ریزش مو در بارداری | علل و روشهای پیشگیری و درمان ریزش موی بارداری

ریزش مو در بارداری | علل و روشهای پیشگیری و درمان ریزش موی بارداری


25 آبان 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان ریزش مو در بارداری

موهای بسیاری از خانم‌های باردار در زمان بارداری ضخیم و براق می‌شود. این موضوع به دلیل بالا رفتن سطح استروژن است که درست بعد از زایمان با پایین آمدن سطح هورمون، موها شروع به ریزش و نازک شدن می‌کند. ریزش مو ۳ تا ۵ ماه بعد از بارداری یک مشکل کاملاً طبیعی است که در اثر تغییر سطح هورمون‌ها و فشار و استرس ایجاد می‌شود. این مشکل معمولاً برای ۴۰ تا ۵۰ درصد از مادران اتفاق می‌افتد و اثرات آن موقتی هستند و معمولاً موها بعد از مدتی به حالت عادی برمی‌گردند. در این مقاله می‌توانید درمان ریزش مو در بارداری و روش‌های پیشگیری از آن را از سرویس سلامت و در مجله کوروش بخوانید.

 

 

مهم‌ترین علت‌های ریزش مو در بارداری

 

مهم‌ترین علت‌های ریزش مو در بارداری

 

 

ما به طور متوسط روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار مو را از دست می‌دهیم. در دوران بارداری افزایش سطح استروژن موجب کند شدن چرخه طبیعی فولیکول‌های مو می‌شود. در نتیجه برخی از زنان در دوران بارداری ریزش موی کمتری را تجربه می‌کنند اما بهتر است بدانید که همیشه این طور نیست.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چند ماسک تخم مرغ برای تقویت و درمان ریزش مو

 

 

 تغییرات هورمونی و استرس سبب ریزش مو در بارداری

 

بعضی از خانم‌ها ممکن است به دلیل فشار و استرس زیاد در دوران بارداری دچار ریزش مو شوند به این وضعیت «تلوژن افلووریوم» گفته می‌شود. این مشکل معمولاً برای عده محدودی از خانم‌ها اتفاق می‌افتد. به طور کلی تعادل هورمون‌ها در زمان بارداری در سه ماهه اول تغییرات چشم گیری را تجربه می‌کند.

 

معمولاً در این مرحله خانم‌ها به جای از دست دادن ۱۰۰ تار مو در روز حدود ۳۰۰ تار موی خود را از دست می‌دهند. ریزش مو مرتبط با تغییرات هورمونی معمولاً بلافاصله اتفاق نمی‌افتد. ممکن است ۲ یا ۴ ماه طول بکشد تا شما متوجه نازک شدن و کم شدن موهایتان شوید. اما این ریزش مو معمولاً بیشتر از ۶ ماه طول نخواهد کشید.

 

 

کمبود ویتامین باعث افزایش ریزش مو در دوران بارداری

 

کمبود ویتامین باعث افزایش ریزش مو در دوران بارداری

 

 

در دوران بارداری بدن مادر به ویتامین‌ها و مواد مغذی زیادی احتیاج دارد زمانی که ویتامین‌های ضروری بدن تأمین شود. این موضوع می‌تواند زمینه ریزش موی شدید در مادران باردار را فراهم کند. اگر ریزش مو در بارداری به دلیل کمبود ویتامین باشد، اهمیت زیادی برای سلامت مادر و فرزند دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین دمنوش های گیاهی برای درمان ریزش مو

 

 

کم کاری تیروئید از عوامل اصلی ریزش مو در زمان بارداری

 

تشخیص اختلالات مربوط به تیروئید مانند پرکاری یا کم کاری تیروئید معمولاً در زمان بارداری بسیار مشکل است. در این میان معمولاً زنان باردار بیشتر به کم کاری تیروئید مبتلا می‌شوند. ریزش مو، گرگرفتگی، یبوست و احساس خستگی از مهم‌ترین علائم کم کاری تیروئید هستند.

 

تحقیقات نشان داده است که از هر ۲۰ زن یک نفر پس از تولد نوزاد به مشکلات مربوط به تیروئید مبتلا می‌شود. درمان ریزش مو د در اثر بیماری‌های مربوط به تیروئید باید تحت نظر پزشک انجام شود.

 

 

کمبود آهن سبب نازک شدن مو در بارداری

 

کمبود آهن زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های قرمز ما، خون کافی برای رساندن اکسیژن به بافت‌های مختلف بدن نداشته باشند. این موضوع می‌تواند موجب نازک شدن مو و همچنین احساس خستگی، ضربان نامنظم قلب و تنگی نفس و سردرد در مادران باردار شود.

 

زنان باردار در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کم‌خونی و فقر آهن هستند؛ از همین رو بهتر است مادران قبل از بارداری حتماً به وسیله آزمایش خون این موضوع را بررسی کنند. درمان ریزش مو در بارداری در اثر کمبود آهن بر سلامت مادر و نوزاد نقش مهمی دارد.

 

 

 افزایش ریزش مو پس از زایمان

 

 افزایش ریزش مو پس از زایمان

 

بسیاری از زنان در طی چند ماه پس از زایمان ریزش موی قابل ملاحظه‌ای را مشاهده می‌کنند. معمولاً این ریزش مو حدود چهار ماه پس از زایمان به اوج خود می‌رسد. علت ریزش مو پس از زایمان به دلیل افت شدید هورمون استروژن اتفاق می‌افتد معمولاً این مشکل به خودی خود درمان می‌شود و موها به حالت طبیعی خود باز می‌گردد.

 

 

بیماری‌های خود ایمنی و ژنتیکی از عوامل غیرقابل درمان ریزش مو

 

بسیاری از مشکلات ژنتیکی و بیماری‌های خود ایمنی نیز عامل دیگری برای ریزش مو هستند که ممکن است با بارداری در ارتباط نباشند. آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی ریزش مو است که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. این بیماری معمولاً به صورت یک‌باره و با طاسی منطقه‌ای و یا کلی موها اتفاق می‌افتد.

 

 

 راه‌های درمان ریزش مو در دوران بارداری

 

در شرایط کلی درمان ریزش مو در بارداری معمولاً صبر کردن است، زیرا هیچ راهکار مشخصی برای این موضوع وجود ندارد. معمولاً زمانی که مادر باردار به دلیل کمبود آهن یا کمبود ویتامین دچار ریزش مو می‌شود، لازم است از روش مشخصی برای درمان ریزش مو استفاده کند. در این شرایط معمولاً مکمل‌های ویتامین یا آهن برای مادر تجویز می‌شود و با برطرف شدن کمبودهای بدن ریزش مو نیز متوقف خواهد شد.

 

در غیر این صورت روش‌های مختلف درمان ریزش مو ممکن است به نوزاد آسیب وارد کند. از همین رو بهتر است تا بعد از بارداری و شیردهی برای این موضوع صبر کنید. استفاده از دارو در زمان شیردهی نیز برای سلامت نوزد مضر است. به علاوه بسیاری از انواع ریزش مو بعد از چند ماه از زایمان به خودی خود برطرف می‌شود و نیاز به درمان خاصی ندارد.

 

 

بیشتر بخوانید: چگونه روغن رزماری از ریزش مو جلوگیری و موها را ضخیم می‌کند؟

 

 

راهکارهایی برای پیشگیری از ریزش مو در بارداری

 

راهکارهایی برای پیشگیری از ریزش مو در بارداری

 

شاید در زمان بارداری همه چیز در اختیار شما نباشد و بسیاری از اتفاقات در داخل بدن و به دلیل کم یا زیاد شدن هورمون‌ها اتفاق بیفتد، اما شما می‌توانید با استفاده از چند روش ساده از بروز مشکلات مربوط به ریزش مو جلوگیری کنید.

 

  • پیروی از یک رژیم غذایی سالم و خوردن غذاهای مفید در زمان بارداری و مصرف روزانه انواع پروتئین، آهن و مواد مغذی می‌تواند، به شما کمک کند تا بدن سالم‌تری داشته باشید و با کمبود ویتامین روبرو نشوید. اگر کمبود ویتامین یا آهن دارید، حتماً با پزشک خود در مورد مصرف مکمل‌ها مشورت کنید.

 

  • موهای خود را نکشید و محکم نبندید؛ این کار موجب فشار به ریشه مو و ریزش بیشتر موها می‌شود.

 

  • سعی کنید در دوران بارداری کمتر موهای خود را صاف یا فر کنید. حرارت زیاد می‌تواند به موهای شما آسیب وارد کند.

 

  • اگر در زمان بارداری یا پس از آن دچار ریزش مو شده‌اید، حتماً آزمایش‌های لازم را انجام دهید و سطح هورمون‌ها و ویتامین‌های بدن را بررسی کنید. برخی اوقات لازم است ریزش مو در بارداری به سرعت درمان شود تا به سلامت شما آسیب وارد نکند.

 

  • برای شستشوی موها از شامپو و نرم کننده مناسبی استفاده کنید.

 

 

سوالات متداول

 

 

۱- علت ریزش مو در دوران بارداری چیست؟

 

در دوران بارداری به علت به هم خوردن هورمون های بانوان، زمینه ریزش مو فراهم میشود.

 

 

۲- راه درمان ریزش مو در دوران بارداری چیست؟ 

 

راه های مختلفی برای درمان ریزش مو دوران بارداری مثل تغییر برنامه غذایی، مصرف قرص های ویتامین، استفاده از شوینده های مناسب و… وجود دارند.

 

 

منبع: healthline 

کالابرگ الکترونیک