بهترین روش های درمان خانگی سینوزیت

بهترین روش های درمان خانگی سینوزیت


5 تیر 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین درمان خانگی سینوزیت

احساس فشار در پیشانی سردرد و آبریزش بینی تنها بخشی از نشانه های عفونت سینوس یا سینوزیت هستند. زمانی که ترشحات سینوس افزایش پیدا کند و سینوس ها متورم شوند، فرد احساسی فشار و سنگینی زیادی را در اطراف بینی و گونه ها و بالای چشم ها احساس خواهد کرد. در اکثر مواقع استفاده از روش های خانگی و طب سنتی برای درمان سینوزیت بسیار مؤثر عمل می کند و می تواند به بهبود علائم کمک زیادی کند. در مقاله از مجله کوروش می‌تواند با بهترین روش های درمان خانگی و طب سنتی سینوزیت آشنا شوید

 

 

سینوزیت چیست؟

 

سینوزیت چیست؟

 

سینوزیت یا عفونت سینوس ها یک مشکل شایع است که موجب تورم سینوس‌ ها می گردد. التهاب سینوس ها موجب می‌شود تا علائمی شبیه به سرماخوردگی یا آنفولانزا در فرد ایجاد شود. آمارها نشان می ‌دهد که حدود ۳۱ میلیون آمریکایی به سینوزیت مبتلا هستند و هر سال بیشتر از یک میلیارد دلار برای خرید داروهای مختلف هزینه می ‌کنند. به طور معمول عفونت های سینوسی در اثر عفونت های باکتریایی ایجاد می شود. اما گاهی اوقات عفونت‌ های ویروسی و قارچی نیز می ‌تواند علت بروز مشکل باشد. این عفونت‌ ها می ‌تواند به صورت حاد یا مزمن بروز کند. عفونت های حاد معمولاً طی دو یا سه هفته از بین می‌ روند. اما سینوزیت مزمن می تواند تا ۱۲ هفته و یا حتی بیشتر ادامه پیدا کند.

 

 

بیشتر بخوانید » انواع سردرد و درمان های خانگی و دارویی آن «

 

 

شایع ترین علائم سینوزیت

 

شایع ترین علائم سینوزیت

 

به طور معمول افرادی که به سینوزیت مبتلا هستند علائم و نشانه های خاصی را تجربه می‌کنند در ادامه به رایج ترین علائم سینوزیت مزمن و حاد اشاره شده است.

 

  • درد فشار و حساسیت در اطراف چشم پیشانی و گونه ها
  • سردردهای سینوسی
  • مسدود شدن بینی
  • بدبو شدن دهان
  • کاهش حس چشایی و بویایی
  • دندان ‌درد
  • سرفه خلط دار
  • ترشحات سبز و زرد از بینی
  • تب
  • احساس خستگی
  • تورم بافت بینی
  • قرمز شدن صورت
  • احساس فشار در فک و دندان ها
  • درد در ناحیه صورت و سر

 

 

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به سینوزیت قرار دارند؟

 

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به سینوزیت قرار دارند؟

 

  • افرادی که دهانه سینوس های آنها باریک تر است.
  • افراد مبتلا به پولیپ بینی
  • افرادی که استخوان بینی در بین سوراخ ها شکل متمایزی دارد.
  • افراد مبتلا به آلرژی
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

 

 

بهترین درمان خانگی سینوزیت

 

بهترین درمان خانگی سینوزیت

 

بسیاری از افراد برای درمان سینوزیت و سردرد از داروهای شیمیایی استفاده می کنند. اما به طور معمول استفاده از روش های خانگی و به کار گرفتن طب سنتی در اکثر مواقع می تواند به راحتی علائم آزار دهنده سینوزیت را کاهش دهد. اما درمان سینوزیت چیست و چگونه می توان علائم بیماری را کاهش داد؟ بهترین درمان خانگی سینوزیت روشی است که جلوی ترشح سینوس ها را بگیرد و سردردهای ناشی از این ترشحات را متوقف کند. در ادامه می توانید با رایج ترین روش های درمان خانگی و طب سنتی سینوزیت آشنا شوید.

 

 

۱- بخور آب گرم، بهترین درمان خانگی سینوزیت

 

بخور آب گرم، بهترین درمان خانگی سینوزیت

 

بخور دادن یکی از بهترین روش های برای درمان خانگی و طب سنتی سینوزیت و سردرد است. بخور آب گرم موجب گرم شدن سینوس ها و جاری شدن ترشحات از مجاری سینوس می شود. استنشاق بخار به آرامش بافت سینوس کمک می کند و موجب پاکسازی سینوس ها می شود. برای این کار می توانید از بخور آب گرم استفاده کنید و یا بعد از دوش گرفتن برای چند دقیقه در حمام بنشینید و از هوای گرم و مرطوب آن تنفس کنید. بخور دادن راه درمان درد بینی و تورم بینی نیز می باشد. برای بخور دادن باید مراحل زیر را دنبال کنید:

 

  • یک قابلمه آب را بجوشانید.
  • سپس آن را از روی حرارت بردارید و در مقابلتان روی میز قرار دهید.
  • حالا یک چادر یا پارچه روی سرتان بگذارید.
  • کمی سرتان را رو به جلو خم کنید و از بخار داغ استشمام کنید.
  • مراقب باشید آب بیش از حد داغ نباشد تا پوستتان نسوزد.
  • برای اثر بخشی بیشتر می توانید از چند قطره روغن اکالیپتوس، بابونه یا اسطوخودوس نیز داخل آب استفاده کنید.

 

 

۲- شستشوی مجاری سینوس ها بهترین درمان قطعی سینوزیت

 

شستشوی مجاری سینوس ها بهترین درمان قطعی سینوزیت

 

شاید این موضوع را چندان جدی نگیرید، اما شستشوی مجاری سینوس ها و بینی یک روش فوق العاده مؤثر برای از بین بردن علائم سینوزیت است. این روش به درمان سینوزیت و پیشگیری از عفونت های سینوسی کمک زیادی می کند. برای این کار باید با استفاده از مقداری شوینده نمکی یا سرم نمکی مجاری سینوس های را شستشو دهید. این کار به از بین بردن میکروب ها و پاکسازی مجاری بینی از مخاط کمک می کند.

مطالعات نشان می دهد که استفاده از سرم نمکی برای شستشوی بینی به شدت روی کاهش علائم بیماری مؤثر است. متخصصان توصیه می کنند که برای شستن مجاری بینی حتماً از آب مقطر، استریل یا سرم های نمکی استفاده کنید. برای درست کردن آب نمک استریل می توانید آب را برای ۳ تا ۵ دقیقه بجوشانید. سپس مقداری نمک به آن اضافه کنید و بعد از خنک شدن از آن برای شستشوی بینی استفاده نمایید. باید این کار را چند بار در روز انجام دهید تا مجاری سینوس های شما به طور کامل پاکسازی شود.

 

 

بیشتر بخوانید » روش های سریع و خانگی درمان دندان درد «

 

 

۳- استفاده از آنزیم بروملین روشی مؤثر برای درمان سینوزیت

 

استفاده از آنزیم بروملین روشی مؤثر برای درمان سینوزیت

 

بروملین نام آنزیمی است که به طور طبیعی در ساقه های آناناس وجود دارد. امروزه مکمل این آنزیم به صورت پودر، قرص و یا کپسول در داروخانه ها نیز به فروش می رسد. مطالعات نشان می دهد که بروملین می تواند علائم سینوزیت را تا حدود زیادی کاهش دهد. مصرف این آنزیم به عنوان جدیدترین درمان سینوزیت، می تواند به کاهش درد سینوس ها و همچنین کاهش ورم مجاری تنفسی کمک کند. هر چند که بروملین یک ماده طبیعی است، اما مصرف آن باید تنها تحت نظر پزشک باشد. برخی افراد به بروملین آلرژی دارند و برخی افراد نیز به مشکلات دستگاه گوارش و افزایش ضربان قلب مبتلا می شوند.

 

 

۴- نوشیدن مایعات زیاد، بهترین درمان خانگی سینوزیت

 

نوشیدن مایعات زیاد، بهترین درمان خانگی سینوزیت

 

نوشیدن آب و مایعات زیاد موجب می شود تا سینوس های شما مرطوب شوند و احساس بهتری را تجربه کنید. هیدراته شدن بدن موجب کاهش مخاط سینوس ها می شود و علائم سینوزیت را کاهش می دهد. افرادی مبتلا به سینوزیت باید سعی کنند روزانه حتماً ۶ تا ۸ لیوان آب مصرف کنند و از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین اجتناب نمایند.

 

 

۵- کمپرس گرم، بهترین درمان خانگی سینوزیت و سردرد

 

یکی دیگر از روش های فوق العاده مؤثر برای درمان سینوزیت و سردرد ناشی از آن استفاده از کمپرس گرم است. گرم کردن سینوس ها موجب جاری شدن آن ها می شود و از تجمع ترشحات عفونی جلوگیری می کند. این روش موجب می شود تا احساس درد و فشار کمتری را تجربه کنید.

 

 

۶- استفاده از اسپری ضد احتقان بینی، بهترین درمان خانگی سینوزیت

 

استفاده از اسپری ضد احتقان بینی، بهترین درمان خانگی سینوزیت

 

برای مرطوب نگه داشتن مجاری بینی رفع انسداد بینی و درمان التهاب می توانید از اسپری های ضد احتقان استفاده کنید.

 

 

۷- استراحت کردن، بهترین درمان سینوزیت و سردرد

 

استراحت کردن به بدن کمک می کند تا راحت تر با عفونت ها مقابله کند. زمانی که شما می خوابید، بدن شما بهتر با عوامل بیماری زا مبارزه می کند. پس سعی کنید بیشتر استراحت کنید و بدانید که قرار گرفتن در حالت خوابیده می تواند به کاهش علائم تنفسی نیز کمک کند.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین روش های درمان میگرن «

 

 

۸- یوگا، روشی مؤثر در درمان سینوزیت و سردرد

 

یوگا، روشی مؤثر در درمان سینوزیت و سردرد

 

برخی از حرکات یوگا به درمان سینوزیت و سردرد کم می کند و موجب کاهش فشار سینوس ها و تخلیه مخاط می شود. برای این کار تنها لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

 

  • به کمر روی زمین دراز بکشید.
  • زانوها را خم کنید و به صورت خم به دو طرف متمایل نمایید تا کف دو پا به هم برخورد کنند.
  • حال دست ها را در کنار بدن قرار دهید و برای چند دقیقه در این وضعیت بمانید.
  • می توانید زیر کمرتان یک بالشت قرار دهید و دو طرف زانو هم یک بالشت بگذارید تا به ماهیچه هایتان فشار وارد نشود.

 

 

بیشتر بخوانید » آموزش تصویری ۷ حرکت یوگا برای تقویت سیستم ایمنی «

 

 

۹- درمان سینوزیت با پیاز، روشی مؤثر و طبیعی

 

درمان سینوزیت با پیاز، روشی مؤثر و طبیعی

 

پیاز داروی عفونت سینوس است و می تواند علائم سینوزیت را تا میزان زیادی کاهش دهد. وجود گوگرد در پیاز موجب درمان عفونت های خفیف سینوسی می شود. بو کردن پیاز می تواند راه بینی را باز کند و مجاری تنفسی را ضدعفونی نماید. بخور پیاز نیز یک روش مؤثر برای تسکین آبریزش بینی و گرفتگی آن است.

 

 

۱۰- سیاه دانه، قوی ترین داروی سینوزیت

 

درمان سینوزیت با روغن سیاهدانه یکی دیگر از روش های مؤثر و مفید برای کاهش التهاب ناشی از سینوزیت است. روغن سیاهدانه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که خاصیت ضد درد، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد التهاب و آنتی هیستامین دارد. برای استفاده از این روغن باید مقداری از آن را داخل آب داغ بریزید. سپس با این آب بخور دهید.

 

 

بیشتر بخوانید » خواص و فواید و عوارض دارویی سیاه دانه «

 

 

۱۱- درمان سینوزیت با روغن بنفشه

 

درمان سینوزیت با روغن بنفشه

 

روغن بنفشه در طب سنتی فواید زیادی دارد. برای استفاده از این روغن روش های مختلفی وجود دارد. می توانید برای ۴۰ شب هر شب ۱ قطره روغن را داخل هر یک از سوراخ های بینی بریزید. روش دوم نیز به این صورت است که یک شب در میان یک قطره داخل سوراخ بینی راست و چپ می ریزید. این کار را تا ۶ شب ادامه می دهید. یک هفته استراحت می دهید و بعد دوباره تکرار می کنید.

 

 

۱۲- زنجبیل، مؤثر در درمان سینوزیت

 

زنجبیل، مؤثر در درمان سینوزیت

 

مصرف دمنوش زنجبیل یک روش مؤثر دیگر برای تخلیه سینوس ها و باز شدن راه بینی است. برای این کار می توانید مقداری زنجبیل را در آب جوش بریزید و بعد از چند دقیقه مصرف کنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

سینوزیت مشکل رایجی است که معمولاً اگر به موقع درمان نشوید شدیدتر شده و به سینوزیت مزمن تبدیل می شود. برای کاهش عوارض سینوزیت سعی کنید از روش های طبیعی که در این مقاله گفته شد استفاده کنید. از خوردن آب یخ و غذاها و نوشیدنی های سرد اجتناب کنید و به جای اینکه به دنبال داروی جدید درمان سینوزیت یا بخور جوش شیرین برای سینوزیت باشید با مصرف دمنوش ها و بخور آب گرم علائم را کاهش دهید. در صورتی که علائم بعد از استفاده از روش های خانگی بیشتر شد بهتر است از پزشک کمک بگیرید.

 

 

منابع: everydayhealth، allinahealth

 

کالابرگ الکترونیک