۴ مدل طرز تهیه ته دیگ با ماست مجلسی به روش رستورانی

۴ مدل طرز تهیه ته دیگ با ماست مجلسی به روش رستورانی


30 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ته دیگ با ماست

آیا می‌دانید طرز تهیه ته دیگ با ماست چگونه است؟ ته دیگ ماستی یکی از خوشمزه‌ترین انواع ته دیگ است که در اکثر رستوران‌ها سرو می‌شود. برخی این ته دیگ را تنها با ترکیب ماست، برنج و زعفران درست می‌کنند و برخی دیگر با اضافه کردن تخم مرغ بافت متفاوتی به ته دیگ با ماست می‌بخشند. اما طرز تهیه ته دیگ ماست و تخم مرغی چگونه است؟ آیا می‌دانید ته دیگ ماستی رستورانی بدون تخم مرغ چطور آماده می‌شود؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه ته دیگ برنج با ماست به روش‌های مختلف آشنا شوید.

 

 

طرز تهیه ته دیگ ماست و تخم مرغی به روش مشهدی

 

طرز تهیه ته دیگ ماست و تخم مرغی به روش مشهدی

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت ته دیگ ماست و تخم مرغ: ۱ ساعت

کالری ۱۰۰ گرم ته دیگ ماستی: حدود ۲۵۰ کالری

 

مواد لازم برای طرز تهیه ته دیگ ماست تخم مرغی

 

  • زرده تخم مرغ: ۲ عدد
  • روغن: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • زعفران: به مقدار لازم
  • نمک: به مقدار لازم
  • پودر سیر و پودر پیاز (اختیاری) به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه ته دیگ ماست تخم مرغی خوشمزه خانگی

 

مراحل طرز تهیه ته دیگ ماست تخم مرغی خوشمزه خانگی

 

طرز تهیه ته دیگ ماست و تخم مرغی یکی از محبوب‌ترین روش‌های درست کردن ته دیگ ته چینی در رستوران‌ها است. برای تهیه این نوع ته دیگ شما باید از ماست پرچرب، مقداری روغن و زعفران استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه ته دیگ ماست و زعفران با تخم مرغ به روش مشهدی آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ آماده کردن مواد ته دیگ ماستی

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ته دیگ با ماست و تخم مرغ باید در یک ظرف ماست را همراه با روغن و زعفران دم کرده ترکیب کنید. مواد را خوب هم بزنید و سپس در صورت تمایل مقداری پودر سیر و پودر پیاز را همراه با نمک و آب به آن‌ها اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید ماست، تخم مرغ، روغن، زعفران، پودر سیر و نمک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

 

مرحله دوم؛ آبکش کردن برنج

 

آبکش کردن برنج برای تهیه ته دیگ ماستی

 

بعد از این که مواد ته دیگ ماستی را آماده کردید، باید برنج خیسانده شده را در آب بجوشانید و زمانی که برنج قد کشید، اما هنوز زنده کمی زنده است، آن را آبکش کنید. در این مرحله مقداری از برنج را با مایه ته دیگی که آماده کردید ترکیب کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شوید قورمه گیلانی و مازندرانی به 2 روش با مرغ یا گوشت

 

مرحله سوم؛ آماده کردن ته دیگ

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه ته دیگ با ماست و تخم مرغ باید مقداری روغن کف قابلمه بریزید. سپس مواد مخلوط شده را در کف قابلمه بریزید و با پشت قاشق خوب پهن کنید. سپس باقی مانده برنج را روی ته دیگ بریزید و بعد از اضافه کردن مقداری آب و روغن، درب قابلمه را بگذارید.

شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و صبر کنید تا برنج دم بکشد و ته دیگ طلایی و خوشمزه ماستی شما آماده شود.

 

دستور تهیه ته دیگ ماستی رستورانی بدون تخم مرغ

 

ته دیگ ماستی رستورانی بدون تخم مرغ

 

مواد لازم برای تهیه ته دیگ مجلسی با ماست و زعفران

 

  • برنج آبکش شده: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • ماست: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • روغن: ۳ قاشق غذاخوری
  • کره: ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: به مقدار لازم
  • نمک: به مقدار لازم

 

مراحل طرز پخت ته دیگ زعفرانی با ماست

 

مراحل طرز پخت ته دیگ زعفرانی با ماست

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

برای درست کردن ته دیگ زعفرانی با ماست، شما تنها به مقداری ماست، زعفران و روغن نیاز دارید. طعم این ته دیگ بسیار لذیذ است و برای کسانی که نسبت به بوی تخم مرغ در ته دیگ حساس هستند، گزینه فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه ته دیگ با ماست و زعفران و بدون تخم مرغ آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ آماده کردن مایه ته دیگ

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ته دیگ زعفرانی مجلسی با ماست و زعفران باید در یک کاسه ماست و زعفران دم کرده را خوب هم بزنید. سپس کره آب شده و نمک را به آن اضافه کنید. در نهایت برنج را آبکش کنید و مقداری از آن را به مایه ته دیگ اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید کره و برنج را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

 

مرحله دوم؛ آماده کردن ته دیگ ماستی

 

بعد از این که مایه ته دیگ آماده شد، یک قابلمه نچسب انتخاب کنید و مقداری روغن کف آن بریزید. اجازه دهید روغن داغ شود. سپس مایه ته دیگ را کف قابلمه بریزید و خوب پهن کنید. در انتها برنج را اضافه کنید و شعله گاز را کم کنید تا برنج دم بکشد.

 

طرز تهیه ته دیگ با ماست در فر

 

طرز تهیه ته دیگ با ماست در فر

 

یکی از روش‌های ساده برای درست کردن ته دیگ ماستی، قرار دادن آن در فر است. برای این کار بهتر است از لایه ضخیم‌تری از ته دیگ استفاده کنید و یا تمام برنج را با مایه ته دیگ ترکیب کنید تا حالت ته چین پیدا کند.

در این روش باید مایه ته دیگ را به روش دلخواهتان با تخم مرغ و یا بدون تخم مرغ آماده کنید. سپس برنج را با آن ترکیب نمایید. یک قالب مناسب برای برج انتخاب کنید. کف قالب را چرب کنید و در نهایت مواد ته دیگ را در قالب بریزید و با کف قاشق خوب مواد را صاف کنید و سپس باقی مانده برنج را اضافه کنید.

ظرف برنج را در طبقه وسط فر قرار دهید و درجه حرارت فر را روی دمای ۱۷۰ تا ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. اجازه دهید برنج شما برای حدود ۱ تا ۱ ساعت و نیم بپزد و کاملا طلایی رنگ شود. بعد از آماده شدن ته چین آن را برگردانید و روی برنج را با کمی زرشک و خلال پسته تزیین کنید. در صورت تمایل زرشک و خلال پسته را هم از افق کوروش بخرید؛ اینترنتی، حضوری یا تلفنی.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه شربت سکنجبین مجلسی، نعنایی و عسلی به روش سنتی

 

طرز تهیه ته دیگ ماست و زردچوبه

 

طرز تهیه ته دیگ ماست و زردچوبه

 

یکی دیگر از روش‌های درست کردن ته دیگ ماستی جایگزین کردن زردچوبه به جای زعفران است. برای این کار باید کلیه مراحل پخت ته دیگ را همانند روش‌های قبل انجام دهید. سپس به جای زعفران از ۱ قاشق غذاخوری زردچوبه برای عطر و رنگ دادن به ته دیگ استفاده کنید.

در انتها مایه ته دیگ را با برنج ترکیب کنید و کف قابلمه‌ای که از قبل چرب کرده‌اید بریزید. سپس بقیه برنج را اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا برنج شما آماده شود. در صورت تمایل می‌توانید زردچوبه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ته دیگ با ماست

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ته دیگ با ماست

 

*در طرز تهیه ته دیگ با ماست می‌توانید به جای آب از آب مرغ استفاده کنید تا طعم ته دیگ شما لذیذتر شود.

*برای تهیه ته دیگ ماست و تخم مرغ باید تنها از زرده تخم مرغ استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید ماست را حذف کنید و از تخم مرغ همراه با سفیده آن استفاده کنید.

*اضافه کردن مقداری سبزیجات خشک و معطر به ته دیگ ماست شما عطر بی‌نظیری می‌بخشد.

*در طرز تهیه ته دیگ زعفرانی و ماست باید از ماست پرچرب و شیرین استفاده کنید تا طعم ته دیگ شما لذیذتر شود.

*برای طرز تهیه ته دیگ ماست و تخم مرغی حتما از قابلمه نچسب استفاده کنید تا ته دیگ به قابلمه نچسبد و راحت خارج شود.

*ته دیگ ماستی باید بلافاصله بعد از پخت سرو شود و به صورت داغ مصرف شود.

*برای این که ته دیگ شما خوش‌طعم‌تر شود، می‌توانید به جای روغن در کف قابلمه از مقداری کره استفاده کنید.

*به منظور خوش عطر شدن ته دیگ ماست با زعفران می‌توانید مقداری گلاب و وانیل نیز به ته دیگ اضافه کنید. در صوتی که از گلاب استفاده می‌کنید، دیگر نیازی به اضافه کردن آب به مایه ته دیگ نیست.

*به خاطر داشته باشید که در طرز تهیه ته دیگ با ماست، ماست شما نباید شل و آبکی باشد. می‌توانید از ماست نسبتا چکیده برای تهیه ته دیگ استفاده کنید.

*قبل از اضافه کردن برنج به مایه ته دیگ ماستی ابتدا باید ماست را خوب هم بزنید تا یکدست شود. سپس آن را با مواد دیگر مخلوط کنید و در نهایت برنج را اضافه کنید.

*در طرز تهیه ته دیگ ماستی در فر اگر دوست دارید روی برنج شما برشته شود، می‌توانید در ۱۵ دقیقه نهایی پخت برنج، گریل را روشن کنید.

 

سوالات متداول

 

در دستور تهیه ته دیگ با ماست باید از چه نوع ماستی استفاده کنیم؟

 

بهتر است برای تهیه ته دیگ ماستی از ماست پرچرب و نسبتاً شیرین استفاده کنید. پرچرب بودن ماست موجب خوش‌طعم شدن ته دیگ و همچنین نرم‌تر شدن بافت ته دیگ شما می‌شود.

 

در روش تهیه ته دیگ مجلسی با ماست و زعفران از چه مقدار زعفران استفاده کنیم؟

 

مقدار زعفرانی که به ته دیگ ماستی اضافه می‌کنید، اختیاری است. اما باید به‌گونه‌ای باشد که ته دیگ شما خوشرنگ و معطر شود و بعد از پخت رنگ آن طلایی شود. طبعاً هرچقدر مقدار زعفران بیشتر باشد، ته دیگ شما خوشمزه‌تر خواهد شد.

 

 

کالابرگ الکترونیک