تحصیلات در مقابل تجربه کاری | با کدام یک می توانید شغل مورد نظرتان را پیدا کنید

تحصیلات در مقابل تجربه کاری | با کدام یک می توانید شغل مورد نظرتان را پیدا کنید


19 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تحصیلات در مقابل تجربه، با کدام یک می توانید شغل مورد نظرتان را پیدا کنید؟

برای بسیاری از ما این سوال مطرح است که آیا در پیدا کردن شغل مناسب، تحصیلات بهتر است یا تجربه زیاد؟ خیلی چیزها به رشته و فیلد مورد نظر شما بستگی دارد. این یک سوال قدیمی است که هنوز ذهن بسیاری از ما را مشغول کرده است. این که چه چیزی در پیدا کردن شغل مورد نظرمان ارزش بیشتری دارد. آیا سابقه کار بسیار ارزشمند است و یا صرف زمان زیاد برای کسب مدارج عالی تحصیلی؟ شاید نتوان به این سوال پاسخ قطعی داد. شاید بهتر باشد تا به مزایای هر کدام از این دو موضوع با دیدی عمیق نگاه کرد. در سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش نگاهی عمیق تر به بحث تاثیر تجربه و تحصیلات در پیدا کردن شغل مناسب می اندازیم.

 

تجربه در مقابل تحصیلات و بلعکس

 

تجربه در مقابل تحصیلات و بلعکس

 

استدلال های مربوط به تحصیلات عالی در مقابل تجربه کاری برای یافتن شغل مناسب بسیار متنوع هستند. در این مقاله به بررسی برخی از این استدلال ها پرداخته ایم:

  • اخذ تحصیلات عالی فقط اثبات می کند که شما در دانشگاه و تحصیلات موفق هستید اما به هیچ وجه نشان دهنده موفقیت شغلی در دنیای واقعی نیست. موفقیت در شغل شما تنها وابسته به کار با کارفرمایان آینده در موقعیت های کاری متفاوت است.
  • تجربه کاری می تواند شما را برای انجام یک کار خاص زبده کند اما بدون تحصیلات عالی ممکن است مهارت های مهم برای پیشرفت در آینده را کسب نکنید.
  • مدرک تحصیلی به کارفرما نشان می دهد که شما دانش تخصصی یا مهارت های فنی مورد نظر را دارید. بنابراین کارفرما می تواند با حداقل آموزش در محل کار از توانایی های شما به درستی استفاده کند.

 

بیشتر بخوانید » مهم ترین کانال های استخدام برای کارجویان «

 

 

ارزش تجربه کاری در پیدا کردن شغل

 

ارزش تجربه کاری در یافتن شغل

 

تجربه کاری در بدست آوردن یک شغل مناسب ارزش زیادی دارد. اگر تازه فارغ التحصیل شده اید، مدرک تحصیلی شما نشان می دهد که دانش کافی برای انجام یک شغل سطح پایین در رشته تحصیلی خود را دارید. کارفرمای احتمالی شما طبیعتا به شما به عنوان کسی نگاه می کند که تحصیلات مرتبط با کاری را که متقاضی آن هستید، کسب کرده اید. بنابراین با کمی آموزش تجربی در محیط کار در شغل مورد نظر راه می افتید.

 

اما این کار برای کارفرمایان هم هزینه زمانی و هم هزینه مالی دارد. بنابراین تجربه کاری در این مرحله از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. هر تجربه کاری که در مسیر شغلی خود کسب کرده اید، می تواند به شما کمک کند. این تجربه کاری می تواند به صورت کارآموزی در غالب رشته تحصیلی شما باشد و یا صرفا یک شغل ساده مانند صندوقداری.

 

سوالاتی که در مصاحبه استخدامی باید از کارفرما بپرسید

 

 

ارزش کار در دوران تحصیلات

 

تحقیقات نشان داده که کار در دوران دانشجویی به کسب مهارت های زیادی کمک می کند. مهارت هایی چون کار تیمی و مدیریت زمان. این مهارت ها برای کارفرما بسیار ارزشمند هستند. چرا که دانشجویان، کار در محیط واقعی را تجربه می کنند. آن ها از این فرصت بهره مند می شوند تا همزمان در مسیر دانش علمی یادگیری در کلاس و کسب تجربه عملی قرار بگیرند. علاوه بر این بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان در محیط های کاری مسیرهای شغلی خود را بهتر پیدا می کنند.

حتما بخوانید  تبلیغات بیرون از خانه (OOH) چیست + 6 نکته مهم درباره آن

 

استفاده همزمان از تحصیلات غیر مرتبط و تجربه کاری

 

استفاده همزمان از تحصیلات غیر مرتبط و تجربه کاری

 

اما از دیگر سو اگر مدرک تحصیلی خود را ۱۵ یا ۲۰ سال پیش گرفته اید و حالا در یک شغل غیر مرتبط مشغول هستید، می توانید از تجربه تحصیلات و پتانسیل های بالقوه خود استفاده کنید. شما می توانید تحصیلات خود را به صورت یک آپشن بالقوه به کارفرما ارائه دهید. گاهی اوقات کارفرمایان سعی می کنند از مهارت های بالقوه شما که مرتبط با تحصیلات شماست در شرایط مناسب استفاده کنند. این موضوع کمک می کند تا شما درآمد بیشتری کسب کنید.

 

کسب دانش در کنار تجربه کاری

 

همچنین شما علاوه بر تجربه کاری مناسب می توانید در برنامه های آموزشی مرتبط با کار خود در شرکت های مختلف که مشغول فعالیت هستید؛ حضور یابید. این برنامه های آموزشی به شما کمک می کند تا از نظر علمی هم سطح دانش خود را در فیلد کاری که در آن مشغول هستید بالا ببرید. بنابراین می توانید علاوه بر اینکه تجربه کافی دارید، در موقعیت شغلی که در آن مشغول به کار هستید، تخصص علمی لازم را کسب کنید.

 

 

تکنیک های زبان بدن در مصاحبه استخدامی

 

 

ارزش تحصیلات در یافتن شغل

 

ارزش تحصیلات در یافتن شغل

 

آموزش و تحصیلات تاثیر زیادی در پیدا کردن شغل مناسب دارد. جدا از تجربه این موضوع حداقل در کسب حقوق و دستمزد بالاتر در شغل مناسب تاثیر گذار است. بر اساس گزارش سالانه دفتر کار ایالات متحده ارزش تحصیلات بسیار بالاست و کسانی که بیشتر یاد می گیرند، درآمد بیشتری دارند. بر اساس این گزارش افرادی که شغل آن ها کارگری است معمولا درآمد بسیار کمتری از افرادی که دارای مدرک دکتری هستند، دارند.

 

آمار نشان می دهد که میان کارگران بالای بیست و پنج سال، کسانی که دارای مدرک حرفه ای و یا دکتری هستند درآمد بالاتری دارند. متوسط درآمد افراد دارای مدرک دکتری هزار و هشتصد دلار است. کسانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند متوسط درآمدی حدود هزار و پانصد دلار دارند. در این میان کارگران با مدرک کارشناسی رقمی معادل ۱۲۵۰ دلار در هفته به دست می آورند. این در حالی است که افراد دارای مدرک کاردانی حقوق هفتگی ۸۸۷ دلار دارند. در پایین لیست کارگران فاقد دیپلم قرار دارند. درآمد این دسته از کارگران به صورت هفتگی ۵۹۲ دلار است.

 

 

همخوانی تحصیلات بیشتر با نرخ بیکاری پایین

 

همخوانی تحصیلات بیشتر با نرخ بیکاری پایین

 

بر اساس داده های اداره کار ایالات متحده آموزش بیشتر در این کشور با نرخ بیکاری پایین همخوانی دارد. به عنوان مثال نرخ بیکاری در میان افراد دارای دکتری و یا مدارک بالاتر زیر ۲ درصد است. این در حالی است که نرخ بیکاری در میان دارندگان مدرک لیسانس بیش از ۲ درصد است. نرخ بیکاری در میان قشر افراد فاقد دیپلم بیش از ۵ درصد است. نظرسنجی ها نشان داده است که داشتن چندین مدرک در رزومه برای به دست آوردن شغل بسیار تاثیر گذار است. مدرک می تواند به عنوان امتیاز برای متقاضیان کار محسوب شود.

حتما بخوانید  برندسازی مشارکتی (Co-Branding) چیست؟ + انواع و استراتژی های آن

 

 

بیشتر بدانید » پر درآمدترین شغل های جهان در سال ۲۰۲۱ « 

 

 

علاقه منابع انسانی به تحصیلات عالی

 

علاقه منابع انسانی به تحصیلات عالی

 

بر اساس گزارش انجمن دانشگاه های آمریکا در سال ۲۰۱۸، حدود ۸۲ درصد از مدیران اجرایی و ۷۵ درصد از منابع انسانی معتقدند تحصیلات دانشگاهی برای افراد در عصر حاضر برای پیدا کردن شغل مناسب بسیار مهم و کاملا ضروری است. گرچه در این میان نقش تجربه در محیط کار به عنوان امتیاز ویژه برای کسب موقعیت شغلی را نمی توان نادیده گرفت. منابع انسانی معتقدند این تجربه کاری باعث افزایش توانایی افراد در برقراری ارتباط موثر می شود. همچنین ۸۷ درصد از مدیران منابع انسانی معتقدند که تجربه کاری باعث ایجاد روحیه و فعالیت کار تیمی در افراد می شود.

 

هزینه بالای تحصیلات

 

البته در این میان نباید در نظر گرفت که تحصیلات هزینه بر است. در عین حال در دوران تحصیلات موقعیت های شغلی کمتری می توان پیدا کرد. برخی می گویند هرچه سال های بیشتری را برای گرفتن مدرک سپری کنید، طبیعتا سال های کمتری را صرف کسب تجربه کاری خواهید کرد. در عین حال درآمد به دست می آورید. اخذ مدرک لیسانس و یا بالاتر از آن در بسیاری از کشورها به معنای صرف هزینه مالی بسیار زیاد است.

 

 

پرداخت بدهی دانشجویی دوران تحصیلات پس از پیدا کردن شغل

 

گاهی دانشجویان بدهی دانشجویی زیادی بالا می آورند و تا مدت ها پس از پیدا کردن شغل مناسب مجبور به باز پرداخت بدهی می شوند. این موضوع در بسیاری از تصمیمات زندگی مانند: خرید خانه، ازدواج کردن و یا تشکیل خانواده تاثیر گذار است. بنابراین شاید با یک حساب سرانگشتی می توان گفت که سود تحصیلات عالی پایین است. بسیاری از مدیران منابع انسانی معتقدند پرداخت هزینه و زمان زیاد برای گرفتن مدرک دانشگاهی قطعا ارزشمند است. در عین حال با تحصیلات بالاتر می توان راحت تر شغل پیدا کرد. بر اساس مطالعات انجمن دانشگاه های آمریکا ۸۸ درصد مدیران منابع انسانی می گویند هزینه مالی و زمانی بالا ارزش گرفتن مدرک تحصیلی را دارد. تنها ۱۲ درصد از مدیران اجرایی و منابع انسانی معتقدند تحصیلات ارزش صرف زمان و هزینه زیاد را ندارد.

 

تحصیلات و در کنار اخذ تجربه کاری برای شغل ایده آل

 

تحصیلات و در کنار اخذ تجربه کاری برای شغل ایده آل

 

شرایط ایده آل برای کارفرمایان، تحصیلات لازم در کنار تجربه مرتبط شغل مورد نظر است. بنابراین شاید بهتر باشد با توجه به موقعیت زندگی خود برنامه ای بچینید. برنامه ای که هر دوی این ها را در کنار هم داشته باشید. گاهی اوقات لازم است کار را زودتر شروع کرد و در ادامه در مسیر کاری اقدام به گذراندن دوره های آموزشی و تحصیلات مرتبط کرد. در برخی موارد گروهی ترجیح می دهند علی رغم صرف هزینه و زمان زیاد، مدارک تحصیلات عالی را اخذ کنند و سپس به صورت جدی وارد بازار کار شوند. آن ها می پذیرند تا تجربه کاری را کمی دیرتر شروع کنند یا گاهی اوقات همزمان با دوران آموزش کارهای پاره وقت انجام دهند تا از مزیت کسب تجربه کاری بی نصیب نمانند.

 

 

منبع: investopedia

کالابرگ الکترونیک