طرز تهیه مرغ شاندیزی | خوشمزه ترین روش پخت چلو مرغ مشهدی

طرز تهیه مرغ شاندیزی | خوشمزه ترین روش پخت چلو مرغ مشهدی


13 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مرغ شاندیزی | خوشمزه ترین روش پخت چلو مرغ مشهدی

طرز تهیه مرغ شاندیزی یکی از متفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین روش‌های پخت مرغ به روش مشهدی و جزو محبوب‌ترین غذاهای مشهدی است. در طرز تهیه مرغ مشهدی رستورانی مثل طرز تهیه ماهیچه به روش پسران کریم، از رب گوجه فرنگی برای طبخ مرغ استفاده نمی‌شود. در عین حال، طعم مرغ به خاطر پیاز داغ فراوان بسیار خوشمزه و بدون بو است. فقط زمان پخت این مرغ معروف مشهدی، طولانی‌ خواهد بود و برای ناهار گزینه مناسبی است. چلو مرغ شاندیزی یا مرغ مشهدی را می‌توانید برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود با برنج سفید یا زعفرانی سرو کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه مرغ شاندیزی به عنوان یک غذا با مرغ لذیذ و فوت و فن‌های پخت و خوشمزه شدن مرغ شاندیزی به روش رستوران را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه مرغ شاندیزی زعفرانی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت مرغ (سینه یا ران) ۴ تکه
پیاز (برای پیاز داغ) ۲ عدد درشت
هویج ۳ عدد متوسط
سیر ۳ تا ۴ حبه
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
لیموترش یا آبلیمو ۲ عدد یا ۲ قاشق غذاخوری
آب جوش ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران (دم کرده غلیظ) ۳ قاشق غذاخوری
چوب دارچین ۱ عدد
زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری
پودر زیره ۱/۴ قاشق چای‌خوری
 فلفل سیاه و نمک به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
برنج برای سرو مرغ شاندیزی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مرغ شاندیزی: ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه مرغ شاندیزی (مرغ مشهدی)

مراحل طرز تهیه مرغ شاندیزی (مرغ مشهدی)

طعم مرغ شاندیزی با سبزیجاتی مثل هویج، فلفل دلمه‌ای و پیاز، بسیار لذیذ می‌شود و با چاشنی آبلیمو، خوشمزه‌تر هم خواهد شد. در ادامه طرز تهیه مرغ شاندیزی با پیاز و زعفران را به روش زیر دنبال کنید.

مرحله اول: مرغ را آماده کنید

در ابتدا تکه‌های مرغ را بشویید. بهتر است تکه‌ها درشت باشند. مرغ‌ها را در آبکش بگذارید تا خونابه آنها خارج شود. سپس پیازها را پوست بگیرید و به صورت خلالی باریک خرد کنید. فلفل دلمه‌ای و هویج‌ها را هم بشویید کنار بگذارید.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه سیر ترشی ۷ ساله در ۴۰ روز به روش فوری و بازاری

مرحله دوم: پیازها را سرخ کنید

در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا روغن داغ شود. سپس پیازهای خلالی خرد شده را در روغن بریزید و شروع به تفت دادن کنید تا پیازها کاملا نرم، سبک و شیشه‌ای شوند. بعد تکه‌های مرغ را روی پیازها بگذارید و نصف پیازهای سرخ شده را روی مرغ‌ها بریزید. شعله را کم کنید تا مرغ‌ها با پیاز آب بیندازند و عطر و طعم پیازها به خورد مرغ‌ها برود.

برای خرید روغن سرخ کردنی و پیاز داغ آماده منجمد می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: ادویه‌ها و هویج را اضافه کنید

بعد از گذشت ۱۵ دقیقه ادویه‌های غذا را اضافه کنید. فلفل سیاه، زردچوبه و زیره را اضافه کنید. پوست هویج را بگیرید و هویج را به صورت حلقه‌ای خرد کنید. حلقه‌های هویج را روی مرغ بریزید. درب قابلمه را ببندید تا مرغ‌ها طعم ‌بگیرند. سپس فلفل دلمه‌ای را از وسط نصف کنید و تخم‌های آن را بیرون بیاورید. فلفل دلمه‌ای را به صورت خلالی خرد کنید و در قابلمه بریزید.

برای خرید انواع ادویه غذا مثل زیره، زردچوبه و فلفل سیاه را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: مرغ شاندیزی را بپزید

بعد از اینکه سبزیجات را اضافه کردید، سیر را پوست بگیرید و درشت خرد کنید یا صورت درسته داخل قابلمه بیندازید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا طعم سبزیجات و سیر با مرغ ترکیب شود. بعد به اندازه ۲ لیوان آب جوش در قابلمه بریزید. مقداری هم روغن مایع اضافه کنید. چوب دارچین را هم در قابلمه بیندازید و اجازه دهید مرغ‌ها روی حرارت ملایم، به مدت ۲ ساعت به خوبی بپزد و لعاب بیندازد.

مرحله پنجم: چاشنی‌های مرغ شاندیزی زعفرانی را اضافه کنید

بعد از ۱ و نیم ساعت، گوشت‌ها کاملا طعم‌دار و نرم می‌شوند. زعفران را با کمی قند بسایید و یک تکه یخ روی آن بیندازید. صبر کنید تا یخ‌ها ذوب شوند و زعفران‌ها رنگ و طعم‌شان آزاد شود.

لیمو‌ها را هم بشویید و نصف کنید. آب لیموها را بگیرید و هسته‌ آنها را جدا کنید. اگر لیمو ندارید از آبلیمو استفاده کنید. سپس نمک، زعفران و آبلیمو را به قابلمه مرغ شاندیزی اضافه کنید. دوباره اجازه دهید به مدت نیم ساعت مرغ‌ها بپزند و چاشنی‌‌ها به خورد این مرغ مشهدی لذیذ بروند.

آبلیمو و زعفران را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم: چلو مرغ شاندیزی را سرو کنید

وقتی سس غذا غلیظ شد و مرغ‌ها جا افتادند، می‌توانید شعله را خاموش کنید. مرغ‌ شاندیزی را از قابلمه بیرون بیاورید و در ظرف سرو بگذارید. سپس سس داخل قابلمه را صاف کنید و در یک کاسه جدا بریزید. مرغ شاندیزی را همراه با برنج چلو ساده یا زعفرانی سرو کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه شربت ریواس خوشرنگ و مجلسی مرحله به مرحله

شما می‌توانید انواع برنج را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چلو مرغ سرخ کرده به روش رستورانی

نکات مهم در طرز تهیه مرغ شاندیزی رستورانی

نکات طرز تهیه مرغ شاندیزی

  • در تهیه مرغ شاندیزی یا همان مرغ مشهدی رستورانی، اگر تکه‌های مرغ درشت‌تر باشند، غذای شما ظاهر مجلسی‌تری خواهد داشت.
  • می‌توانید ابتدا تکه‌های مرغ را در مقداری روغن داغ سرخ کنید، سپس با پیاز و بقیه ادویه‌ها آن را طعم‌دار کرده و بپزید.
  • بهتر است به عنوان چاشنی، از آب لیموترش تازه در این غذا استفاده کنید.
  • می‌توانید پیازهای داخل قابلمه را بعد از پخت مرغ‌ها، جدا کنید و در تابه با مقداری روغن سرخ کنید. سپس با پیازهای سرخ شده کاراملی روی مرغ‌های سرخ شده را تزیین کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ یخنی مشهدی

فوت و فن های خوشمزه شدن چلو مرغ شاندیزی

فرق مرغ شاندیزی با چلو مرغ چیست؟

برای تهیه مرغ شاندیزی از رب گوجه فرنگی در ترکیبات غذا استفاده نمی‌شود و طعم آن نسبت به پخت مرغ به روش عادی، ترش‌تر است چون از میزان بیشتری آبلیموی تازه در آن استفاده می‌شود..

بوی مرغ شاندیزی با چه چیزی گرفته می‌شود؟

برای گرفتن بوی زهم مرغ شاندیزی، از فلفل دلمه‌ای، سیر، هویج و ادویه‌هایی مثل پودر زیره، دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه استفاده می‌شود.

راز خوشمزه شدن مرغ شاندیزی چیست؟

مهم‌ترین راز خوشمزگی چلو مرغ شاندیزی یا همان مرغ پیازی، پخت مرغ با پیاز فراوان کاراملی است.

 

محصولات مرتبط