۱۲ غذای نذری کم هزینه ماه رمضان + فیلم آموزش تهیه

۱۲ غذای نذری کم هزینه ماه رمضان + فیلم آموزش تهیه


1 فروردین 1402 . زمان مطالعه: 18 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
غذای نذری کم هزینه ماه رمضان

آیا شما هم به دنبال لیست غذای نذری کم هزینه ماه رمضان هستید؟ نذری دادن در ماه رمضان میان مسلمانان بسیار رایج است و افزایش هزینه‌ها موجب شده تا بسیاری از خانواده‌ها برای تهیه انواع نذری ماه رمضان با مشکل روبرو شوند. معمولاً غذاهایی که به مقدار زیاد از گوشت و مرغ استفاده می‌شود، هزینه بیشتری دارد. اما شما می‌توانید برای تهیه نذری ارزان ماه رمضان از غذاهای بدون گوشت و مرغ و یا غذاهایی که میزان پروتئین حیوانی آن‌ها کمتر است، استفاده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه انواع نذری ساده و کم هزینه برای ماه رمضان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد نذری‌های ساده پاسخ خواهیم داد.

 

 

با چند غذای نذری کم هزینه ماه رمضان آشنا شوید

 

با چند غذای نذری کم هزینه ماه رمضان آشنا شوید

 

نذری دادن به هر شکلی که باشد زیباست. مهم نیست برای نذری ماه رمضان چلوکباب می‌دهید یا نان و پنیر به همراه سبزی تازه یا ساندویچ فلافل، مهم این است که با قلبی پاک نیت کنید و نذری خود را به بهترین شکل و بالاترین کیفیت آماده کنید.

معمولاً هزینه غذای نذری با توجه به مقدار آن متفاوت است، بنابراین قبل از آماده کردن نذری لازم است میزان هزینه‌ای که برای آن در نظر گرفته‌اید را مشخص کنید. سپس با توجه به آن نذری‌تان را آماده کنید.

برای تهیه غذای نذری کم هزینه ماه رمضان معمولاً گزینه‌های زیادی پیش رویتان قرار دارد. در لیست غذاهای نذری ارزان‌قیمت هم می‌توانید انواع آش را آماده کنید و هم به سراغ انواع خورش با برنج بروید.

بهتر است به جای این که دائم به خودتان بگویید نذری چی بدم، در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با لیست غذاهای نذری ارزان‌قیمت آشنا کنیم.

 

۱- شیر برنج

 

شیر برنج از غذاهای کم هزینه برای نذری

 

یکی از کم هزینه‌ترین، خوشمزه‌ترین و البته پرطرفدارترین انواع نذری کم هزینه «شیر برنج» است که در لیست غذای نذری کم هزینه ماه رمضان به عنوان اولین غذا معرفی می‌شود. این غذا هم طعم بسیار دلپذیری دارد و هم به خاطر داشتن برنج و شیر بسیار مقوی است که اتفاقاً در ماه رمضان نیز بسیار پرطرفدار است.

برای درست کردن شیر‌ برنج خوشمزه نذری مجلسی ابتدا باید برنج‌ها را خوب بشورید و سپس به مدت یک الی دو ساعت با مقداری نمک خیس کنید. بعد از این مدت آب روی برنج را خالی کنید و دوباره دو لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید برنج روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و حسابی له شود و وا برود.

سپس شیر پرچرب و یک بسته خامه صبحانه را به برنج اضافه کنید و هم بزنید. می‌توانید شیر برنج را بدون خامه نیز آماده کنید. برای تهیه شیر برنج از موادی مثل برنج، شیر، خامه صبحانه، شکر، عرقیات مثل گلاب و هل استفاده می‌شود که می‌توانید مواد اولیه شیر برنج را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

برای خواندن ادامه طرز تهیه شیر برنج نذری به روش‌های مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه شیر برنج کلیک کنید.

 

۲- شله زرد

 

شله زرد از غذاهای کم هزینه برای نذری رمضان

 

یکی دیگر از بهترین انواع غذای نذری کم هزینه ماه رمضان «شله زرد» است که معمولاً بسیاری از ما ایرانی‌ها از آن به عنوان افطاری در ماه رمضان نیز استفاده می‌کنیم. در اولین مرحله از طرز تهیه شله زرد زعفرانی، خلال بادام را از شب قبل در گلاب خیس کنید.

برنج را هم بشورید و از شب قبل خیس کنید. در زمان پخت شله زرد برنج خیس خورده را داخل قابلمه بریزید و روی آن آب بریزید. بعد از به جوش آمدن آب و برنج حرارت را کم کنید تا برنج به آرامی بپزد. برنج باید کاملاً بپزد و وا برود و به اصطلاح «شفته» شود.

بعد از حدود یک‌ ساعت، شکر را به برنج اضافه کنید. سپس کره و نصف مقدار زعفران را هم اضافه می‌کنیم. شعله گاز باید بسیار ملایم باشد و شله‌ زرد را مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. مقدار آب شعله زرد بستگی به نوع برنج دارد اگر مقدار آب کم بود می‌توانید به برنج آب اضافه کنید.

برای تهیه شله زرد از موادی مثل کره، زعفران، گلاب و برنج نیم دانه ایرانی مرغوب استفاده می‌شود. شما می‌توانید مواد اولیه شله زرد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

برای خواندن ادامه طرز تهیه شله زرد نذری و همچنین مشاهده فیلم تهیه آن می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه شله زرد کلیک کنید.

 

۳- آش رشته

 

آش رشته از نذری های کم هزینه

 

به جرات می‌توان گفت که «آش رشته» یکی از خوشمزه‌ترین انواع نذری در ماه رمضان است که اتفاقاً در لیست غذاهای نذری ارزان نیز قرار دارد. برای درست کردن آش رشته نذری خوشمزه و لعابدار باید از شب قبل حبوبات را به صورت جداگانه خیس کنید. این کار موجب می‌شود هضم حبوبات آش رشته راحت‌تر شود و از طرفی نفخ آن نیز گرفته شود.

بهتر است نخود و لوبیا را با هم خیس کنید و برای خیس کردن عدس از ظرف دیگری استفاده کنید. اگر زمان کافی برای خیس کردن حبوبات ندارید، بهتر است حداقل ۲ ساعت آن‌ها را در آب خیس کنید. در این مدت لازم است چند بار آب حبوبات را عوض کنید.

برای تهیه آش رشته نذری از موادی مثل لوبیا، عدس، نخود، پیاز داغ، سبزی آش، کشک، رشته آشی، نعنا خشک، زردچوبه، نمک، پودر فلفل و روغن سرخ کردنی استفاده می‌شود که شما می‌توانید مواد اولیه آش رشته را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

برای خواندن ادامه طرز تهیه آش رشته و همچنین مشاهده فیلم طرز تهیه آن می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش رشته کلیک کنید.

 

۳- عدس پلو

 

عدس پلو از نذری های کم هزینه

 

«عدس پلو» یکی دیگر از غذاهای خوشمزه ایرانی است که بسیاری از افراد در ماه رمضان به عنوان نذری می‌پزند. شما می‌توانید این غذای نذری را با مقداری گوشت چرخ کرده یا گوشت قلقلی درست کنید.

حتما بخوانید  ۴ طرز تهیه کوفته انار و گردو با سس خوشمزه در فر و بدون فر

در اولین قدم از طرز تهیه عدس پلو نذری، عدس و برنج را پاک کنید و ناخالصی‌های آن را بگیرید. هر دو را در دو ظرف جداگانه با مقداری آب خیس کنید. روی برنج مقداری نمک بریزید. بهتر است عدس را از شب قبل خیس و چند بار آب آن را عوض کنید.

برای برنج، یک تا ۲ ساعت خیساندن هم کافی است. در این فاصله عدس را بپزید و کشمش‌ها را پاک کنید. چوب و ناخالصی‌های کشمش را دور بریزید. کشمش‌ها را در آب بخیسانید. اگر می‌خواهید از زرشک هم استفاده کنید، زرشک را هم در ظرف جدا خیس کنید.

برای تهیه عدس پلو نذری از موادی مثل برنج، مواد پروتئینی مثل گوشت چرخ کرده، کشمش پلویی، سیر، دارچین و زرشک استفاده می‌شود. عدس پلو را بدون گوشت یا با سویا هم درست می‌کنند. شما می‌توانید مواد اولیه عدس پلو را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

برای خواندن ادامه طرز تهیه عدس پلو و همچنین مشاهده فیلم آموزش آن می‌توانید به مقاله طرز تهیه عدس پلو مراجعه کنید.

 

۴- لوبیا پلو

 

لوبیا پلو از نذری های کم هزینه ماه رمضان

 

«لوبیا پلو» از جمله محبوب‌ترین پلوهای مخلوط ایرانی و جزو غذاهای نذری کم هزینه ماه رمضان است. معمولاً برای تهیه این غذا هم می‌توانید از مقداری گوشت چرخ کرده و هم گوشت تکه‌ای استفاده کنید.

برای درست کردن لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای برنج را دو ساعت قبل از پخت در آب و نمک بخیسانید. گوشت گوسفند را به قطعات ریز تقسیم کنید و خوب بشورید و اجازه بدهید خشک شود.

اگر می‌خواهید لوبیا پلو کمی مجلسی‌تر به نظر بیاید می‌توانید تکه‌های گوشت را بزرگ‌تر خرد کنید. اگر هم می‌خواهید لوبیا پلو با گوشت قیمه ریزه درست کنید اندازه تکه‌های گوشت باید کوچک باشد. پیاز را ریز و ساطوری خرد کنید و کنار بگذارید. گوشت‌های ریز و قیمه شده را در مقداری روغن به تدریج سرخ کنید.

برای تهیه لوبیا پلو از موادی مثل لوبیا سبز، گوشت گوسفندی، زردچوبه، پودر زنجبیل، رب گوجه فرنگی و سیب زمینی استفاده می‌شود. شما می‌توانید مواد اولیه لوبیا پلو را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه لوبیا پلو می‌توانید به مقاله طرز تهیه لوبیا پلو مراجعه کنید.

 

۵- فرنی

 

فرنی از نذری های کم هزینه رمضان

 

«فرنی» خوشمزه‌ترین غذای نذری کم هزینه ماه رمضان است که می‌توانید آن را به راحتی در خانه آماده کنید. معمولاً برای تهیه فرنی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. طرز تهیه فرنی بسیار ساده است و در عین حال مواد مغذی بسیار زیادی دارد که برای بازیابی انرژی از دست رفته در طول روزه‌داری مناسب است.

برای درست کردن فرنی با نشاسته باید بعد از تمیز کردن نشاسته ابتدا شیر سرد را در یک قابلمه بریزید. سپس نشاسته و شکر را به آن اضافه کنید. شعله زیر گاز را روشن کنید و خوب هم بزنید تا نشاسته گلوله گلوله نشود. هم زدن را تا زمانی که غلظت نشاسته به حد مناسب رسید، ادامه دهید.

سپس گلاب و هل و دیگر مواد را به فرنی اضافه می‌کنیم و باز هم می‌زنیم. برای تهیه فرنی از موادی مثل شیر پرچرب، نشاسته و گلاب استفاده می‌شود. شما می‌توانید مواد اولیه فرنی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

برای خواندن ادامه طرز تهیه فرنی به ۳ روش مختلف با فیلم آموزش تهیه می‌توانید به مقاله طرز تهیه فرنی مراجعه کنید.

 

۶- فلافل

 

فلافل بهترین ساندویچ برای نذری

 

«فلافل» یک نذری ساده و کم هزینه و در عین حال بسیار خوشمزه است که معمولاً پیر و جوان از خوردن آن لذت می‌برند. برای تهیه فلافل ابتدا باید نخودها را از یک روز قبل بخیسانید. در طی این مدت چند بار آب نخودها را عوض و تازه کنید.

نخودهای خیس خورده، پیاز، فلفل، گشنیز، جعفری، نمک، سیر و زیره را در میکسر بریزید و همه را با هم مخلوط کنید تا زمانی که تمام مواد خوب خرد شوند و حالت خمیری پیدا کند. مایه به دست آمده نباید زیاد شل باشد.

ذرات مایه باید کمی درشت‌تر از ذرات شکر باشند. بد نیست بدانید طرز تهیه فلافل با نخود پخته هم مرسوم است و می‌توانید از نخود پخته استفاده کنید. برای تهیه ساندویچ فلافل موادی مثل نخود خام، جعفری تازه، گشنیز تازه، انواع ادویه، پودر زیره سبز، فلفل سفید، بیکینگ پودر، خیارشور، گوجه فرنگی و ترشی لیته استفاده می‌شود.

شما می‌توانید مواد اولیه فلافل را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه فلافل خانگی ترد و خوشمزه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه فلافل کلیک کنید.

 

۷- سمبوسه سیب زمینی

 

سمبوسه سیب زمینی از نذری های کم هزینه

 

شاید با دیدن «سمبوسه» در لیست غذاهای نذری ارزان‌قیمت تعجب کنید، اما سمبوسه هم خوشمزه است، هم پر انرژی و هم محبوب، پس می‌تواند گزینه خوبی برای نذری ماه رمضان باشد.

روش پخت سمبوسه بسیار آسان است. ابتدا در یک قابلمه متوسط مقداری آب و نمک را جوش بیاورید. سیب‌زمینی‌ها را خوب بپزید تا نرم و مغز پخت شوند. سیب‌زمینی‌های پخته شده را ریز خرد کنید یا رنده کنید و کنار بگذارید.

در یک ماهیتابه متوسط روغن را داغ کنید و دانه‌های زیره سبز و برگ بو را کمی روی حرارت ملایم تفت دهید. حالا پیاز را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و حدود ۵ دقیقه سرخ کنید. وقتی که رنگ گوشت قهوه‌ای شد سیر رنده شده و زنجبیل ریز خرده شده را اضافه کنید.

برای تهیه سمبوسه سیب زمینی از موادی مثل سیب زمینی، نخود فرنگی، دانه زیره سبز، گوشت چرخ کرده، پودر گشنیز، فلفل قرمز و فلفل سبز تند استفاده می‌شود. به منظور خرید کلیه لوازم مورد نیاز برای تهیه سمبوسه می‌توانید همین حالا خرید خود را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش انجام دهید.

برای خواندن ادامه طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی خانگی و همچنین مشاهده فیلم نحوه پیچیدن سمبوسه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه سمبوسه کلیک کنید.

حتما بخوانید  4 طرز تهیه لواشک گوجه سبز خوشمزه با آفتاب، فر و پنکه

 

۸- ماکارونی با سویا و قارچ

 

ماکارونی با سویا و قارچ از نذری های کم هزینه برای رمضان

 

«ماکارونی» یک غذای پرطرفدار است که بیشتر افراد از خوردن آن لذت می‌برند. «ماکارونی با سویا» می‌تواند به عنوان یک غذای نذری کم هزینه ماه رمضان نیز گزینه مناسبی باشد. برای درست کردن یک ماکارونی قرمز خوشمزه با سویا و قارچ ابتدا به مدت ۲ الی سه ساعت سویا را در یک لیوان شیر خیس کنید و به آن مقداری فلفل سیاه و نمک اضافه کنید.

بعد از این مدت سویا را آبکش کنید و خوب فشار دهید تا شیر اضافی آن گرفته شود. پیازها را ریز و حبه‌ای خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید. وقتی که پیازها سبک شدند کمی دیگر سرخ کنید تا کاراملی شوند.

حالا نوبت اضافه کردن سویا است. بعد از ریختن سویا در سس گوجه فرنگی چند قاشق آب به سویا اضافه کنید تا سویا خوب بپزد. سپس سویا را خوب تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود.

برای تهیه ماکارونی با سویا و قارچ باید از موادی مثل سویا، کره، قارچ، گوجه فرنگی، فلفل پاپریکا، پیاز سرخ شده و ماکارونی استفاده کنید. می‌توانید کلیه این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

برای خواندن ادامه طرز تهیه ماکارونی با سویا و قارچ و همچنین آشنایی با رازهای خوشمزه شدن آن می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ماکارونی با سویا و قارچ کلیک کنید.

 

۹- رنگینک

 

رنگینک از دسرهای ارزان

 

«رنگینک» یکی از مقوی‌ترین و لذیذترین دسرهای ایرانی است که در لیست ارزان‌ترین نذری‌های ماه رمضان نیز قرار دارد. این دسر با خرما مشهور طعم فوق‌العاده خوشمزه‌ای دارد و بسیار انرژی‌بخش است.

اصالت این دسر متعلق به شهرهای جنوبی کشور است و به دلیل داشتن خرما، گردو و دارچین طبع فوق‌العاده گرمی دارد و یک شیرینی محبوب ماه رمضانی است. در اولین مرحله از طرز تهیه رنگینک ساده باید کره را داخل یک ماهیتابه بریزید.

اجازه دهید کره با حرارت ملایم آب شود. مقدار کره مورد نیاز برای درست کردن رنگینک بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم است. در صورتی که دوست دارید از کره کمتری استفاده کنید می‌توانید ۲۰۰ گرم کره به کار ببرید.

به یاد داشته باشید در طرز تهیه رنگینک خرما باید به اندازه نصف مقدار آرد، کره یا روغن به آن اضافه کنید. می‌توانید آرد، روغن حیوانی، خرما و … را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید. بری خواندن ادامه طرز تهیه رنگینک ساده به همراه فیلم آموزش تهیه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه رنگینک کلیک کنید.

 

۱۰- حلوا مجلسی زعفرانی

 

طرز تهیه حلوای مجلسی از نذری‌های کم هزینه برای ماه رمضان

 

«حلوا» از جمله محبوب‌ترین دسرهای خاورمیانه و به خصوص ایران است. حلوا در بسیاری از مناطق ایران از زمان‌های قدیم چه برای مراسم شادی و عروسی و جشن‌های مذهبی و نذری بهترین گزینه است. حلوا از نذری‌های ارزان قیمت است که با موادی ساده و در مدت زمانی کوتاه آماده می‌شود.

برای درست کردن شهد حلوا ابتدا آب و شکر را با هم مخلوط کنید. این ترکیب را روی شعله ملایم گاز هم بزنید تا ذرات شکر به طور کامل در آرد حل شوند. در مرحله بعد زعفران و گلاب را به محلول آب و شکر اضافه کنید و هم بزنید.

وقتی که رنگ شهد کاملاً زعفرانی شد و شهد قوام گرفت و کمی غلیظ شد، شعله را خاموش کنید. برای تهیه حلوا مجلسی زعفرانی باید از آرد گندم، روغن جامد، خلال پسته و بادام، گلاب و زعفران استفاده کنید.

می‌توانید مواد مورد نیاز برای تهیه حلوا مجلسی را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه حلوا مجلسی زعفرانی به همراه فیلم آموزش تهیه حلوا روی لینک مقاله طرز تهیه حلوا مجلسی زعفرانی کلیک کنید.

 

۱۱- آش سبزی

 

آش سبزی شیرازی از غذاهای ارزان برای نذری

 

«آش سبزی» جزو غذاهای محبوب شیراز و آبادان است و اگر بدون گوشت درست شود در لیست نذری‌های ارزان قیمت قرار می‌گیرد. شیرازی‌ها برای صبحانه به جای حلیم و کله پاچه و املت معمولاً آش سبزی می‌خورند.

آش سبزی شیرازی با عطر و طعم بی‌نظیر هم با گوشت و هم بدون گوشت درست می‌شود و اگر گذرتان به شیراز افتاده باشد حتماً در مغازه‌های فروش آش و حلیم حتماً چشم‌تان به دیگ آش سبزی هم خورده است.

برای تهیه این آش از گوشت سردست گوسفندی، سبزی آش، نخود، عدس و لوبیا سفید استفاده می‌شود که می‌توانید این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید. برای خواندن طریقه درست کردن آش سبزی شیرازی و آبادانی به ۲ روش مختلف با گوشت و بدون گوشت می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش سبزی کلیک کنید.

 

۱۲- کتلت شیرازی

 

کتلت شیرازی از نذری های ارزان

 

«کتلت شیرازی» که به کتلت بازاری هم مشهور است از جمله معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین کتلت‌های ایرانی و از نذری‌های کم هزینه است. کتلت شیرازی معمولاً به صورت اصیل، در طرز تهیه آن از هیچ گوشتی استفاده نمی‌شود.

ولی برخی افراد بنا به طبع خود به این کتلت گوشت چرخ کرده یا مرغ چرخ‌کرده اضافه می‌کنند. کتلت شیرازی، هم به عنوان یک شام ساده و سبک و هم به عنوان پیش‌غذا استفاده می‌شود.

در اولین مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی، سیب‌ زمینی‌ها را بشویید تا گل و لای آن‌ها پاک شود. سپس آن‌ها را در یک قابلمه بریزید و به اندازه‌ای آب اضافه کنید که روی آن‌ها را بپوشاند. حرارت را روی حالت بالا تنظیم کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. بعد که آب جوشید، شعله را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه، سیب زمینی‌ها آبپز شوند.

برای تهیه کتلت شیرازی از موادی مثل سیب زمینی، کره، آرد نخودچی، تخم مرغ و … نیاز دارید که می‌توانید این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه کتلت شیرازی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کتلت شیرازی کلیک کنید.

 

سوالات متداول

 

ساندویچ نذری چی بدم؟

 

اگر دوست دارید برای نذری ساندویچ بدهید، ساندویچ فلافل، ساندویچ الویه و کوکو سیب زمینی و کتلت گزینه‌های مناسبی هستند.

 

بهترین نذری کم هزینه برای ماه رمضان چیست؟

 

فرنی، شله زرد، آش رشته، لوبیا پلو و عدس پلو بهترین نذری‌های کم هزینه برای ماه رمضان هستند.

 

 

کالابرگ الکترونیک