طرز تهیه پلو مخلوط مشهدی | یک قاطی پلو لذیذ با گوشت و سبزیجات

طرز تهیه پلو مخلوط مشهدی | یک قاطی پلو لذیذ با گوشت و سبزیجات


20 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

پلو مخلوط مشهدی یکی از خوشمزه‌ترین انواع پلوهای مخلوط یا قاطی پلوهای ایرانی است که با استفاده از سبزیجات مختلف و گوشت مرغ، کوفته قلقلی یا گوشت قرمز تکه‌ای طبخ می‌شود. اگر می‌خواهید یک پلو مخلوط جدید با گوشت و سبزیجات برای شام یا ناهار درست کنید با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه پلو مخلوط مشهدی به روش مجلسی به عنوان یکی از محبوب‌ترین غذاهای مشهدی را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه پلو مخلوط مشهدی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
هویج ۲ عدد متوسط
سینه مرغ ۲۰۰ گرم
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد متوسط
سیر (برای سیر داغ) ۳ حبه
زرشک ۲ قاشق غذاخوری
کره و روغن به مقدار کافی
زعفران (دم کرده غلیظ) به مقدار دلخواه
خلال پسته به مقدار دلخواه
گلاب به مقدار دلخواه (اختیاری)
شکر به مقدار لازم
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
ادویه پلویی ۱ قاشق چای‌خوری
دارچین ۱ قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان لازم برای آماده کردن مواد اولیه: ۱ ساعت

مدت زمان لازم برای پخت پلوی مخلوط مشهدی: حدود ۱ ساعت

 

مراحل طرز تهیه پلو مخلوط مشهدی

مراحل طرز تهیه پلو مخلوط مشهدی

در طرز تهیه پلو مخلوط مشهدی می‌توانید از انواع و اقسام سبزیجات دلخواه خود استفاده کنید. این پلو مخلوط با گوشت و سبزیجات با کوفته قلقلی و گوشت تکه‌ای هم خوشمزه می‌شود.

مرحله اول: مواد اولیه پلو مخلوط را آماده کنید

قبل از شروع به آشپزی، برنج، خلال پسته و زرشک را بخیسانید. برای این منظور، ابتدا باید برنج را بشویید و همراه با مقداری آب ولرم و نمک در قابلمه مناسبی بریزید. حدود ۱ ساعت صبر کنید تا کاملا خیس بخورد و برای پخت و قد کشیدن آماده شود.

خلال پسته را هم همراه با مقداری گلاب یا آب خیس کنید. زرشک را نیز بشویید و همراه با مقداری آب به مدت ۱۰ دقیقه بخیسانید و سپس آبکش کنید. سینه مرغ شسته و خشک شده بدون پوست و استخوان را هم به صورت نگینی خرد کنید.

برای خرید نمک، برنج، گوشت مرغ، گلاب، خلال پسته و زرشک می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: سینه مرغ را با پیاز و سیر را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه پلوی مخلوط مشهدی، پیاز را بشویید و پس از پوست گرفتن به صورت نگینی خرد کنید. پیاز خرد شده را همراه با روغن تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شود.

سیر رنده شده را نیز در تابه بریزید و همراه با پیاز برای مدت کوتاهی تفت دهید. بوی سیر که بلند شد، قطعات مرغ نگینی خرد شده را همراه با نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و پودر دارچین به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا کاملا طلایی شوند.

برای خرید روغن سرخ کردنی، پیاز داغ، سیر داغ، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی نوقا تبریز به 2 روش ساده و شکلاتی

مرحله سوم: هویج را آماده کنید

هویج‌های شسته شده را پوست بگیرید و به دلخواه، رنده، خلالی یا نگینی کنید. سپس، قطعات هویج را همراه با مقداری کره در تابه مجزایی تفت دهید. بسته به ذائقه، می‌توانید به اندازه یک قاشق مرباخوری شکر هم در تابه بریزید. این ترکیب را هم بزنید و صبر کنید تا هویج کاملا طلایی شود.

برای خرید کره و شکر می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: زرشک و خلال پسته را اضافه کنید

حالا، زرشک و خلال پسته خیس خورده را آبکشی کرده و به تابه هویج اضافه کنید. ممکن است لازم باشد دوباره مقداری کره داخل تابه بریزید. توجه داشته باشید، زرشک خیلی زود می‌سوزد و سیاه و بدمزه می‌شود.

بنابراین، حرارت را ملایم کرده و به اندازه یکی دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به این ترکیب اضافه کنید. مواد را هم بزنید و از روی حرارت بردارید.

برای خرید زعفران می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: مواد میانی پلو مخلوط مشهدی را ترکیب کنید

پس از آماده شدن همه مواد، قطعات مرغ سرخ شده همراه با پیاز و سیر را به تابه حاوی هویج، زرشک و خلال پسته اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا کاملا با یکدیگر ترکیب شوند. بعدا این مواد را لابه‌لای برنج می‌ریزید. راستی، حتما مقداری از این ترکیب را برای تزیین و سرو پلوی مخلوط مشهدی کنار بگذارید.

مرحله ششم: برنج را آبکش کنید

حالا، مقداری آب و نمک را روی حرارت قرار دهید و بجوشانید. سپس، برنج خیس خورده را داخل آب جوش بریزید و حدود ۷ دقیقه منتظر بمانید تا برنج شما نیم‌پز شود. در ادامه، برنج را در سبد بریزید و آبکش کنید.

توجه داشته باشید، برنج‌های مختلف بسته به ایرانی یا خارجی بودن و تازه یا کهنه بودن در مدت زمان متفاوتی نیم‌پز می‌شوند. بنابراین، پس از ۵ دقیقه جوشیدن برنج حتما یکی دو بار آن را امتحان کنید تا از مناسب بودن زمان آبکشی مطمئن شوید. درواقع لایه روی برنج که نرم و مغز آن هنوز سفت بود برنج را آبکش کنید.

مرحله هفتم: قاطی پلوی مشهدی را دم کنید

قابلمه مناسبی را روی حرارت متوسط بگذارید و مقداری روغن در آن بریزید. چند قطعه نان لواش یا چند برش سیب زمینی حلقه شده را به عنوان ته دیگ برنج در کف قابلمه بچینید. حالا، همه برنج و مواد میانی پلو مخلوط را به صورت لایه‌لایه در قابلمه بریزید. لایه آخر باید برنج باشد.

در ادامه، به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی آب و مقداری روغن را به قابلمه اضافه کنید و درب آن را ببندید. پس از داغ شدن درب قابلمه، حرارت را ملایم کرده و حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه صبر کنید تا پلوی مخلوط مشهدی کاملا دم بکشد.

مرحله هشتم: پلو مخلوط مشهدی را سرو کنید

امیدواریم مراحل طرز تهیه پلو مخلوط مشهدی را بدون مشکل دنبال کرده باشید. حالا، پلو مخلوط با گوشت مرغ و سبزیجات را در ظرف مناسبی بکشید و روی آن را با زعفران دم کرده و باقی مواد میانی که قبلا کنار گذاشتید تزیین کنید. این غذا را می‌توانید همراه با انواع سالاد، سبزی خوردن و ترشی‌های مختلف نوش جان کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رشته پلو مشهدی

نکات مهم در طرز تهیه پلو مخلوط مشهدی

  • برای خیساندن برنج هرگز از آب گرم استفاده نکنید. در غیر این صورت، پلوی شما کاملا شل و وارفته می‌شود.
  • توجه داشته باشید، زمان لازم برای خیساندن برنج بسته به نوع برنج و تازه یا کهنه بودن آن متفاوت است. برای مثال، برنج ایرانی تازه برای خیس خوردن به یک الی ۲ ساعت زمان نیاز دارد. در حالی‌که برنج ایرانی کهنه ظرف ۳ تا ۴ ساعت خیس می‌خورد و برای قد کشیدن آماده می‌شود. در صورت استفاده از برنج هندی و پاکستانی هم کافی است حدود ۲ ساعت را برای خیساندن برنج در نظر بگیرید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید در طرز تهیه مخلوط پلوی مشهدی از کوفته قلقلی یا گوشت تکه‌ای استفاده کنید. در این صورت ابتدا تکه‌های گوشت را با پیاز داغ و ادویه تفت دهید و حدود ۲ ساعت بپزید تا نرم شوند. کوفته قلقلی را هم که با گوشت چرخ کرده درست کنید و سرخ کنید.
  • پلو مخلوط مشهدی یک پلوی مجلسی است که نباید شفته باشد.
  • در طرز تهیه انواع پلو مخلوط با مرغ به جای سینه مرغ می‌توانید از ران بدون استخوان یا ساق مرغ نیز استفاده کنید.
  • قاطی پلوی مشهدی را می‌توانید با مرغ آبپز ریش ریش شده نیز درست کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه 4 مدل دسر توت فرنگی با بستنی خوشمزه به روش کافی شاپ

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ساطری پلو مشهدی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن مخلوط مشهدی

فوت و فن‌های طرز تهیه پلو مخلوط مشهدی

آیا برای تهیه پلوی مخلوط به روش مشهدی به جز هویج می‌توانیم از سبزیجات دیگری هم استفاده کنیم؟

بله. برای تهیه پلوی مخلوط مشهدی می‌توانید از ترکیبات متنوع سبزیجات استفاده کنید. بنابراین، به دلخواه می‌توانید لوبیا سبز تازه، فلفل دلمه‌ای رنگی، نخود فرنگی، قارچ و ذرت یا حتی زردآلوی قیسی را هم به مواد میانی این پلوی قاطی اضافه کنید.

روش درست کردن پلو مخلوط مشهدی با کوفته قلقلی چگونه است؟

برای درست کردن پلو مخلوط با کوفته قلقلی، باید گوشت چرخ کرده را با پیاز، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه ترکیب کنید و ورز دهید. سپس، آن را به صورت کوفته‌های ریز درآورید و در روغن تفت دهید. در نهایت، کوفته‌ها را در هنگام سرو لابه‌لای پلو بریزید.

پلو مخلوط با گوشت تکه ای را چطور درست کنیم؟

در طرز تهیه پلو مخلوط با گوشت تکه ای باید گوشت گوسفندی را به صورت ریز برش بزنید و اصطلاحا قیمه کنید. سپس، گوشت قرمز را همراه با پیاز، سیر و ادویه‌های رایج تفت دهید و بپزید. باقی مراحل را مطابق دستور بالا دنبال کنید.

آیا شاه پلو مخلوط همان پلو مخلوط مشهدی است؟

خیر. شاه پلو یک غذای تهرانی است. طرز تهیه شاه پلو مخلوط هم تا اندازه زیادی شبیه پلو مخلوط مشهدی است؛ با این تفاوت که در پخت آن از لوبیا قرمز، بادمجان و جعفری خرد شده هم استفاده می‌شود.

 

محصولات مرتبط