زیباترین مکان های گردشگری ایران از نگاه توریست ها

زیباترین مکان های گردشگری ایران از نگاه توریست ها


24 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
زیباترین مکان های گردشگری ایران

ایران کشوری پهناور با وجود آب و هوای متنوع و غنای فرهنگی تاریخی بی نظیر دارای انبوهی از مکان های دیدنی طبیعی و تاریخی است. جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری در ایران کم نیستند. اگر قصد ایرانگردی دارید با ما در مجله کوروش همراه باشید تا بیشتر درباره زیباترین مکان ها و جاذبه های گردشگری ایران از نگاه گردشگران بخوانید.

 

بازدید از تمدن های قدیمی دنیا

 

برخی از اولین تمدن های دنیا در ایران ساخته شده اند. از جمله تمدن های شهر سوخته سیستان و جیرفت. همچنین برخی از بزرگترین تمدن های تاریخ جهان همچون هخامنشیان و ساسانیان در ایران بنا شده اند. تمدن هایی که از خود آثار باستانی زیادی را به یادگار گذاشته اند. در کنار این ایران در عصر طلایی اسلامی هم از طلایه داران تمدن های اسلامی بود. دوره های که از آن آثار هنرهای اسلامی هم بناهای مهمی از مساجد و خانقاه ها تا پل ها و میادین و خانه های تاریخی به یادگار مانده است. نهایتا اینکه زیباترین مکان های دیدنی ایران و جاهای گردشگری  از شمار خارجند! با این حال در ادامه به برخی از بهترین و زیباترین و دیدنی ترین مکان های گردشگری ایران و مناطق طبیعی و جاهای ایران خواهیم پرداخت.

 

 

۱- قلعه رودخان از زیباترین مکان های گردشگری ایران

 

قلعه رودخان از زیباترین مکان های گردشگری ایران

 

«قلعه رودخان» یا «قلعه حسامی» یکی از زیباترین جاذبه ها و مکان های گردشگری ایران است که از دوران ساسانیان به یادگار مانده است. این قلعه تماشایی که در ارتفاعات جنگلی ساخته شده مساحتی حدود ۲،۶ هکتار دارد. قلعه رودخان در نزدیکی شهر فومن در استان گیلان قرار گرفته است. قلعه رودخان در دوران امپراطوری ساسانیان از مستحکم ترین دژهای ساسانیان بود. این قلعه بعدها در دوران سلجوقیان نیز مرمت شد و در دوران حسن صباح هم به یکی از استحکامات مورد استفاده اسماعیلیان اَلَموت تبدیل شد. طی سال های اخیر قلعه رودخان دوباره مرمت و بازسازی شده است. اخیرا هم با رونق فعالیت های گردشگری امکانات تفریحی و اقامتی زیادی در نزدیکی آن ساخته شده است.

 

 

۲- جاده خلخال و اسالم، تکه ای از بهشت گمشده

 

جاده خلخال و اسالم، تکه ای از بهشت گمشده

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

جاده خلخال و اسالم یکی از زیباترین نقاط و مکان های گردشگری ایران است. تلفیقی از کوه های سرسبزِ سر به فلک کشیده و جنگل های تو در تو به همراه مِهی همیشگی در ارتفاعات، جاده کارت پستالی خلخال و اسالم را تشکیل داده است. این جاده بسیار زیبا که در جنوبی شرقی استان اردبیل یکی از رؤیایی ترین مسیرهای جاده ای در ایران است. جاده خلخال می تواند گشت و گذار و ماشین سواری در این منطقه را برای هر فردی به خصوص طبیعت گردان و عاشقان عکاسی از مناظر به تجربه ای اعجاب انگیز تبدیل کند.

 

 

۳- پرسپولیس میراث ماندگار یکی از شکوهمندترین تمدن های تاریخ

 

پرسپولیس میراث ماندگار یکی از شکوهمندترین تمدن های تاریخ

 

«پرسپولیس» یا «تخت جمشید» با اختلاف از مهمترین و زیباترین نقاط و جاذبه های گردشگری ایران است. پرسپولیس در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر شیراز در استان فارس قرار دارد. پرسپولیس در واقع ویرانه های پایتخت یکی از مشهورترین و بزرگترین امپراطوری های تاریخ بوده است. امپراطوری هخامنشیان در دوره ای بین سال های ۵۰۰ تا ۳۵۰ ق.م بر سرزمینی عظیم که مرزهای آن در غرب تا شمال آفریقا و جنوب اروپا و از شرق تا هندوستان ادامه داشت حکمرانی می کرد. پرسپولیس که حالا به نمادی از گذشته پرشکوه ایران باستان تبدیل شده با زیبایی های هنری و معماری خود شکوه و عظمت ایران باستان را نشان می دهد.

 

 

بیشتر بخوانید » محبوب ترین مقاصد سفر دنیا بعد از کرونا «

 

 

۴- تنگ دم اسب از زیباترین مکان های گردشگری ایران

 

تنگ دم اسب از زیباترین مکان های گردشگری ایران

 

در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب شهر شیراز آبشار تماشایی وجود دارد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. برای رسیدن به آبشار تنگ دم اسب که در منطقه کوهمره سرخی واقع است، باید مسیری بسیار تماشایی را پای پیاده طی کنید. در این مسیر به پوشش گیاهی بی نظیری مملو از درختان بلوط و بوته های کوتاه قامت و پرشاخ و برگ برخواهید خورد. پیمودن مسیری پر پیچ و خم و عبور از شکاف سنگ ها و گذشتن از دریاچه خود می تواند یکی از جذابیت های سفر به تنگ دم اسب باشد. طبیعت بکر تنگ دم اسب باعث شده تا در این مکان طبیعی و جاذبه گردشگری شاهد حضور جانورانی منحصر به فرد از جمله سنجاب های ایرانی باشیم.

حتما بخوانید  ترسناک ترین مکان های گردشگری ایران که هرگز نباید به آنجا بروید!

 

 

بیشتر بخوانید » ۴ شهر خنک ایران برای سفر در تابستان «

 

 

۵- روستای دیزان، منطقه ییلاقی بی نظیر

 

روستای دیزان، منطقه ییلاقی بی نظیر

 

روستای دیزان که تصور می شود نام آن برگرفته از «دژان یا دژها» باشد، یکی از باورنکردنی ترین مناظر طبیعی و بافت های بکر روستایی ایران را در اختیار دارد. ترکیبی مبهوت کننده ای از دشت ها و مراتع سرسبز و دیدنی و معماری بی نظیر. تمام این جاذبه ها روستای دیزان را به یکی از زیباترین مناطق و مکان های گردشگری ایران تبدیل کرده است.

 

 

۶- خانه ‌های تاریخی کاشان از زیباترین مکان های گردشگری ایران

 

خانه ‌های تاریخی کاشان از زیباترین مکان های گردشگری ایران

 

کاشان یکی از زیباترین شهرهای گردشگری ایران به لحاظ معماری و تاریخی است. در شهر با صفا و کویری کاشان به انبوهی از خانه ها و بناهای تاریخی تماشایی بر می خوریم. از جمله باغ فین و بسیاری خانه های تاریخی دیگر که با حیاط های سنگفرش و درخت کاری ها و تزئینات داخلی خود همه ساله پذیرای خیل عظیمی از گردشگران خارجی و ایرانی هستند. با توجه به اقلیم گرم و خشک و بیابانی کاشان بهترین فصل سفر به این شهر زیبا در بهار است. فصلی که می توانید در آن شاهد مراسم های گلاب گیری در کاشان و روستاهای حومه آن باشید. روستای ابیانه از جمله زیباترین روستاهای گردشگری ایران در کاشان واقع شده است.

 

 

بیشتر بخوانید » در زمستان ایران به کجا سفر کنیم؟ «

 

 

۷- دره‌ ستارگان، ستاره ای که روی زمین افتاد!

 

دره‌ ستارگان، ستاره ای که روی زمین افتاد!

 

در ساحل جنوبی جزیره زیبای قشم در نزدیکی روستای برکه خلف درّه ای تماشایی از دوره زمین ‌شناسى سنوزوئیک (حدود ۲ میلیون سال قبل) وجود دارد. به باور مردم محلی این دره شگفت انگیز در اثر سقوط ستاره ای روی زمین به وجود آمده است. به همین جهت نیز در گویش محلی به این دره «استار اوتیده» یا «استالَه کَفتَه» به معنای «ستاره افتاده» می گویند. باوری که برخی تحقیقات علمی هم بر آن صحه گذاشته اند. در واقع شکل خاص دره ستارگان قشم به نوعی است که نشان می دهد ممکن است برخورد اجرام کیهانی موجب به وجود آمدن شده باشند.  دره ستارگان با انبوهی از ستون و تپه های ماسه ای و سنگ هایی با اشکال و تراش های عجیب یکی از بهترین مناطق طبیعی گردشگری ایران برای تماشای شب های پرستاره است.

 

 

بیشتر بخوانید » راهنمای سفر به جزیره هرمز «

 

 

۸- تالاب انزلی از زیباترین مکان های گردشگری ایران

 

تالاب انزلی از زیباترین مکان های گردشگری ایران

 

در فاصله ۴۰ کیلومتری رشت در استان گیلان و در نزدیکی شهر بندر انزلی تالاب انزلی را داریم. تالابی که از حیث غنای زیستی نه تنها در ایران بلکه در جهان نمونه بارزی از تالاب های آب شیرین به حساب می آید. تالاب زیبای انزلی که از زیباترین مکان های گردشگری طبیعی و بکر ایران است. این تالاب هر ساله پذیرای گردشگران بی شمار داخلی و خارجی است.

این مکان شگفت انگیز محل زندگی نیلوفرهای آبی است. لاله های دریایی،‌ نیلوفرهای آبی و نیزارهای تماشایی تالاب انزلی منظره جذابی با پالت رنگی خیره کننده ای را به وجود آورند که هر بیننده را مبهوت می کند. فصل شکوفایی این گیاهان شگفت انگیز از اواخر بهار است. در این فصل است که لاله های دریایی تالاب سر از آب بیرون آورده و روی موج های آب به رقص در می آیند. به همین جهت، قایق سواری در میان این گیاهان می تواند به یکی از ایده آل ترین تفریحات هر گردشگری تبدیل شود.

 

 

۹- میدان نقش جهان، نگین نصف جهان

 

میدان نقش جهان، نگین نصف جهان

 

در قلب ایران میدان نقش جهان قرار دارد که یکی از زیباترین و بزرگترین میادین جهان به گواه گردشگران ایرانی و خارجی است. میدان نقش جهان که از مهمترین بناهای معماری اسلامی به حساب می آید در فهرست میراث فرهنگی یونسکو نیز قرار گرفته است. میدان ۴۰۰ ساله نقش جهان در دوران صفوی بنا شده و به دست شاه عباس ساخته شده است. میدان نقش جهان تنها یک میدان نیست. بناهای تاریخی بی نظیری نیز در اطراف آن ساخته شده اند که هر کدام از شاهکارهای معماری جهان اسلام به حساب می آیند.

کاخ عالی قاپو با گچ بری ها. اتاق موسیقی و مینیاتورهای شگفت انگیزش. در ضلع غربی مسجد شیخ لطف الله با گنبد مبهوت کننده. مناره ها و کاشی کاری ها بی نظیرش. مسجد امام با طاق نماهای متقارن. حوض زیبای وضو و کاشکاری ها و سردر و گنبد خیره کننده اش در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار گرفته اند. سردر و بازار قیصریه، دروازه های چوگان و توحیدخانه از دیگر بناهای تماشایی میدان نقش جهان اصفهان از زیباترین جاهای گردشگری ایران هستند.

حتما بخوانید  12 آداب و رسوم جالب ماه رمضان در مصر

 

 

۱۰- غار کتله خور از زیباترین مکان های طبیعی و بکر گردشگری ایران

 

غار کتله خور از زیباترین مکان های گردشگری ایران

 

در دل کوه های شهرستان خدابنده در زنجان، غار «کَتَله خور»، یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی و دیدنی ایران قرار دارد. کتله خور غاری آبی خشکی است که به سبب وجود بلورها و قندیل های شفاف و زیبا و همچنین طبقاتش در جهان نیز شهره است. تصور عمده بر این است که غار کتله خور دارای ۷ طبقه است. با این حال تا به حال تنها ۳ طبقه از این غار شگفت انگیز کشف شده است. قندیل های تماشایی و شفاف آهکی به همراه چکَنده‌ سنگ های گل کلمی، چشمه های زلال و حفره های طبیعی بی نظیر از غار کتله خور، منظره طبیعی خارق العاده ای ساخته است.

 

 

۱۱- حافظیه، آرامگاه لسان الغیب

 

حافظیه، آرامگاه لسان الغیب

 

در شمال شهر تاریخی شیراز آرامگاه یکی از مشهورترین شعرای ایران و جهان یعنی حافظ شیرازی مشهور به «لسان الغیب» قرار دارد. آرامگاه حافظ علاوه بر اینکه محل ادای دین اهالی فرهنگ و ادب به شاعر شیرین سخن پارسی گوی است با گنبدی تماشایی، کاشی کاری های معرق و لعابدار دارای معمار بی نظیری نیز هست. آندره گدار، معمار و باستان شناس فرانسوی در دوران پهلوی اول حافظیه را با در نظر داشتن عناصر معماری زندیه طراحی کرد.

 

 

بیشتر بخوانید » راهنمای سفر ایمن به کویر «

 

 

۱۲- بیستون و طاق بستان از زیباترین مکان های گردشگری ایران

 

بیستون و طاق بستان از زیباترین مکان های گردشگری ایران

 

«طاق ‌بستان» یکی از مشهورترین بناهای تاریخی به جای مانده از دوران باستان در ایران است. طاق بستان که در شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد از مجموعه ‌ای از نگاره های سنگی و سنگ نوشته های دوران ساسانیان تشکیل شده است. در طاق بستان صحنه های تاریخی مختلفی از تاج گذاری برخی شاهان ایران باستان همچون خسرو پرویز، اردشیر دوم، شاهپور دوم و سوم و برخی کتیبه ها به خط پهلوی و همچنین صحنه هایی از شکار، نواختن چنگ حکاکی شده است.

بیستون نیز یکی از مشهورترین آثار تاریخی ایران باستان به جای مانده از دوران هخامنشیان در کرمانشاه است. سنگ نوشته بیستون که کلید کشف خط میخی بود به ۳ زبان زبان پارسی باستان، بابلی و ایلامی نگاشته شده است. در این کتیبه مهم تاریخی ماجرای غلبه داریوش بزرگ بر گئومات مغ (سومین پادشاه هخامنشیان) و به بند کشیدن یاغیان شرح داده شده است.

 

 

۱۳- شهر سوخته، گهواره تمدن جهان

 

شهر سوخته، گهواره تمدن جهان

 

در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهرستان زابل در سیستان و بلوچستان ویرانه های یکی از مهمترین شهرهای ماقبل تاریخی جهان قرار گرفته است. «شهر سوخته» با بناهای خشت و گِلی خود در عصر برنز از مهمترین مسیرهای بازرگانی فلات ایران به حساب می آمده است. شهر سوخته احتمالا بیش از ۵ هزار سال قدمت دارد. باور باستان شناسان بر این است که این شهر کهن تا ۲ هزار قبل نیز دارای سکنه بوده است. هر چند از هویت ساکنان این شهر باستانی اطلاع درستی در دست نیست. ولی سازماندهی بی نظیر این شهر باستانی نشان می دهد که تمدنی بسیار پیشرفته در آن سکونت داشته اند.

شهر سوخته دارای محله های متمایزی با اهداف مسکونی،‌ صعنتی و همچین یک گورستان بوده است. علاوه بر این کشف برخی از آثار شگفت انگیز از جمله جامی مرمرین، کیسه ای چرمی با نگاره‌ ای از عصر برنز، یک تخته نرد به همراه مُهره های آن و همچنین یک چشم مصنوعی باعث شده تا آوازه شهر سوخته در تمام دنیا بپیچد. در شهر سوخته شواهدی از انجام اولین جراحی های مغز نیز به چشم می خورد. جام سفالینی نیز در شهر سوخته کشف شده که به گواه برخی از محققان اولین نمونه از انیمیشن در جهان است.

 

 

۱۴- کوه های مریخی چابهار از زیباترین مکان های گردشگری ایران

 

کوه های مریخی چابهار از زیباترین مکان های گردشگری ایران

 

چند سالی است که با قوت گرفتن اکتشافات در مریخ زمزمه هایی از ارسال اولین فضانوردان به سیاره سرخ به گوش می رسد. ولی این سفر قریب الوقوع با توجه به چالش های فنی و نگرانی های زیادی که در مورد سلامت انسان در سفرهای طولانی مدت فضایی وجود دارد همچنان حداقل برای آینده ای نزدیک دور از ذهن تصور می شود. خوشبختانه همین جا روی کره خاکی خودمان مکان های دیدنی هستند که شباهت غریبی به مناظر مریخ دارند. یکی از این مکان های شگفت انگیز مریخی در جنوب ایران قرار دارد. کوه های مریخی که در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر چابهار قرار دارد با تپه های سنگی، ستون ها، قله های تیز، کلاهک های عجیب و نامتقارن و تپه های ماسه ای سرخ رنگ منظره ای از تپه های مریخ را در ذهن تداعی می کند.

 

کالابرگ الکترونیک