طرز تهیه رتتویی یا راتاتویی | غذای نونی فرانسوی با بادمجان در فر یا قابلمه

طرز تهیه رتتویی یا راتاتویی | غذای نونی فرانسوی با بادمجان در فر یا قابلمه


4 تیر 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه رتتویی یا راتاتویی؛ غذای نونی فرانسوی خوشمزه با بادمجان در فر یا قابلمه

رتتویی یا راتاتویی یکی از مشهورترین غذاهای فرانسوی (اصالتا برای شهر نیس در جنوب فرانسه) است. یک غذای نونی ورقه‌ای و خوشمزه با بادمجان که هم سریع و آسان تهیه می‌شود و هم باب میل گیاهخواران و افرادی است که ترجیح می‌دهند زیاد گوشت مصرف نکنند یا برای شام تابستان یک غذای سبک میل کنند. دستور پخت رتتویی سال‌هاست در آشپزخانه مشهورترین رستوران‌های دنیا به عنوان پیش غذا و غذای اصلی اجرا می‌شود و اسم اصلی آن «رتتویی نیکواز» است. رتتویی را با خمیر هم درست می‌کنند. در قابلمه هم می‌توانید رتتویی را درست کنید. طرز تهیه غذای نونی رتتویی یا راتاتویی به عنوان یک غذای رژیمی فرانسوی با بادمجان را فر یا قابلمه در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه غذای نونی و فرانسوی رتتویی یا راتاتویی

طرز تهیه رتتویی یا راتاتویی؛ غذای نونی فرانسوی خوشمزه با بادمجان در فر یا قابلمه

مواد لازم برای ۶ یا ۸ نفر

 

بادمجان: ۵ عدد

هویج: ۳ عدد

گوجه فرنگی: ۵ عدد

کدو سبز: ۵ عدد

سیر: ۳ حبه

روغن زیتون: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

فلفل، نمک و زردچوبه: به مقدار لازم

رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

پیاز: ۲ عدد متوسط

فلفل دلمه‌ای قرمز: ۱ عدد بزرگ

فلفل دلمه‌ای زرد یا سبز: ۱ عدد بزرگ

رزماری یا ریحان: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

پودر زیره: ¾ قاشق چایخوری

کرفس: ۱ ساقه

فلفل تند: ۲ عدد متوسط

سس کچاپ: ۲ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه رتتویی یا راتاتویی؛ غذای نونی فرانسوی خوشمزه با بادمجان در فر یا قابلمه

 

برای درست کردن رتتویی هم می‌توانید از فر درست کنید و هم از قابلمه. ما هر دو روش پخت رتتویی را به شما آموزش می‌دهیم. برای دستور پخت رتتویی در فر ابتدا فر را روشن کنید و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شد. سپس پیازها را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن زیتون تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس هویج و کرفس نگینی خرد شده را هم به پیازها اضافه کنید تا تفت خورده و سبک شوند. در هر مرحله برای سرخ کردن مواد مقداری روغن زیتون اضافه کنید.

فلفل دلمه‌ای و فلفل تند را روی شعله ملایم گاز کباب کنید. حبه‌های سیر را هم رنده کنید و سپس به مخلوط پیاز، هویج و کرفس اضافه کنید و خوب هم بزنید. بوی سیر که بلند شد، سس کچاپ، رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل، پودر زیره و زردچوبه را هم اضافه کنید و هم بزنید. رزماری تازه را هم اضافه کنید، اگر هم رزماری ندارید از ریحان تازه هم می‌توانید استفاده کنید. این مایه حکم سس رتتویی را دارد.

 

طرز تهیه رتتویی یا راتاتویی؛ غذای نونی فرانسوی خوشمزه با بادمجان در فر یا قابلمه

 

سس آماده شده را کف قالب فر یا ظرف مخصوص فر بریزید و کف ظرف را کاملا با سس رتتویی بپوشانید. حالا بادمجان، گوجه فرنگی و کدو را هم به صورت حلقه‌ای (با پوست یا بدون پوست) برش بزنید. حلقه‌ها را از لبه قالب به صورت مورب و در مراحل آخر روی هم بچینید تا قالب پر شود. اگر قالب گرد نیست به همان شکل قالب مواد را به صورت ردیفی بچینید.

روی مواد را با یک فویل بپوشانید و به مدت ۴۵ دقیقه در فر و در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا کاملا بپزد و آماده سرو شود. بعد از این مدت فویل را بردارید و اگه سبزیجات پخته و نرم شده بودند گریل فر را روشن کنید تا روی سبزیجات برشته شده و آب اضافی آن‌ها کشیده شود. رتتویی را با نان میل کنید. نکته جالب اینجاست که مواد به کار رفته در پخت راتاتویی شبیه یتیمچه خودمان است و چه بسا راتاتویی خواهر بزرگ‌تر یتیمچه باشد که سال‌ها پیش به فرانسه مهاجرت کرده است.

 

دستور پخت رتتویی در قابلمه یا ماهیتابه

 

طرز تهیه رتتویی یا راتاتویی؛ غذای رژیمی فرانسوی با بادمجان

 

اگر فر ندارید رتتویی یا راتاتویی را در قابلمه درست کنید. برای این کار ابتدا به همین روش سس را آماده کنید. سپس کدو، بادمجان و گوجه فرنگی را خرد کنید و جداگانه تفت دهید و به سس اضافه کنید. ۵ یا ده دقیقه مواد را روی شعله ملایم گاز نگه دارید تا سس خوب به خرد مواد برود و رتتویی طعم بگیرد.

 

فرانسوی‌ها، اسپانیایی‌ها و ایتالیایی‌ها رتتویی را هم به عنوان غذای اصلی سرو می‌کنند و هم در کنار غذاهایی مثل پاستا، ماکارونی و یا انواع برنج و پلو. رتتویی معمولا غذای وعده شام است اما برای ناهار و حتی صبحانه هم گاهی سرو می‌شود. رتتویی را می‌توانیم جز پیش غذاهای سنتی فرانسوی و ایتالیایی هم حساب کنیم. بد نیست بدانید «سامفاینا» نسخه کاتالان و «تومبت» نسخه مراکشی رتتویی هستند. ایتالیایی‌ها هم غذایی به نام «چیامبوتا» دارند که در حقیقت نسخه ایتالیایی رتتویی است

 

 

کالابرگ الکترونیک