همه چیز درباره تیک تاک (TikTok) | پر بازدیدترین سایت در سال ۲۰۲۱

همه چیز درباره تیک تاک (TikTok) | پر بازدیدترین سایت در سال ۲۰۲۱


6 دی 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تیک تاک (TikTok) پر بازدیدترین سایت در سال ۲۰۲۱

بر اساس اعلام شرکت نرم افزاری کلود فلر (Cloudflare) که فعالیت‌های آنلاین را ردیابی می‌کند، شبکه اجتماعی تیک تاک (TikTok) به عنوان پربازدیدترین سایت در سال ۲۰۲۱ انتخاب شده است. تیک تاک توانسته است برای نخستین بار فیسبوک و گوگل را که به عنوان محبوب‌ترین مقصدها در اینترنت شناخته می‌شوند، پشت سر بگذارد. این در حالی است که رتبه‌بندی کلود فلر بر اساس میزان ترافیک وب سایت در سال ۲۰۲۱ بوده است. به همین بهانه در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش نگاهی به آمار و ارقام، تعداد بازدیدها و تاریخچه شبکه اجتماعی تیک تاک انداخته‌ایم.

 

 

نگاهی به جایگاه تیک تاک (TikTok) در سال۲۰۲۱

 

نگاهی به جایگاه تیک تاک (TikTok) در سال2021

 

طبق آخرین آمار و داده ها، تیک تاک (TikTok) در سال ۲۰۲۱ به طور پیوسته در حال رشد بوده است. با این حال به گفته کلود فلر، این پلتفرم هرگز تا رتبه ۷ در ترافیک وب بالا نرفت. در سال ۲۰۲۱ همه چیز به گونه‌ای عجیب تغییر کرد. در ۱۷ فوریه ۲۰۲۱ بود که تیک تاک توانست برای یک روز مقام اول را کسب کند. بعد از آن در ماه مارس به مدت چند روز بار دیگر در رتبه نخست قرار گرفت. در ماه مه این اتفاق بار دیگر تکرار شد. اما پس از ۱۰ آگوست ۲۰۲۱ یک بود که تیک تاک در بیشتر روزها پیشتاز شد.

 

تام و کرادیتا، بنیان‌گذاران کلود فلر می‌گویند گوگل تنها در چند روز در ماه اکتبر و نوامبر توانست به عنوان برترین وب سایت انتخاب شود. اما وضعیت تیک تاک کاملا متفاوت بود. این وب سایت و پلتفرم شبکه اجتماعی در بیشتر روزها از جمله روز شکر‌گزاری و جمعه سیاه در صدر قرار داشت. طبق گزارش کلود فلر، ۱۰ سایت برتر اینترنتی پربازدید در سال ۲۰۲۱ به شرح زیر هستند:

 

  • تیک تاک
  • گوگل
  • فیس بوک
  • مایکروسافت
  • اپل
  • آمازون
  • نتفلیکس
  • یوتیوب
  • توییتر
  • واتس اپ

 

در عین حال بر اساس همین آمار، تیک تاک (TikTok) در دسته پربازدیدترین رسانه اجتماعی در سال ۲۰۲۱ قرار گرفته است. رده‌بندی به شرح زیر است:

 

  • تیک تاک
  • فیس بوک
  • یوتیوب
  • توییتر
  • اینستاگرام
  • اسنپ چت
  • رددیت
  • پینترست
  • لینکدین
  • کورا

 

پلتفرم متا فیسبوک با ۲.۹ میلیارد کاربر فعال ماهانه تا ماه سپتامبر و ۱.۹ میلیارد کاربر روزانه، پرکاربرترین شبکه اجتماعی باقی مانده است. بر اساس گزارش‌ها، بیش از یک میلیارد کاربر ماهانه برای پیمایش تیک تاک (TikTok) وارد سیستم می‌شوند که بسیاری از آنها کودک و نوجوان هستند.

 

در عین حال پلتفرم تیک تاک به سرعت در حال پیشبرد مشاغل برای برخی از مشهورترین افراد در حوزه سرگرمی از جمله مونترو لمار هیل، خواننده و ترانه سرای امریکایی (Lil Nas X) و… است. اگر چه تیک تاک مانند سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی محبوب شده است، اما جنجال‌هایی نیز برانگیخته است.

 

در ماه اکتبر امسال یک مدرسه در تنسی، تیک تاک را به خاطر یک سری حوادث خرابکاری در کلاس درس و راهروهای مدرسه مقصر دانست. گفته می‌شود برخی از کودکان پس از انجام چالش‌هایی که در تیک تاک دنبال کرده‌اند، آسیب‌های جدی دیده و حتی جان خود را از دست داده‌اند.

 

 

تیک تاک (TikTok) چیست؟

 

تیک تاک (TikTok) چیست؟

 

تیک تاک (TikTok) یک اپلیکیشن رسانه اجتماعی محبوب است که به کاربران اجازه می‌دهد، ویدیوهای ۱۵ ثانیه‌ای را با تلفن همراه تولید کرده، تماشا کنند و یا حتی به اشتراک بگذارند. این اپلیکیشن تلفن همراه با فیدهای شخصی‌سازی شده، ویدیوهای کوتاه و عجیب و غریب که با موسیقی و جلوه‌های صوتی تنظیم شده‌اند به دلیل کیفیت اعتیاد آور و سطح بالای تعامل بسیار در جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار است.

حتما بخوانید  نگاهی به زندگینامه استیو جابز | مردی که جهان را تغییر داد

 

سازندگان حرفه‌ای و آماتور به طور یکسان می‌توانند جلوه‌هایی مانند: فیلترها، موسیقی پس زمینه و استیکرهای پس زمینه را به ویدیوهای خود اضافه کنند. کاربران در عین حال می‌توانند با همکاری در تولید محتوا، ویدیوهای تقسیم بندی شده‌ای را ایجاد کنند و در فضاهای مختلف به اشتراک بگذارند.

 

 

تاریخچه تیک تاک (TikTok)

 

تاریخچه تیک تاک (TikTok)

 

تیک تاک (TikTok) به شکل کنونی آن در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد. این پلتفرم در زمان عجیبی توانست غول‌های رسانه‌های اجتماعی را در خود جمع کند. طبق گزارش «والارومدیا»، تیک تاک در اوایل سال ۲۰۲۱ حدود یک میلیارد کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان داشت و حداقل ۲۰۰ میلیون بار در ایالات متحده دانلود شده بود.

 

مانند همه شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی، تیک تاک همواره هدف نگرانی‌های مبهم در مورد استفاده بالقوه یا سوء استفاده از اطلاعات خصوصی جمع‌آوری شده در مورد کاربرانش بوده است؛ با این تفاوت که متعلق به چین است!

 

این اپلیکیشن برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت فناوری چینی بایت دانس (ByteDance) راه‌اندازی شد و در آنجا با نام Douyin شناخته می‌شود. نام تیک تاک (TikTok) به معنای نشان دادن فرمت ویدیوهای کوتاه  است. بایت دانس یک شرکت فناوری اینترنتی چینی است که چندین سیستم عامل محتوا با قابلیت یادگیری ماشینی را اداره می‌کند و مرکز آن در پکن است.

 

این شرکت در سال ۲۰۱۲ توسط ژانگ ییمینگ تاسیس شد. تیک تاک اکنون در بیش از ۱۵۰ بازار مختلف در دسترس است و دفاتری در پکن، لس آنجلس، مسکو، بمبئی، سئول و توکیو دارد. رشد شگفت انگیز تیک تاک از  اواخر سال ۲۰۱۷ آغاز شد، زمانی که Musical.ly را به عنوان اپلیکیشن رقیب خریداری کرد و بیش از ۲۰۰ میلیون لیست حساب کاربری آن را به تیک تاک منتقل کرد.

 

طبق گزارش‌ها، ارزش ByteDance تا اواسط سال ۲۰۲۰ به ۱۴۰ میلیارد دلار رسید که به خاطر فروش خصوصی یک سهام کوچک در شرکت بود. گفته می‌شود که تیک تاک به تنهایی حدود ۵۰ میلیارد دلار ارزش دارد و این یعنی قرار گرفتن در لیست با ارزش‌ترین استارتاپ‌ها در جهان.

 

 

داستان رشد تیک تاک (TikTok)

 

داستان رشد تیک تاک (TikTok)

 

ابتدا در نظر بگیرید که تیک تاک (TikTok) چه چیزی نیست! تیک تاک، فیس بوک نیست. فیس بوک از سال ۲۰۰۴ وجود داشته است و هنوز هم از نظر تعداد مخاطب و درآمد تبلیغاتی از هر سایت و رسانه اجتماعی دیگری قدیمی‌تر است. تا ابتدای سال ۲۰۲۱ فیسبوک ۲.۶ میلیارد کاربر فعال ماهانه داشت که قابل مقایسه با واتس اپ و اینستاگرام به عنوان شرکت مادر نیست. تنها در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۰ حدود ۱۷.۴ میلیارد درآمد تبلیغاتی داشت.

 

حدود ۸۰ میلیون کسب و کار کوچک در سراسر جهان دارای صفحه فیسبوک هستند. بنابراین یک رقیب در زمینه تجارت شبکه‌های اجتماعی برای رقابت با غولی چون فیسبوک چه کاری باید انجام دهد؟ برای رسیدن به این هدف یک چیز لازم است. جمعیت جوان‌تر، با اقیانوسی بی‌انتها از سرگرمی‌های کوتاه و سریع و تبلیغ کنندگانی که بتوانند توجه آنها را جلب کنند.

 

تنها ۷.۱ درصد از کاربران تیک تاک (TikTok) بالای ۵۰ سال یا بیشتر سن دارند. این در حالی است که فیس بوک به طور مساوی در بین تمام نسل‌ها نفوذ کرده و برای همه آنها جذاب است.

 

 

کسب و کار تیک تاک (TikTok)

 

کسب و کار تیک تاک (TikTok)

 

بازاریابی در تیک تاک (TikTok) هنوز در مراحل ابتدایی خود است. اما تعداد زیادی از آژانس ها مشتاق هستند تا به برندها کمک کنند تا محتوای عجیب و غریبی را که روی تیک تاک کلیک می‌شود را تولید کنند. تبلیغات مرسوم که بر کیفیت برتر یک محصول تاکید می‌کنند، در تیک تاک جواب نمی‌دهد.

 

کمپین‌های سبک و سرگرم‌کننده که با موسیقی تنظیم می‌شوند، نقطه هدف هستند. هدف نهایی برای تبلیغات، وایرال شدن آن و تحریک کاربران تیک تاک به تقلید محتوای تبلیغاتی ایجاد شده است.

 

 

برخی از کمپین‌های بازاریابی موفق تیک تاک (TikTok)

 

  • رستوران‌های زنجیره‌ای Chipotle کمپین اهدایی کوپن هالووین «Boorito» را اجرا کرد و کاربران تیک تاک (TikTok) را تشویق کرد تا برای تعطیلات لباس بپوشند و تصاویر خود را منتشر کنند. این کمپین چهار میلیارد بازدید به دست آورد.
  • برند لوازم آرایشی و بهداشتی e.l.f. با همکاری چند اینفلوئنسر رسانه‌های اجتماعی یک مسابقه آنلاین به نام #Eeslipsface ترتیب دادند. این کمپین تبلیغاتی بیش از ۳.۸ میلیارد کلیک داشت.
  • NBA  یک حساب کاربری ایجاد کرد و تا به امروز بیش از ۱۲ میلیون دنبال کننده به دست آورده است. هدف NBA از این کار افزایش آگاهی جهانی از NBA، به ویژه در میان جوانان است.
حتما بخوانید  بهترین سیستم عامل مک است یا ویندوز؟

 

 

سایر منابع درآمد تیک تاک (TikTok)

 

مانند بسیاری دیگر از سایت‌های رسانه‌های اجتماعی، تیک تاک (TikTok) نیز از خریدهای درون برنامه‌ای درآمد کسب می‌کند. کاربران می‌توانند سکه‌هایی با قیمت از ۹۹ سنت تا ۹۹.۹۹ دلار خریداری کنند و از آنها برای انعام تولیدکنندگان مورد علاقه خود در پلتفرم استفاده کنند.

 

بر اساس گزارش آوریل ۲۰۱۹ از Sensor Tower، این شرکت ۸۰ میلیون دلار از خریدهای داخل اپلیکیشن خود در سراسر جهان به دست آورد. در سه ماهه اول ۲۰۱۹، درآمد از کاربر تیک تاک به ۱۸.۹ میلیون دلار در سراسر جهان رسید که ۲۲۲ درصد بیشتر از درآمد این برنامه در مدت مشابه سال گذشته بود.

 

 

جایگاه تیک تاک (TikTok)

 

جایگاه تیک تاک (TikTok)

 

TikTok یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی در جهان است و در بیش از ۱۵۰ بازار و به ۷۵ زبان در دسترس است. به گفته تحلیلگر بازار، Sensor Tower، این اپلیکیشن در ماه مارس ۲۰۲۰ نزدیک به دو میلیارد بار دانلود شد. این در حالیست که پیش از آن تا ژانویه ۲۰۲۰، تنها ۱۰۴.۷ میلیون بار دانلود شده بود.

 

  • ۶۹ درصد از کاربران بین ۱۳ تا ۲۴ سال سن دارند.
  • ۶۰ درصد زن هستند.
  • کاربران تیک تاک به طور متوسط ​​۴۶ دقیقه در روز را صرف آن می‌کنند
  • یک چهارم دانلودهای این اپلیکیشن از هند با بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر فعال انجام می‌شود.
  • استفاده از آن در تایلند در حال افزایش است و از هر هفت نفر یک نفر این اپلیکیشن را دانلود می‌کند.
  • حدود ۹۶ میلیون دانلود تیک تاک از ایالات متحده است.

 

تیک تاک (TikTok) در مقابل رئیس جمهور دونالد ترامپ

 

از ژوئیه ۲۰۲۰، دونالد جی. ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، حمله علنی به تیک تاک (TikTok) را آغاز کرد. ترامپ تهدید کرد که این اپلیکیشن را در ایالات متحده ممنوع می‌کند. چرا که حزب کمونیست چین می‌تواند از داده‌های جمع آوری شده از کاربران خود برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی استفاده کند. او خواستار فروخته شدن تیک تاک به ایالات متحده برای از بین بردن این تهدید شد.

 

نگرانی در مورد استفاده شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی و سوء استفاده از اطلاعات خصوصی یک موضوع دو حزبی در واشنگتن است. بنابراین این نگرانی تا حدودی مورد توجه قرار گرفت. با این حال، تا سپتامبر ۲۰۲۰، ترامپ اعلام کرده بود که این مشکل را حل کرده است.

گویا در قرارداد پیشنهادی توافق شده یک شرکت جدید به نام TikTok Global ایجاد شده که ۱۲.۵ درصد از سهام این شرکت را در اختیار خواهد داشت و به ارائه‌ دهنده فضای ابری در ایالات متحده تبدیل می‌شود. این کار برای کاهش نگرانی‌ها در زمینه سو استفاده از اطلاعات کاربران آمریکایی بوده است.

 

 

سوالات متداول

 

علت محبوبیت ناگهانی تیک تاک (TikTok) چیست؟

 

اکثر مخاطبان تیک تاک (TikTok) را افراد زیر چهل سال تشکیل می‌دهند. تیک تاک با توجه به طرز فکر و ایده‌آل‌های جوانان که بخش عمده آن چالش و سرگرمی است، اپلیکیشن خود را طراحی کرده است. در عین حال محیط کار با این نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده که نیازی به ترجمه ندارد و استفاده از آن بسیار آسان است. این ویژگی، برگ برنده تیک‌ تاک در مقایسه با نرم‌افزارهای مشابه چینی همانند وی‌چت است.

 

 

رقیب تیک تاک (TikTok) کیست؟

 

با توجه رتبه‌بندی پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی شاید بتوان بزرگ‌ترین رقیب تیک تاک را شبکه اجتماعی فیسبوک دانست.

 

 

منبع: investopedia

کالابرگ الکترونیک