طرز تهیه انواع عدس پلو مجلسی به روش رستورانی + فیلم

طرز تهیه انواع عدس پلو مجلسی به روش رستورانی + فیلم


28 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه انواع عدس پلو مجلسی به روش رستورانی + فیلم

عدس پلو از آن غذاهای ایرانی پرطرفدار است که هم می‌توانید آن را به صورت گیاهی درست کنید و هم با گوشت قلقلی، مرغ یا گوشت تکه‌ای، به هر حال این غذا برای لیست ناهار یا منوی شام طعم فوق‌العاده‌ای دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه انواع عدس پلو و همچنین فوت و فن‌های تهیه این قاطی پلوی خوشمزه برای شام و ناهار یا غذای نذری آشنا شوید.

 

انواع عدس پلو با گوشت و گیاهی

 

با طرز تهیه انواع عدس پلو آشنا شوید

 

عدس پلو یکی از محبوب‌ترین انواع پلو مخلوط است که به خاطر وجود عدس، کشمش و گوشتی که در آن استفاده می‌شود، بسیار مقوی و مفید است. عدس پلو از آن غذاهایی است که می‌توانید آن را به روش‌های متفاوتی با گوشت و بدون گوشت آماده کنید. در یکی از جذاب‌ترین روش‌های طرز تهیه عدس پلو مجلسی از ترکیب خرما، گردو، کشمش و گوشت قلقلی در کنار عدس پلو استفاده می‌شود که روش تهیه عدس پلو خرم آبادی به همین ترتیب است.

عدس پلو گیلانی و شمالی را هم با گوشت چرخ کرده و عدس و بدون کشمش درست می‌کنند. برخی نیز عدس پلو را با مرغ یا سویا درست می‌کنند. برای درست کردن عدس پلو مغان از سبزی قورمه استفاده می‌کنند. بعضی هم عدس پلو ربی درست می‌کنند و به مایه گوشتی یا سویا عدس پلو رب گوجه اضافه می‌کنند.

اما راز خوشمزه شدن عدس پلو چیست؟ آیا می‌دانید در طرز تهیه عدس پلو رستورانی و مخصوص از چه فوت و فن‌هایی استفاده می‌شود؟ نسبت عدس به برنج در عدس پلو چقدر است و چطور می‌توان یک عدس پلو سریع و خانگی فوق‌العاده خوشمزه درست کرد؟ اصلا عدس پلو چطور درست میشه؟ در ادامه این بخش می‌توانید با روش تهیه انواع عدس پلو آشنا شوید.

 

۱- عدس پلو مجلسی و نذری

 

عدس پلو مجلسی و نذری از انواع عدس پلو

 

طعم عدس پلوی نذری با هیچ کدام از انواع عدس پلو قابل مقایسه نیست. به جرات می‌توان گفت که عدس پلو نذری محبوبیت بیشتری نسبت به عدس پلوهای معمولی دارند. شاید هم علت این موضوع به کار بردن فوت و فن‌های خاص برای تهیه این غذا باشد.

در طرز تهیه عدس پلو مجلسی و نذری از مقدار زیادی پیاز داغ و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود. به همین دلیل عدس پلو طعم بسیار لذیذی دارد. در اولین قدم از پخت این مدل عدس پلو باید عدس را بپزید و برنج را آبکش کنید.

در فاصله پختن عدس و برنج، گوشت قلقلی‌ها را درست کنید. برای تهیه گوشت قلقلی، پیاز را با قسمت درشت رنده کنید. آب آن را کاملا با دست بگیرید و سیر را با قسمت ریز، رنده کنید. همه مواد را با هم ورز بدهید تا کاملا یکدست شوند. به مدت حداقل ۳۰ دقیقه مایه گوشت قلقلی را در یخچال بگذارید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه عدس پلو مجلسی و نذری می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه عدس پلو نذری کلیک کنید.

حتما بخوانید  شب یلدا برای عروس چی میبرن + لیست هدایای شب یلدا عروس

در طرز تهیه عدس پلو مجلسی و نذری از موادی مثل انواع برنج، برنج ایرانی یا برنج خارجی، گوشت چرخ کرده، زیره، کشمش پلویی، زعفران، زرشک، پیاز داغ منجمد، عدس، روغن مایع و … استفاده می‌شود که می‌توانید همه این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۲- عدس پلو با سویا

 

عدس پلو با سویا از انواع عدس پلو

 

«عدس پلو با سویا» جزو انواع عدس پلو ساده است که حسابی به مذاق گیاهخواران هم خوش می‌آید. این مدل عدس پلو بدون گوشت به عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع عدس پلو شناخته می‌شود و اتفاقا طعم بسیار لذیذی هم دارد. بهتر است برای تهیه انواع عدس پلو گیاهی از سویاهای ریز استفاده شود و اگر سویاهایتان درشت هستند، می‌توانید آن‌ها را چرخ کنید. می‌توانید در این غذا هم سویاها را با پیاز سرخ کنید و هم به صورت قلقلی آماده کنید.

در اولین مرحله از تهیه این غذا باید برنج، عدس و سویا را جدا جدا، بشویید و در ظرف‌های متفاوت بخیسانید. بهتر است سویا و عدس را حداقل ۳۰ دقیقه خیس کنید و برنج را هم همراه با ۱ قاشق چای‌خوری نمک از حداقل یک ساعت قبل بخیسانید. پیاز را هم به صورت نگینی خرد و در روغن سرخ کنید. سپس سیب زمینی‌ها را هم به صورت نگینی خرد کنید و در روغن سرخ کنید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه عدس پلو با سویا به ۲ روش دمی و آبکش می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه عدس پلو با سویا کلیک کنید.

در طرز تهیه عدس پلو با سویا علاوه بر برنج، کشمش و عدس از سویا، پیاز داغ، گرد لیمو عمانی، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، آویشن و دارچین استفاده می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید همه این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۳- عدس پلو با مرغ

 

عدس پلو با مرغ از انواع عدس پلو

 

در لیست طرز تهیه انواع عدس پلو، «عدس پلو با مرغ» یکی از محبوب‌ترین مدل‌های عدس پلو برای علاقه‌مندان به ترکیب مرغ و برنج است. در این روش تهیه عدس پلو می‌توانید از مرغ ریش ریش، مرغ تکه‌ای، مرغ چرخ کرده و کوفته قلقلی مرغ برای درست کردن مرغ برای سرو کنار عدس پلو استفاده کنید.

برای درست کردن این غذا ابتدا باید پیاز را خرد کنید و همراه با مرغ در روغن تفت دهید. بعد از این که رنگ مرغ تغییر کرد، زردچوبه، فلفل، نمک و چوب دارچین را اضافه کرده و ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید تا ادویه‌ها به خورد مرغ بروند. سپس مقداری آب جوش به قابلمه اضافه کنید. به مدت ۴۰ دقیقه صبر کنید تا مرغ‌ها بپزند و آب مرغ، غلیظ شود.

در این مرحله باید عدس را همراه با آب در یک قابلمه بریزید و نیم پز کنید. در این فرصت برنج را هم آبکش کنید و بعد از آماده شدن برنج و عدس، آن‌ها را با هم ترکیب کنید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه عدس پلو با مرغ به ۲ روش مختلف آبکش و دمی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه عدس پلو با مرغ کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پاستیل زنجبیلی به ۲ روش با زنجبیل تازه و پودر زنجبیل

در طرز تهیه عدس پلو با مرغ علاوه بر موادی مثل برنج، عدس و کشمش پلویی و … به گوشت مرغ نیاز دارید که می‌توانید آن را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۴- عدس پلو خرم آبادی

 

عدس پلو خرم آبادی از انواع عدس پلو

 

در طرز تهیه انواع عدس پلو، «عدس پلو خرم آبادی» یکی از سنتی‌ترین و خوشمزه‌ترین روش‌های طبخ عدس پلو رستورانی محسوب می‌شود. عدس پلو خرم آبادی جزو غذاهای نذری و غذاهای خیرات محبوب قوم لر و شهر خرم آباد هم هست که شباهت زیادی به عدس پلو نذری دیگر شهرها دارد.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های عدس پلوی خرم آباد با دیگر عدس پلوهایی که تا به حال خورده‌اید، این است که این مدل عدس پلو با خرما، عدس فراوان و کشمش سرو می‌شود و از همین رو طعمی بسیار لذیذ و دلچسب دارد. برای خواندن طرز تهیه عدس پلو خرم آبادی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه عدس پلو خرم آبادی کلیک کنید.

در طرز تهیه عدس پلو خرم آبادی به جز گوشت چرخ کرده، عدس، زعفران و کشمش پلویی از رب گوجه و خرما هم استفاده می‌شود که می‌توانید این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

سوالات متداول

طرز تهیه عدس پلو دمی یا کته چگونه است؟

برای تهیه عدس پلو کته ابتدا باید عدس‌ها را نیم پز کنید. عدس نیم پز را آبکش کنید و سپس برنج را همراه با عدس نیم پز شده و کمی آب روی گاز قرار دهید ( آب باید به اندازه یک بند انگشت بالاتر از ترکیب برنج و عدس باشد). سپس شعله گاز را روشن کنید و برنج را به روش معمول به صورت کته آماده کنید. کشمش پلویی و مایه گوشت چرخ کرده را هم جداگانه آماده کنید و در کنار عدس پلو کته سرو کنید.

طرز تهیه عدس پلو با شوید چگونه است؟

در دستور تهیه عدس پلو با شوید باید بعد از آبکش کردن برنج، آن را با عدس و مقداری شوید خشک ترکیب کنید و سپس در قابلمه بریزید تا برنج شما دم بکشد. می‌توانید این عدس پلو را همراه با مرغ، گوشت چرخ کرده و گوشت قلقلی آماده کنید.

عدس پلو با چی سرو میشه؟

طبع عدس پلو به خاطر وجود عدس، سرد است و از همین رو معمولا با ادویه‌های گرمی مثل دارچین و زیره در کنار خرما، کشمش، گوشت چرخ کرده یا مرغ زعفرانی سرو می‌شود.

نسبت عدس به برنج در عدس پلو چقدر است؟

معمولا در دستور تهیه انواع عدس پلو نسبت عدس به برنج باید ۲ به ۱ باشد. یعنی اگر از ۲ پیمانه برنج استفاده می‌کنید، می‌توانید از ۱ پیمانه عدس استفاده کنید. در برخی دستورها مقدار عدس برابر با برنج یا مقداری کمتر از آن در نظر گرفته می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک