نکات مهم بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

نکات مهم بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی


9 تیر 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
اومنی-چنل-خرده-فروشی

استفاده از بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی بسیار تاثیرگذار است. بر اساس آخرین آمار برندهایی که از شیوه بازاریابی اومنی چنل استفاده کرده‌اند ۹۰ درصد در حفظ مشتری موفق تر عمل کردند. نرخ تعامل با مشتری در این برندها ۱۹% بیشتر از سایر برندها بوده است. میانگین ارزش سفارش فروشگاه‌هایی که از شیوه استراتژی بازاریابی اومنی چنل بهره برده‌اند تقریباً ۱۳ درصد بیشتر از بازاریابی تک کاناله بوده است. بنابراین با استفاده درست از استراتژی بازاریابی اومنی چنل می‌توان تجربه موفقی در بازاریابی ثبت کرد. استفاده از چندین کانال در بازاریابی بسیار پر اهمیت است. این همان شیوه‌ای است که بازاریابی بر اساس اومنی چنل بر روی آن تمرکز دارد. بر اساس آخرین آمار، افزایش خرید فروشگاه‌های خرده فروشی که حداقل از سه کانال تعاملی با مشتری استفاده کرده‌اند، ۲۵۰ درصد بیشتر بوده است. در مجله کوروش برخی از نکات مهم بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی را توضیح می‌دهیم.

 

 

قبل از مطالعه این مقاله ” اومنی چنل چیست ”  را مطالعه کنید

اطمینان از نسخه موبایل وب سایت فروشگاه خرده فروشی

 

اومنی-چنل-خرده-فروشی

 

مبنای استفاده از استراتژی بازاریابی اومنی چنل فعالیت همزمان کانال‌های آفلاین و آنلاین است. اهمیت وب سایت فروشگاه خرده فروشی بسیار زیاد و حتی بیشتر فروشگاه‌های آنلاین و حضوری است. وبسایت باید درست کار کند و باگ نداشته باشد. همچنین نسخه موبایل وبسایت باید حتماً فعال باشد. کاربران باید به سادگی و راحتی بتوانند با نسخه موبایل وبسایت کار کنند. بر اساس آخرین آمار ۷۹ درصد کاربران در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ از طریق تجارت الکترونیک و با استفاده از تلفن هوشمند خرید کرده‌اند. بنابراین بروز مشکل در نسخه موبایل باعث عدم موفقیت در بازاریابی عمومی چنل خواهد شد. مشتریان پس از بروز مشکل به سختی بار دیگر به وبسایت خرید شما باز خواهد گشت. اگر نسخه موبایل سایت مشکل داشته باشد، تعداد زیادی از مشتریان را از دست می‌دهید و برای بازگشت آن‌ها باید هزینه دوچندان بکنید.

 

تشخیص کانال‌های محبوب مشتریان شما در بازاریابی اومنی چنل

 

اومنی-چنل-خرده-فروشی

 

استفاده از بازاریابی اومنی چنل در فروشگاه خرده فروشی به معنای پرش در هر کانال بدون کوچکترین استراتژی نیست. شما باید کانال‌های پر رفت‌و‌آمد را شناسایی کنید. اینکه مشتریان در چه جاهایی بیشتر حضور دارند. اینکه آن‌ها از طریق چه کانال‌هایی بیشتر در پروسه خرید قرار می‌گیرند. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها اینستاگرام با ثبت ۷۳% بیشترین کاربر بزرگسالان را جذب کرده است. با این حال همچنان فیسبوک پیشتاز است و رقم ۷۴ درصد را از آن خود کرده است. مشخص کردن کانال‌های پر رنگ و پر اهمیت در استراتژی بازاریابی اومنی چنل بسیار اهمیت دارد. شما می‌توانید تبلیغات خود را بر روی این کانال‌ها بیشتر متمرکز کنید. اما به خاطر داشته باشید که دائماً داده‌های خود را به روز کنید. شاید کاربران شما در یک کانال ویژه بسیار بیشتر باشند. کانالی که در سایر بیزینس‌ها چندان استراتژیک دیده نمی‌شود.

 

سفر مشتری در پلتفرم فروشگاه خرده فروشی را رصد کنید

 

اومنی-چنل-خرده-فروشی

 

هنگامی راه‌اندازی کمپین در استراتژی بازاریابی اومنی چنل رصد سفر مشتری را فراموش نکنید. ترسیم سفر مشتری در وبسایت و پلتفرم فروشگاه خرده فروشی بسیار مهم است. شما متوجه رفتار مشتری خواهید شد. همچنین اگر مشکلی در پلتفرم وجود داشته باشد، می‌توانید خیلی سریع آن را برطرف کنید. اگر مشتری به تبلیغات شما در وبسایت واکنش نشان ندهد، می‌توانید بر روی این تبلیغات بازبینی کنید و در حین کمپین از مزیت آزمون و خطا بهره ببرید.

 

تقسیم بندی مخاطبان فروشگاه خرده فروشی

 

اومنی-چنل-خرده-فروشی

 

در پلتفرم آنلاین می‌توانید با استفاده از تحلیل داده و رفتار مشتریان، آن‌ها را به چند دسته تقسیم کنید. داده‌ها سرنخ‌های جذابی در اختیار شما قرار می‌دهند. این داده‌ها می‌تواند در ساخت ایمیل‌های مرتبط با مشتریان تاثیر گذار باشد. این همان تبلیغات هدفمند است. شما می‌توانید مشتریان در لیست بازاریابی ایمیلی خود با چند روش تقسیم‌بندی کنید. جنسیت، موقعیت مکانی، خریدها و علایق قبلی، وفاداری و سردی و گرمی مشتریان بخشی از این تقسیم‌بندی‌ها هستند.

 

 

انتشار محتوای مرتبط با کانال‌های مختلف در بازاریابی اومنی چنل

 

اومنی-چنل-خرده-فروشی

 

محتوا نقش مهمی در کانال‌های بازاریابی دارد. هر کانال باید محتوای مرتبط با خود را داشته باشد. به عنوان مثال عکس‌ها و فیلم‌ها باید در فیس‌بوک و اینستاگرام گذاشته شوند. فیلم‌های بازاریابی طولانی‌تر و تاثیر‌گذار را می‌توان در یوتیوب قرار داد. محتوای طولانی مبتنی بر متن را باید در وبلاگ و خبرنامه‌های الکترونیکی منتشر کرد. جای هر محتوا باید مشخص باشد. این یکی از اصول مهم در استراتژی بازاریابی اومنی چنل است. یک محتوا را در چندین کانال تکرار نکنید. چرا که فرم‌های محتوایی مختلف در کانال‌های مختلف، متفاوت هستند. بنابراین سعی کنید محتوای مناسب را در کانال مناسب آن قرار دهید.

 

 

منبع: campaignmonitor

 

 

کالابرگ الکترونیک