۱۲ طرز تهیه ته دیگ برنج به روش رستورانی و مجلسی با طعم لذیذ

۱۲ طرز تهیه ته دیگ برنج به روش رستورانی و مجلسی با طعم لذیذ


29 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
12 طرز تهیه ته دیگ برنج به روش رستورانی و مجلسی با طعم لذیذ
فهرست محتوا پنهان

طرز تهیه ته دیگ برنج به روش رستورانی را بلد هستید؟ قدیمی‌ها ضرب‌المثلی داشتند که بر این باور بود: هر کس ته دیگ دوست داشته باشد در شب عروسی‌اش حتما باران می‌بارد، زیبا نیست؟ ارتباط باران با ته دیگ را هنوز نمی‌دانیم اما ارتباط یک پلو و حتی ته چین خوشمزه با ته دیگ را خوب می‌دانیم. اصلا می‌توانید یک پلوی چرب و نرم را بدون ته دیگ تصور کنید؟ به همین مناسبت بد نیست چند مدل طرز تهیه ته دیگ برنج مجلسی از ته دیگ کاهو و ته دیگ ماستی گرفته ته دیگ زعفرانی و ته دیگ طرح‌دار برای برنج را از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

 

مواد لازم برای تهیه ته دیگ برنج با سیب زمینی رنده شده

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سیب زمینی ۲ عدد متوسط (یا بیشتر بسته به مساحت قابلمه)
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار دلخواه
روغن به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه ته دیگ برنج با سیب زمینی رنده شده

طرز تهیه ته دیگ سیب زمینی رنده شده برای برنج

چه بخواهید ته دیگ سیب زمینی را به صورت رنده شده درست کنید و چه با حلقه‌های سیب زمینی علاوه بر مواد بالا، باید مراحل زیر را دنبال کنید تا ته دیگ مجلسی و خوشمره داشته باشید.

مرحله اول: سیب زمینی‌ها را آماده کنید

ابتدا سیب زمینی‌ها را با رنده درشت رنده کنید. سپس سیب زمینی‌ها را در آب سرد بگذارید. ۱۵ دقیقه کافی است و بعد آن‌ها را آبکش کنید. آب سیب زمینی‌های رنده شده باید کاملا گرفته شود. برای اطمینان از این کار با پشت قاشق سیب زمینی‌ها را فشار دهید.

مرحله دوم: ته‌ دیگ را کف قابلمه بریزید

سیب زمینی‌ها را با زردچوبه، نمک و زعفران دم‌کرده غلیظ مخلوط کنید. حالا کف قابلمه نچسب چدن، تفلون یا سرامیک مقداری روغن بریزید. ابتدا اجازه دهید روغن داغ شود سپس سیب زمینی‌های رنده شده را کف قابلمه بریزید و صاف کنید. صبر کنید سیب زمینی‌ها به مدت ۲ الی سه دقیقه خودشان را بگیرند.

سپس برنج را به قابلمه اضافه کنید و دم بگذارید (با این روش برنج کاملا سفید می‌ماند و ته دیگ هم پر رنگ‌تر می‌شود، اگر هم می‌خواهید برنج رنگ زرد زعفرانی به خودش بگیرید بلافاصله بعد از ریختن سیب زمینی رنده شده، برنج را هم در قابلمه بریزید که در این صورت ته دیگ هم کمرنگ‌تر می‌شود).

در صورت تمایل برای خرید زردچوبه، فلفل سیاه و زعفران، روغن مایع، روغن جامد و نیمه‌ جامد از جمله روغن حیوانی و برنج ایرانی و برنج خارجی می‌توانید از طریق فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری، تلفنی یا اینترنتی اقدام کنید.

طرز تهیه ته دیگ برنج با سیب زمینی شیشه‌ای ورقه‌ای

طرز تهیه ته دیگ سیب زمینی شیشه ای ورقه‌ای

یک روش دیگر برای تهیه ته دیگ برنج این است که ابتدا چند ورقه سیب زمینی را کف قابلمه بچینید و سپس سیب زمینی‌های رنده شده را روی آن‌ها بریزید و بعد از ۲ الی سه دقیقه برنج را اضافه کنید. برای پخته و برشته شدن ته دیگ سیب زمینی ۴۵ دقیقه زمان لازم است. نکته مهم این است که برای قالبی درآوردن ته دیگ و برنج با هم باید برنج را کم کم روی سیب زمینی‌های رنده شده بریزید و هر بار هر لایه ته دیگ را خوب با کفگیر به سمت کف قابلمه فشار دهید.

اگر هم ته دیگ سیب زمینی را فقط به صورت حلقه‌ای و بدون سیب زمینی رنده شده ترجیح می‌دهید سیب زمینی‌ها را به همین ترتیب در آب سرد بگذارید و آبکش کنید، با مواد گفته شده مزه‌دار کنید، کف قابلمه بچینید و باقی ماجرا که به ترتیب گفته شده در بالاست.

طرز تهیه ته دیگ برنج مجلسی رستورانی

طرز تهیه ته دیگ برنج مجلسی رستورانی

انواع ته دیگ برنج خوشمزه و پرطرفدارند. ته دیگ برنج مجلسی به روش رستورانی معمولا زعفرانی است. برای درست کردن این ته دیگ برنج رستورانی ابتدا مقداری برنج آبکش شده (بسته به این که ته دیگ زعفرانی برای ۲ نفر یا ۴ نفر یا بیشتر است) بریزید، مقداری زعفران دم‌کرده غلیظ به آن اضافه کنید و هم بزنید. سپس مقداری روغن کف قابلمه می‌ریزیم، برنج زعفرانی را اضافه و خوب فشرده و صاف می‌کنیم. حالا برنج سفید را روی برنج زعفرانی بریزید و دوباره خوب فشرده کنید. مقداری روغن روی برنج بریزید و برنج را به مدت ۴۵ دقیقه دم بگذارید تا ته دیگ زعفرانی طلایی شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه برنج چلو آبکش به روش رستورانی

حتما بخوانید  ۲۰ راز خوشمزه‌تر شدن سالاد الویه خانگی به روش رستورانی

طرز تهیه ته دیگ برنج ته چینی زعفرانی با ماست و تخم مرغ

طرز پخت ته دیگ ته چینی زعفرانی با ماست  و تخم مرغ

چگونه ته دیگ کلفت زعفرانی درست کنیم؟ «ته دیگ ماست و تخم مرغ زعفرانی» یا همان ته دیگ ته چینی یکی دیگر از انواع پرطرفدار ته دیگ برنج زعفرانی در تهیه برنج قالبی است. برای درست کردن ته دیگ برنج کلفت و زعفرانی به روش ته چینی کف قابلمه مقداری روغن بریزید، مایه ته دیگ را اضافه کنید و خوب با ته قاشق صاف و فشرده کنید. سپس باقی مانده برنج را اضافه و فشرده کنید و برنج را دم بگذارید. مدت زمان دم کشیدن و طلایی شدن این ته دیگ ۱ ساعت روی شعله ملایم گاز است.

برای درست کردن ته دیگ تخم مرغی برای برنج هم می‌توانید ماست را حذف کنید و از یک تخم مرغ کامل همراه با سفیده‌اش استفاده کنید. برای درست کردن ته دیگ ماستی زعفرانی بدون تخم مرغ هم کلا تخم مرغ را حذف کنید. سایر روش‌های طرز تهیه انواع ته دیگ برنج با ماست روی لینک مطلب کلیک کنید.

برای خرید تخم مرغ و انواع ماست می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته‌چین مرغ یا گوشت مجلسی

مواد لازم برای تهیه ته دیگ برنج با کاهو

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کاهو چند برگ تازه
برنج بستگی به مقدار و مساحت قابلمه دارد
روغن حیوانی به مقدار لازم
نمک و زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار دلخواه

 

مراحل طرز تهیه ته دیگ برنج با کاهو

طرز تهیه ته دیگ کاهو

در این روش از برگ کاهو به عنوان ته دیگ برنج استفاده می‌شود و می‌توانید یک ته دیگ برنج مجلسی، متفاوت و جذاب داشته باشید. طرز تهیه ته دیگ برنج با اسفناج هم به همین صورت است و فقط از برگ‌های پهن اسفناج استفاده می‌شود. در ادامه مراحل طرز تهیه ته دیگ برنج با کاهو را بخوانید.

مرحله اول: کاهوها را آماده کنید

برای درست کردن ته دیگ برنج با کاهو ابتدا برگ‌های کاهو را بعد از شستن به مدت چند دقیقه در آب جوش بیندازید تا هم نرم شوند و هم راحت‌تر کف قابلمه قرار بگیرند و هم حالت شکننده نداشته باشند.

مرحله دوم: کاهوها را کف قابلمه بچینید 

حالا کف قابله مقداری روغن حیوانی یا مخلوط کره و روغن مایع بریزید و برگ‌های کاهو را کف قابلمه بچینید. روی برگ‌ها برنج بریزید و سطح برنج را با کف کفگیر خوب صاف و یکدست کنید. اجازه دهید برنج روی شعله ملایم گاز خوب دم بکشد.

نکته بسیار مهم برای قالبی درآوردن تمام انواع برنج و ته دیگ این است که برنج را نباید مثل حالت کته به شکل کوه درآورید یا در آن با نوک کفگیر سوراخ درست کنید چون در این صورت برنج قالبی نمی‌شود. بعد از دم کشیدن روی برنج روغن بریزید اما آن را هم نزنید و به همان صورت برگردانید تا کاملا قالبی شود.

طرز تهیه ته دیگ طرح‌دار برای برنج

طرز تهیه ته دیگ سیب زمینی ماکارونی و برنج یا ته دیگ برنج طرحدار

برای درست کردن ته دیگ طرحدار با برنج یا سیب زمینی ابتدا کف قابلمه مقداری روغن بریزید (روغن زیاد داغ نشود، فقط گرم شود کافی است) و هر نوع سبزیجاتی را که دوست دارید، گشنیز، جعفری یا شوید، کف قابلمه به طرح دلخواه بچینید. سپس روی آن مخلوط برنج زعفرانی یا سیب زمینی را بریزید و خوب با ته قاشق فشرده کنید و سپس باقی‌مانده برنج را اضافه کنید و بگذارید تا دم بکشد.

مواد لازم برای تهیه ته دیگ برنج با نان لواش

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نان لواش ۱ یا ۲ عدد (بسته به اندازه و ضخامت نان)
روغن مایع ۴ قاشق غذاخوری
برنج به میزان تعداد افراد

 

طرز تهیه ته دیگ با نان لواش یا تافتون

طرز تهیه ته دیگ نان لواش

برای تهیه ته دیگ برنج با نان لواش، نان لواش را به چند قطعه تقسیم کرده و تکه‌های آن را طوری کف قابلمه بچینید که بین آنها فضای خالی نباشد و کف قابلمه کاملا پوشیده شود. در صورتی که نان لواش خیلی نازک است، می‌توانید از دو لایه نان در کف قابلمه استفاده کنید. اجازه دهید شعله گاز مدتی بالا باشد تا نان لواش کمی خودش را بگیرد.

برای عطر و رنگ بهتر ته دیگ می‌توانید مقداری زعفران دم کرده را در این مرحله روی نان‌ها بریزید. سپس برنج آبکش شده را روی آن بریزید. حرارت اجاق را در حد ملایم نگه دارید تا در نهایت ته دیگ شما خوش‌رنگ و خوشمزه شود. بد نیست بدانید خشک یا نرم بودن نان لواش، تاثیری در ته دیگ نهایی نخواهد داشت. برای ته دیگ برنج با نان مسطح از نان تافتون هم می‌توانید استفاده کنید.

برای تهیه نان لواش و نان تافتون می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری اقدام کنید.

طرز تهیه ته دیگ برنج با نان باگت 

اگر نان لواش در دسترس ندارید، می‌توانید ته دیگ برنج را با نان باگت درست کنید. در این روش، نان باگت را از عرض به قطعات ۱ تا ۲ سانتی‌متری تقسیم کرده و این قطعات را به مدت پنج دقیقه در آب سرد قرار دهید. آب، باعث نرم و خمیری شدن نان باگت می‌شود. روغن را به همراه زردچوبه در کف یک قابلمه تفلون یا چدن ریخته و اجازه دهید روغن داغ شود.

تکه‌های نرم شده نان باگت را روی روغن قرار داده و فشار دهید. سپس برنج آبکش شده را روی آنها بریزید. درب قابلمه را به همراه دم‌کنی روی ظرف قرار دهید و ابتدا شعله را روی حالت متوسط قرار دهید. بعد که بخار داخل قابلمه پیچید، حرارت را کم کنید و اجازه دهید برنج به مدت ۴۰ دقیقه دم بکشد.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

برای تهیه نان باگت می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری اقدام کنید.

حتما بخوانید  تفاوت برنج کشت اول و دوم ایرانی | کدام برنج بهتر است؟

طرز تهیه ته دیگ برنج با مغز‌ها

طرز تهیه ته دیگ برنج با مغز‌ها
برای داشتن ته دیگ برنج با مغزها، کنجد خام و مغز‌ خام آفتابگردان، تخم کدو، هندوانه یا هر مغز دلخواهی را با کمی آب به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خیس کنید تا موقع حرارت دیدن در ته قابلمه نسوزند. ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن مایع در یک قابلمه‌ نچسب بریزید و اجازه دهید روی حرارت ملایم گرم شود.

مقداری زعفران دم کرده بـه روغن اضافه کنید، سپس مغز‌ها و کنجد نمدار را به صورت یکنواخت کف قابلمه پهن کنید و مقداری نمک روی آن‌ها بپاشید. برنج آبکش را در قابلمه بریزید و روی درب قابلمه، دمکنی قرار دهید. حرارت را کم کرده و حداکثر ۴۵ دقیقه صبر کنید تا برنج دم بکشد و ته دیگ مغز آماده شود. فراموش نکنید که حرارت را خیلی کم کنید، چون حرارت بالا باعث سوختن مغز‌ها می‌شود.

انواع مغز آجیل و کنجد را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری تهیه کنید.

طرز تهیه ته دیگ برنج با کدو سبز 

ته دیگ برنج با کدو سبز، از انواع ته دیگ برنج با طعم ساده و شیرین اسـت. این ته دیگ در شهر دامغان، محبوبیت زیادی دارد و برای پلو‌های مخلوط مثل رشته پلو، عدس پلو و سبزی پلو به کار می‌رود.

برای درست کردن ته دیگ کدو سبز، کدو را بشویید، پوست بگیرید و بـه صورت حلقه‌ای یا طولی برش بزنید. دقت کنید ضخامت برش‌ها یکسان بوده و زیاد نازک نباشد، چون کدو خیلی زود می‌سوزد. ضخامت برش‌هـای کدو را کمتر از ۵ یا ۴ میلی‌متر در نظر نگیرید. ته قابلمه‌ای کـه بهتر است از جنس تفلون نچسب باشد، به میزان کافی روغن مایع بریزید و اجازه دهید روی حرارت ملایم داغ شود، سپس کدو‌ها را در روغن و کف قابلمه بچینید و برنج را روی کدوها بریزید. برای آماده شدن ته دیگ کدو، برنج را به مدت ۴۵ دقیقه الی یک ساعت روی شعله ملایم گاز بگذارید تا دم بکشد.

طرز تهیه ته دیگ برنج با بال مرغ یا کتف مرغ

طرز تهیه ته دیگ برنج با بال مرغ یا کتف مرغ

برای تهیه ته دیگ برنج با بال یا کتف مرغ، بال‌ یا کتف‌ها را بشویید و آنها را در یک ظرف بریزید. مقداری نمک و زعفران اضافه کنید و خوب چنگ بزنید تا کتف و بال کاملا بـه ادویه آغشته شوند. روغن را ته قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس بال‌ یا کتف‌های مرغ را در آن بچینید.

برنج آبکش را در قابلمه ریخته و کمی فشار دهید تا بال‌ها بـه آن بچسبند. برنج را دم کرده و حرارت را ملایم کنید. ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت صبر کنید تا برنج دم بکشد و بال‌ یا کتف‌ها سرخ و طلایی شوند. سپس پلو را به صورت قالبی در ظرف سرو بکشید. برای تهیه این ته دیگ حتما از قابلمه‌ نچسب استفاده کنید، چون در غیر این صورت ته دیگ به کف قابلمه چسبیده و بـه صورت قالبی از قابلمه خارج نمی‌شود.

برای تهیه بال و کتف مرغ می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع ته انداز مرغ و ماهی

طرز تهیه ته دیگ برنج با لبو یا چغندر

طرز تهیه ته دیگ برنج با لبو یا چغندر

اگر برای ته دیگ برنج از چغندر خام یا لبوی تازه استفاده می‌کنید، باید برش‌های خیلی نازک ۲ تا ۳ میلی‌متری بزنید. اگر از چغندر پخته استفاده می‌کنید، ورقه‌ها را ضخیم‌تر به صورت برش‌های ۶ تا ۵ میلی‌متری بزنید. چند قاشق روغن کف قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود، سپس مقداری نمک بـه آن اضافه کنید. ورقه‌های چغندر را ته قابلمه بچینید و برنج آبکش را روی آن بریزید. پس از دم کردن برنج، ۴۰ تا ۴۵ دقیقه صبر کنید تا ته دیگ برنج روی حرارت ملایم درست شود.

سوالات متداول

برای داشتن ته دیگ با رنگ عالی، کره و روغن را به چه میزان باید استفاده کنید؟

برای داشتن ته دیگ با رنگ عالی، کره و روغن را به چه میزان باید استفاده کنید؟

برای تهیه ته دیگ برنج با کیفیت عالی و برای خوش‌عطر و خوش‌طعم شدن آن، بهتر است از مخلوط کره و روغن مایع استفاده کنید. نسبت مخلوط کردن این دو ماده، ۱ به ۳ است، یعنی به ازای هر ۳ قاشق روغن مایع، ۱ قاشق کره افزوده می‌شود. قابلمه‌ای با ظرفیت حدود ۵ پیمانه برنج را روی حرارت اجاق قرار دهید تا گرم شود. سپس ۳ قاشق سوپ‌خوری روغن و یک قاشق سوپ‌خوری کره را در آن بریزید. اجازه دهید مخلوط کره و روغن به خوبی گرم شوند سپس نان لواش یا سایر ته‌دیگ‌های خود را کف قابلمه بچینید.

کیفیت ته دیگ در چه قابلمه‌ای بهتر می‌شود؟

قابلمه‌های نچسب مثل تفلون و چدن، بهترین گزینه‌ها برای تهیه ته دیگ برنج یا ته دیگ ماکارونی هستند، اما اگر این جنس قابلمه‌ها را در دسترس ندارید، می‌توانید از ظروف استیل و روی هم استفاده کنید. نکته‌ای که باید در مورد جنس استیل و روی در خاطر داشته باشید، این است که برای بیرون آوردن ته دیگ به صورت سالم، حتما باید اجازه دهید که تمام قسمت‌های ته دیگ برشته شده و هیچ بخشی از آن نرم نباشد.

برای ته دیگ خوب، قابلمه چه مدت باید بر روی شعله اجاق گاز بماند؟

برنج معمولا به ۴۰ تا ۶۰ دقیقه زمان برای دم کشیدن نیاز دارد. شعله گاز در این مدت نباید خیلی کم یا خیلی زیاد باشد. اگر نیاز است که برنج برای مدت بیشتری روی شعله بماند، حتما از شعله پخش‌کن زیر آن استفاده کنید تا برنج و ته دیگ، نسوزند. اگر قابلمه برنج را از روی شعله برداشته و مدتی آن را کنار بگذارید و برنج را سرو نکنید، ته دیگ نرم شده و برشتگی و تردی اولیه را از دست خواهد داد.

 

کالابرگ الکترونیک