طرز تهیه مربای نارنگی مجلسی بدون تلخی، شکرک و کپک

طرز تهیه مربای نارنگی مجلسی بدون تلخی، شکرک و کپک


6 مهر 1401 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

مربای نارنگی از جمله خوشمزه‌ترین مرباهای مجلسی خانگی است. برای تهیه مربا فرقی نمی‌کند که نارنگی شما ترش است یا شیرین. این مربا به خاطر وجود ویتامین C موجود در نارنگی، در فصل زمستان برای تقویت سیستم ایمنی بدن و در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا توصیه می‌شود. علاوه بر این از پوست نارنگی هم می‌توانید استفاده کنید و بعد از رفع تلخی پوست نارنگی، مربا پوست نارنگی تهیه کنید ولی در اینجا طرز تهیه مربای نارنگی خوشرنگ و خوشبو بدون شکرک و کپک را به صورت مرحله به مرحله در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

 

طرز تهیه مربای نارنگی خانگی

 

طرز تهیه مربای نارنگی خانگی

 

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه

مدت زمان تقریبی پخت: ۱ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه مربای نارنگی خانگی

 

  • نارنگی: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۱ کیلوگرم
  • آب: ۱ تا ۱/۵ لیتر
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم‌کشیده: ۴/۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • وانیل: ۱/۸ قاشق چای‌خوری

 

مراحل طرز تهیه مربای نارنگی خوشمزه

 

مراحل طرز تهیه مربای نارنگی خوشمزه

 

اگر دستی بر درست کردن انواع مربای خانگی داشته باشید، می‌دانید که طرز تهیه مربای نارنگی در خانه بسیار ساده است. اضافه کردن مقداری وانیل و زعفران دم کرده به این مربا طعم بی نظیری می‌بخشد. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه مربای نارنگی خوشمزه خانگی آشنا شوید.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه فالوده شیرازی، یزدی و کرمانی مرحله به مرحله

 

مرحله اول؛ آماده کردن نارنگی‌ها

 

برای شروع تهیه مربای نارنگی، نارنگی‌ها را بشویید و پوست آنها را بگیرید. سعی کنید پوست سفید نارنگی و رگه‌های موجود روی آن هم تا حد ممکن جدا کنید تا هم یکدست شود و هم مربای نارنگی‌تان طعم خود را حفظ کند. اگر نارنگی‌ از نوع هسته‌دار است، هسته آنها را هم خارج کنید. نارنگی‌ها را می‌توانید به صورت حلقه حلقه ببُرید یا اینکه به صورت حبه حبه جدا کنید.

 

مرحله دوم؛ جوشاندن نارنگی در شربت

 

در این مرحله از طرز تهیه مربای نارنگی خانگی و خوشمزه باید در یک ظرف جدا، آب و شکر را بجوشانید. پس از جوشیدن، نارنگی‌های پوست‌ کنده و بدون هسته را به همراه نمک به آن اضافه کنید.

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن زعفران و وانیل به مربا

 

در سومین مرحله از طرز تهیه مربای نارنگی بدون پوست در خانه باید پس از حدود ۴۵ دقیقه، یعنی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از خاموش کردن شعله، زعفران و وانیل را به مربای خود اضافه کنید.

 

مرحله چهارم؛ آماده شدن مربای نارنگی

 

آماده شدن مربای نارنگی بدون تلخی، شکرک و کپک

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای نارنگی در خانه، هنگامی که مربای نارنگی شما به غلظت مورد نظرتان رسید، آبلیمو را اضافه کرده و به هم بزنید. شعله گاز را خاموش کنید و پس از سرد شدن مربا، آن را در ظرف در بسته شیشه‌ای بریزید و در یخچال نگه دارید.

نکات و فوت و فن‌های تهیه مربای نارنگی

 

نکات و فوت و فن‌ های تهیه مربای نارنگی

 

*برای اینکه یک مربای نارنگی مجلسی شفاف و براق داشته باشید، پنج دقیقه قبل از خاموش کردن شعله زیر مربا، یک قاشق چایخوری کره به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود کف مربا هم گرفته شود.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه شیرینی لطیفه ساده و رنگی به روش قنادی

 

*اگر پوست سفید روی نارنگی به سختی جدا می‌شود، آن‌ها را برای مدت کوتاهی درون آب سرد بگذارید.

 

*برای طرز تهیه مربای نارنگی اگر نارنگی‌هایتان ترش است از مقدار بیشتری شکر استفاده کنید.

 

*می‌توانید به‌ جای شکر از عسل هم استفاده کنید.

 

*به یاد داشته باشید که جوشیدن بیش از حد، احتمال تلخی مربای نارنگی را بالا می‌برد پس برای رفع تلخی مربای نارنگی سعی کنید بیش از حد آن را روی شعله نگذارید.

 

*باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود. اگر هم مربا کپک زد دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود.

 

*بعد از آماده شدن مربای نارنگی مجلسی در خانه حتما آن را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید تا مربای شما شکرک نزند و ماندگاری بیشتری داشته باشد.

 

طرز تهیه مرحله به مرحله مربای نارنگی بدون تلخی، شکرک و کپک

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای کیوی

 

سوالات متداول

 

علت کپک زدن مربای نارنگی چیست؟

 

اگر در طرز تهیه مربای نارنگی خانگی، آن را به اندازه کافی نجوشانید و آب موجود در شهد مربا در زمان پخت بخار نشود، مربای شما خیلی زود کپک خواهد زد.

 

در طرز تهیه مربای نارنگی مجلسی در خانه از چه طعم‌دهنده‌هایی استفاده می‌شود؟

 

در طرز پخت مربا نارنگی می‌توانید برای خوش عطر و طعم شدن مربا از مقداری زعفران دم کرده به همراه عصاره وانیل استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک