۴ طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی اکبر مشتی با ثعلب و بدون ثعلب

۴ طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی اکبر مشتی با ثعلب و بدون ثعلب


5 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
4 طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی اکبر مشتی با ثعلب و بدون ثعلب
فهرست محتوا پنهان

بستنی سنتی زعفرانی در میان دستور تهیه سایر  انواع بستنی ایرانی بسیار محبوب است و طرز تهیه آن هم با ثعلب و هم بدون ثعلب در اغلب کتاب‌های آشپزی آورده شده است. درست کردن بستنی سنتی لزوما نیاز به دستگاه بستنی‌ساز هم ندارد. شما به راحتی می‌توانید این دسر ساده و ارزان و کم هزینه را در خانه درست کنید. آموزش بستنی سنتی زعفرانی خانگی با ثعلب و بدون ثعلب به روش اکبر مشتی و همچنین روش‌های تهیه بستنی سنتی زعفرانی با دستگاه و بدون دستگاه و بستنی سنتی سه رنگ را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی

 

فوت و فن های طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی

 

  • در طرز تهیه بستنی زعفرانی سنتی، سعی کنید از شیر پر‌چرب استفاده کنید. در این صورت بستنی شما کشدارتر می‌شود. استفاده از شیر کم‌چرب و معمولی باعث می‌شود بستنی شما بافت یخی بگیرد. برای خرید شیر می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

 

  • استفاده از شکر بیش از آن چه در مواد لازم برای طرز تهیه بستنی زعفرانی سنتی، گفته شده است، باعث خراب شدن بافت بستنی می‌شود. در این صورت بستنی شما آب می‌اندازد و دیرتر می‌بندد. شکر را می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

  • اضافه کردن شکر و ثعلب به شیر باید طی چند مرحله انجام شود و هر بار باید شیر را به هم بزنید تا گلوله نشود.

 

  • هر چند می‌توانید بستنی سنتی زعفرانی بدون ثعلب هم درست کنید ولی در این صورت بستنی دیرتر می‌بندد و کمتر کشدار می‌شود.

 

  • خامه‌ای را که در طرز تهیه بستنی زعفرانی سنتی استفاده می‌کنید، باید بالای ۳۵ درصد چربی داشته باشد. در این صورت تکه‌های خامه در داخل بستنی یخ نمی‌زند. خامه را می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

 

  • اگر زعفران بیشتری اضافه کنید، بهتر است. چون رنگ بستنی زعفرانی بعد از بستن و آماده شدن، روشن‌تر می‌شود. برای خرید زعفران می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

 

  • برای این که زعفران رنگ بیشتری داشته باشد و عطر خود را حفظ کند، بعد از ساییدن زعفران، آن را در یک لیوان بریزید و روی زعفران یک تکه قالب یخ بیندازید. همزمان با ذوب شدن یخ، زعفران هم رنگ باز می‌کند.

 

  • استفاده از ظرف استیل برای مایه بستنی (موقع قرار دادن در فریزر) باعث می‌شود، مایه بستنی با سرعت بیشتری گرمای خود را از دست بدهد. بنابراین بستنی شما زودتر آماده می‌شود و خودش را می‌گیرد.

 

  • بستنی زعفرانی را می‌توانید در ظرف به صورت اسکوپی سرو کنید یا آن را لا‌به‌لای نان میکادو قرار دهید.

 

  • بستنی زعفرانی را بعد از هر بار مصرف در فریزر قرار دهید. می‌توانید این بستنی را به مدت ۱ ماه در فریزر نگهداری کنید.

 

  • در طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی بدون خامه می‌توانید همه مراحل را دنبال کنید و بستنی را بدون خامه آماده کنید.

 

  • در طرز تهیه بستنی سنتی با نشاسته می‌توانید برای کشدار شدن و منسجم شدن بافت بستنی از نشاسته استفاده کنید.

 

  • برای تزیین بستنی سنتی زعفرانی خانگی می‌توانید از گل سرخ خرد شده، خلال پسته و بادام استفاده کنید.

 

  • یکی از بهترین و قدیمی‌ترین دستورهای بستنی سنتی طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی با ثعلب و بدون ثعلب با تکه‌های خامه است.

 

طرز تهیه بستنی زعفرانی سنتی به روش خانگی بدون دستگاه (روش اول)

 

 طرز تهیه بستنی زعفرانی سنتی به روش خانگی بدون دستگاه

 

میزان انرژی در ۱۰۰ گرم بستنی سنتی زعفرانی: ۲۰۷ کالری

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای آماده شدن بستنی سنتی زعفرانی: ۵ تا ۶ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه بستنی سنتی زعفرانی بدون دستگاه

 

  • شیر پر‌چرب: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شکر: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • خامه: ۱۰۰ گرم
  • گلاب: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری
  • ثعلب: ۲ قاشق غذاخوری
  • خلال یا پودر پسته: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر یا اسانس هل: به میزان لازم
حتما بخوانید  طرز تهیه ۸ مدل از انواع نوشیدنی با هندوانه به سبک کافی شاپی

 

مراحل آموزش بستنی سنتی زعفرانی و کش دار با ثعلب

 

در این روش از طرز تهیه بستنی سنتی خوشمزه ایرانی، نیازی به دستگاه بستنی‌ساز ندارید و با همان کیفیت بستنی‌های بازاری، می‌توانید این بستنی را در خانه درست کنید. استفاده از ثعلب باعث کشدار شدن این بستنی می‌شود و کیفیت آن را بالا می‌برد. برای مشاهده مراحل تهیه بستنی سنتی زعفرانی کشدار، مراحل زیر را انجام دهید.

 

مرحله اول: زعفران را دم کنید و خامه را در سینی پهن کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی با ثعلب بدون دستگاه، زعفران را بسابید و در لیوان بریزید. روی آن را یک قالب کوچک یخ بیندازید و کنار بگذارید تا دم بکشد.

خامه را داخل سینی بریزید و روی آن را صاف کنید. می‌توانید از وسیله‌ای مثل کاردک استفاده کنید. ضخامت خامه باید حدود ۲ میلی‌متر باشد. سینی را در فریزر قرار دهید تا خامه کاملا یخ بزند. (می توانید به جای سینی، خامه را در پلاستیک زیپ کیپ بریزید و آن را صاف کنید و در فریزر بگذارید.)

مرحله دوم: شیر را با گلاب و زعفران مخلوط کنید

 

در دومین مرحله از طرز تهیه بستنی زعفرانی سنتی، شعله گاز را روشن کنید و یک قابلمه روی آن قرار دهید. شیر پرچرب را در آن بریزید و صبر کنید تا شیر بجوشد. زعفران دم‌کرده را بعد از جوشیدن شیر، در قابلمه بریزید. گلاب و پودر هل سفید یا عصاره هل را به آرامی به شیر و زعفران اضافه کنید.

 

مرحله سوم: شکر و ثعلب را به مایه بستنی سنتی اضافه کنید

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

در این مرحله از طرز تهیه بستنی زعفرانی سنتی با ثعلب باید در یک کاسه کوچک، شکر و ثعلب را با هم مخلوط کنید تا با هم ترکیب شوند. هر بار یک قاشق از این مخلوط را به شیر اضافه کنید و شیر را به هم بزنید تا وقتی که شکر و ثعلب تمام شود.

طی ۴ یا ۵ مرحله، این مواد را باید اضافه کنید. اگر ثعلب و شکر را به صورت یک باره به شیر اضافه کنید، در شیر به درستی حل نمی‌شود و گلوله گلوله خواهد شد. در تمام این مدت شیر را باید روی حرارت ملایم قرار دهید. مغز پسته، مغز بادام، هل و انواع عرقیات مثل گلاب را از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

 

مرحله چهارم: مواد بستنی زعفرانی را در ظرف استیل بریزید

 

مراحل درست کردن بستنی سنتی زعفرانی

 

در این مرحله از طرز تهیه بستنی زعفرانی، مایه بستنی شما به غلظت نسبی می‌رسد. شعله را در این مرحله خاموش کنید و مایه بستنی را به ظرف دیگر (ترجیحا استیل) منتقل کنید.

 

این مطلب را هم بخوانید: طرز تهیه بستنی وانیلی بدون دستگاه 

مرحله پنجم: ظرف استیل را روی تکه‌های یخ بگذارید

 

در یک ظرف دیگر، پودر یخ یا یخ قالبی خرد شده بریزید. ظرف را پر از یخ کنید. ظرفی که مایه بستنی را در آن ریخته‌اید، داخل ظرف حاوی یخ قرار دهید تا گرمای خود را از دست بدهد. در این مدت، با همزن شروع به هم زدن مایه بستنی کنید. این کار باعث می‌شود، بستنی شما کشدار و غلیظ شود.

 

مرحله ششم: ظرف حاوی مایه بستنی سنتی زعفرانی را در فریزر قرار دهید

 

ظرف استیل را که در آن مایه بستنی زعفرانی ریخته‌اید، وقتی کاملا دمای خود را از دست داد و غلیظ شد، در فریزر بگذارید. ۳۰ دقیقه بعد ظرف را بیرون بیاورید و با قاشق مایه بستنی را از کناره‌ها (قسمت‌های یخ زده) هم بزنید. دوباره ظرف را در فریزر قرار دهید. هر ۳۰ دقیقه یک بار این کار را تکرار کنید.

 

مرحله هفتم: مایه بستنی را هر ۳۰ دقیقه یک بار به هم بزنید

 

۵ تا ۶ مرتبه این کار را تکرار کنید و هر نیم ساعت یک بار مواد را به هم بزنید. این کار باعث می‌شود، بستنی زعفرانی اکبر مشدی شما بافت یخی نداشته باشد و کش بیاید. همچنین هوا به داخل مایه بستنی نفوذ می‌کند و بافت پفکی می‌گیرد. بستنی زعفرانی را به مدت ۵ تا ۶ ساعت در فریزر قرار دهید تا کاملا آماده شود و خودش را بگیرد.

مرحله هشتم: تکه های خامه یخ زده را اضافه و بستنی زعفرانی را تزیین و سرو کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه بستنی زعفرانی، سینی خامه را بیرون بیاورید و با کاردک خامه را از کف آن جدا کنید. خامه را تکه تکه کنید و داخل بستنی بریزید. روی بستنی پودر پسته یا خلال بادام بریزید و در ظرف مورد نظر سرو کنید. می‌توانید بستنی سنتی زعفرانی را بین دو نان بستنی هم قرار دهید و سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه بستنی پسته ای به ۲ روش «

 

طرز تهیه بستنی زعفرانی سنتی در بستنی‌ساز (روش دوم)

 

طرز تهیه بستنی زعفرانی سنتی در بستنی ساز

 

مرحله اول: مایه بستنی زعفرانی را در بستنی‌ساز بریزید

 

اگر دستگاه بستنی‌ساز در دسترس دارید، می‌توانید بستنی سنتی زعفرانی را راحت‌تر و طی زمان کمتری درست کنید. در اولین مرحله از دستور تهیه بستنی سنتی زعفرانی با دستگاه بستنی‌ساز باید همه مواد را (مطابق روش بالا) به شیر جوشیده شده اضافه کنید.

سپس مایه بستنی زعفرانی سنتی را به مدت ۳۰ دقیقه در فریزر قرار دهید تا کمی خود را بگیرد و گرمایش را کاملا از دست بدهد. (در این روش، لازم نیست ظرف مایه بستنی را در ظرف پر از تکه‌های یخ قرار دهید).

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک چای بسیار خوشمزه و ساده در فر و در قابلمه

 

مرحله دوم: مایه بستنی سنتی را در فریزر قرار دهید

 

در این مرحله از طرز تهیه کامل درست کردن بستنی سنتی زعفرانی باید مایه بستنی را در دستگاه بستنی‌ساز بریزید و آن را تنظیم کنید. اجازه دهید مایه بستنی، به مدت ۳۰ دقیقه در دستگاه بستنی‌ساز بماند.

سپس بستنی را در یک ظرف درب‌دار بریزید و در فریزر قرار دهید. وقتی کاملا بستنی خودش را گرفت، تکه‌های خامه را به آن اضافه کنید. سپس آن را تزیین و به شیوه دلخواه سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید» طرز تهیه معجون بستنی کشدار کافی شاپی «

 

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی بدون ثعلب (روش سوم)

 

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی بدون ثعلب

 

مواد لازم برای تهیه بستنی سنتی زعفرانی بدون ثعلب

 

  • زرده تخم مرغ: ۱ عدد
  • شکر: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • خامه صبحانه: ۲۰۰ گرم
  • آرد گندم: ۲ قاشق غذاخوری
  • شیر: ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گلاب: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • زعفران دم کرده: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
  • وانیل: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • مغز یا خلال پسته: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی بدون ثعلب

 

درست کردن بستنی سنتی زعفرانی بدون ثعلب بسیار راحت است. شما می‌توانید بدون اضافه کردن ثعلب نیز یک بستنی سنتی خوشمزه در خانه تهیه کنید. تنها نکته‌ای که باید در مورد این بستنی بدانید این است که بستنی سنتی بدون ثعلب معمولاً مثل بستنی‌ سنتی با ثعلب کشدار نیست. در ادامه می‌توانید با طریقه درست کردن بستنی سنتی زعفرانی بدون ثعلب آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ فریز کردن خامه

 

در اولین مرحله از طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی بدون ثعلب باید خامه را داخل فریزر قرار دهید تا منجمد شود و برای تهیه بستنی آماده شود.

 

مرحله دوم؛ ترکیب کردن شکر و زرده تخم مرغ

 

در این مرحله باید زرده تخم مرغ را از سفیده آن جدا کنید. سپس زرده تخم مرغ را در یک ظرف بریزید، شکر را به آن اضافه کنید و با همزن دستی مواد را خوب ترکیب کنید تا کاملاً یکدست شوند.

 

مرحله سوم؛ جوشاندن مواد بستنی سنتی زعفرانی

 

در این مرحله باید شکر، گلاب، آرد و ترکیب شکر و تخم مرغ را با زعفران دم‌کرده ترکیب کنید. همه مواد را داخل قابلمه بریزید و با حرارت ملایم روی شعله گاز قرار دهید. مواد را هم بزنید و صبر کنید تا به جوش بیایند.

 

مرحله چهارم؛ خنک شدن مواد بستنی سنتی

 

بعد از این که مایه بستنی زعفرانی برای چند دقیقه جوشید، شعله گاز را خاموش کنید. وانیل را اضافه کنید و مواد را هم بزنید. یک پلاستیک روی آن قرار دهید و صبر کنید تا مواد بستنی شما خنک شود و دیگر گرم نباشد.

 

مرحله پنجم؛ اضافه کردن خامه به بستنی سنتی

 

بعد از این که مواد بستنی زعفرانی کاملاً سرد شد، خامه را اضافه کنید و با همزن دستی یا برقی ترکیب کنید. یک قاشق خامه را نگه دارید و از آن برای روی بستنی استفاده کنید.

 

مرحله ششم، قرار دادن بستنی در فریزر

 

بعد از ترکیب شدن مواد باید بستنی را در ظرف مناسب بریزید و روی آن خلال پسته بریزید و بستنی را در فریزر قرار دهید.

 

مرحله هفتم؛ آماده کردن خامه خشک برای بستنی سنتی

 

برای درست کردن خامه‌های تکه‌ای روی بستنی سنتی زعفرانی باید خامه را روی یک سطح پلاستیکی پهن کنید و در فریزر قرار دهید. سپس می‌توانید این خامه را خرد کنید، روی بستنی بریزید و بستنی را سرو کنید.

 

برای تهیه وانیل، تخم مرغ و آرد از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

 

بیشتر بخوانید: خواص درمانی زعفران و طبع و مصلح آن

 

طرز تهیه بستنی سنتی سه رنگ (روش چهارم)

 

طرز تهیه بستنی سنتی سه رنگ

 

برای طرز تهیه بستنی سنتی سه رنگ کافی است مواد بستنی را به هر یک از روش‌های بالا درست کنید. سپس مواد را به سه قسمت تقسیم کنید. به یک قسمت زعفران دم کرده، به یک قسمت پودر کاکائو و به قسمت سوم، عصاره وانیل بزنید.

سپس هر سه را در سه قالب جداگانه در فریزر قرار دهید و بقیه مراحل را تکرار کنید. اگر می‌خواهید در دستگاه بستنی ساز، بستنی سنتی خود را درست کنید، بعد از اضافه کردن هر یک از این افزودنی‌ها، بستنی را در بستنی‌ساز بریزید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا بستنی خودش را بگیرید.

شما می‌توانید پودر کاکائو را هم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

 

سوالات متداول

 

آیا می‌توان بستنی سنتی بدون خامه درست کرد؟

 

بستنی سنتی یکی از بستنی‌های پرطرفدار در بین انواع بستنی‌های خوشمزه و رنگارنگ است. ولی فراموش نکنید که این بستنی به خاطر تهیه شدن با شیر پر‌چرب و تکه‌های خامه، کالری و چربی بالایی دارد. متاسفانه در طرز تهیه بستنی زعفرانی سنتی نمی‌توان از شیر کم چرب استفاده کرد یا نمی‌توان تکه‌های خامه را از آن حذف کرد.

بنابراین اگر در رژیم لاغری به سر می‌برید و غذاهای کم کالری یا کم چرب می‌خورید، باید در مصرف این بستنی احتیاط کنید یا باید آن را به طور کامل در مدت زمان رژیم، از برنامه غذایی‌تان حذف کنید. به هر حال به راحتی می‌توانید بستنی سنتی را با مواد در دسترس، در خانه تهیه و به عنوان دسر سرو و میل کنید.

چطور بستنی سنتی وانیلی را درست کنیم؟

 

اگر به طعم بستنی وانیلی علاقه دارید، می‌توانید به جای زعفران از وانیل در طرز تهیه بستنی سنتی استفاده کنید. افزودن پودر هل و گلاب هم در این روش از تهیه بستنی سنتی اختیاری است. بقیه مراحل را می‌توانید به هر یک از روش‌های بالا عمل کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک