طرز تهیه حلوا نذری و مجلسی + فیلم | مواد لازم برای ۵۰ تا ۲۰۰ نفر

طرز تهیه حلوا نذری و مجلسی + فیلم | مواد لازم برای ۵۰ تا ۲۰۰ نفر


7 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه حلوا مجلسی زعفرانی طلایی با 12 ترفند + فیلم

طرز تهیه حلوا مجلسی مرحله به مرحله و رازهای خوشمزه شدن آن
حلوا نذری و مجلسی چطور درست کنیم؟ در بسیاری از مناطق ایران از زمان‌های قدیم چه برای مراسم شادی و عروسی و جشن‌های مذهبی و چه برای مجلس ختم و عزاداری‌های ملی و مذهبی و البته غذاهای نذری محرم «حلوا» پای ثابت بوده است. حلوا یک نذری کم هزینه ماه رمضان و یک دسر ماه رمضانی محبوب هم هست. اما چطور می‌توانیم یک حلوای نذری و مجلسی طلایی و خوشمزه درست کنیم؟ اصلا طلایی شدن حلوا و کشدار نشدن حلوا نیاز به فوت‌‌‌وفن خاصی دارد؟ طرز تهیه حلوا نذری و مجلسی زعفرانی با آرد گندم، مقدار مواد حلوا نذری برای ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر و … به همراه فیلم آموزش تهیه حلوا را در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش برای شما آماده کرده‌ایم. فیلم طرز تهیه حلوا را هم در این مقاله تماشا کنید.

مواد لازم مایه حلوا (برای ۶ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید گندم ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن جامد یا روغن حیوانی ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر هل ۱/۲ قاشق چای‌خوری
خلال پسته، خلال بادام و پودر نارگیل برای تزیین حلوا

 

مواد لازم برای تهیه شهد حلوا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱ و ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر زعفران ساییده شده ۱ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت حلوا: ۲ ساعت

میزان کالری در ۱۰۰ گرم حلوا: ۵۱۲ کالری

مراحل طرز تهیه شربت حلوا

 

مراحل طرز تهیه شربت حلوا

 

برای درست کردن حلوا به روش مجلسی برای مراسم ختم یا نذری و سایر مناسبت‌ها، ابتدا باید شهد یا شربت حلوا را آماده کنید. این شهد باید غلظتی کمتر از عسل داشته باشد. برای تهیه شربت حلوا، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول؛ آب و شکر را با هم مخلوط کنید

برای درست کردن شربت حلوا ابتدا آب و شکر را با هم مخلوط کنید. این ترکیب را روی شعله ملایم گاز هم بزنید تا ذرات شکر به طور کامل در آب حل شوند.

در صورت تمایل شکر را می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش حضوری، اینترنتی و تلفنی خریداری کنید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن زعفران و گلاب به شهد حلوا

در مرحله بعد زعفران و گلاب را به محلول آب و شکر اضافه کنید و هم بزنید. وقتی که رنگ شهد کاملا زعفرانی شد و شهد قوام گرفت و کمی غلیظ شد، شعله گاز را خاموش کنید.

در صورت تمایل برای تهیه انواع عرقیات گیاهی مثل گلاب و خرید زعفران می‌توانید به فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش حضوری سر بزنید یا به روش تلفنی و اینترنتی آنها را سفارش بدهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترافل خرما بدون نیاز به پخت

مراحل طرز تهیه حلوا با آرد سفید گندم

 

طرز تهیه حلوای زعفرانی

 

در طرز تهیه حلوا ساده با پیمانه، باید آرد را آماده کنید و بعد دیگر مواد را به آن اضافه کنید. برای مشاهده مراحل تهیه حلوا مجلسی و نذری با آرد گندم، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول؛ آرد را الک کنید و تفت دهید

قبل از هر چیز آرد را ۲ بار الک کنید تا حین پخت گوله‌ گوله نشود. آرد را روی شعله ملایم گاز تفت دهید و مرتب هم بزنید تا تمام ذرات آرد به صورت هماهنگ تفت بخورد و بوی خامی آن گرفته شود. زمانی که رنگ آرد کمی تغییر کرد و به رنگ کرمی درآمد، شعله گاز را خاموش کنید. یک بار دیگر هم آردهای تفت داده شده را الک کنید تا یک حلوای صاف، یکدست و لطیف داشته باشید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک حلوای هویج خانگی مرحله به مرحله

در صورت تمایل برای خرید انواع آرد از جمله آرد سفید گندم می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم؛ آرد و روغن را با هم تفت دهید

قرار است یک‌ بار دیگر آرد را با روغن هم تفت بدهیم. پس همان‌قدر که در مرحله نخست تفت دادن، رنگ آرد کمی تغییر کرد و به رنگ کرمی درآمد شعله را خاموش کنید. بعد از الک کردن دوباره، آرد را دوباره در ماهیتابه یا قابلمه بریزید.

آرد را به سمت گوشه‌های ظرف کنار بزنید به نحوی که وسط قابلمه خالی شود. در این مرحله پودر هل، روغن جامد یا حیوانی و روغن مایع را همه با هم اضافه کنید. شعله گاز را روی درجه ملایم تنظیم کنید. همه مواد را مرتب به هم بزنید تا به رنگ دلخواه حلوایی که می‌خواهید برسید.

در صورت تمایل هل، انواع روغن جامد و نیمه جامد از جمله روغن حیوانی و انواع روغن مایع مثل روغن سرخ کردنی را می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنی خریداری کنید.

مرحله سوم؛ شهد حلوا را اضافه کنید

در این مرحله شهد را به آرامی به مایه حلوا اضافه کنید. باید همزمان با اضافه کردن شهد مرتب مایه حلوا را هم بزنید. آن‌قدر حلوا را هم بزنید تا شهد خوب به خورد مواد برود. حالا در صورت دلخواه چند قطره گلاب و یک یا دو قطره عرق هل اضافه کنید.

وقتی حلوا به روغن افتاد شعله را خاموش کنید. حلوا را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید. حلوای نذری و مجلسی را با خلال پسته و بادام و پودر نارگیل یا دارچین تزیین کنید.

در صورت تمایل دارچین، خلال پسته و خلال بادام را می‌توانید به صورت حضوری، تلفنی یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

طرز تهیه حلوا آرد گندم زعفرانی

 

نسبت مواد لازم برای تهیه حلوا نذری برای ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر

 

نسبت مواد لازم برای تهیه حلوا نذری برای ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر

 

برای تهیه حلوا نذری برای ۱۰۰ نفر، به ۳ کیلوگرم آرد گندم یا آرد سنگک، ۱۵ لیوان شکر، ۱۳ لیوان آب، ۷ لیوان روغن مایع و جامد، ۳۰۰ گرم کره، ۳ لیوان گلاب، ۱ قاشق غذاخوری پودر هل و ۲ قاشق غذاخوری زعفران ساییده نیاز دارید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

اگر می‌خواهید حلوای نذری برای ۵۰ یا ۶۰ نفر درست کنید، این میزان مواد را نصف کنید و اگر حلوای نذری برای ۲۰۰ نفر درست می‌کنید، نسبت‌ها را دو برابر کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه حلوا مجلسی و نذری زعفرانی با پیمانه

 

فوت و فن‌های طلایی شدن حلوا مجلسی زعفرانی

 

  • برای این‌که رنگ حلوا مجلسی و نذری زعفرانی، طلایی شود باید به آرامی و با دقت آرد را تفت بدهید. بوی خامی آرد باید به صورت کامل گرفته شود اما نباید آن‌قدر این تفت دادن ادامه پیدا کند که رنگ حلوا قهوه‌ای و تیره شود. به همین منظور باید شعله در ملایم‌ترین حالت ممکن باشد. برای داشتن یک حلوای طلایی باید صبور باشید و دقایق زیادی را پای گاز به تفت دادن ملایم آرد صرف کنید.
  • یادتان باشد آرد بعد از الک و تفت داده شدن وزنش کم می‌شود. پس حتما دو لیوان سر پر آرد در این دستور استفاده کنید.
  • اگر حلوای‌ نذری و مجلسی شما کشدار می‌شود به خاطر این است که گلوتن موجود در آردتان زیاد است. راه‌حل این مشکل این است که مقدار کمی پودر نشاسته را به آرد اضافه کنید.
  • برای درست کردن حلوای ساده یا زعفرانی با آرد گندم، آرد گندم سبوس‌دار بهترین آرد است. آرد سبوس‌دار مثل آردی که برای تهیه نان سنگک استفاده می‌شود، گلوتن پایینی دارد و به همین دلیل حلوا را لطیف‌تر می‌کند. در مجموع در صنعت شیرینی‌پزی هر چه آرد گلوتن کمتری داشته باشد شیرینی ترد‌تر و شکننده‌تر و خوش‌خوراک‌تر از آب در‌می‌آید. آرد نانوایی از نوع آرد سبوس گرفته است و حلوای شما را سفت و کشدار می‌کند. پس برای اینکه حلوا کشدار نشود از آرد سبوس‌دار استفاده کنید.
  • یک ترفند درست کردن حلوای پف‌دار این است که قبل از این‌که شهد را به حلوا اضافه کنید دو قاشق شکر روی ترکیب آرد و روغن بپاشید و به سرعت و بی‌وقفه هم بزنید. دانه‌های شکر سبب می‌شود آرد کمی هوا بگیرد و حلوا پف کند. سپس شهد حلوا را اضافه کنید.
  • می‌توانید به جای روغن حیوانی یا جامد، از کره برای درست کردن حلوای نذری و مجلسی استفاده کنید. کره را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، اینترنتی یا حضوری خریداری کنید.
  • در آخرین مرحله و بعد از اضافه کردن شهد، چند قطره گلاب خالص و در صورت تمایل چند قطره عرق هل اضافه کنید تا حلوای نذری بوی بی‌نظیری پیدا کند.
حتما بخوانید  ۲۷ روش درمان سریع و قطعی شپش سر و تخم شپش کودکان و بزرگسالان

بیشتر بدانید: طرز تهیه فرنی بدون آب انداختن با فیلم آموزش تهیه

 

ترکیب دقیق و نکات مهم کشدار نشدن حلوا

 

  • اگر دوست دارید رنگ حلوا مجلسی تیره داشته باشید به هیچ وجه آرد را آنقدر تفت ندهید که رنگ آرد قهوه‌ای سوخته شود. این کار باعث می‌شود حلوا طعم سوختگی بگیرد. کافی است به مدت چند ثانیه و در مرحله آخر تفت دادن، شعله گاز را کمی زیاد کنید و به سرعت و بدون وقفه آرد را هم بزنید و تفت دهید تا رنگ آن فقط کمی و نه بیشتر، طلایی شود. مراقب باشید آرد تیره نشود چون طعم نامطلوبی پیدا می‌کند.
  • طرز تهیه حلوا نشاسته‌ای با آرد نشاسته هم مرسوم است. به جای آرد گندم از آرد سفید و آرد سنگک هم می‌توانید استفاده کنید.
  • طرز تهیه حلوای ساده یا زعفرانی چه برای ۲ نفر چه ۴ نفر و ۱۰ باشد چه برای ۵۰ نفر به همین ترتیب است و فقط مقدار مواد آن دو برابر یا سه برابر و … و یا نصف می‌شود.
  • اگر تمایل دارید که رنگ حلوای مجلسی زرد زعفرانی باشد باید هنگام تفت دادن آرد، آن را بیش از حد تفت ندهید تا رنگ آرد خیلی تیره شود. همین که از خامی بیفتد کافی است. هر چقدر آرد را بیشتر تفت دهید رنگ حلوا در پایان پخت تیره‌تر و قهوه‌ای‌تر خواهد شد. همچنین برای اینکه حلوا رنگ و عطر زعفران را به صورت کامل به خود بگیرد، بهتر است به جای ۱ قاشق غذاخوری زعفران، از مقدار بیشتری زعفران استفاده کنید تا علاوه بر رنگ طلایی، عطر زعفران را هم در حلوای خود داشته باشید.
  • اگر می‌خواهید حلوای آرد گندم نذری و مجلسی شما دو رنگ باشد، باید مواد حلوا را نصف کنید و به صورت جداگانه دو نوع حلوا درست کنید. یکی از حلواها را با پودر کاکائو و یکی دیگر را با زعفران درست کنید. سپس به صورت دلخواه حلواها را با هم تزیین کنید. برای تهیه پودر کاکائو به صورت اینترنتی، تلفنی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شله زرد مجلسی با فیلم آموزش تهیه

سوالات متداول

چه کار کنیم که رنگ حلوا تیره شود؟

برای قهوه‌ای شدن رنگ حلوا، به مدت چند ثانیه و در مرحله آخر تفت دادن آرد، شعله گاز را کمی زیاد کنید و به سرعت و بدون وقفه آرد را هم بزنید و تفت دهید تا رنگ آن فقط کمی و نه بیشتر، طلایی شود. مراقب باشید آرد نسوزد و طعم تلخ نگیرد.

همچنین می‌توانید در زمان مخلوط کردن روغن مایع و آرد، مقداری شکلات آب شده یا پودر کاکائو به حلوای خود اضافه کنید. این کار باعث می‌شود حلوای آرد گندم در پایان پخت، رنگ قهوه‌ای شکلاتی به خود بگیرد.

مقدار مواد برای درست کردن حلوای نذری برای ۲۰ نفر چقدر است؟

برای درست کردن حلوای نذری برای ۲۰ نفر به این مقدار مواد نیاز دارید:

آرد: ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار

زعفران ساییده شده: ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری

پودر هل: ۲ قاشق چای‌خوری

شکر: ۴ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن مایع: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن جامد یا حیوانی: ۳ قاشق غذاخوری

گلاب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

 

کالابرگ الکترونیک