طرز تهیه ۶۰ مدل شام سبک تابستانی خوشمزه و لذیذ + فیلم

طرز تهیه ۶۰ مدل شام سبک تابستانی خوشمزه و لذیذ + فیلم


12 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه 60 مدل شام سبک تابستانی + فیلم

شام سبک تابستانی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ برای تهیه غذاهای تابستانی در حالت کلی هم ترجیحا غذاهایی اولویت دارند که در آنها از ادویه، روغن یا پروتئین حیوانی کمتری استفاده شده است و به اصطلاح، سبک هستند. این غذاها به خاطر زودهضم بودند،‌ گرمای زیادی را در بدن ایجاد نمی‌کنند و برای تابستان مناسب‌تر هستند. حالا وقتی پای شام در میان باشد، غذاهایی که کالری و چربی کمتری دارند به لیست اضافه می‌شوند. ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، معرفی انواع شام سبک تابستانی می‌پردازیم و طرز تهیه آن‌ها را به همراه فیلم آموزش تهیه شما آموزش خواهیم داد.

 

 

شام سبک تابستانی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

 

شام سبک تابستانی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

 

اگر چه بحث بر سر خوردن شام یا نخوردن آن بین کارشناسان تغذیه همیشه داغ بوده و هست، ولی متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که هیچ وعده غذایی را از رژیم‌تان حذف نکنید. چون وعده‌های غذایی در سوخت و ساز بدنتان نقش پررنگی دارند و بهترین کار این است که برای شام، به جای خوردن یک غذا با حجم بالا و دارای چربی و کالری زیاد، آن را با غذاهایی جایگزین کنید که زود، هضم می‌شوند.

غذاهای سرخ نشده و سبک گزینه‌های خوبی برای شام سبک تابستانی هستند. انواع سبزیجات و گوشت سفید را به عنوان موادی که می‌توانند یک غذای سالم و کم کالری بسازند، می‌توانید در شامتان به کار ببرید و به شکل‌های مختلف از آنها استفاده کنید.

 

انواع شام سبک تابستانی

 

طرز تهیه سالاد میگو و اسفناج

 

۱- سالاد میگو

 

«سالاد میگو» علاوه بر این که یک شام سبک تابستانی است می‌تواند به عنوان یکی از جذاب‌ترین انواع سالاد برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های رسمی و غیر رسمی هم به کار برود. این سالاد مقوی، در عین حال که رژیمی است و مزه خاص و خوشمزه‌ای دارد، ظاهر آن هم بسیار جذاب و شیک است و جلوه بی‌نظیری به میز غذا می‌بخشد.

شما می‌توانید برای درست کردن سالاد میگو از روش‌های متفاوتی، استفاده و آن را در ترکیب با انواع سبزیجات مختلف تهیه کنید. برای طرز تهیه سالاد میگو، روی لینک مطلب مربوط به سالاد میگو بزنید.

 

۲- کله جوش

 

کله جوش یک شام ساده خوشمزه تابستانی

 

«کله جوش» که به آن کال جوش، کاله جوش یا «ترید کشک» هم گفته می‌شود، یک غذا با کشک خوشمزه است که برای شام سبک تابستانی گزینه بسیار خوبی به حساب می‌آید. از آنجایی که این غذا، قدمت زیادی در بین ایرانی‌ها دارد، به سبک‌های مختلف و با سبزیجات مختلف درست می‌شود که البته پایه و اساس همه‌ آن‌ها یکی است. از مزیت‌های کله‌ جوش این است که هم با مواد ساده و در دسترسی درست می‌شود و هم زمان کمی برای پخت نیاز دارد.

اگر می‌خواهید کله جوش ترکی مجلسی با گوشت چرخ کرده درست کنید، ابتدا گوشت را با زردچوبه، نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کنید و خوب ورز دهید و سپس گوشت‌های قلقلی کوچک درست کرده و در مقداری روغن سرخ کنید. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه این شام خوشمزه و سبک، روی لینک طرز تهیه کله جوش بزنید.

 

۳- گراتن کدو سبز

 

طرز تهیه گراتن کدو سبز؛ شام راحت تابستانی

 

«گراتن» یا «گراتین» یک روش آشپزی است که در آن اغلب از آرد سوخاری‌، پنیر رنده‌ شده‌، تخم مرغ یا کره‌ استفاده و لایه روی آن قهوه‌ای یا طلایی می‌شود. گراتن از غذاهای فرانسوی نشات گرفته و معمولا در یک نوع ظرف کم‌عمق تهیه می‌شود.

در ترکیبات گراتن مجلسی و انواع گراتن از ژامبون، ماهی، مرغ و گوشت و سبزیجاتی مثل تره‌فرنگی، ریشه رازیانه، بادمجان و همچنین انواع پاستا، سس‌ها، خامه و پنیر رنده‌شده گودا، چدار، پارمزان، پنیر پیتزا، پودر نان سوخاری و … استفاده می‌شود.

«گراتن کدو سبز» یکی از غذاهای سبک برای شب‌های تابستان است که برای گیاهخواران هم گزینه مناسبی است. برای مشاهده مراحل تهیه این غذای خوشمزه و آسان،‌ روی لینک طرز تهیه گراتن کدو سبز کلیک کنید.

 

۴- ماهی سالمون کبابی با سس پرتقال

 

ماهی سالمون کبابی با سس پرتقال

 

کباب یا گریل کردن ماهی‌ها یکی روش عالی برای طبخ انواع ماهی است ولی نکته مهم در این نوع غذاها، مزه‌دار کردن گوشت است. ادویه‌ها و سس‌های مختلف به عنوان چاشنی‌هایی که هم بوی زهم ماهی را می‌گیرند و هم به مواد مغذی آن می‌افزایند، می‌توانند به کار بروند.

ماهی سالمون یکی از مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین ماهی‌ها است که هم می‌توانید آن را به صورت گریل و کبابی درست کنید و هم آن را در تابه سرخ و سپس کنید. سس پرتقال هم به این غذا، طعم خاصی می‌دهد. برای پخت این روش از ماهی سالمون، می‌توانید مقداری از سس پرتقال را نگه داشته و هنگام سرو آن را روی فیله‌های ماهی بریزید. در این صورت ماهی حالت مرطوبی دارد و طعم آن خوشمزه‌تر خواهد بود.

برای مشاهده مراحل تهیه ماهی سالمون با سس پرتقال به عنوان یک شام سبک تابستانی، روی لینک مقاله کلیک کنید.

حتما بخوانید  تفاوت برنج نیم دانه و لاشه و سر لاشه چیست؟

 

۵- دونات سبزیجات

 

طرز تهیه دونات سبزیجات

 

«دونات سبزیجات» به عنوان یک شام سبک تابستانی و خوشمزه، گزینه فوق‌العاده‌ای برای افرادی است که دوست دارند یک غذای سالم و کم کالری مصرف کنند. در طرز تهیه این غذا، دستتان باز است که از مواد مختلفی مثل سبزیجات معطر، گوشت چرخ کرده، گردوی خرد شده، زرشک، قارچ، پنیر و … استفاده کنید تا مناسب طبع و سلیقه‌تان باشد. برای مشاهده مراحل تهیه دونات سبزیجات روی لینک مقاله بزنید.

 

۶- سوپ ماست و خیار

 

طرز تهیه سوپ ماست و خیار خوشمزه

 

طرز تهیه «سوپ ماست و خیار» خوشمزه ترکیه‌ای برخلاف ماست و خیار مجلسی ایرانی نیاز به پخت دارد، چیزی شبیه آش دوغ اردبیلی و آش دوغ ارومیه. برای تهیه این سوپ ابتدا باید آب مرغ یا استاک‌ دلخواه خودتان را در یک قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا به جوش بیاید و قل قل کند. سپس برنج را اضافه کنید و هم بزنید. به مدت ۱۵ دقیقه برنج را در آب مرغ بپزید تا برنج نرم شود.

در این فاصله خیارهای خرد شده را در یک صافی یا آبکش بریزید، روی آن‌ها نمک بپاشید و ۱۵ دقیقه زمان دهید تا مزه‌دار شوند. خیارها را با آب سرد آبکشی کرده و صبر کنید تا آب‌شان کاملا کشیده شود. برای مشاهده ادامه مراحل، روی لینک طرز تهیه سوپ ماست و خیار بزنید.

 

۷- رتتویی (راتاتویی)

 

طرز تهیه رتتویی

 

«رتتویی» یا «راتاتویی» یکی از مشهورترین غذاهای فرانسوی (اصالتا برای شهر نیس در جنوب فرانسه) است. یک غذای نونی سبک برای شام تابستان که هم سریع و آسان تهیه می‌شود و هم باب میل گیاهخواران و افرادی است که ترجیح می‌دهند زیاد گوشت مصرف نکنند.

دستور پخت رتتویی سال‌هاست در آشپزخانه مشهورترین رستوران‌های دنیا به عنوان پیش غذا و غذای اصلی اجرا می‌شود و اسم اصلی آن «رتتویی نیکواز» است. رتتویی را با خمیر هم درست می‌کنند. در قابلمه هم می‌توانید رتتویی را درست کنید. برای مطالعه طرز تهیه رتتویی یا راتاتویی به عنوان یک غذای رژیمی فرانسوی با بادمجان را فر یا قابلمه روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۸- آبدوغ خیار

 

آبدوغ خیار شام تابستانی

 

اسم «آبدوغ خیار» با غذاهای تابستانی گره خورده است و یک شام شبک تابستانی هم محسوب می‌شود. برای درست کردن آبدوغ خیار باید ماست را خوب هم بزنید تا صاف و یکدست شود. بهتر است از ماست چکیده استفاده کنید.

اگر از ماست همزده آماده استفاده می‌کنید نیاز به هم زدن ندارد. خامه را به ماست اضافه کنید و دوباره خوب هم بزنید تا با ماست یکدست شود. سپس نوبت اضافه کردن خیارهای خرد شده و سبزیجات است. برای مشاهده مراحل تهیه و مواد مورد استفاده در طرز تهیه این شام سبک و خوشمزه تابستانی، روی لینک مقاله طرز تهیه آبدوغ خیار بزنید.

 

۹- طرز تهیه آرتیشو؛ یک شام متفاوت با کنگر فرنگی

 

طرز تهیه آرتیشو؛ یک شام متفاوت با کنگر فرنگی

 

مواد لازم برای تهیه آرتیشو

 

• نان گندم: ۴ عدد
• روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری
• اسفناج تازه (خرد شده): ۵ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پنیر بز: ۱۷۰ گرم
• مغز کنگر فرنگی: ۳۵۰ گرم
• گوجه فرنگی: ۱ عدد متوسط
• نمک: ۱ قاشق چای‌خوری
• فلفل سیاه: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
• لیمو ترش: ۱ عدد
• فلفل سیاه: ۱ قاشق چای‌خوری
• سیر: ۲ حبه
• پنیر پیتزا: در صورت دلخواه

 

مراحل طرز تهیه آرتیشو

 

برای درست کردن آرتیشو، باید کنگرفرنگی‌ها را مزه‌دار کنید و همراه با دیگر مواد روی نان برشته شده بگذارید و چند دقیقه در فر قرار دهید. برای ادامه مراحل تهیه این شام سبک تابستانی، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول: نان‌ها را آماده کنید

 

در ابتدا هر دو طرف نان‌ها را با روغن زیتون چرب کنید. گریل فر را با درجه متوسط روشن کنید، نان را روی توری داخل فر قرار دهید و چند دقیقه گریل کنید تا برشته شوند. داخل توستر یا مایکروفر هم می‌توانید نان‌ها را برشته کنید. اگر هیچ‌ یک را در دسترس نداشتید، یک توری روی شعله گاز بگذارید و نان را روی آن برشته کنید.

 

مرحله دوم: آرتیشو را مزه‌دار کنید

 

برای مزه‌دار کردن مغز کنگر فرنگی، آب یک عدد لیموترش، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک قاشق چای‌خوری نمک، یک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه، دو حبه سیر خرد شده و مغز کنگرفرنگی را در یک کاسه بزرگ، با هم مخلوط کنید. کنگرها را داخل آن بریزید و هم بزنید تا مواد به خورد آنها بروند.

 

مرحله سوم: آرتیشو را در فر بگذارید

 

روی نان‌ها، برگ‌های اسفناج، مغز آرتیشو (کنگر فرنگی) و گوجه فرنگی‌ها را قرار دهید. کمی نمک و فلفل روی آنها بپاشید. به مدت ۲ تا ۳ دقیقه نان با مخلفات را داخل فر بگذارید تا مواد طلایی شوند. قبل از این که نان را در فر بگذارید می‌توانید روی آن را مقداری پنیر پیتزا هم بریزید تا خوشمزه‌تر و شکیل‌تر شود. بعد از‌ آماده شدن آرتیشو، می‌توانید‌ آن را به عنوان شام سبک تابستانی سرو کنید.

 

۱۰- انواع سالاد برای شام سبک تابستانی

 

انواع سالاد برای شام سبک تابستانی

 

«سالاد» از واژه اصالتا فرانسوی (salade) به عنوان یک پیش‌غذا یا غذای اصلی سبک تابستانی جای خود را در رژیم غذایی مردم دنیا باز کرده است. سالادها انواع مختلفی دارند و برای هر نوع سلیقه و طبع، طیف وسیعی را در بر می‌گیرد. البته معمولا برای تزیین و بهبود طعم سالاد، آن را با انواع سس‌ها سرو می‌کنند.

حتی برای تهیه سس سالاد هم می‌توانید سلیقه خود را به کار ببندید. برای درست کردن بیش از ۳۰ مدل سالاد به عنوان شام سبک تابستانی روی لینک مقاله طرز تهیه انواع سالاد ایرانی و فرنگی بزنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پودر فلفل پاپریکا خانگی ساده و دودی

 

 

۱۱- انواع سوپ سرد

 

انواع سوپ سرد تابستانی

 

«سوپ سرد» نوعی سوپ است که همان‌طور از نام آن مشخص است، به صورت سرد سرو می‌شود. این سوپ معمولاً با استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه درست می‌شود و برای آبرسانی و تأمین ویتامین‌های و مواد معدنی مورد نیاز بدن بسیار مفید است.

شما می‌توانید با استفاده از انواع سبزیجات و میوه‌های تازه یا پخته شده سوپ سرد درست کنید و در روزهای گرم تابستان آن را به عنوان میان وعده یا یک پیش غذای سالم میل کنید. معمولاً دستور پخت سوپ سرد بسیار متنوع است و شما می‌توانید به روش‌های متفاوتی آن را درست کنید. برای مشاهده تهیه رسپی ۱۲ مدل سوپ سرد روی لینک مقاله طرز تهیه انواع سوپ سرد بزنید.

 

۱۲- نرگسی اسفناج

 

طرز تهیه نرگسی اسفناج برای شام ساده

 

«نرگسی اسفناج» یکی از قدیمی‌ترین، مقوی‌ترین و ساده‌ترین غذاهای ایرانی است که در سال‌های اخیر در رستوران‌هایی که صبحانه‌ خوشمزه و لوکس سرو می‌کنند با کمی تفاوت به «املت اسفناج» هم مشهور شده است.

این غذای ساده یکی از بهترین غذاهای سبک برای شام تابستانی است که هم سریع و ساده آماده می‌شود و هم به دلیل وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌هایی که در آن وجود دارد، یک غذای بسیار سالم است. برای خواندن طریقه درست کردن نرگسی با فیلم آموزش تهیه آن می‌توانید به مقاله طرز تهیه نرگسی مراجعه کنید.

 

۱۳- ساندویچ بروشتا

 

طرز تهیه ساندویچ بروشتا گوجه فرنگی

 

«بروشتا» یا بروسکتا (Bruschetta) یک فست فود معروف ایتالیایی است که معمولا به عنوان استارتر یا پیش غذا به کار می‌رود. موادی که در دستور تهیه اصلی ساندویچ بروشتا استفاده می‌شوند، بسیار متنوع هستند و می‌توان آن را بنا به سلیقه و مواد در دسترس به عنوان یک شام سبک تابستانی تهیه کرد.

شاید جالب باشد بدانید که ساندویچ بروسکتا با هدف جلوگیری از دور ریز نان‌های بیات اختراع شد. هر چند تاریخ پیدایش آن را قرن ۱۵ در ایتالیا می‌دانند ولی گفته می‌شود ریشه این غذا به روم باستان می‌رسد. زمانی که پرورش دهندگان زیتون، زیتون‌های خود را با یک ماشین زیتون محلی می‌آوردند و نمونه‌ای از روغن تازه فشرده شده خود را با یک تکه نان می‌چشیدند.

برای مشاهده طرز تهیه ساندویچ بروشتا روی لینک مقاله کلیک کنید.

 

۱۴- کوکو لوبیا سبز

 

طرز تهیه کوکو لوبیا سبز

 

برای درست کردن «کوکو لوبیا سبز» بهترین زمان فصل بهار و تابستان یعنی در زمان فراوانی لوبیا سبز در بازار است. کوکو لوبیا سبز را با سبزیجات و مواد مختلفی درست می‌کنند. کوکو لوبیا سبز با گردو، مرغ، هویج و کوکو لوبیا سبز با پنیر پیتزا از خوشمزه‌ترین کوکوهاست. این غذا یک شام عالی و سبک برای شب‌های تابستان است که درست کردن آن بسیار ساده است. برای مطالعه طرز تهیه کوکو لوبیا سبز روی لینک مقاله کلیک کنید.

 

۱۵- یتیمچه

 

یتیمچه با سیب زمینی و بادمجان برای شام تابستانی

 

«یتیمچه» از آن دسته غذاهای ایرانی اصیل و آسان است که علیرغم اسم کمی غم‌انگیزش اتفاقا غذایی بسیار سالم و مقوی است. یک غذای نونی و ساده برای شام و ناهار و یک غذای گیاهی برای ماه رمضان است. که در شهرهای مختلف ایران آن را با جزییات متفاوت با گوشت یا بدون گوشت درست می‌کنند اما در هر صورت چیزی از خوشمزگی آن کم نمی‌کند.

یتیمچه هم برای شام و ناهار مناسب است و هم یک غذای ساده و سریع مجردی و دانشجویی است. طرز تهیه یتیمچه خوشمزه با سیب زمینی و بادمجون و نکات پخت یتیمچه در شهرهای مختلف را در لینکی که آورده شده است، بخوانید.

 

۱۶- خوراک لوبیا چیتی

 

خوراک لوبیا چیتی غلیظ به عنوان شام تابستانی

 

«خوراک لوبیا چیتی» غذای ایرانی داغ و خوشمزه با پیاز داغ و رب گوجه فرنگی یکی از انواع غذاهای نونی و ساده و اتفاقا مقوی و گیاهی است. خوراک لوبیا چیتی یک شام سبک تابستانی است که کوچک و بزرگ دست رد به سینه آن نمی‌زند، البته به شرطی که از روز قبل لوبیاها را بخیسانید که نفخ آن‌ها گرفته شود.

خوراک لوبیا چیتی را بعضی با قارچ و بعضی بدون قارچ می‌پسندند که اتفاقا نوع سنتی خوراک لوبیا چیتی است و بسیار هم لذیذ است. درست کردن خوراک لوبیا چیتی یا به قول قدیمی‌ها لوبیا گرم کار سختی نیست و به روشی بسیار ساده می‌توانید آن را تهیه کنید. دستور پخت و طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی را در لینک مقاله آن بخوانید.

 

۱۷- بورانی بادمجان

 

 بورانی بادمجان رژیمی و غیررژیمی برای تابستان

 

«بورانی بادمجان» یا «ماست و بادمجان» مثل بورانی اسفناج یکی از خوشمزه‌ترین و قدیمی‌ترین پیش غذاها در آشپزی ایرانی است که می‌توان به عنوان یک غذای ساده و نونی برای وعده شام و ناهار هم می‌توان روی آن حساب کرد. برای درست کردن بورانی بادمجان هم می‌توانید از بادمجان سرخ شده استفاده کنید و هم کبابی. برای مشاهده طرز تهیه بورانی بادمجان روی لینک مقاله بزنید.

 

۱۸- کتلت مرغ

 

طرز تهیه کتلت مرغ با مرغ خام یا پخته

 

«کتلت مرغ» یا کباب شامی مرغ یکی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین غذاهای نونی سریع و نیم ساعته برای شام سبک تابستانی است که با مرغ خام و پخته هر دو قابل تهیه است. کتلت مرغ را برای شام می‌توانید با نان یا برنج سرو کنید. برای مشاهده طرز تهیه کتلت مرغ مرحله به مرحله به همراه فیلم آموزشی کتلت فیله مرغ روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

 

سوالات متداول

 

شام سبک تابستانی چی بپزم؟

 

برای شام سبک تابستانی، می‌توانید از بین آرتیشو، ماهی سالمون گریل شده، سالاد حبوبات و سبزیجات، دونات سبزیجات، گراتن، کله جوش و … یک یا چند گزینه را امتحان کنید.

 

انواع غذای خنک برای شام تابستانی چی بپزیم؟

 

سوپ ماست، آبدوغ خیار، انواع سالاد، و انواع سوپ سرد جزو غذاهای خنک برای شام تابستانی هستند.

 

 

کالابرگ الکترونیک