طرز تهیه کوکوی ماش بسیار خوشمزه در ۳۰ دقیقه

طرز تهیه کوکوی ماش بسیار خوشمزه در ۳۰ دقیقه


15 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

طرز تهیه کوکوی ماش پیشنهاد جذاب برای کسانی که به فکر آشپزی با موادی سالم و فوق‌العاده مقوی هستند. کوکو ماش یکی از انواع کوکو کمتر شناخته شده ایرانی است که می‌تواند انتخاب خوبی برای وعده‌های عصرانه یا شام هم باشد. طرز تهیه کوکوی ماش به همراه فوت و فن‌های درست کردن این کوکو خوشمزه و مقوی را در سرویس آشپزی از مجله کوروش بخوانید.

مواد لازم برای تهیه کوکوی ماش فوری و خیلی خوشمزه

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ماش ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ ۲ عدد
پیاز ۱ عدد متوسط
سیر تازه ۲ حبه
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
گشنیز و جعفری تازه و خرد شده ۳ قاشق غذاخوری
آرد سوخاری ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
پودر زیره نصف قاشق چای‌خوری
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت کوکو ماش: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کوکوی ماش و سیب زمینی

طرز تهیه کوکوی ماش بسیار خوشمزه در 30 دقیقه

روش طرز تهیه کوکوی ماش با سیب زمینی را دنبال کنید.

مرحله اول: ماش و سیب زمینی را بپزید

برای درست کردن کوکو ماش ابتدا باید ماش را همراه با کمی آب در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید ماش کمی بپزد اما توجه کنید که نباید بافت آن خیلی له شود. سیب زمینی را هم همراه با مقداری آب در یک قابلمه جداگانه بریزید و روی حرارت قرار دهید. زمانی که سیب زمینی پخت، شعله گاز را خاموش کنید و پوست سیب زمینی را جدا کنید. به خاطر داشته باشید که در این مرحله سیب زمینی نباید بیش از حد بپزد و له شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه پاپیای مرغ اسپانیایی (Paella) به ۲ روش در تابه و فر

می‌توانید ماش را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ ماش و سیب زمینی را آماده کنید

اجازه دهید سیب زمینی پخته شده خنک شود، سپس آن را با گوشت‌کوب دستی له کنید. در ادامه ماش پخته شده را آبکش کنید و آن را در غذاساز بریزید تا میکس شود.

مرحله سوم: مایه کوکوی ماش را آماده کنید

در این مرحله باید سیب زمینی و ماش میکس شده را با هم ترکیب کنید. پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس آن را رنده کنید و آب اضافه پیاز را بگیرید و بعد آن را به سایر مواد اضافه کنید. سیر را نیز رنده و به مواد کوکو اضافه کنید. تخم مرغ را در یک کاسه بشکنید و با فلفل سیاه، نمک و زردچوبه مخلوط کنید. سپس آن را همراه با گشنیز و جعفری تازه و ساطوری خرد شده به مایه کوکو اضافه کنید.

می‌توانید تخم مرغ، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: آرد سوخاری را اضافه کنید

آرد سوخاری را به آرامی و در حین مخلوط کردن مواد به ترکیب اضافه کنید و اگر احساس کردید که مایه کوکوی ماش سفت شده، می‌توانید از یک تخم مرغ دیگر هم در این دستور استفاده کنید.

می‌توانید آرد سوخاری را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم: کوکو ماش را سرخ کنید

مقداری روغن سرخ کردنی در ماهیتابه بریزید و صبر کنید تا روغن داغ شود. حالا به اندازه یک گلوله کوچک از مایه کوکو را بردارید و با دست به آن فرم دهید. مواد کوکو را در روغن داغ سرخ کنید و زمانی که یک سمت کوکوها سرخ شد، آن را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود. بعد از آماده شدن کوکوها می‌توانید آن‌ها را روی دستمال حوله‌ای یا کاغذ جاذب روغن قرار دهید و سپس در ظرف مورد نظرتان سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید.

می‌توانید روغن سرخ کردنی را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

فوت و فن‌های تهیه کوکوی ماش لذیذ

  • می‌توانید ماش را ۲۴ ساعت قبل از درست کردن این غذا بخیسانید و آب آن را چند بار عوض کنید تا نفخ ماش گرفته شود.
  •  آرد سوخاری به بهتر شدن بافت کوکو ماش بعد از سرخ شدن آن کمک می‌کند.
  • برای این که کوکو ماش منسجم‌تر شود، بهتر است بعد از آماده کردن مایه کوکو روی آن را بپوشانید و آن را برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید.
  • برای سرخ کردن کوکوی ماش حتما روغن را کاملا داغ کنید. سرخ کردن کوکو در روغن سرد موجب از هم پاشیدن آن می‌شود.
  • در طرز تهیه کوکو ماش می‌توانید به جای آرد سوخاری از آرد سفید یا آرد نخودچی نیز استفاده کنید. می‌توانید آرد سفید و آرد نخودچی را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • به خاطر داشته باشید که قبل از میکس کردن سیب زمینی و ماش پخته صبر کنید تا کاملا خنک شوند. در غیر این صورت مایه کوکو بیش از حد نرم می‌شود و ممکن است در زمان سرخ کردن از هم بپاشد و کوکو وا برود.
  • برای تهیه این کوکو می‌توانید به جای پیاز از مقداری پیازچه خرد شده نیز استفاده کنید.
  • برای تهیه کوکو ماش معمولا از سیب زمینی پخته استفاده می‌شود. استفاده از سیب زمینی موجب افزایش انسجام این کوکو می‌شود. بعضی هم کوکو ماش را بدون سیب زمینی درست می‌کنند که توصیه نمی‌کنیم چون مایه کوکو انسجام لازم را ندارد.
  • درست کردن کوکوی ماش و عدس هم مرسوم است. در این صورت ماش و عدس را به صورت نصف نصف اضافه کنید و بقیه مراحل را مثل روش بالا دنبال کنید.
حتما بخوانید  ‌طرز تهیه بریان (بریون) اصفهان با گوشت یا جگر سفید به روش اصلی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کوکو ماش

چرا کوکوی ماش وا میره؟

در صورتی که در زمان میکس کردن مواد، سیب زمینی و ماش داغ باشند، یا مواد کوکو شل باشد، کوکو از هم می‌پاشد. اگر مایه کوکو از هم وا می‌رود، می‌توانید از مقداری آرد سوخاری یا یک عدد تخم مرغ بیشتر برای رفع این مشکل استفاده کنید.

اگر مایه کوکو شل بود چه کار کنیم؟

در صورتی که مایه کوکوی شما شل است، می‌توانید از مقداری آرد سوخاری، آرد سفید و آرد نخودچی برای رفع این مشکل استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک