طرز تهیه معروف ترین شیرینی‌ های سنتی یزد برای عید نوروز

طرز تهیه معروف ترین شیرینی‌ های سنتی یزد برای عید نوروز


27 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
شیرینی‌های سنتی یزد برای عید
فهرست محتوا پنهان

شیرینی‌ های سنتی یزد برای عید نوروز تنوع بی‌نظیری دارد و طعم و مزه آن‌ها به حدی خوشمزه است که حتماً با یک بار خوردن عاشق آن خواهید شد. معروف‌ترین شیرینی‌های یزدی مثل جاذبه‌های گردشگری یزد قدمتی به طول تاریخ دارند. اما آیا می‌دانید معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی استان یزد برای عید نوروز کدامند؟ طرز تهیه شیرینی‌های خانگی سنتی یزد مخصوص عید نوروز چگونه است؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه انواع شیرینی یزدی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد شیرینی های سنتی یزد مخصوص عید نوروز پاسخ خواهیم داد.

 

لیست شیرینی‌های یزدی

به جز کیک یزدی که احتمالا معروف‌ترین شیرینی سنتی یزدی است در ادامه این مطلب قرار است شیرینی‌های مشهور و سنتی یزد را که برای سوغاتی و عید نوروز و سایر مراسم بسیار پرفروش هستند را به شما معرفی کنیم. با ما باشید.

کیک یزدی

 

کیک یزدی از شیرینی های سنتی یزد

 

کالری یک عدد کیک یزدی: ۲۰۰ کالری
زمان آماده سازی: ۷۵ دقیقه
زمان پخت شیرینی: ۳۰ دقیقه

 

«کیک یزدی» یا «کیک فنجانی» که در واقع همان کاپ کیک و مافین فرنگی‌هاست، از جمله قدیمی‌ترین و نوستالژیک‌ترین شیرینی‌های ایرانی و از انواع کیک ساده خانگی و اسفنجی است. همان‌طور از که اسم این کیک خوشمزه پیداست دستور تهیه اصلی آن متعلق به یزدی‌هاست. این شیرینی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های سنتی استان یزد است که طریقه درست کردن آن در خانه بسیار ساده است. شما می‌توانید این کیک‌های خوشمزه خانگی را هم در فر و هم بدون فر و داخل قابلمه درست کنید.

 

در اولین مرحله از طرز تهیه این شیرینی یزدی باید فر را روشن کنید و در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. سپس برای آماده کردن مایه کیک یزدی ابتدا باید شکر، تخم مرغ و وانیل را با هم ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود. برای خواندن ادامه طریقه درست کردن کیک یزدی می‌توانید به مقاله طرز تهیه کیک یزدی مراجعه کنید.

شیرینی حاجی بادام یزدی

 

طرز تهیه شیرینی حاجی بادام یزدی

 

کالری یک عدد حاجی بادام یزدی: ۲۰ کالری
زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه
زمان پخت: ۱۰ دقیقه

 

«حاجی بادوم» یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی یزد برای عید نوروز است که اندازه کوچکی دارد و به راحتی به جای قند، در کنار چای خورده می‌شود. این شیرینی ساده محبوبیت زیادی در سراسر کشور دارد. نوع شمالی و کرمانی شیرینی حاجی بادام هم مشهور است. درست کردن حاجی بادوم تنها به حدود ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی عید حاجی بادوم یزدی باید فر را با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. سپس ۲ سینی در اندازه متوسط انتخاب کنید و سطح آن‌ها را با کاغذ روغنی مخصوص شیرینی بپوشانید و برای درست کردن شیرینی مخصوص یزد آماده کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه شیرینی حاجی بادوم می‌توانید به مقاله طرز تهیه حاجی بادوم مراجعه کنید.

شیرینی قطاب گردویی

 

شیرینی قطاب گردویی خانگی از شیرینی های سنتی یزد

 

کالری یک عدد قطاب: ۱۲۰ کالری
زمان آماده سازی: ۴۰ دقیقه
زمان پخت: ۱۰ دقیقه

 

قطاب از جمله قدیمی‌ترین، پرخاصیت‌ترین و معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی یزد است که در همه ایام سال و به خصوص به عنوان شیرینی پذیرایی عید نوروز هواداران فراوانی دارد. قطاب گردویی و ساده با اضافه کردن چاشنی‌هایی مثل هل و زعفران شیرینی سنتی استان‌های یزد و کرمان است و در این مناطق در همه ایام سال برای پذیرایی هواداران پر و پا قرص خودش را دارد.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه شیرینی کنجدی تبریز (سوهان کنجدی) در فر و بدون فر

اگر می‌خواهید قطاب یزدی را به عنوان شیرینی عید به صورت ساده و بدون مغز میانی درست کنید به همین ترتیب خمیر را آماده کنید و برش بزنید. سپس در روغن داغ سرخ کنید. حین سرخ شدن مدام روی قطاب‌ها روغن بریزید تا پف و ترد شوند. سپس در مخلوط آرد و پودر قند بغلتانید. برای خواندن جزئیات طرز تهیه قطاب گردویی می‌توانید به مقاله طرز تهیه قطاب گردویی مراجعه کنید.

باقلوا یزدی حاج خلیفه

 

باقلوا یزدی حاج خلیفه از شیرینی های سنتی یزد

 

کالری در هر ۱۰۰ گرم باقلوا حاج خلیفه: ۵۰۰ کالری
زمان آماده سازی: ۴۰ دقیقه
زمان پخت: ۱۵ دقیقه

 

«باقلوا یزدی» یکی از اصیل‌ترین و لذیذترین شیرینی‌ های خانگی سنتی یزد مخصوص عید نوروز است که احتمالاً اگر گذرتان به این شهر افتاده باشد، حتماً طعم دلچسب آن را امتحان کرده‌اید. در این میان یکی از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین نوع باقلوا یزدی «باقلوا حاج خلیفه» است که طرفداران زیادی در این شهر دارد و آوازه شهرت آن در کل کشور پیچیده است.

از طرفی باقلوا نارگیلی یزدی هم یکی از شیرینی‌های لذیذ یزد برای عید نوروز و سایر ایام سال است است که پیشنهاد می‌کنیم حتماً امتحان کنید.باقلوا یزدی یکی از محبوب‌ترین انواع دسر ایرانی است.

برای درست کردن مواد داخل باقلوا یزدی حاج خلیفه ابتدا پودر بادام، پسته، هل و پودر قند را با هم ترکیب کنید. برای تهیه شربت باقلوا یزدی حاج خلیفه یک قابلمه را روی گاز قرار دهید و حرارت زیر آن را روشن کنید و شربت این شیرینی را آماده کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای خواندن جزییات و ادامه طرز تهیه باقلوا یزدی حاج خلیفه به مقاله طرز تهیه باقلوا یزدی حاج خلیفه مراجعه کنید.

 

فیلم آموزش تهیه باقلوا را تماشا کنید:

 

پشمک یزدی

 

پشمک یزدی از شیرینی های سنتی یزد

 

کالری ۱۰۰ گرم پشمک: ۳۸۰ کالری
زمان آماده سازی: ۹۰ دقیقه

 

«پشمک »یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌ های سنتی استان یزد است که معمولاً با طعم‌ها و رنگ‌های مختلفی تهیه می‌شود و بافت فوق‌العاده نرم و ظاهر هوس برانگیزی دارد. به طور کلی برای درست کردن پشمک معمولاً از دستگاه استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید پشمک یزدی را بدون هیچ تجهیزات خاصی به راحتی در منزل نیز درست کنید. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه پشمک یزدی آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه پشمک یزدی

  • آرد سفید: ۷۵۰ گرم
  • روغن: نیم کیلوگرم
  • سرکه: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۳ کیلوگرم
  • آب: ۱/۵ لیتر

طرز تهیه

 

برای درست کردن پشمک یزدی به سبک حاج خلیفه رهبر یزد به عنوان یکی از شیرینی‌ های سنتی یزد برای عید باید ابتدا باید آب و شکر را ترکیب کنید و روی گاز قرار دهید. بعد از جوش آمدن آب سرکه را اضافه کنید و کمی صبر کنید تا ترکیب شما بافتی مثل عسل پیدا کنید و کمی تیره شود.

 

بعد از این که غلظت مواد مثل عسل شد، آن را داخل سینی که از قبل چرب کردید، بریزید. سپس با استفاده از یک کاردک شروع به ورز دادن و زیر و رو کردن آن کنید. سپس خمیر را بردارید و به صورت کلاف گرد کنید و آن را آنقدر به همین شکل ورز دهید تا رنگ آن سفید شود.

 

بعد از ورز دادن خمیر پشمک باید آرد و روغن را ترکیب کنید و داخل یک سینی بریزید. سپس خمیر پشمک را به شکل حلقه درست کنید و داخل ترکیب آرد و روغن قرار دهید. مواد را آنقدر به شکل کلاف باز و بسته کنید تا آرد و روغن به طور کامل با خمیر ترکیب شود.

 

زمانی که این کار را تکرار می‌کنید، متوجه خواهید شد که بافت خمیر رفته رفته شبیه به پشمک شده و سبک می‌شود. در نهایت پشمک را برش بزنید و آن را آنقدر با دست داخل سینی بالا و پایین کنید تا به طور کامل سبک شود.

شیرینی پنجره‌ای

 

شیرینی پنجره‌ای از شیرینی های سنتی یزد

 

کالری ۱۰۰ گرم شیرینی پنجره‌ای: ۱۰۰ کالری
زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه
زمان پخت: ۳۰ دقیقه

 

«شیرینی پنجره‌ای» یا «شیرینی نان پنجره‌ای» یکی از خوشمزه‌ترین و قدیمی‌ترین شیرینی‌ های سنتی یزد برای عید نوروز است که جنبه نوستالژیک به خصوص برای عید نوروز و سایر اعیاد و مراسم برای خیلی از ما دارد. شیرینی نان پنجره‌ای را شما می‌توانید از قنادی و شیرینی فروشی هم تهیه کنید اما بد نیست آموزش شیرینی پنجره‌ای که اتفاقاً خیلی هم ساده است را هم یاد بگیرد.

طریقه درست کردن این شیرینی سنتی یزدی بسیار راحت است و معمولاً با استفاده از قالب‌های مخصوصی تهیه می‌شود. در صورتی که به قالب شیرینی پنجره‌ای دسترسی ندارید می‌توانید این شیرینی را بدون قالب نیز آماده کنید. برای خواندن طریقه درست کردن نون پنجره‌ای خانگی به همراه فوت و فن‌های آن می‌توانید به مقاله طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای مراجعه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه باقلوا کدو حلوایی و فوت و فن های خوشمزه شدن آن

سوهان آردی

 

سوهان آردی از شیرینی های سنتی یزد

 

کالری در هر ۱۰۰ گرم سوهان آردی: ۵۰۰ کالری

«سوهان آردی» از متفاوت‌ترین انواع سوهان و از شیرینی‌ های سنتی یزد برای عید نوروز است که طریقه درست کردن آن با سوهان عسلی قم و سوهان سنتی قم که معمولاً در شهرهای مختلف یافت می‌شود، متفاوت است. درست کردن سوهان به شیوه یزدی‌ها کار چندان سختی نیست. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه یکی از معروف‌ترین شیرینی های یزدی برای عید نوروز آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه سوهان آردی یزدی

 

  • آرد جوانه گندم: ۱۵۰ گرم
  • آب: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پودر هل: ۱ قاشق چای‌خوری
  • روغن حیوانی: ۲ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۳۰۰ گرم
  • عرق هل: ۱ قاشق مرباخوری
  • زعفران: ۲ قاشق غذاخوری
  • جوهر لیمو: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

 

در اولین مرحله از طرز تهیه سوهان آردی یزدی باید آرد را الک کنید و به مدت نیم ساعت در مقداری روغن تفت دهید. سپس دارچین، پودر هل و پودر پسته را به آرد اضافه کنید و خوب هم بزنید. در این مرحله آب، شکر، جوهر لیمو و روغن را در یک ماهیتابه جداگانه ترکیب کنید و مواد را برای ۳۰ دقیقه با شعله ملایم بجوشانید. در نهایت عرق هل و زعفران آب شده را اضافه کنید و شعله را خاموش کنید و اجازه دهید کمی سرد شود.

 

سپس باید ۱ ملاقه شربت را با ۲ ملاقه مواد خمیری ترکیب کنید و با دست خوب ورز دهید. هر چه مواد را بهتر ورز دهید، سوهان شما نیز مرغوب‌تر خواهد شد. در انتها باید یک سینی را چرب کنید و مواد را داخل سینی پهن کنید. روی آن مقداری پودر پسته بریزید و ۱ ساعت در دمای اتاق و سپس برای ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید در انتها می‌توانید سوهان را به هر اندازه و شکلی که دوست دارید برش بزنید.

نان برنجی یزدی

 

نان برنجی یزدی از شیرینی های سنتی یزد برای عید نوروز

 

کالری یک عدد نان برنجی: ۵۰ کالری

زمان آماده سازی: ۴ ساعت

زمان پخت: ۲۰ دقیقه

«نان برنجی یزدی» به سبک حاج خلیفه از شیرینی‌ های خانگی سنتی یزد مخصوص عید نوروز است که معمولاً در کنار چای سرو می‌شود و بافت بسیار ترد و طعم بی‌نظیری دارد. نان برنجی یزدی را در فر یا اگر فر ندارید بدون فر و در تابه هم می‌توانید درست کنید.

 

طریقه درست کردن نان برنجی یزدی حاج خلیفه با طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی متفاوت است و از همین رو باید برای درست کردن آن به فوت و فن‌های ویژه تهیه این شیرینی توجه کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل نان برنجی یزد آشنا شوید.

مواد لازم در طرز تهیه نان برنجی یزدی

 

  • روغن: ۲۰۰ گرم
  • سفیده تخم مرغ: ۱ عدد
  • زرده تخم مرغ: ۲ عدد
  • پودر هل: ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر شکر: ۱۵۰ گرم
  • گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
  • آرد برنج: ۲۵۰ گرم
  • آرد سفید: ۱۵۰ گرم
  • تخم خرفه: به مقدار لازم

طرز تهیه

 

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی نان برنجی باید روغن را ۵ دقیقه با همزن بزنید تا کاملاً یکدست شود. سپس سفیده تخم مرغ و زرده‌ها را به آن اضافه کنید و ۲ دقیقه مواد را با همزن بزنید. حالا پودر شکر را اضافه کنید و مواد را کمی هم بزنید و بعد گلاب و هر دو آرد را نیز اضافه کنید. در این مرحله باید مواد را با دست ورز دهید تا خوب با هم ترکیب شوند و خمیر لطیفی به دست بیاید.

 

بعد از این که خمیر شیرینی آماده شد، آن را بین دو کاغذ روغنی بگذارید و به اندازه نیم سانتی متر باز کنید. سپس خمیر را به قطر ۶ سانتی متر قالب بزنید و خمیرهای برش خورده را در سینی فر که از قبل چرب کرده‌اید بچینید. روی نان برنجی‌ها تخم خرفه بپاشید. سپس سینی را برای مدت ۱۰ دقیقه با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد در فر قرار دهید تا روی نان برنجی یزدی طلایی شود.

 

این بود طرز تهیه نان برنجی یزدی با پیمانه، نوش جان!

سوالات متداول

 

معروف‌ترین شیرین‌های یزد برای عید نوروز کدامند؟

 

کیک یزدی، حاجی بادوم، پشمک یزدی، سوهان آردی، نان برنجی و شیرینی پنجره‌ای از معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی یزد برای عید نوروز هستند.

 

 

آیا می‌توان پشمک یزدی را بدون دستگاه در خانه درست کرد؟

 

به طور کلی برای درست کردن پشمک معمولاً از دستگاه استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید پشمک یزدی را بدون هیچ تجهیزات خاصی به راحتی در منزل نیز درست کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک