۲ طرز تهیه شربت ریواس خوشرنگ و مجلسی مرحله به مرحله

۲ طرز تهیه شربت ریواس خوشرنگ و مجلسی مرحله به مرحله


21 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شربت ریواس

شربت ریواس برای افرادی که به خوردن انواع نوشیدنی خانگی در تابستان علاقه دارند، یک شربت خوشمزه با طعمی فوق‌العاده است. احتمالا شما هم بیشتر نام خورش ریواس به گوش‌تان خورده تا شربت ریواس، اما شربت ریواس خوشمزه‌ترین و آسان‌ترین نوشیدنی خنک تابستانی است که سرشار از ویتامین است و به خاطر رنگ جذابی که دارد، برای پذیرایی از مهمان‌ها نیز بسیار مناسب است. دستور تهیه شربت ریواس را می‌دانید؟ فواید شربت ریواس چیست؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه شربت ریواس خوش طعم مجلسی و فواید این شربت ضد عطش خوشمزه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طریقه درست کردن شربت ریواس خانگی و اینکه شربت ریواس سوغات کجاست پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه شربت ریواس خانگی خوشمزه

 

طرز تهیه شربت ریواس خانگی خوشمزه

 

مدت زمان آماده سازی ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۱ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه شربت ریواس

 

  • ریواس: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۱ کیلوگرم
  • آب لیمو ترش تازه: ۱ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه شربت ریواس

 

مراحل طرز تهیه شربت ریواس

 

شربت ریواس یک شربت قرمز، خوش رنگ و پر از فواید بی‌شمار برای سلامت بدن است. این شربت که با استفاده از ریواس تازه تهیه می‌شود، برای درمان کبد چرب و پیشگیری از آلزایمر بسیار مفید است. شما می‌توانید این شربت جذاب را به راحتی در خانه آماده کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه شربت ریواس خوش طعم و مجلسی را دنبال کنید.

 

مرحله اول؛ شستن ریواس

 

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت ریواس خوشمزه خانگی باید ریواس‌ها را پاک کنید و پوست روی آن‌ها را جدا نمایید. سپس مغز سفید ریواس‌ها را خرد کرده و داخل لگن آب بریزید و خوب بشویید.

 

مرحله دوم؛ پختن ریواس‌ها برای شربت

 

پختن ریواس‌ها

 

بعد از اینکه ریواس‌ها را شستید، در این مرحله از طرز تهیه شربت ریواس خانگی باید آن‌ها را داخل یک قابلمه بریزید و کمی آب به ریواس‌ها اضافه کنید. سپس شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید. بعد از چند دقیقه رنگ قرمز ریواس از آن خارج می‌شود و آب قرمز می‌شود.

معمولاً ریواس بعد از ۲۰ دقیقه می‌پزد. در زمان پخت ریواس‌ها باید کف روی آن را با قاشق بردارید تا شربت شما شفاف‌تر شود.

 

مرحله سوم؛ فیلتر کردن عصاره ریواس

 

حتما بخوانید  2 طرز تهیه فوری معجون شیر پسته و شیر خرما

بعد از اینکه ریواس‌ها کاملاً نرم شدند و پختند، شعله گاز را خاموش کنید. حالا ریواس‌ها را داخل یک صافی بریزید و عصاره آن را فیلتر کنید. سپس دوباره عصاره ریواس داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

 

مرحله چهارم؛ اضافه کردن شکر به شربت ریواس

 

در این مرحله از دستور تهیه شربت ریواس بعد از این که عصاره ریواس را روی حرارت قرار دادید، شکر را به آن اضافه کنید. سپس شربت را مدام هم بزنید تا شکر در آن حل شود.

 

مرحله پنجم؛ آماده کردن شربت ریواس

 

آماده کردن شربت ریواس

 

بعد از این که شکر در شربت ریواس حل شد، در این مرحله از دستور تهیه شربت ریواس می‌توانید آب لیمو ترش تازه را به آن اضافه کنید. کمی صبر کنید تا شربت به قوام مورد نظر برسد. سپس آن را از روی حرارت بردارید و بعد از این که کاملاً سرد شد داخل شیشه بریزید و در یخچال قرار دهید.

برای درست کردن شربت ریواس می‌توانید حدود ۲ قاشق غذاخوری از شربت را داخل لیوان بریزید و بعد به آن آب خنک اضافه کنید و بعد از هم زدن نوش جان کنید.

 

روش دوم طرز تهیه شربت ریواس

 

روش دوم طرز تهیه شربت ریواس

 

روش بعدی برای درست کردن شربت ریواس این است که شکر را به طور مستقیم روی ساقه‌های خرد شده ریواس بریزید. سپس این ترکیب را برای حدود ۱۲ ساعت در محیط آشپزخانه قرار دهید. این کار موجب می‌شود تا شکر به خورد ریواس برود و ریواس آب بیندازد.

بعد از این مدت قابلمه را روی گاز قرار دهید و اجازه دهید تا به جوش بیاید. بعد از یکی دو جوش قابلمه را از روی گاز بردارید و داخل یک آبکش بریزید و زیر آن یک قابلمه بگذارید. اجازه دهید آب ریواس به طور کامل خارج شود. توجه داشته باشید که فشار دادن ریواس و له کردن آن موجب بد رنگ شدن شربت می‌شود.

بعد از فیلتر کردن شربت، آن را داخل قابلمه بریزید و دوباره روی گاز قرار دهید و بجوشانید تا غلیظ شود.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شربت ریواس خانگی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شربت ریواس خانگی

 

*برای درست کردن شربت ریواس بهتر است از ریواس قرمز استفاده کنید تا شربت شما خوش رنگ شود.

*در صورتی که دوست دارید شربت ریواس مجلسی شما ترش و شیرین شود، می‌توانید به جای ۱ کیلوگرم از ۸۰۰ گرم شکر استفاده کنید.

*برای خوش عطر شدن شربت ریواس می‌توانید یک برگ نعناع تازه به آن اضافه کنید. برای این کار بهتر است نعناع را بعد از اضافه کردن شکر به شربت اضافه کنید تا شربت عطر خوبی پیدا کند.

*به منظور عطر و طعم بیشتر شربت ریواس می‌توانید موقع سرو کردن شربت کمی عرق نعناع یا عرق بهار نارنج به آن اضافه کنید.

*شربت ریواس را باید به اندازه بجوشانید تا به قوام برسد و غلیظ شود. برای تست این موضوع می‌توانید شربت را داخل یک نعلبکی بریزید و اجازه دهید خنک شود. اگر شربت بعد از خنک شد کمی سفت شد، نشانه این است که شربت شما آماده است.

حتما بخوانید  ۱۵ مدل طرز تهیه غذای ایرانی با گوشت خوشمزه و لذیذ + فیلم

*برای نگهداری شربت ریواس حتماً از یک بطری یا ظرف شیشه‌ای درب‌دار تمیز و خشک استفاده کنید. بهتر است ظرف مورد نظر را بشویید و کامل خشک کنید. سپس آن را با آب جوش ضدعفونی کنید و بعد از این که خشک شد شربت را داخل آن بریزید.

*اضافه کردن مقدار کمی زعفران به شربت ریواس عطر و مزه بهتری به این شربت می‌بخشد.

*لیمو ترش برای جلوگیری از شکرک زدن شربت ریواس به آن اضافه می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید به جای لیمو ترش از مقداری جوهر لیمو نیز استفاده کنید.

*شربت ریواس متعلق به شهر نیشابور است و در کافه‌ها و بیشتر رستوران‌های این شهر سرو می‌شود. درواقع این شربت از سوغاتی‌های نیشابور محسوب می‌شود.

*مزه شربت ریواس شباهت زیادی به شربت سکنجبین دارد.

*در دستور تهیه شربت ریواس خانگی باید از ساقه‌های جوان و ترد ریواس استفاده کنید. بخش‌های سبز و تیره ریواس معمولاً مزه تلخی دارند و برای درست کردن شربت مناسب نیستند.

*برای پخت شربت ریواس هیچ‌گاه از ظروف مسی استفاده نکنید. ریواس دارای اسید آلی «اگزالات پتاسیم» است و از همین رو پختن آن در ظروف مسی موجب ایجاد واکنش‌های مضر می‌شود.

*می‌توانید شربت ریواس را برای مدت چند هفته در یخچال نگه دارید.

*شربت ریواس مزه‌ای شبیه به آب انار دارد و برای افرادی که از شربت‌های ملس و ترش مزه لذت می‌برند، بسیار جذاب است.

*اگر طعم شربت ریواس شما زیاد شیرین شد، می‌توانید در زمان سرو کردن شربت مقداری آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید.

*در طب سنتی طبع ریواس سرد است، از همین رو اگر در دسته افراد سرد مزاج یا بلغمی هستید، بهتر است این شربت را شیرین‌تر و یا همراه با مقداری عسل میل کنید.

 

خواص شربت ریواس

 

شربت ریواس علاوه بر رنگ و طعم بی‌نظیری که دارد، دارای خواص بسیاری است. مصرف این شربت به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک زیادی می‌کند و برای درمان کبد چرب نیز مفید است. خوردن شربت ریواس موجب تنظیم جذب چربی از طریق روده می‌شود و به هضم غذا نیز کمک می‌کند.

شربت ریواس به درمان یبوست و همچنین دفع باکتری‌های مضر از دستگاه گوارش کمک می‌کند و در برطرف کردن اختلالات قاعدگی نیز مؤثر است. اگر به سنگ کلیه یا ناراحتی مثانه مبتلا هستید، بهتر است از ریواس و شربت آن استفاده نکنید.

 

سوالات متداول

 

شربت ریواس سوغات کجاست؟

 

شربت ریواس سوغات نیشابور است و در اکثر رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های این شهر سرو می‌شود.

 

چه نوع ریواسی برای تهیه شربت ریواس مناسب است؟

 

برای تهیه شربت ریواس خانگی بهتر است از ریواس ترد و تازه قرمز رنگ استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک