مقایسه تفاوت آزمون آیلتس و تافل؛ بهتر است کدام آزمون را شرکت کنیم؟

مقایسه تفاوت آزمون آیلتس و تافل؛ بهتر است کدام آزمون را شرکت کنیم؟


10 آبان 1399 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مقایسه تفاوت آزمون آیلتس و تافل؛ بهتر است کدام آزمون را شرکت کنیم؟

اگر قصد دارید برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور یا داشتن شغلی در کشور انگلیسی زبان اقدام کنید؛ باتوجه به کشور یا دانشگاه مورد نظر، باید نمره تافل (TOEFL) یا آیلتس (IELTS) خود را ارائه دهید. شما ممکن است این گزینه را داشته باشید که یکی از دو آزمون را انتخاب کنید. از کجا می‌دانید کدام آزمون برای شما مناسب‌تر است؟ تفاوت آیلتس و تافل چیست؟ نحوه نمره دهی در آزمون تافل و آیلتس به چه صورت است؟ تافل یا آیلتس کدام راحت‌تر است؟ پاسخ این سوالات را از سایت ieltsprofi در مجله کوروش بخوانید.

 

برای دانستن تفاوت آزمون تافل و آیلتس در مرحله اول، دانستن جزئیات هر آزمون ضروری است.

 

آزمون آیلتس چیست؟

 

مقایسه و تفاوت آزمون آیلتس و تافل؛ کدام آزمون را باید بدهیم؟

 

آیلتس مخفف عبارت سیستم بین‌المللی آزمایش زبان انگلیسی (International English Language Testing System) است. این آزمون دو قالب دارد؛ آیلتس آکادمیک و آیلتس عمومی.

قالب آکادمیک بر سطح بالاتر انگلیسی متمرکز است و معمولا هنگام درخواست برای دانشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. قالب عمومی آیلتس دانش شما را از محتوای اجتماعی و محل کار آزمایش می‌کند. اگر متقاضی کار یا تابعیت یک کشور انگلیسی زبان هستید، باید این مدرک را بگیرید.
آزمون آیلتس ضمن تست مهارت‌های خواندن، نوشتن، گوش‌دادن و صحبت‌کردن، دانش شما در زبان انگلیسی را نیز بررسی می‌کند.

 

 

آزمون تافل چیست؟

 

تافل مخفف عبارت تست انگلیسی به‌عنوان یک زبان خارجی (International English Language Testing System) است. شرکت در این آزمون به ۲ روش صورت می‌گیرد. آزمون کاغذی و آزمون اینترنت (IBT) که رایج‌تر است. مشابه آزمون آیلتس، آزمون تافل نیز درک شما را از خواندن، نوشتن، گوش‌دادن و صحبت‌کردن به زبان انگلیسی آزمایش می‌کند.

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

تفاوت بین آزمون آیلتس و تافل

 

مقایسه و تفاوت آزمون آیلتس و تافل؛ کدام آزمون را باید بدهیم؟

 

هر دو آزمون آیلتس و تافل مهارت‌های زبان انگلیسی را آزمایش می‌کنند. آیلتس یک آزمون انگلیسی است و بیشتر مبتنی بر انگلیسی بریتانیایی است، در حالی که تافل یک آزمون آمریکایی است و مبتنی بر انگلیسی آمریکایی است. به هر حال، استفاده از انگلیسی بریتانیایی یا انگلیسی آمریکایی برای هر دو آزمون پذیرفته می‌شود.

 

زمان آزمون آیلتس ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است در حالی که تافل  ۴ ساعت است. برای آزمون آیلتس، بخش‌های خواندن و نوشتن هر کدام ۶۰ دقیقه، بخش شنیدن ۳۰ دقیقه و بخش صحبت بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است.

 

برای آزمون تافل، قسمت خواندن ۶۰ تا ۸۰ دقیقه، قسمت نوشتن ۵۰ دقیقه، بخش گوش‌دادن ۶۰ تا ۹۰ دقیقه و بخش صحبت‌کردن ۲۰ دقیقه است.

از نظر هزینه، آزمون تافل برای اکثر کشورها ۲۲۵ دلار است. هزینه آزمون آیلتس نیز با توجه به کشوری که در آن آزمون می‌دهید؛ متغیر است. این آزمون در ایران ۲۰۵ دلار است.

 

 

مقایسه عملی تفاوت آزمون تافل و آیلتس

بخش خواندن (Reading)

 

هر دو بخش خواندن آیلتس و تافل درک مطلب متون دانشگاهی را بررسی می‌کنند. این آزمون برای آکادمیک آیلتس به ۳ قسمت و برای تافل به ۵ قسمت تقسیم خواهد شد. برای هر قسمت از بخش خواندن ۲۰ دقیقه به شما وقت داده می‌شود. شما می‌توانید زمان کلی را به هر شکلی که می‌خواهید، بین بخش‌های مختلف تقسیم کنید.

 

بخش خواندن آیلتس شامل ۳ قسمت است که در مجموع ۴۰ سؤال دارد. سؤالات می‌توانند به صورت پاسخ کوتاه باشند، پرکردن جای خالی، سنجش درست یا غلط‌بودن جمله‌ها و غیره باشد. در بخش خواندن تافل، به‌طور معمول ۱۰ سؤال برای هر قسمت دریافت خواهید کرد. تعداد بخش‌ها می‌تواند بین ۳ تا ۵ عدد باشد.

 

 

بخش نوشتن (writing)

 

مقایسه و تفاوت آزمون آیلتس و تافل؛ کدام آزمون را باید بدهیم؟

 

هم برای آزمون آیلتس و هم برای آزمون تافل، قسمت نوشتن از ۲ قسمت تشکیل شده است. در هر ۲ بخش از شما می‌خواهند که به یک سؤال کوتاه در قالب یک مقاله کوتاه پاسخ دهید.

 

بخش نوشتن در آیلتس آکادمیک، در قسمت اول از شما می‌خواهند یک نمودار یا عکس را در ۱۵۰ کلمه تجزیه ‌و ‌تحلیل کنید. در آیلتس عمومی در بخش اول نوشتن، باید نامه‌ای را بنویسید. قسمت دوم در هر ۲ آزمون آکادمیک و عمومی باید مقاله‌ای با ۲۵۰ کلمه بنویسید.

 

بخش نوشتن تافل شامل ۲ مقاله است. اولین بخش از شما می‌خواهد متنی را بخوانید و به یک سخنرانی گوش دهید، پس از آن باید یک پاسخ ۳۰۰ تا ۳۵۰ کلمه‌ای برای یک سؤال بنویسید. بخش دوم از شما می‌خواهد که مقاله کوتاه دیگری بنویسید. پیشنهاد این است که بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ کلمه بنویسید، اما اگر بخواهید، می‌توانید بیشتر بنویسید.

 

 

بخش گوش‌ دادن (listening)

 

مقایسه و تفاوت آزمون آیلتس و تافل؛ کدام آزمون را باید بدهیم؟

 

یکی دیگر از تفاوت‌های تافل و آیلتس، بخش گوش‌دادن در آیلتس شامل ۴۰ سؤال است. در حالی که به یک صدای ضبط‌ شده گوش می‌دهید، باید به این سؤلات پاسخ دهید. انواع مختلفی از سؤالات وجود دارد. در بعضی از آنها ممکن است جای خالی را پر کنید، جمله‌ها را کامل کنید و موارد دیگر. بخش گوش‌دادن تافل دارای ۲ نوع ضبط مختلف است. باید به ۴ تا ۶ سخنرانی یا گفت‌وگوی ضبط‌شده گوش کنید و  به ۲۸ تا ۳۹ سؤال پاسخ دهید.

 

 

بخش صحبت ‌کردن (speaking)

 

بخش صحبت ‌کردن آیلتس شما را ملزم به مکالمه رو در رو با یک شخص می‌کند تا سطح انگلیسی زبان خود را تست کنید. این مکالمه مانند یک مکالمه عادی انجام می‌شود. صحبت‌های شما ضبط خواهد شد.

بخش صحبت‌کردن تافل از ۶ بخش تشکیل شده است. به شما یک سؤال یا موضوع داده می‌شود و از شما خواسته می‌شود تا پاسخ دهید یا نظر خود را ارائه دهید. ابتدا به شما مهلت داده می‌شود تا درمورد پاسخ احتمالی خود فکر کنید. پس از آن، باید پاسخ‌های خود را در میکروفون ضبط کنید.

 

 

نمره دهی در دو آزمون آیلتس و تافل

 

مقایسه و تفاوت آزمون آیلتس و تافل؛ کدام آزمون را باید بدهیم؟

 

نحوه محاسبه نمره نهایی آیلتس و تافل و البته نمره ‌دهی برای هر آزمون تافل و آیلتس متفاوت است. در نمره‌ دهی آزمون آیلتس در مقیاس۰ تا ۹ نمره می‌گیرد. میانگین حداقل نمره مورد نیاز دانشگاه‌ها، معمولا نمره ۶ یا بالاتر است. با این حال، برخی از دانشگاه‌ها هستند که نمره ۵.۵ را نیز قبول می‌کنند.

نمرات تافل در مقیاس۰ تا ۱۲۰ است. در نمره‌ دهی آزمون تافل حداقل نمره تافل مورد نیاز ۷۸ است. اگرچه، نمرات ذکر شده ورود به دانشگاه یا شرکت موردنظر شما را تضمین یا منع نمی‌کند، این نمرات فقط میانگین جهانی هستند.

اکنون که از جزئیات هر آزمون و تفاوت آزمون تافل و آیلتس آگاهی دارید، انتخاب آزمون مناسب برای شما آسان‌تر خواهد بود. در امتحانتان موفق باشید!

 

 

کالابرگ الکترونیک