۲ طرز تهیه برنجک پفکی نمکی و شیرین مرحله به مرحله

۲ طرز تهیه برنجک پفکی نمکی و شیرین مرحله به مرحله


25 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه برنجک به 3 روش

برنجک در واقع نوعی برنج پفی است که در دسته تنقلات و خوراکی‌های سنتی قرار دارد و در کنار شاهدانه بو داده و گندمک جزو تنقلات چهارشنبه سوری هم محسوب می‌شود. برخلاف این که خیلی از افراد برنجک را به صورت آماده از بیرون تهیه می‌کنند، اما طرز تهیه برنجک در خانه بسیار ساده است و شما می‌توانید آن را همراه با روغن یا بدون روغن آماده کنید. در این مقاله مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه برنجک پفکی شیرین و خوشمزه خانگی با طعم‌های مختلف آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه برنجک با برنج پخته شده پاسخ خواهیم داد. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

 

طرز تهیه برنجک نمکی خانگی

 

طرز تهیه برنجک پفکی خانگی

 

مدت زمان آماده سازی: ۶۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۲۰ دقیقه
میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم برنجک: ۴۰۰ کالری

 

مواد لازم برای تهیه برنجک نمکی

 

  • برنج: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نمک: نصف قاشق غذاخوری
  • روغن مایع سرخ کردنی: ۲ قاشق غذاخوری
  • شیر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مراحل طرز تهیه برنجک نمکی خانگی

 

مراحل طرز تهیه برنجک خانگی

 

برنجک درواقع برنج بو داده شده است که برای درست کردن آن از انواع برنج دانه بلند و نیم دانه استفاده می‌شود. اگر برای تهیه برنجک از برنج دانه درشت استفاده کنید، طعم و ظاهر برنج شما بسیار جذاب‌تر خواهد شد. برای درست کردن این برنجک خوشمزه می‌تواند از برنج‌های باقی مانده از وعده ناهار یا شام استفاده کنید.

استفاده از روغن در طرز تهیه برنجک موجب می‌شود تا کالری آن زیاد شود، اما شما می‌توانید این برنجک‌ها را با روغن کمتر نیز آماده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه برنجک با برنج پخته شده آشنا شوید.

مرحله اول؛ خیساندن برنج در شیر

 

در اولین مرحله از طرز تهیه برنجک خانگی باید برنج‌ها را بشویید و داخل یک کاسه بریزید. سپس یک لیوان شیر به آن اضافه کنید برنج‌ها را برای حدود ۳ ساعت در شیر بخیسانید. سپس برنج‌ها را آبکشی کنید تا شیر اضافی از آن خارج شود. خیساندن برنج در شیر موجب خوش طعم تر شدن برنجک می‌شود.

 

مرحله دوم؛ آبکش کردن برنج برای برنجک

 

حتما بخوانید  3 مدل طرز تهیه تارت شکلات و انار یخچالی و در فر برای شب یلدا

بعد از خیساندن برنج، در این مرحله از طرز تهیه برنجک خانگی مرحله به مرحله با برنج پخته شده باید برنج‌ها را همراه با آب در قابلمه بریزید تا بجوشند. زمانی که برنج کمی نرم شد و زمان آبکش کردن آن رسید، برنج‌ها را آبکش کنید.

 

مرحله سوم؛ خشک کردن برنج

 

خشک کردن برنج برای درست کردن برنجک

 

در این مرحله از طرز تهیه برنجک خانگی باید برنج‌ها را داخل آبکش بریزید و یا روی یک سینی بزرگ پخش کنید و یک شبانه روز برنج‌ها را در معرض هوا قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

 

مرحله سوم؛ سرخ کردن برنجک نمکی

 

بعد از خشک شدن برنج‌ها، در این مرحله از طرز تهیه برنجک پفکی باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. اجازه دهید روغن کاملاً داغ شود. سپس نمک را اضافه کنید و برنج خشک شده را داخل روغن بریزید و مدام هم بزنید. بعد از چند ثانیه برنج‌ها شروع به پف کردن می‌کنند.

زمانی که برنج‌ها پف کردند آن‌ها را داخل الک یا آبکش بریزید تا روغن اضافی خارج شود. به محض پف کردن برنج آن را از روغن خارج کنید و دوباره داخل ماهیتابه برنج بریزید.

 

طرز تهیه برنجک شیرین با شیره

 

طرز تهیه برنجک شیرین با شیره

 

در طرز تهیه برنجک شیرین شمالی و برای این که برنجک شما شیرین شود و حالت شیرینی به خود بگیرد، باید از شربت مخصوصی استفاده کنید. برای این کار باید مقداری شکر و آب را ترکیب کنید.

سپس این ترکیب را با حرارت ملایم روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. تقریباً ۱۵ دقیقه زمان برای آماده شدن شربت نیاز است. در نهایت مقداری آبلیمو یا آب نارنج به شربت اضافه کنید و آن را از روی اجاق بردارید.

حال می‌توانید برنجک‌هایی را که به روش قبل آماده کردید، را داخل شربت بریزید و خوب هم بزنید. سپس یک قالب یا سینی را چرب کنید و برنج‌ها را داخل آن بریزید و خوب صاف کنید. اجازه دهید برنجک‌های شما سرد شوند و ببندند. سپس می‌توانید با چاقو برنجک‌ها را برش دهید و همراه با چای میل کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

طرز تهیه برنجک خانگی بدون روغن

 

قبل از هر چیزی باید بدانید که درست کردن برنجک بدون روغن امکان پذیر نیست؛ اما بهترین روش برای درست کردن برنجک خانگی کم روغن این است که برنجک‌ها را قبل از آماده کردن کاملاً خشک کنید. بعد از سرخ کردن برنج‌ها نیز باید آن‌ها را داخل دستمال قرار دهید تا تمام روغن اضافی جذب دستمال شود.

 

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه برنجک خانگی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه برنجک خانگی

 

*در صورت تمایل می‌توانید برای طعم دار کردن برنجک خانگی به جای نمک از کمی شکر یا پودر قند استفاده کنید.

*بعد از پف کردن برنجک در روغن قبل از این که تغییر رنگ دهد، برنجک‌ها را از روغن خارج کنید و داخل آبکش بریزید.

حتما بخوانید  8 طرز تهیه دسر برای شب یلدا ساده و کم هزینه

*در طرز تهیه برنجک پفکی هر چقدر برنج شما دانه درشت‌تر باشد، برنجک‌های پفکی شما بزرگ‌تر و جذاب‌تر می‌شوند.

*بعد از خارج کردن برنجک‌ها از داخل روغن می‌توانید آن‌ها را روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافی جذب شود.

*برای درست کردن برنجک خانگی بهتر است از نمک ماسه‌ای و بدون ید استفاده شود.

*برای تهیه برنجک پفکی خانگی می‌توانید از برنج‌های باقی مانده در قابلمه غذا نیز استفاده کنید.

*در طرز تهیه برنجک با برنج پخته شده بهتر است برنج‌ها را روی یک پارچه پهن کنید و در مقابل نور خورشید بگذارید تا کاملاً خشک شوند.

*برای خشک کردن برنج‌ها می‌توانید آن‌ها را روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید.

*در انتهای آماده کردن برنجک‌ها بهتر است آن‌ها را داخل الک بریزید تا نمک اضافی آن‌ها خارج شود.

*برای درست کردن برنجک می‌توانید از برنج‌های خیس خورده به جای برنج پخته شده استفاده کنید، اما پیشنهاد می‌شود برنج را آبکش کنید و بعد آن‌ها سرخ کنید.

*به یاد داشته باشید که در طرز تهیه برنجک با برنج پخته شده حتماً برنج‌ها را کمی نرم‌تر از زمانی که آن را آبکش می‌کنید، از روی گاز بردارید.

*برای درست کردن برنجک رنگی می‌توانید زمانی که آن‌ها را در آب می‌جوشانید از مقداری رنگ خوراکی در آب استفاده کنید. برنجک‌های رنگی را به صورت جداگانه سرخ کنید تا رنگ آن‌ها با هم ترکیب نشود.

*قبل از سرخ کردن برنجک‌ها توجه داشته باشید که برنج شما باید کاملاً خشک و بدون رطوبت باشد، وگرنه به خوبی پف نمی‌کند.

*برای راحتی کار در زمان سرخ کردن برنجک‌ها می‌توانید برنج‌ها را داخل یک توری یا الک بریزید. سپس توری یا الک را داخل روغن قرار دهید و به محض پف کردن برنج، آن را از روغن بردارید تا نسوزد.

 

 

سوالات متداول

 

طرز تهیه برنجک شیرین چگونه است؟

 

برای تهیه برنجک شیرین ابتدا باید شربت را آماده کنید. سپس برنجک‌ها را داخل شربت بریزید و خوب هم بزنید. سپس یک قالب یا سینی را چرب کنید و برنج‌ها را داخل آن بریزید و خوب صاف کنید. اجازه دهید برنجک‌های شما سرد شوند. سپس می‌توانید با چاقو برنجک‌ها را برش دهید و همراه با چای میل کنید.

 

طرز تهیه برنجک با برنج پخته شده چگونه است؟

 

برای درست کردن برنجک با برنج پخته شده باید برنج‌ها را بعد از پختن کاملاً در معرض هوا خشک کنید. سپس می‌توانید آن‌ها را در روغن سرخ کنید.

 

چطور برنجک بدون روغن درست کنم؟

 

درست کردن برنجک بدون روغن امکان پذیر نیست؛ اما بهترین روش برای درست کردن برنجک خانگی کم روغن این است که برنجک‌ها را قبل از آماده کردن کاملاً خشک کنید. بعد از سرخ کردن برنج‌ها نیز باید آن‌ها را داخل دستمال قرار دهید تا تمام روغن اضافی جذب دستمال شود.

 

کالابرگ الکترونیک