طرز تهیه مربای سیب مجلسی زعفرانی قرمز و زرد با طعم بازاری

طرز تهیه مربای سیب مجلسی زعفرانی قرمز و زرد با طعم بازاری


5 آذر 1401 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مربای سیب با پیمانه

طرز درست کردن مربای سیب قرمز یا زرد یا سایر میوه‌ها حس و حال شیرینی دارد و اگر نسبت‌ها و نکات مهم را به درستی رعایت کنید یک مربا سیب حرفه‌ای دارید. مربای سیب یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین مرباهای دنیا و جز سه مربای برتر ایرانی است. طرز تهیه مربای سیب قرمز یا زرد مجلسی و زعفرانی و نکات مهم شکرک و کپک نزدن مربای سیب را در سرویس آشپزی از مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه مربای سیب قرمز یا زرد مجلسی زعفرانی

 

 طرز تهیه مربای سیب قرمز یا زرد مجلسی زعفرانی طرز تهیه مربای سیب قرمز یا زرد مجلسی زعفرانی

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت مربای سیب: ۱ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه مربای سیب زعفرانی

 

  • سیب زرد یا قرمز: ۱ کیلوگرم پوست گرفته (معادل ۱ و نیم کیلوگرم سیب با پوست و سالم)
  • شکر: ۸۰۰ تا ۱ کیلوگرم
  • آب: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار (منظور از هر لیوان فرانسوی دسته‌دار یک پیمانه است)
  • گلاب: ۳ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
  • وانیل: ½ قاشق چایخوری
  • هل: ۳ عدد خرد شده
  • آبلیمو: ۳ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه مربای سیب با پیمانه

 

 مراحل طرز تهیه مربای سیب با پیمانه

 

مربای سیب زعفرانی به دلیل عطر و مزه فوق‌العاده‌ای که دارد، بسیار پرطرفدار است. شما می‌توانید برای تهیه این مربای خوشمزه از هر نوع سیبی که در خانه دارید استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه مربای سیب  آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ پختن سیب‌ها

 

برای درست کردن مربای سیب مجلسی و خرد شده ابتدا سیب‌ها را بشورید و پوست بگیرید. هسته سیب را جدا کنید و به قطعات دلخواه تقسیم کنید. سیب‌ها را در یک قابلمه بریزید و به آن‌ها ۲ قاشق مرباخوری آبلیمو و ۲ الی سه لیوان آب اضافه کنید. این کار مانع از سیاه شدن و له شدن سیب‌ها حین پخت مربا می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت بیدمشک مجلسی و سنتی به ۴ روش مختلف

 

مرحله دوم؛ آماده کردن شهد مربای سیب

 

آماده کردن شهد مربا سیب

 

در دومین مرحله از طرز تهیه مربای سیب خانگی باید آب و شکر را داخل یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز بگذارید تا جوش بیاید. شکر را در آب هم بزنید تا زودتر حل شود.

مرحله سوم؛ ترکیب کردن سیب‌ها با شهد

 

در این مرحله از طرز تهیه مربای سیب باید سیب‌ها را آبکش کنید ولی نشورید. وقتی ترکیب آب و شکر جوش آمد سیب‌ها را اضافه کنید. اجازه دهید سیب‌ها روی شعله ملایم گاز بپزند و شهد مربا هم غلیظ شود و قوام پیدا کند.

 

مرحله چهارم؛ آماده کردن مربای سیب

 

در ۳۰ دقیقه پایانی پخت ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو، گلاب، زعفران، هل و وانیل را اضافه کنید. حین پخت مربا درب قابلمه را نگذارید تا مربا حسابی شفاف و طلایی و خوشرنگ شود. اگر می‌خواهید یک مربای سیب قرمز رنگ داشته باشید حین پخت مربا درب قابلمه را به صورت نیمه باز بگذارید.

وقتی که سیب‌ها نرم شدند و به حدی رسیدند که برای یک مربای جا افتاده و نرم آماده بودند شعله گاز را خاموش کنید. وقتی مربا خنک شد در ظروف شیشه‌ای تمیز، خشک و بدون بو بریزید و درب شیشه را محکم ببندید. این بهترین روش تهیه مربای سیب زعفرانی مجلسی است.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مربا سیب

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مربا سیب

 

*برای درست کردن مربای سیب می‌توانید سیب‌ها را با استفاده از هر قالبی که دوست دارید برش دهید.

*در صورتی که دوست دارید رنگ مربای سیب خانگی شما قرمز شود، باید بعد از پخت تقریبی مربا یک شعله پخش‌کن زیر قابلمه قرار دهید و درب قابلمه را روی آن بگذارید. سپس اجازه دهید مربا با دمای کم برای ۱ تا ۲ ساعت دیگر بجوشد و تغییر رنگ دهد. در صورتی که غلظت مربا زیاد شد، می‌توانید مقداری آب به مربا اضافه کنید و دوباره آن را بجوشانید.

*در طرز تهیه مربای سیب سبز و مربای سیب گلاب می‌توانید در اواسط پخت مربا، مقداری پودر ژله سبز رنگ به مربا اضافه کنید تا رنگ مربای شما خوشرنگ‌تر شود.

*برای این که مطمئن شوید مربای سیب به قوام مناسب رسیده یا نه می‌توانید یک قاشق از شربت مربا را در نعلبکی بریزید و برای ۳ دقیقه در فریزر بگذارید. اگر بعد از خارج کردن نعلبکی شربت حالتی کشدار و غلیظ داشته باشد، یعنی به قوام رسیده است.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی گیلاس کافی شاپی خنک به 5 روش مختلف

*در طرز تهیه مربای سیب قرمز یا زرد می‌توانید برای طعم دادن به مربا تنها از چوب دارچین و مقداری زعفران استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بعد از پخت کامل مربا حتماً چوب دارچین را از قابلمه خارج کنید.

*برای طرز تهیه مربای سیب رنده شده باید پوست سیب را جدا کنید و سپس آن را با درشت، رنده کنید و سپس در آب سرد بریزید تا سیاه نشود. ترکیب شکر و آب را روی قابلمه قرار دهید تا شهد آماده شود. سپس سیب‌های رنده شده را از آب خارج کنید و داخل شهد بریزید و صبر کنید تا مربا آماده شود.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های پیشگیری از شکرک و کپک زدن مربا

 

سوالات متداول

 

طرز تهیه مربای سیب گلاب به صورت درسته چگونه است؟

 

برای درست کردن مربای سیب گلاب درسته باید سیب‌ها را پوست بگیرید و دانه‌های سیب را بدون برش دادن کامل سیب جدا کنید. سپس شهد مربا را آماده کنید و در نهایت سیب‌ها را داخل شهد قرار دهید و اجازه دهید برای نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه پخته شوند.در صورت تمایل می‌توانید در مراحل پایانی پخت مربا مقداری زعفران و گلاب نیز به این مربا اضافه کنید.

 

طرز تهیه مربا سیب با آهک چگونه است؟

 

اضافه کردن آهک به مربا موجب می‌شود تا بافت سفت و منسجمی به خود بگیرد. برای این کار باید ۱ کیلوگرم آهک خوراکی را با ۶ تا ۷ لیوان آب سرد ترکیب کنید. سپس چند ساعت آن را به حال خود رها کنید و زمانی که آهک کاملاً ته‌نشین شد، مایع شفاف و آب مانند روی ظرف را برای تهیه مربا جدا کنید.

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

برای درست کردن مربای سیب با آهک باید آب آهک را روی سیب‌ها بریزید و اجازه دهید سیب‌ها برای ۲۴ ساعت در این آب بمانند. سپس سیب‌ها را آبکش کنید و چند بار با آب خنک بشویید و برای چند ساعت در آب قرار دهید تا آهک کاملاً از آن خارج شود.

سپس سیب‌ها را همراه با آب در قابلمه بریزید و بعد از ۵ دقیقه جوشیدن، دوباره آن‌ها را آبکش کنید. در نهایت شربت مربا را آماده کنید و سیب‌ها را داخل شربت بریزید و اجازه دهید مربا غلیظ شود.

 

کالابرگ الکترونیک