۲ طرز تهیه مافین کدو سبز | یک پیش غذا و دسر خوشمزه و مقوی

۲ طرز تهیه مافین کدو سبز | یک پیش غذا و دسر خوشمزه و مقوی


7 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مافین کدو سبز

مافین کدو سبز یکی از خوشمزه‌ترین و متفاوت‌ترین انواع مافین است که هم یک فینگرفود و پیش غذا برای مهمانی‌ها و افطار ماه رمضان است و هم می‌توان با دستور شیرینی، آن را پخت تا یک دسر جذاب و مناسب برای مهمانی باشد. این مافین خوشمزه را با مخلفات متنوع می‌توانید درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه مافین کدو سبز به ۲ روش، به عنوان پیش غذا و دسر را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه مافین کدو سبز (به عنوان پیش غذا)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کدو سبز ۱ عدد بزرگ
سیب زمینی ۱ عدد بزرگ
تخم مرغ ۱ عدد
شیر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد گندم ۴ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن یا کره به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مافین کدو سبز: ۲۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه مافین کدو سبز برای افطار

مراحل طرز تهیه مافین کدو سبز برای افطار

برای درست کردن یک پیش غذا زیر نیم ساعت، می‌توانید مافین کدو سبز را امتحان کنید. این غذای ساده و سریع، مناسب گیاهخواران است و از طعم بی‌نظیر آن لذت خواهید برد. می‌توانید یک هویج یا سبزی‌های دلخواه دیگر هم به ترکیب آن اضافه کنید تا مافین کدو سبز و هویج داشته باشید. در ادامه مراحل طرز تهیه مافین کدو سبز را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد مافین کدو سبز را آماده کنید

در ابتدا، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سیب زمینی و کدو سبز را بشویید و پوست بگیرید. سپس آن‌ها را به صورت نگینی ریز خرد کنید. هر چه ریزتر باشند، بهتر است. می‌توانید با قسمت درشت رنده هم سیب زمینی و کدو سبز را رنده کنید. سپس با دست، کمی فشارشان دهید تا آب اضافه آنها تا حدی خارج شود. نیازی به فشردن زیاد نیست.

مرحله دوم: مایه شیر و تخم مرغ را درست کنید

سپس در یک کاسه، آرد یک بار الک شده، شیر و تخم مرغ را با هم مخلوط کنید و کاملا بزنید تا تخم مرغ‌ها از حالت لختگی بیرون بیایند و در آرد و شیر گلوله نشوند. دقت کنید که شیر هم باید سرد باشد وگرنه آرد به هم می‌چسبد و گوله می‌شود. همه مواد را کاملا میکس کنید تا یکدست شوند. این مخلوط را کنار بگذارید.

حتما بخوانید  ۱۵ روش فوری از بین بردن شپشک و حشرات برنج ایرانی

در صورت تمایل می‌توانید آرد، شیر و تخم مرغ را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم: مواد مافین را مخلوط کنید

در این مرحله، در یک تابه کمی روغن سرخ کردنی یا کره بریزید و روی حرارت بگذارید. سیب زمینی و کدوهای خرد شده یا رنده شده را در روغن بریزید و کمی نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. مواد را کمی در روغن تفت دهید تا حدی نرم و سرخ شوند. سپس مایه آرد، شیر و تخم مرغ میکس شده را به ترکیب سیب زمینی و کدو سبز اضافه کنید و هم بزنید تا به طور یکنواخت با هم ترکیب شوند. شعله گاز را خاموش کنید.

انواع ادویه غذا مثل نمک و فلفل سیاه، انواع کره حیوانی یا گیاهی و انواع روغن سرخ کردنی مایع یا جامد و نیمه جامد را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: مواد را در قالب مافین بریزید

کف قالب‌های مافین را چرب کنید یا کپسول کاغذی مافین بگذارید. مایه داخل تابه را در قالب مافین یا در کپسول مافین بریزید. قالب را لبالب از مایه مافین نکنید چون وقتی مافین پف کرد سرریز می‌شود. قالب را در فر گرم شده، به مدت ۲۵ دقیقه قرار دهید تا بپزد. برای اطمینان از پخت، داخل مافین‌ها یک خلال دندان بزنید و اگر مواد مافین به آن نچسبیدند، آن‌ها را از فر بیرون بیاورید. مافین‌ها که کمی سرد شدند، از قالب خارج کرده و سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه مافین کدو سبز (به عنوان دسر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کدو سبز ۱ عدد درشت (به اندازه ۲ لیوان کدوی رنده شده)
کره ۱۰۰ گرم
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد (گندم یا همه منظوره) ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ ۲ عدد
جوش شیرین  ۱ قاشق چای‌خوری
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
وانیل نصف قاشق چای‌خوری
شکلات (چیپپسی) یا کشمش (بدون هسته) نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت دسر مافین کدو سبز: ۲۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه مافین کدو سبز برای دسر مهمانی مجلسی

مراحل طرز تهیه مافین کدو سبز برای مهمانی مجلسی

در این روش، مافین‌های کدو حلوایی به عنوان شیرینی استفاده می‌شوند و برای دسر یا عصرانه مناسب هستند. این مافین متفاوت را می‌توانید با ادامه دادن مراحل زیر درست کنید.

مرحله اول: مواد مافین را آماده کنید

در ابتدا، فر را روشن و روی دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. سپس یک قالب مافین ۱۲ تایی را یا با اسپری روغن چرب کنید یا کف هر کدام از قالب‌ها را کپسول کاغذی مافین بگذارید. کدو سبز را بشویید و رنده کنید. کدوهای رنده شده را با دست بفشارید تا آب اضافی‌شان خارج شود و کنار بگذارید.

مرحله دوم: مواد مافین را مخلوط کنید

در کاسه همزن یا کاسه مناسب، کره سرد را بریزید و شکر را اضافه کنید. با همزن آنها را هم بزنید تا وقتی که حالت نرم و کرمی بگیرند. ۲ تخم مرغ را در یک کاسه جدا بشکنید تا از سالم بودن آنها مطمئن شوید. تخم مرغ‌ها را کمی با چنگال هم بزنید، بعد به مخلوط کره و شکر اضافه کنید. کدوهای رنده شده را هم اضافه کنید. همه مواد را با هم بزنید تا یکدست شوند و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه دسر تیرامیسو با کیک تی تاپ به روش یخچالی و راحت

مرحله سوم: مواد خشک را آماده کنید

در یک کاسه جدا، آرد را دو بار الک کنید. جوش شیرین، وانیل و نمک را هم اضافه کنید و هم بزنید تا مواد خشک با هم ترکیب شوند. سپس این مخلوط مواد خشک را به تدریج به مایه کدو سبز اضافه کنید و مدام با همزن مخلوط و ترکیب کنید.

در آخر، کشمش‌ها یا شکلات‌های چیپسی را هم اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا بین مایه کدو سبز، پخش شوند. در نهایت مایه شما باید یک خمیر غلیظ باشد. (می‌توانید به اندازه نصف قاشق چای‌خوری رنده پوست پرتقال یا لیمو به مواد اضافه کنید تا عطر مافین بیشتر شود.)

برای خرید جوش شیرین، وانیل، شکلات و کشمش می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: مایه مافین کدو سبز را در قالب بریزید

مواد را در قالب مافین بریزید

روی مایه خمیری را بپوشانید و به مدت ۱۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید. به همان روش قبل یا قالب‌ها را چرب کنید یا کف قالب کپسول کاغذی مخصوص مافین بگذارید. بعد از استراحت کردن خمیر شیرینی مافین کدو سبز، آن را از یخچال بیرون بیاورید و با قاشق یا اسکوپ بستنی، از مایه مافین کدو سبز بردارید و داخل قالب یا کپسول مافین بریزید.

قالب‌ها را تا کمی پایین‌تر از لبه پر کنید. همه قالب‌ها را که با مواد پر کردید، قالب را در فر بگذارید و ۲۵ دقیقه صبر کنید تا مافین‌ها بپزند.

مرحله پنجم: مافین‌ کدو سبز را سرو کنید

در آخر، مواد مافین را با یک خلال دندان تست کنید. خلال دندان را وسط مافین بزنید. اگر از مواد مافین به آن نچسبید، قالب را از فر بیرون بیاورید. مافین‌ها را روی توری سیمی قرار دهید تا از دما بیفتند و سرد شوند. سپس آن‌ها را در ظرف سرو بچینید. برای نگهداری در یخچال، حتما مافین‌ها را در ظرف‌های دربسته قرار دهید تا نرمی و لطافت خود را حفظ کنند.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن مافین کدو سبز

فوت و فن‌های خوشمزه شدن مافین کدو سبز

برای نرم شدن مافین کدو سبز چه کار کنیم؟

کدو سبز چون سبزی آبداری است، اگر کل آب آن را بگیرید و خشک شود، مافین‌ها بعد از پخته شدن سفت می‌شوند و اگر آب آنها را کلا نفشارید، بافت خمیری می‌گیرند. پس باید به اندازه‌ای که کدوها رطوبت داشته باشند، آب کدو سبز را نگه دارید.

آیا برای درست کردن مافین، حتما باید پوست کدو سبز را بگیریم؟

خیر. چون پوست کدو سبز، لطیف است، می‌توانید پوست آن را هم در مافین استفاده کنید و کدو را با پوست رنده یا خرد کنید.

برای چسبندگی مواد مافین کدو سبز چی اضافه کنیم؟

کدو سبز به تنهایی نمی‌تواند منسجم شود بنابراین برای چسبیدن مواد مافین به هم، نیاز به آرد و تخم مرغ دارید. مانند روش اول هم، استفاده از شیر، برای خمیری شدن مافین کدو سبز ضروری است.

مافین کدو سبز پنیری را چطور درست کنم؟

برای درست کردن مافین کدو سبز پنیری مقداری پنیر چدار رنده شده در مایه مافین برای سرو به عنوان پیش غذا بریزید. مافین را در فر بپزید و در نهایت یک پیش غذای پنیری لذیذ با کدو سبز میل کنید.

 

کالابرگ الکترونیک