طرز تهیه ۳ نوشیدنی کارامل ماکیاتو، لاته ماکیاتو و کافه ماکیاتو

طرز تهیه ۳ نوشیدنی کارامل ماکیاتو، لاته ماکیاتو و کافه ماکیاتو


13 شهریور 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه 3 نوشیدنی کارامل ماکیاتو، لاته ماکیاتو و کافه ماکیاتو

کافه ماکیاتو یا اسپرسو ماکیاتو یک نوشیدنی قهوه ایتالیایی بر پایه نوشیدنی اسپرسو است. اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم یک شات اسپرسو با ۲ قاشق غذاخوری شیر و کمی هم فوم شیر. ایتالیایی‌ها به قهوه می‌گویند «کافه» و ماکیاتو هم به معنای «نشان‌دار» یا «خال‌دار کردن» و «لکه» است؛ پس کافه ماکیاتو یعنی قهوه‌ای که با کمی شیر لکه‌دار شده است. غلظت کافه ماکیاتو از کاپوچینو که آن هم در واقع ترکیبی از اسپرسو، شیر و فوم شیر است، بیشتر است چون مقدار شیر آن کمتر است و به این ترتیب تلخی بیشتری هم دارد. «لاته ماکیاتو» هم یک نوشیدنی دیگر بر پایه اسپرسو است که در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح می‌دهیم. در این میان نوشیدنی قهوه «کارامل ماکیاتو» کمی سس کارامل هم به کار اضافه کرده است و طعم قهوه اسپرسو را ملایم‌تر کرده است. ۳ طرز تهیه نوشیدنی کافه ماکیاتو، لاته ماکیاتو و کارامل ماکیاتو که هر سه از جمله مشهورترین نوشیدنی‌های گرم کافی‌شاپ هستند را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه لاته ماکیاتو

 

3 طرز تهیه  نوشیدنی کارامل ماکیاتو، لاته ماکیاتو و کافه ماکیاتو

 

مواد لازم

 

شیر: ۲۲۰ میلی‌لیتر (تقریبا یک لیوان فرانسوی دسته‌دار، کمی کمتر از یک لیوان)

اسپرسو: ۱ شات

 

طرز تهیه

 

برای درست کردن ۱ شات اسپرسو، ۲۱ گرم قهوه آسیاب شده در سبد قهوه موکاپات بریزید و با نوک دست آن را صاف کنید. در قسمت محفظه آب موکاپات تا حدی که مشخص شده آب سرد بریزید. مقدار آب باید تا قسمت زیر محفظه سوپاپ کنترل فشار باشد. حالا سبد قهوه را روی محفظه آب بگذارید و آن را ببندید.

 

موکاپات را روی شعله متوسط رو به پایین گاز بگذارید تا آب سرد به دمای جوش برسد و آب با فشار وارد سبد قهوه شود و از میان دانه‌های قهوه عبور کند. در مرحله آخر قهوه از لوله محفظه خارج شود. در این مرحله قهوه اسپرسو آماده است و بلافاصله باید در فنجان ریخته شود. در فاصله‌ای که اسپرسو آماده می‌شود شیر را در یک شیرجوش بریزید و در حد متوسط گرم کنید.

 

حین گرم شدن شیر آن را با یک همزن سیمی با سرعت زیاد هم بزنید تا شیر کف کند (اگر همزن برقی دارید با همزن برقی این کار را انجام دهید). شیر کم چرب راحت‌تر کف می‌کند. یک لیوان را با آب داغ آبکشی کنید تا گرم شود، سپس شیر کف کرده را داخل آن بریزید. قهوه اسپرسو را از وسط لیوان به آرامی روی شیر بریزید. به این ترتیب اسپرسو به آرامی از میان لایه شیر عبور کرده و به قسمت پایین لیوان می‌رود و سه لایه رنگ مختلف در لیوان شما ظاهر می‌شود. کافه لاته ماکیاتو شما آماده است آن را در صورت تمایل با خامه، پودر دارچین یا شکلات تلخ تزیین کنید.

 

 

طرز تهیه کافه ماکیاتو

3 طرز تهیه  نوشیدنی کارامل ماکیاتو، لاته ماکیاتو و کافه ماکیاتو

مواد لازم

 

اسپرسو: ۱ شات

شیر: ۲ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه

 

برای درست کردن کافه ماکیاتو یا همان اسپرسو ماکیاتو به همان روش یک شات قهوه اسپرسو آماده کنید. اسپرسو را در فنجان بریزید و دو قاشق شیر داغ روی آن بریزید. در واقع تفاوت کافه ماکیاتو و نوشیدنی لاته ماکیاتو علاوه بر مقدار شیر، عوض شدن جای شیر و اسپرسو در لیوان هم هست.

 

 

طرز تهیه کارامل ماکیاتو

 

3 طرز تهیه  نوشیدنی کارامل ماکیاتو، لاته ماکیاتو و کافه ماکیاتو

 

مواد لازم

 

قهوه اسپرسو: ۱ شات

شیر: ۲ فنجان

سس کارامل: ۱ قاشق چایخوری

 

طرز تهیه

 

ابتدا یک شات قهوه اسپرسو را تهیه کنید. سپس ۲ فنجان شیر را شیر را در یک شیرجوش بریزید و در حد متوسط گرم کنید. حین گرم شدن شیر آن را با یک همزن سیمی با سرعت زیاد هم بزنید تا شیر کف کند (اگر همزن برقی دارید با همزن برقی این کار را انجام دهید). شیر کم چرب راحت‌تر کف می‌کند (شیر رابا با فرنچ پرس یا نازل بخار دستگاه اسپرسو هم می‌توانید فوم‌گیری کنید).

 

وقتی شیر و اسپرسو آماده شدند ۱ قاشق چایخوری سس کارامل را ته لیوان یا ماگ بریزید، سپس شیر فوم‌گیری شده و بعد قهوه اسپرسو را اضافه کنید. جای شیر و اسپرسو را می‌توانید عوض کنید و سس کارامل را هم به عنوان لایه رویی نوشیدنی در انتها بریزید. کارامل ماکیاتو شما به همین راحتی آماده است. روی کارامل ماکیاتو را با شکلات رنده شده، پودر دارچین یا خامه تزیین کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک