طرز تهیه ژله هندوانه قالبی شیک و مجلسی برای شب یلدا و مهمانی

طرز تهیه ژله هندوانه قالبی شیک و مجلسی برای شب یلدا و مهمانی


28 آبان 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ژله هندوانه قالبی شیک و مجلسی برای شب یلدا و مهمانی

ژله هندوانه قالبی یکی از انواع ژله هندوانه شیک و مجلسی برای دسر شب یلدا است. ژله هندوانه قالبی را معمولا به صورت چند رنگ درست می‌کنند و به همین دلیل به زمان بیشتری برای آماده شدن نیاز دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه ژله هندوانه قالبی شیک و خوش طعم به عنوان یک دسر یلدایی آسان و راحت را به شما آموزش می‌دهیم.

 

مواد لازم برای طرز تهیه ژله هندوانه قالبی با شیر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پودر ٰژله قرمز (آلبالو یا توت فرنگی) ۲ بسته
پودر ژله لیمو ۱ بسته
پودر ژله آلوئه‌ورا ۱ بسته
شیر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار + ۴ قاشق غذاخوری
چیپس شکلاتی اشکی به مقدار لازم
رنگ سبز خوراکی به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت آماده شدن ژله هندوانه قالبی: ۷ تا ۸ ساعت

مراحل طرز تهیه ژله هندوانه قالبی با شیر

مراحل طرز تهیه ژله هندوانه قالبی با شیر

برای درست کردن ژله هندوانه با شیر باید ابتدا لایه‌های ژله را درست کنید و بین آن‌ها لایه پاناکوتا را قرار دهید. بعد از آماده کردن هر بخش، نیاز به مدت زمانی است که لایه‌ها فرم بگیرند و ببندند. پس مدت زمان انتظار برای درست کردن ژله هندوانه زیاد است و به حدود ۸ ساعت می‌رسد. اما نتیجه نهایی بسیار جذاب و دوست داشتنی خواهد بود. برای تهیه این ژله هندوانه برای شب یلدا که برای ژله شب یلدا برای عروس هم انتخاب خوبی است مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: ژله هندوانه را درست کنید

برای طرز تهیه ژله هندوانه قالبی برای دسر شب یلدا ابتدا ۲ بسته ژله توت فرنگی را در یک کاسه پیرکس بریزید. ۲ و ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب داغ به آن اضافه کنید. سپس کاسه را بالای بخار کتری بگیرید و به روش بن ماری خوب هم بزنید تا ژله کاملا در آب حل شود. می‌توانید برای حل شدن بهتر، پودر ژله را برای ۱ تا ۲ دقیقه داخل مایکروویو قرار دهید.

برای تهیه انواع پودر ژله می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: شیر را به ژله اضافه کنید

ژله را برای چند دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا خنک شود. سپس چند قاشق شیر را که به دمای محیط رسیده است، به ژله خنک شده اضافه کنید و خوب هم بزنید. این کار موجب می‌شود تا رنگ ژله کمی مات شود. اگر دوست دارید ژله شما براق باشد، می‌توانید ژله هندوانه بدون شیر و فقط با اضافه کردن آب درست کنید.

حتما بخوانید  بهترین رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید و لیست غذاهای غیرمجاز

در صورت تمایل شیر را می‌توانید به روش‌‌های متنوع خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم: قالب ژله را چرب کنید

 در این مرحله از طرز تهیه ژله هندوانه، قالب مخصوصی را که برای ژله آماده کرده‌اید، با برس کمی چرب کنید. ژله را داخل قالب روغنی بریزید و در یخچال قرار دهید تا در فرصتی که ژله دوم را آماده می‌کنید، نیم‌بند شود و خودش را بگیرد.

برای خرید کره و روغن می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: لایه پاناکوتا را برای قسمت میانی ژله هندوانه درست کنید

 برای درست کردن این مرحله از ژله هندوانه، باید قسمت سفید ژله را آماده کنید. این ژله سفید در واقع لایه پاناکوتا ژله است. برای این کار یک بسته پودر ژله آلوئه‌ورا را با نصف لیوان آب داغ ترکیب کنید و به مدت یک دقیقه در مایکروویو قرار دهید.

ژله را برای چند دقیقه به حال خود رها کنید تا خنک شود. سپس ۱ لیوان شیر را که به دمای محیط رسیده است، به ژله اضافه کنید و خوب هم بزنید. بعد از اینکه ژله قرمز نیم‌بند شد، لایه پاناکوتا را به آرامی داخل قالب و روی ژله قرمز بریزید و داخل یخچال قرار دهید.

مرحله پنجم: ژله لیمو را درست کنید

برای درست کردن لایه سبز ژله هندوانه شب یلدا باید ژله لیمو را با ۱ و ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار مخلوط کنید و به روش بن ماری یا قرار دادن داخل مایکروویو خوب حل کنید. تا زمانی که ژله داغ است چند قطره رنگ سبز خوراکی به ژله استفاده کنید تا پر رنگ‌‌‌تر شود.

سپس به اندازه ۴ قاشق غذاخوری شیر که به دمای محیط رسیده را به ژله اضافه کنید. در نهایت بعد از این که ژله آماده شد و بعد از گذشت حداقل ۵ ساعت، ژله را داخل ظرف مناسب برگردانید.

مرحله ششم: ژله هندوانه قالبی را تزیین کنید

برای تزیین ژله هندوانه شب یلدا چیپس‌های شکلاتی را با دقت روی ژله قرار دهید تا شکل هسته هندوانه بگیرند. همچنین می‌توانید به جای چیپس شکلاتی از شکلات آب شده نیز استفاده کنید. برای این کار باید شکلات آب شده را با دقت به شکل دانه‌های هندوانه روی ژله قرار دهید و با خلال دندان به آن فرم دهید.

حتما بخوانید  ۱۴ طرز تهیه نوشیدنی خوشمزه و مجلسی شب یلدا

انواع شکلات را می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه ژله هندوانه قالبی

فوت و فن‌های طرز تهیه ژله هندوانه شب یلدا

  • برای طرز تهیه ژله هندوانه با شیر می‌توانید در همه مراحل بخشی از آب جوش را حذف کنید و به همان اندازه شیر اضافه کنید.
  • هرگز از شیر سرد برای طرز تهیه ژله هندوانه استفاده نکنید، چون این کار باعث می‌شود ژله در نهایت بریده و خراب شود. شیر باید از ۳۰ دقیقه قبل خارج از یخچال به دمای محیط رسیده باشد.
  • یک فوت و فن طرز تهیه ژله هندوانه با شیر این است که در صورت حذف آب از مواد لازم ژله، به همان مقدار شیری را که به دمای محیط رسیده است، بعد از سرد شدن ژله به آن اضافه کرده و به جای ژله هندوانه، پاناکوتا هندوانه درست کنید.
  • برای طرز تهیه ژله هندوانه در ظرف پیرکس، به روش‌های بالا می‌توانید عمل کنید. برای خارج کردن ژله از ظرف، بعد از این که ژله خودش را گرفت، با چاقو کناره‌های ظرف را جدا کنید. چند دقیقه ظرف را در یک قابلمه آب جوش قرار دهید. یک دیس را روی آن قرار دهید و ظرف ژله را برگردانید.
  • از قالب‌های مختلف می‌توانید برای درست کردن ژله هندوانه شب یلدا استفاده کنید. از لیوان‌های یک بار مصرف که نیاز به خارج کردن ژله نباشد هم می‌توانید کمک بگیرید.
  • در طرز تهیه ژله هندوانه طبیعی می‌توانید به جای آب یا شیر از آب طبیعی هندوانه استفاده کنید. این کار موجب می‌شود تا ژله شما مزه طبیعی هندوانه به خود بگیرد و خوش‌رنگ‌تر شود.
  • در طرز تهیه ژله یلدا به شکل هندوانه می‌توانید ژله‌ها را داخل جام به صورت ژله هندوانه لیوانی شب یلدا یا ظروف بستنی‌خوری آماده کنید و هر ظرف را به صورت جداگانه تزئین نمایید و برای یک نفر سرو کنید.
  • برای هسته‌های هندوانه در طرز تهیه ژله هندوانه، از شکلات چیپسی استفاده کنید. البته استفاده از اسمارتیز با رنگ تیره نیز متداول است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ژله هندوانه قالبی

در طرز تهیه ژله هندوانه‌ای با شیر چه زمان باید شیر را اضافه کنیم؟

در طرز تهیه ژله هندوانه شب یلدا مجلسی با شیر ابتدا باید ژلاتین را با آب ترکیب کنید. سپس شیر را گرم کنید و قبل از این که به جوش بیاید به آن اضافه کنید. اضافه کردن شیر سرد به ژلاتین موجب بریده شدن آن می‌شود.

اگر ژله از قالب جدا نشد چه کنیم؟

اگر حین جدا کردن ژله از قالب قسمتی از ژله به قالب چسبیده و جدا نمی‌شود چند دقیقه‌ باد سشوار را پشت قالب بگیرید و دست خود را حرکت دهید تا حرارت سشوار در تمام نقاط پخش شود و ژله از قالب جدا شود.

کالابرگ الکترونیک