهیه گراتن ماکارونی بدون گوشت و با سبزیجات و سیب زمینی، کف و دیواره قالب را کمی چرب کنید و یک لایه از ورقه‌های سیب زمینی بگذارید. یک لایه پاستا بریزید. یک لایه مایه سویا و سبزیجات و یک لایه سس بشامل اضافه کنید.

همه لایه‌ها را به همین شکل به ترتیب در قالب بریزید تا موادتان تمام شوند. سپس ریحان خشک، پنیر پیتزا و پنیر پارمسان را روی لایه آخر مواد گراتن بریزید. قالب را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید. در ۵ دقیقه آخر گریل را روشن کنید تا روی گراتن طلایی شود. سپس آن را سرو کنید.

پنیر پیتزا، پنیر پارمسان و سبزیجات خشک شده را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه گراتن ماکارونی بدون گوشت و با سبزیجات

فوت و فن‌های طرز تهیه گراتن ماکارونی بدون گوشت و با سبزیجات

  • اگر می‌خواهید رنگ سس سفید یا سس بشامل شما سفید بماند و تیره نشود، به جای فلفل سیاه، به آن فلفل سفید بزنید.
  • برای غلیظ شدن سس بشامل، از مقدار شیر کم کنید و به اندازه ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری، خامه صبحانه اضافه کنید. برای خرید خامه از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری و آنلاین می‌توانید اقدام کنید.
  • در مایه گراتن پاستا بدون گوشت و با سبزیجات می‌توانید سویا را حذف کرده و فقط از سبزیجات و حبوبات پخته مثل لوبیا، عدس و نخود استفاده کنید. استفاده از گوجه گیلاسی یا برش‌های گوجه فرنگی هم متداول است.
  • سبزیجاتی که در طرز تهیه گراتن پاستا بدون گوشت به کار می‌برید، بهتر است به صورت پخته یا نیم‌پز باشد. اگر وقت کافی برای پختن سبزیجات ندارید، از کنسرو آنها استفاده کنید.
  • برای اینکه ظاهر سبزیجات به خوبی بعد از پخت گراتن حفظ شود، آنها را قبل از اضافه کردن به مایه گراتن، در کمی روغن یا کره تفت دهید.
  • از سرخ کردن زیاد فلفل دلمه‌ای و استفاده بیش از اندازه از آبلیمو و چاشنی‌هایی مثل آبلیمو یا سرکه، خودداری کنید. این کار باعث تلخ شدن طعم گراتن می‌شود.
  • میزان سس سفید را به‌اندازه و مناسب در نظر بگیرید، نه کم باشد و نه زیاد در غیر این صورت، گراتن شما خشک یا شل و آبکی خواهد شد.

سوالات متداول

گراتن را چه مدت می‌توان نگه داشت؟

زمان ماندگاری گراتن ماکارونی بدون گوشت در یخچال چقدر است؟

گراتن ماکارونی بدون گوشت را بعد از پخت به مدت ۴ تا ۵ روز در دمای یخچال و در ظرف دربسته می‌توانید نگه دارید.

برای تهیه گراتن پاستا از چه ماکارونی استفاده کنیم؟

به طور متداول، برای تهیه انواع گراتن، از پاستا یا ماکارونی فرمی استفاده می‌شود. از فرم‌های مختلف پاستا می‌توانید برای تهیه گراتن استفاده کنید. اگر پاستا یا ماکارونی رشته‌ای در دسترس دارید، از انواع ضخیم آن استفاده کنید تا موقع سرو، مواد به خوبی روی آنها قرار بگیرد و از روی گراتن نریزد.

کالابرگ الکترونیک