طرز تهیه ۱۴ مدل پیتزا 🍕 خوشمزه ایتالیایی، آمریکایی، ترکی و …

طرز تهیه ۱۴ مدل پیتزا 🍕 خوشمزه ایتالیایی، آمریکایی، ترکی و …


3 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لیست طرز تهیه ۱۴ مدل از انواع پیتزا ? خوشمزه ایتالیایی و آمریکایی

پیتزا یا پیزا،‌ امروزه به یکی از محبوب‌ترین فست فودها در کل جهان تبدیل شده است. تا جایی که روز ۹ دسامبر را به نام «روز جهانی پیتزا» نام‌گذاری کرده‌اند. البته که پیتزا قدمت طولانی دارد و به مرور انواع مختلفی از پیتزا با دستور پخت‌های متفاوت طبخ شدند. برخی از این پیتزاها متعلق به یک کشور یا منطقه خاص هستند و برخی دیگر شهرت جهانی دارند و هر جای جهان بروید آن‌ها را پیدا می‌کنید. ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، لیست انواع پیتزا آمریکایی و ایتالیایی را که در کشورهای مختلف پخته می‌شوند، برای شما آماده کرد‌ه‌ایم. شما هم به راحتی می‌توانید آن‌ها را در خانه تهیه کنید. پیش از آن بد نیست کمی درباره پیتزا و تاریخچه آن بدانید.

 

انواع پیتزاهای محبوب و تاریخچه آن

 

همان‌طور که گفتیم، پیتزاها برای انواع سلیقه‌ها و طبع‌ها مناسب‌سازی شده‌اند. پیتزاهای متفاوتی در کل جهان تهیه می‌شوند که در آن‌ها از مواد مختلفی استفاده می‌شود و وجه مشترک همه آن‌ها، کش آمدن آن‌‌ها است.

هر چند خیلی‌ها پیتزا را محدود به ایتالیا می‌دانند ولی می‌توان پیتزاهای ترکی،‌ آمریکایی، ژاپنی و … را هم در میان لیست بلند بالای انواع پیتزا مشاهده کرد. شما هم می‌توانید با معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین پیتزاهای دنیا از ایتالیا تا آمریکا آشنا شوید.

 

۱- پیتزا مرغ و قارچ

 

طرز تهیه پیتزا مرغ و قارچ خانگی

 

این که سر و کله پیتزا دقیقا از کجا پیدا شد، یکی از موضوعات جالب و مورد بحث است. تاریخچه و اصالت این غذا را خیلی‌ها متعلق به کشور ایتالیا می‌دانند. اما شاید جالب باشد بدانید که هخامنشیان اولین کسانی بودند که پیتزا را به عنوان یک غذای سریع درست کردند.

البته نسخه اولیه پیتزا به شکل امروزی نبود. ولی به مرور طرز تهیه انواع پیتزا تکامل پیدا کرد. برای این که بیشتر درباره تاریخچه طولانی پیتزا بدانید و همچنین طرز تهیه پیتزا مرغ و قارچ را هم یاد بگیرید، روی لینک مقاله طرز تهیه پیتزا مرغ و قارچ بزنید.

 

۲- پیتزا سوسیس

 

طرز تهیه پیتزا سوسیس خانگی

 

«پیتزا سوسیس» مثل پیتزا پپرونی یکی از قدیمی‌ترین و نوستالژیک‌ترین پیتزاهای دنیاست. در واقع پیتزا سوسیس جزو نسل نخست پیتزاهاست که با پپرونی، سوسیس معمولی یا سالامی درست می‌شود. پیتزا سوسیس را با مرغ، قارچ، کالباس، پیاز حلقه شده، گوجه فرنگی و … درست می‌کنند. روز ۲۲ مهر را به عنوان روز پیتزا سوسیس نامگذاری کرده‌اند.

برای درست کردن پیتزا سوسیس و قارچ یا پیتزا و سوسیس بدون قارچ می‌توانید در هر دو گوجه فرنگی و پیاز به کار ببرید یا اصلا گوجه فرنگی و پیاز هم استفاده نکنید. قدم اول در طرز تهیه پیتزا سوسیس و قارچ مثل تمام پیتزاهای خانگی درست کردن خمیر جادویی است. البته می‌توانید از خمیر آماده هم استفاده کنید اما درست کردن خمیر جادویی طعم و مزه پیتزا شما را دو چندان می‌کند. برای مشاهده مراحل تهیه، روی لینک مقاله طرز تهیه پیتزا سوسیس بزنید.

 

۳- پیتزا پپرونی

 

طرز تهیه پیتزا پپرونی خانگی خوشمزه

 

«پیتزا پپرونی» با اصالتی صد‌در‌صد ایتالیایی از جمله محبوب‌ترین پیتزاها در منوی رستوران‌های سرتاسر دنیاست. ۲۰ سپتامبر هر سال روز جهانی پیتزا پپرونی است. این پیتزای ایتالیایی، همان‌طور که از نامش پیداست، طعم تندی دارد. پپرونی در زبان ایتالیایی به معنای «فلفلی» است.

برای درست کردن این پیتزای خوشمزه، اول باید خمیر آن را آماده کنید. سپس سس مخصوص پیتزا پپرونی را درست کنید. همه مواد سس را در یک ظرف با هم مخلوط کنید و به مدت ۳۰ دقیقه به آن استراحت دهید تا تمام مزه‌ها به خورد هم بروند. برای مشاهده مراحل پخت این پیتزا روی لینک مقاله طرز تهیه پیتزا پپرونی بزنید.

 

۴- پیتزا گوشت و قارچ

 

پیتزا گوشت و قارچ خانگی

 

«پیتزا گوشت و قارچ» به خاطر ترکیب انواع گوشت و قارچ، بسیار پرطرفدار است. برای کسانی که گیاه‌خوار نیستند، معمولا این پیتزا گزینه اول در بین انواع پیتزا در منوی رستوران‌ها است. اگر می‌خواهید این پیتزای خوشمزه را در خانه درست کنید، باید در اولین مرحله، پوست پیاز را بگیرید، تمیز بشویید و خرد کنید. سپس در یک تابه، روغن زیتون بریزید و روی حرارت با شعله متوسط بگذارید. وقتی روغن داغ شد، پیازها را در ماهیتابه بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.

سپس گوشت چرخ کرده را به همراه جوز هندی، اورگانو، فلفل سیاه، آویشن و نمک به تابه اضافه کنید و تفت تا مواد سرخ شوند و طعم خامی آن‌ها گرفته شود. قارچ را کاملا بشویید و به صورت خلالی خرد کنید. قارچ را به مواد داخل تابه اضافه کنید. مواد را روی حرارت تفت دهید و صبر کنید آب قارچ تبخیر شود. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه،‌ روی لینک طرز تهیه پیتزا گوشت و قارچ بزنید.

حتما بخوانید  آموزش طرز تهیه 32 فینگر فود ساده و کم هزینه

 

۵- پیتزا مارگاریتا برای گیاهخواران

 

طرز تهیه پیتزا مارگاریتا

 

همان طور که گفتیم،‌ در میان انواع پیتزا، برخی هم برای گیاه‌خواران در نظر گرفته شده است. «پیتزا مارگاریتا» یکی از انواع پیتزا وگان است که در طرز تهیه آن از ریحان و گوجه فرنگی استفاده می‌شود. این پیتزا را با نام «پیتزای گوجه فرنگی» نیز می‌شناسند. این پیتزا به دلیل داشتن سبزیجات و پنیر یک وعده غذایی کامل و سرشار از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات است.

در مرحله اول از طرز تهیه پیتزا مارگاریتا، گوجه‌ها را خرد کرده و رنده کنید. برای پیتزا مارگاریتا معمولاً از پوره گوجه فرنگی استفاده می‌شود. بنابراین گوجه فرنگی ها باید کاملاً رنده شوند. برای مشاهده ادامه مراحل،‌ روی لینک مقاله طرز تهیه پیتزا مارگاریتا بزنید.

 

۶- پیتزا مکزیکی

 

طرز تهیه پیتزا مکزیکی رستورانی

 

در میان انواع پیتزا تند و آتشین، «پیتزا مکزیکی» یکی از خوشرنگ‌ترین و محبوب‌ترین پیتزاها است. پیتزا مکزیکی در حقیقت یک انتخاب عالی برای طرفداران پیتزاهای با اصالت و مخصوص است که معمولاً با سس سالسا سرو می‌شود.

دستور اصلی این پیتزا که در آن لوبیا هم دیده می‌شود، کمی با آنچه ایرانیان دوست دارند، متفاوت است. اما استفاده از گوشت چرخ‌کرده باعث محبوب‌تر شدن این پیتزا شده است. بعضی‌ها هم پیتزا مکزیکی چیلی و تند را با سوسیس درست می‌کنند که تا حدودی شبیه پیتزا پپرونی ایتالیایی می‌شود.

این پیتزا جزو فست فودهای محبوب بین المللی است و شاید کمتر کسی از تجربه طعم فوق‌العاده آن، بگذرد. در مقایسه با انواع پیتزا ایتالیایی، پیتزا قارچ و گوشت یا حتی پیتزا پپرونی، این پیتزا خاص به دلیل طعم تند و متفاوت اش محبوبِ ایرانی‌ها است. برای روش درست کردن این پیتزای خوشمزه، روی لینک  طرز تهیه پیتزا مکزیکی بزنید.

 

۷- پیتزا میوه‌ای

 

طرز تهیه پیتزا میوه ای با تزیین شکلات و خامه

 

در میان انواع پیتزا، «پیتزا میوه‌ای» به عنوان دسر به کار می‌رود. یک دسر رنگارنگ که با ترکیب میوه‌های متفاوت درست می‌شود. در اولین مرحله از طرز تهیه پیتزا میوه‌ای باید نان پیتزا را درست کنید. برای این کار در یک کاسه بزرگ کره نرم شده را با سرعت متوسط همزن بزنید. سپس شکر را به آن اضافه کنید و دوباره مواد را بزنید تا نرم و لطیف شوند. تخم مرغ و وانیل را به مواد اضافه کنید و خوب بزنید. چند بار کناره‌های ظرف را با لیسک تمیز کنید و مواد را خوب هم بزنید. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه، روی لینک مقاله طرز تهیه پیتزا میوه‌ای بزنید.

 

۸- پیتزا کینوا

 

پیتزا خانگی کینوا که یک پیتزا ساده و خوشمزه با انواع ژامبون و کالباس

 

«پیتزا کینوا» یک پیتزا ساده و خوشمزه با انواع ژامبون و کالباس است و به صورت مخلوط و مخصوص با پپرونی، مرغ یا انواع گوشت هم می‌توان آن را تهیه کرد. قبل از هر چیز باید کینوا را به مدت ۸ ساعت خیس کنید. هنگامی که آماده پختن غذا شدید، کینوا را آب بکشید و در مخلوط‌کن بریزید. به کینوا، نمک دریا، بیکینگ پودر و مقداری روغن زیتون (یک قاشق غذا خوری یا کمتر) اضافه کنید. مواد را تا زمانی که شبیه خمیر پنکیک شود به هم بزنید.

سپس مخلوط کینوا را در ظرف پیتزا بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه داخل فر قرار دهید. ظرف را از فر بیرون بیاورید و مخلوط را برعکس کنید. برای اینکه طرف دیگر خمیر به خوبی بپزد، ۶ تا ۷ دقیقه آن را در فر بگذارید. برای مشاهده ادامه مراحل، روی لینک مقاله طرز تهیه پیتزا کینوا بزنید.

 

۹- پیتزا آلفردو

آلفردو علاوه بر پاستا، یک پیتزای معروف و محبوب هم دارد. برای درست کردن «پیتزا آلفردو»، اول باید سس آن را آماده کنید. برای این کار کره را روی شعله ملایم گاز آب کنید. سیر رنده شده را اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز حدود ۱ دقیقه تفت دهید و حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به آرامی هم بزنید تا خامه آب شود.

پنیر پارمزان را به این ترکیب اضافه کنید. نمک و فلفل هم بریزید و مواد را با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا یک سس کرمی غلیظ درست شود. مایه را از روی شعله گاز بردارید و اجازه دهید خنک شود سپس جعفری ساطوری خرد شده را اضافه کنید و هم بزنید. روی خمیر پیتزا، سسی را که درست کرده‌اید بریزید و روی تمام قسمت‌ها بمالید. برای مشاهده ادامه مراحل، روی لینک طرز تهیه پیتزا آلفردو بزنید.

 

۱۰- پیتزا لهمجون

 

طرز تهیه ساده پیتزا ترکی لهمجون با سس سیر به سبک پیتزافروشی‌های استانبول

 

«لهمجون» یا «لاهماجون» یک پیتزای ترکی خوشمزه روی یک تکه نان گرد نازک است که اتفاقا در میان کشورهای عرب خاورمیانه هم بسیار پرطرفدار است. بعید است مسافر ترکیه بوده باشید و لهمجون را امتحان نکرده باشید. در برخی رستوران‌های ترکی در ایران هم این پیتزای ترکی خوشمزه سرو می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه فتوچینی با سبزیجات مرحله به مرحله

برای درست کردن پیتزای ترکی لهمجون باید در ابتدا سیر، پیاز، ریحان، جعفری، نعنا، فلفل پاپریکا، دارچین، پودر گشنیز، فلفل دلمه‌ای قرمز، آب لیموترش و روغن زیتون را در غذاساز بریزید و با هم میکس کنید. در اواسط کار گوجه فرنگی‌ها را هم اضافه کنید و باز هم میکس کنید تا یک مایه یکدست و صاف به دست بیاورید. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه، روی لینک طرز تهیه پیتزا لهمجون بزنید.

 

۱۱- پیتزا کالزونه

 

طرز تهیه پیتزا ایتالیایی کالزونه با سس مارینارا

 

«پیتزا ایتالیایی کالزونه» پیتزایی سیسیلی با اصالت «ناپلی» است که به خاطر شباهت ظاهری انواع اولیه آن به شلوارهای پاچه گشاد مردانه در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی به این نام مشهور شد (کالزونه در زبان ایتالیایی به معنی پاچه شلوار است). بعدها پیتزا کالزونه را به همان سبک لقمه‌ای اما با شکل و شمایل مختلف درست کردند. در میان انواع پیتزا کالزونه،‌کالزونه گوشت، کالزونه مارپیچی، کالزونه مرغ یا چیکن کالزونه بسیار مشهور هستند.

برای درست کردن پیتزا ایتالیایی کالزونه ابتدا باید خمیر پیتزا درست کنید. لازم است که یک خمیر صاف و یکدست به دست بیاورید. سپس روی نیمی از مواد پیتزا را پنیر پیتزا بریزند و نیمی دیگر را روی نیمه پنیردار تا کنید، به همین خاطر این پیتزا بیشتر شبیه یک لقمه بسته است. برای مشاهده مراحل تهیه، روی لینک طرز تهیه پیتزا کالزونه بزنید.

 

۱۲- پیتزا با نان لواش

 

طرز تهیه پیتزا با نان لواش

 

هر چند خیلی‌ها انواع پیتزا را با خمیر مخصوص پیتزا درست می‌کنند ولی خبر خوب این که، حتی اگر خمیر پیتزا هم در دسترس نداشتید، می‌توانید با استفاده از نان لواش هم پیتزا را تهیه کنید. در ضمن برای پخت پیتزا، لزوما نیاز به فر ندارید و در تابه هم امکان پخت آن وجود دارد.

برای درست کردن پیتزا علاوه بر نان لواش می‌توانید از نان پیتا و تافتون هم استفاده کنید. روی پیتزا را می‌توانید با مواد دلخواه مثل مرغ تکه‌ای یا مرغ ریش ریش، گوشت چرخ کرده، ژامبون، سوسیس، ذرت پخته، فلفل دلمه‌ای، قارچ و ادویه های گوناگون بپوشانید. برای مشاهده مراحل تهیه، روی لینک مقاله طرز تهیه پیتزا با نان لواش بزنید.

 

۱۳- مافین پیتزایی

 

 فینگر فود مافین پیتزایی

 

معمولا خیلی‌ها «مافین» را به صورت کیک ساده و شکلاتی یا طعم‌های دیگر می‌شناسند اما رسپی مافین‌های غذایی هم بسیار محبوب هستند. مافین با انواع گوشت و پنیر پیتزا یا حتی مافین با مواد غذایی گیاهی به عنوان فینگرفود و پیش غذا سریع و کم هزینه و آسان در سرتاسر دنیا بسیار محبوب هستند.

برای درست کردن مافین پیتزایی مرغ و قارچ، سینه مرغ را نگینی خرد کنید و در روغن مقداری تفت دهید تا رنگ آن عوض شود. نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید. اجازه دهید مرغ با آب خودش خوب بپزد و تفت بخورد. یک روش دیگر هم این است که مرغ را بپزید و ریش ریش کنید و سپس تفت دهید. برای مشاهده ادامه مراحل، روی مقاله طرز تهیه مافین پیتزایی بزنید.

 

۱۴- کیک پیتزا

 

کیک پیتزا خانگی

 

«کیک پیتزا» هم یکی از پرطرفدارترین انواع پیتزا است که بیشتر در جمع‌های خانوادگی و مهمانی مورد استقبال قرار می‌گیرد. تفاوت آن با پیتزای معمولی هم ارتفاعش است. در ضمن می‌توانید مواد دلخواهتان را در آن استفاده کنید. از سبزیجات گرفته تا قارچ و گوشت و پپرونی، همه آنها را می‌توانید در طرز تهیه کیک پیتزا به کار ببرید. محدودیتی هم وجود ندارد، می‌توانید کیک پیتزا را بدون فر و در قابلمه هم درست کنید.

اما قبل از آن، در اولین مرحله باید خمیر جادویی کیک پیتزایی را درست کنید. برای درست کردن خمیر جادویی ابتدا خمیر مایه را با یک قاشق شکر مخلوط کنید و روی آن آب ولرم بریزید. به مدت ۱۰ دقیقه در محیط گرم قرار دهید تا روی آن حباب تشکیل شود.

تخم مرغ را در یک ظرف بشکنید و با چنگال به هم بزنید تا زرده و سفیده مخلوط و یکدست شوند. شکر، نمک، روغن مایع و خمیر مایه را به تخم‌مرغ همزده اضافه کنید. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه، روی لینک طرز تهیه کیک پیتزا کلیک کنید.

 

سوالات متداول

 

پیتزا مناسب برای وگان‌ها چیست؟

 

پیتزا مارگاریتا یکی از انواع پیتزا وگان است که در آن از گوشت استفاده نشده و مخصوص گیاه‌خواران است. علاوه بر این، پیتزا کینوا هم برای گیاهخوارها مناسب است.

 

آیا می‌توان پیتزا به عنوان دسر هم درست کرد؟

 

انواع مختلفی از پیتزاها وجود دارند که در آنها از مواد متفاوتی استفاده می‌شود. پیتزا میوه‌ای با شکلات و خامه مخصوص مهمانی‌ها و یک دسر شیک بعد از وعده غذایی اصلی است.

 

کالابرگ الکترونیک