طرز تهیه پیده گوشت ترکیه‌ای به روش رستوران‌های استانبول

طرز تهیه پیده گوشت ترکیه‌ای به روش رستوران‌های استانبول


1 مهر 1397 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پیده گوشت ترکیه‌ای با گوشت چرخ کرده یا مرغ به روش رستوران‌های استانبول

«پیده گوشت ترکی» یا همان پیتزای ترکی یک غذا با گوشت چرخ کرده خوشمزه و لذیذ و در عین حال آسان‌پز است. تهیه پیده گوشت ترکی (اگر خمیر آماده داشته باشید) در نهایت ۳۰ دقیقه زمان می‌برد و بزرگ‌ترین مزیت این پیتزا با گوشت چرخ کرده ترکی این است که تمام افراد از کوچک و بزرگ طعم آن را می‌پسندند. اما چگونه پیده درست کنیم؟ طرز تهیه پیده گوشت ترکیه‌ای و یونانی با گوشت چرخ کرده یا مرغ را از سایت Meat and Travel در مجله کوروش بخوانید.

 

مواد لازم مایه گوشت پیده ترکیه‌ای برای ۸ نفر

 

طرز تهیه پیده گوشت ترکیه‌ای با گوشت چرخ کرده یا مرغ به روش رستوران‌های استانبول

 

گوشت چرخکرده مخلوط بدون چربی: ۵۰۰ گرم

پودر زیره سبز: ۲ قاشق چایخوری

پودر گشنیز: ۱ قاشق چایخوری

رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

فلفل قرمز: یک عدد تخم‌گرفته و نازک خرد شده

پیاز قرمز: یک عدد ریز خرد شده

سیر: ۳ حبه رنده شده

فلفل دلمه‌ای سبز: ½ عدد نازک خرد شده

فلفل دلمه‌ای قرمز: ½ عدد نازک خرد شده

نمک: ۲ قاشق چایخوری

پودر فلفل سیاه: ۱ قاشق چایخوری

برگ جعفری جوان و تازه: به مقدار دلخواه پاک شده و شسته شده

برگ گشنیز جوان و تازه: به مقدار دلخواه پاک شده و شسته شده

پنیر پیتزا: به مقدار دلخواه

 

مواد لازم برای خمیر پیده

 

آرد: ۵۱۰ گرم

خمیر مایه: ۱ و ½ قاشق غذاخوری

نمک: ۲ قاشق چایخوری

شکر: ۱ قاشق چایخوری

شیر ولرم: ۲۱۰ میلی‌لیتر

روغن زیتون: ۲۵ گرم

روغن زیتون فرابکر برای روی نان پیده: ¼ فنجان

 

طرز تهیه خمیر پیده گوشت ترکیه‌ای با گوشت چرخ کرده

 

طرز تهیه پیده گوشت ترکیه‌ای با گوشت چرخ کرده یا مرغ به روش رستوران‌های استانبول

 

چگونه پیدا درست کنیم؟ خیلی آسان و راحت. به این ترتیب که ابتدا خمیر پیده را آماده کنید.  ۵۰۰ گرم آرد (۱۰ گرم را برای پاشیدن روی سطح کارتان نگه دارید)، خمیر مایه، شکر و نمک را با هم مخلوط کنید. سپس آب ولرم و روغن زیتون را اضافه کنید. خمیر را حدود ۵ دقیقه با دست ورز دهید. خمیر باید سطحی صاف و براق پیدا کند. در این حالت خمیر را در یک حوله تمیز بپیچید و در یک ظرف در جایی گرم قرار دهید تا برسد و پف کند. بهترین مکان برای قرار دادن خمیر نزدیک یک پنجره آفتابگیر است. بعد از یک ساعت خمیر رسیده و آماده درست کردن پیده است.

 

طرز تهیه پیده گوشت ترکی 

 

طرز تهیه پیده گوشت ترکی و یونانی به گوشت چرخ کرده و مرغ یا بوقلمون

 

در یک ماهیتابه مناسب ½ قاشق غذاخوری روغن زیتون بریزید و اجازه دهید کمی گرم شود. سپس گوشت چرخکرده، ادویه‌جات و نوک قاشق چایخوری نمک بریزید. رنگ گوشت باید از صورتی برگردد و قهوه‌ای شود. ۶ تا هفت دقیقه زمان برای تفت دادن گوشت کافی است. پیاز قرمز خرد شده و سیر رنده شده را اضافه کنید و با گوشت تفت دهید، مقداری که پیاز سبک شد، در مرحله بعد رب گوجه‌فرنگی یا به جای آن پوره گوجه‌فرنگی تازه را اضافه کنید و هم بزنید. بوی خامی رب که گرفته شده و سرخ شد، فلفل دلمه‌‌ای های سبز و قرمز را اضافه کنید و بعد از حدود یک دقیقه شعله گاز را خاموش کنید. در پایان پخت مایه گوشت مقداری جعفری ساطوری شده به گوشت اضافه کنید و صبر کنید تا مایه گوشت پیده خنک شود.

 

طرز تهیه پیده گوشت ترکیه‌ای با گوشت چرخ کرده یا مرغ به روش رستوران‌های استانبول

 

در این مرحله فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم و روشن کنید. دو سینی فر را آماده کنید و روی هر دو کاغذ روغنی مخصوص آشپزی بگذارید. روی سطح کار مقداری آرد بپاشید و خمیر را روی آن بگذارید. خمیر را به هشت قسمت مساوی تقسیم کنید و با وردنه خمیرها را باز کنید. شکل خمیرها باید بیضی شکل باشد. خمیرها را روی سینی‌های فر بگذارید و روی هر کدام از خمیرها به مقدار مساوی مایه گوشتی پیده را بریزید و با ته قاشق پهن کنید.

 

کناره‌های خمیر را روی مایه گوشتی تا کنید و ابتدا و انتهای هر عدد خمیر را هم جمع کنید. با یک برس آشپزی روی هر عدد خمیر پیده روغن زیتون فرابکر بمالید ۱۰ تا پانزده دقیقه برای پختن پیده‌ها کافی است. در  دقیقه پایانی پخت روی مایه گوشت پیده مقداری پنیر پیتزا یا هر پنیر دیگری که می‌پسندید بپاشید. وقتی که رنگ خمیر پیده‌ها طلایی شد سینی را از فر خارج کنید.

 

بعد از خارج کردن پیده‌ها از فر مقداری جعفری و گشنیز تازه و ساطوری شده روی پیده‌ها بپاشید. اجازه دهید پیده‌ها کمی سرد شوند و سپس با چاقوی پیتزابری یا چاقوی معمولی تیز، آن‌ها را در صورت دلخواه برش دهید. پیده را معمولا با لیموترش تازه سرو می‌کنند.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه پیده ترکی

 

طرز تهیه پیده گوشت ترکیه‌ای با گوشت چرخ کرده یا مرغ به روش رستوران‌های استانبول

 

*پیده گوشت ترکی را با گوشت مرغ یا بوقلمون چرخ کرده یا در صورت تمایل سوسیس و کالباس مورد علاقه‌تان یا اگر گیاهخوارید با مواد مجاز مصرفی در رژیم گیاهخواری مثل سویا و قارچ هم می‌توانید درست کنید. طرز تهیه پیده ترکی با سیب زمینی و سبزیجات مثل اسفناج بسیار مرسوم است.

*می‌توانید برای مواد پیده گوشت ترکی از یک عدد تخم‌مرغ هم استفاده کنید. باید زرده و سفیده را به دقت از هم جدا کنید. سفیده را به مواد خمیر پیده اضافه کنید و همراه با سایر مواد ورز دهید. از زرده تخم‌مرغ هم برای مالیدن با برس روی کناره‌های خمیر پیده استفاده کنید.

*اهالی ترکیه معمولا برای هر عدد پیده گوشت ترکی یک عدد تخم‌مرغ هم نیمرو می‌کنند و روی پیده می‌گذارند و با آن میل می‌کنند.

*پیده گوشت یونانی به خاطر اشتراکات دو کشور ترکیه و یونان و همجواری آن‌ها در کنار دریای مدیترانه به همین سبک درست می‌شود.

 

این مطالب هم برایتان مفید است:

 

کالابرگ الکترونیک